چگونه بر حسادت خود غلبه کنیم : راهکارهای کاهش و غلبه کردن بر حسادت

غلبه کردن بر حسادت
   

غلبه کردن بر حسادت یکی از مسائلی است که با تمرین کردن می توان به موفقیت دست یافت. حسادت از جمله احساساتی است که تقریبا تمام افراد در زمینه های مختلف آن را تجربه کرده اند. در طول زندگی از کودکی تا پیری انسان می تواند نسبت به موفقیت ها، دستاوردها، و خوشحالی سایر افراد جبهه بگیرد و احساس خاصی از خود بروز بدهد. اگر این احساس بار منفی داشته باشد و فرد به اصطلاح چشم دیدن موفقیت و خوشحالی همنوعانش را نداشته باشد می توان ادعا کرد که وی نسبت به دیگران حسادت می کند.

گاهی پیش می آید که فرد از خوشحالی سایرین خوشحال می شود ولی در دلش آروز می کند که خوشحالی و موفقیت هایی که دوستانش به دست آورده اند را به دست آورد. در این مواقع فرد به دوستانش حسادت نمی کند بلکه غبطه می خورد. غبطه خوردن بار مثبتی دارد و بهتر است به جای احساس حسادت این حس را در خود پرورش دهیم.

اگر توان انجام این کار را نداریم و از خوشحالی دیگران خوشحال نمی شویم حداقل از داشته هایشان ناراحت هم نشویم. شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی در زمینه غلبه کردن بر حسادت  با سایت زندگی ما از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

راهکارهای مفید برای غلبه کردن بر حسادت

غلبه بر حسادت

اگر به میزان منطقی نسبت به امری حسادت داشته باشیم کاملا قابل قبول و پسندیده است و اتفاقا حسادت در برخی مواقع محرکی است برای انجام کارها با سرعت و دقت بیشتر. مشکل از آن جایی شروع می شود که حسادت، بیش از حد مجاز در فرد رخنه می کند و کیفیت زندگی او را به طرز چشمگیری کاهش می دهد.

فرد حسود دائما خود را به دیگران مقایسه می کند و از نداشته هایش رنج می برد. او حاضر است به هر طریق ممکن اطرافیانش را پایین بکشد و حتی گاهی با مردن آن ها احساس آرامش می کند. فرد حسود بیش از آن که دیگران را آزار دهد خودش را اذیت می کند.

او شاید در ظاهر دیگران را تحسین کند ولی از درون آروزی شکست دیگران را دارد. این احساس منفی می تواند روحیات فرد را از حد تعادل خارج کند و عرصه زندگی را بر وی تنگ کند. بنابراین بهتر است که راهکارها و تدابیری برای کاهش و غلبه کردن بر حسادت در نظر بگیرد و قدم به قدم برای کنترل و ریشه کردن حسادت پیش برود.

در ذیل تعدادی نکته برای غلبه کردن بر حسادت ارائه شده است که توجه به آن ها بسیار مفید و سودمند خواهد بود:

با خودتان صادق باشید و با حسادت کنار بیایید

حسادت حسی فطری است که در وجود همه انسان ها قرار داده شده است. استفاده از حسادت خطا یا اشتباه نیست چرا که این امر کاملا فطری است. اشتباه در میزان استفاده است. زمانی که فردی در حسادت افراط کند مسیر زندگی اش به سمت اتفاقات و خلقیات منفی تغییر خواهد کرد.

بهتر است با حس حسادت کنار بیایید و قبول کنید که همه ما کمی حسادت داریم. اما در کنار آن که حسادتمان را پذیرفتید باید تلاش کرد که در میزان حسادت زیاده روی نکنیم. حسادت موتور محرکه ای است که در برخی مواقع کلید خوشبختی به حساب می آید.

مقایسه ممنوع! خودتان را با هیچ کس مقایسه نکنید

قرار نیست همه انسان ها دارایی و موقعیت یکسانی داشته باشند. شاید موقعیت اجتماعی یک نفر نسبت به بقیه بهتر باشد اما آیا این برتری موقتی ملاک ارزش گذاری است؟ آیا می توان انسان ها را ارزش گذاری کرد؟

قبول کنید که هر کسی نقاط ضعف و قوت خاص خودش را دارد. شاید در وجود ما نیرو و استعدادی باشد که دیگران از آن بی بهره اند. باید سعی کرد که نقاط قوتمان را تا حد امکان تقویت و نقاط ضعفمان را برطرف کنیم. هیچ دلیلی وجود ندارد که خودمان با دیگران مقایسه کنیم. باید تلاش کرد و تا حد امکان موقعیت خود را ارتقاء داد، و در این راه نیازی به مقایسه کردن نیست.


همچنین ببینید:

چگونه با یک مرد بی توجه رفتار کنیم

شکست عشقی

رابطه جنسی در دوران قاعدگی به سلامتی آسیب می زند؟


 

حسادت را سرکوب نکنید و از آن به عنوان نیروی محرکه استفاده کنید

به جای این که با دیدن موفقیت ها و دستاوردهای دیگران احساس ضعف کرده و زانوی غم بغل کنید، بهتر است این شعار را الگوی زندگی تان قرار داده و بگویید :”او توانست این کار را به این شکل انجام دهد پس من هم می توانم این کار را انجام دهم، حتی بهتر از او”. از حسادت خود انرژی بگیرید نه ترس و اضطراب. از حسادت خود لذت ببرید و انجام کارهایتان را به تعویق نیاندازید. شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی در زمینه غلبه کردن بر حسادت  با سایت زندگی ما از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

حسادت حسی فطری است که در وجود همه انسان ها قرار داده شده است. استفاده از حسادت خطا یا اشتباه نیست چرا که این امر کاملا فطری است. اشتباه در میزان استفاده است

از تحسین کردن دیگران نهراسید! موفقیت و دستاوردهای دیگران را تحسین کنید

سعی کنید از دیگران در هر موقعیتی تعریف کنید. البته این تعریف و تمجید باید واقعی باشد چرا که تعریف و تمجیدهای تصنعی چاپلوسی و تملق است. باید تعریف و تحسین کردن را بخشی از زندگی خود دانست.

عادت کنید که تلاش های دیگران را تحسین کنید. اگر نمی توانید اطرافیانتان را تشویق کنید و از خوشحالیشان خوشحال نمی شوید حداقل ناراحت هم نشوید. می دانید که استرس  و تنفر شما را آزار می دهد نه اطرافیانتان را؟!

برنامه ۶ روزه برای غلبه کردن به حسادت

غلبه کردن بر حسادت

نخستین روز: اعتماد به نفستان را تقویت کنید

خودتان را باور داشته باشید و سعی کنید به توانایی هایتان ایمان داشته باشید. شما چیزهایی دارید که دیگران ندارند. مطمئن باشید هر انسانی منحصر بفرد و متمایز از دیگران است. خودتان را از دیگران متمایز کنید.

برای این که موفق باشید حتما باید اعتماد به نفس داشت. البته اعتماد به نفس کاذب می تواند بسیار مضر باشد و اثر معکوس داشته باشد. بنابراین حتما واقع بین باشید و نقاط قوتتان را پیدا کرده و آن ها را تقویت کنید. سعی کنید قدرت و توانمندی هایتان را در معرض دید عموم قرار دهید.

دومین روز: توانمندی هایتان را شناسایی کنید

در وجود خود جستجو کنید و ببینید چه ویژگی هایی است که شما دارید و دیگران ندارند. دنبال توانمندی هایتان بگردید و هر چه سریع تر قابلیت های وجودیتان را کشف کنید.شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی در زمینه غلبه کردن بر حسادت  با سایت زندگی ما از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

سومین روز: باور کنید که خوشبختید

خوشبختی امری کیفی است و تعریف خاصی ندارد. خوشبختی مانند خط کش و عملیات ریاضی نیست که با دو دو تا چهار تا قابل تعریف باشد. هر کسی می تواند خوشبخت باشد. قبول کنید که خوشبختید. خوشبختی، مطلق نیست چرا که وجود مطلق فقط خداست. خوشبختی امری نسبی است و همه ما به نسبت خودمان خوشبختیم.

چهارمین روز: مقایسه کردن را برای همیشه فراموش کنید

در هیچ شرایطی خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. اگر مقایسه کردن تبدیل به عادت شود آنگاه ترک عادت بسیار مشکل خواهد بود. پس سعی کنید به داشته های دیگران احترام بگذارید و مقایسه کردن را کنار بگذارید.

پنجمین روز: عبارت جادویی “خدایا شکرت” را فراموش نکنید

شکر نعمتت افزون کند! حتما شاکر داشته هایتان باشید. دلیل خلقتتان چیست؟ این که از همه چیز و همه کس متنفر باشید و خودتان را آزار دهید؟ یا این که از دیدن تفاوت ها درس بگیرید و لذت ببرید؟ به هر آنچه که هستید افتخار کنید و مطمئن باشید راه پیشرفت برای شما باز است.

مقالات پیشنهادی مجیب

ششمین روز: آرزوهایتان را به واقعیت نزدیک کنید

گاهی شما آرزویی برای خود در نظر می گیرید که دست یافتن به آن برایتان سخت است. اگر فردی چیزی داشته باشد که دست یافتن به آن برایتان سخت باشد بهتر است که از داشتن آن صرف نظر کنید. حداقل برای مدتی خواسته هایتان را به تعویق بیاندازید و به سمت آرزویی بروید که دست یافتنی تر باشد. شاید ۱۰ سال بعد موقعیتی فراهم شد که به آرزوهای قبلی تان هم برسید. پس قدم به قدم حرکت کنید و ره صد ساله را یک شبه نروید.

در نهایت توصیه می شود برای تنظیم برنامه ای جامع به منظور کنترل حسادت، حتما از یک مشاور متبحر درخواست مشاوره کنید.

سایت زندگی ما با کادری متعهد، متخصص و مجرب در زمینه های مختلف از جمله ارائه راه های غلبه کردن بر حسادت آماده خدمت رسانی به شما بزرگواران می باشد. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود. همین مزیت های سایت زندگی ما است که در کنار کادر متخصص آن، این مرکز را از سایر مراکز متمایز می کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره ۰۲۱۲۸۴۲۹۷۷۶تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه