عوامل موثر بر دلبستگی ایمن

دلبستگی ایمن
   

خانواده اولین فردی است که شخصیت و ارزش های کودکان را بر عهده دارد و نقش مهمی در دلبستگی ایمن ، تعیین آینده و شیوه زندگی کودک دارد. تأثیر خانواده به عنوان اولین و مهمترین واحد اجتماعی در کودکان کاملا روشن است. همانطور که کودک رشد می کند، شرایط محیطی و خانوادگی نیز می تواند باعث رشد بیشتر و بهتر کودکان شود و همچنین می تواند از رشد کودک جلوگیری کند. ارتباط والدین با کودک یکی از مهمترین عوامل زندگی اجتماعی است و نقش مهمی در سلامت روان کودکان دارد. با توجه به نظریه دلبستگی ایمن، سلامت روان و رشد کودک در تعامل والدین و کودک منعکس می شود. پیوند عاطفی بین مادر و نوزاد، دلبستگی نامیده می شود.

کلمات کلیدی:(عوامل موثر بر دلبستگی|دلبستگی|دلبستگی ایمن|دلبستگی ایمن نوزاد|مشاوره کودک)

مدت زمان مطالعه: ۷ دقیقه

بررسی دلبستگی ایمن نوزادی

دلبستگی از دوران نوزادی آغاز می شود و تا دوران کودکی و پس از آن بزرگسالی ادامه می یابد. رفتارهای مادر و کودک می تواند سبک های دلبستگی را در نوزاد ایجاد کند، مهمترین آن دلبستگی ایمن است. در ادامه، ما دلایل امنیتی و عوامل موثر بر تشکیل آن را تعریف و توضیح خواهیم داد. همچنین شما می توانید برای اطلاعات لازم در این زمینه با سایت زندگی ما نیز به صورت تلفنی ارتباط برقرار کنید به صورت همه روزه از خدمات آن ها بهره مند شوید.

دلبستگی ایمن

شناخت و معرفی دلبستگی ایمن

هنگامی که مراقبت مادر در هنگام تولد نوزاد صحیح باشد تا بتواند نیازهای کودک را برآورده کند، علاوه بر ایجاد اطمینان در کودک نسبت به اطرافش برای جستجوی ایمن، باعث ایجاد ارتباط و تعامل احساسی مثبت بین مادر و کودک نیز می شود که در واقع یک دلبستگی است که مراحل صحیح و به موقع دلبستگی و سلامت روان کودک را در آینده ایجاد خواهد کرد. نشانه دلبستگی ایمن در دوران کودکی این است که پس از جدا شدن مادر، این کودکان دلبستگی روشنی نشان می دهند. وقتی مادر آنها را ترک می کند، آنها با مادر تماس می گیرند، او را دنبال می کنند و سرانجام گریه می کنند. هنگامی که مادر می رسد آنها خوشحال هستند و او را بغل می کنند و می خواهند با او ارتباط فیزیکی داشته باشند. این رفتار نشان دهنده دلبستگی ایمن در کودک است.

حتی یک کودکی که دلبستگی ایمن را نشان می دهد، ممکن است گاهی اوقات رفتار آشفته ای را تجربه کند، مانند رفتن به سمت مادرش، برای مدت کوتاهی و سپس شروع به کار در اطراف اتاق کند

طبقه‌بندی کیفیت دلبستگی

وابستگی ناامن، این کودکان اعتراض زیادی به جدایی نمی کنند و رفتار آنها دلبستگی مشخصی را نشان نمی دهد. (مانند پیروی از مادر یا گریه) آنها همچنان بازی می کنند، گاهی اوقات، وقتی مادر از اتاق خارج می شود، آنها با چشم های خود او را دنبال می کنند و او را تماشا می کنند. اغلب ارتباطات بین آنها زیاد نیست. پس از بازگشت مادر، این نوزادان از او اجتناب می کنند و یا میلی به در آغوش کشیده شدن ندارند.

دلبستگی ایمن دوسوگرا

این کودکان بعد از جدایی گریه می کنند، اما زمانی که مادر به اتاق باز می گردد، نمی تواند آنها را آرام کند و زمان زیادی را برای آرام شدن می گیرند، گاهی اوقات حتی بعد از چند دقیقه آنها نمی توانند به بازی بازگردند مادرشان این کودکان را در آغوش می گیرند، در حالیکه تمایل به تماس فیزیکی و نزدیکی دارند، اما در عین حال به مادر خود پرخاش نشان می دهند. ضمنا شما می توانید برای گرفتن مشاوره در خصوص دلبستگی ایمن به صورت همه روزه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس بگیرید و از بهترین مشاوره تلفنی با برترین مشاوران بهره مند شوید.


خواند مقاله های زیر می توانند برای شما مفید و مهم باشند:

شناخت باج گیری عاطفی و علل های شکل گیری آن

خود بزرگ بینی چیست؟

آیا وابستگی زیاد به والدین می تواند علت بروز ترس از تاریکی باشد؟

برای درمان وابستگی ناسالم از دیگران توقع بیجا نداشته باشیم


بررسی دلبستگی آشفته

حتی یک کودکی که دلبستگی ایمن را نشان می دهد، ممکن است گاهی اوقات رفتار آشفته ای را تجربه کند، مانند رفتن به سمت مادرش، برای مدت کوتاهی و سپس شروع به کار در اطراف اتاق کند و به دنبال مادرش برود و هنگامی که مادرش برگشت، از نزدیک شدن به او کناره گیری کند دلبستگی آشفته اغلب در کودکانی که در معرض مشکلات بالینی هستند از قبیل از دست دادن والدین، جدایی از والدین یا تجربه سوء استفاده را داشته اند اتفاق می افتد.

عوامل مؤثر بر دلبستگی ایمن

اگر یک کودک فرصتی برای داشتن رابطه با والدین داشته باشد، یا فرصتی برای ایجاد یک رابطه نزدیک وجود نداشته باشد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ مطالعات انجام شده در یتیم خانه ها نشان می دهد که این مسائل، به رغم رفتار شاد و اجتماعی پس از جدایی، با گریه، ترک محیط، کاهش وزن و غیره واکنش نشان دادند. هنگامی که این کودکان پذیرفته می شوند، بسیاری از آنها توانستند ارتباطات عمیقی با والدین خود برقرار کنند و این نشان می دهد که اولین پیوند دلبستگی ایمن می تواند در پایان سن ۴-۶ سالگی ایجاد شود؛ اما این کودکان در دوران کودکی و نوجوانی بسیاری از مشکلات عاطفی و اجتماعی خود را نشان دادند، از قبیل داشتن تمایل بالایی به جذب توجه بزرگسالان، آشنا شدن با بزرگسالان غریبه را از خود نشان می دهند.

دلبستگی ایمن

 ویژگی‌های کودک در دلبستگی ایمن

از آنجا که دلبستگی محصولی از یک رابطه دو نفره است. ویژگی های موثری می توانند به راحتی ارتباط برقرار کنند. عوامل مانند زودرس، عوارض زایمان و بیماری نوزاد، پرستاری را برای والدین دشوارتر می کند. اگر والدین وقت کافی برای پرستاری از نوزادانی که دارای نیازهای ویژه هستند، تحمل کافی داشته باشند و اگر فرزندانشان بیماری دیگری نداشته باشد، برای رشد دلبستگی ایمن مناسب هستند. برای مشاوره تلفنی با کیفیت از برترین متخصصان می توانید با سایت زندگی ما تماس حاصل فرمائید و از آن ها کمک بگیرید حتی در ایام تعطیل نیز این مرکز پاسخگوی شما عزیزان است.

بررسی شرایط خانوادگی

الگوهای واقع بینانه از دنیای درونی خاطراتی است که بر بسیاری از عوامل تأثیر می گذارد، از جمله تجارب روابط در روند زندگی، شخصیت و رضایت از زندگی. به عنوان یک نتیجه، بزرگسالانی که دارای یک رشد ناخوشایند هستند، محکوم به پدر و مادر نفرت انگیز نیستند، بلکه به نحوی که والدین آنها فرزندشان را در نظر می گیرند، توانایی آنها در دلبستگی ایمن و ترکیب الگوهای جدید برای مقابله با حوادث وحشتناک زندگی این است که فرزندان خود را با مهربانی بزرگ می کنند. این تأثیر بسیار زیادی بر راه آینده فرزندان شما دارد.

مشترکین و هموطنان عزیز و گرامی جهت دریافت مشاوره در خصوص دلبستگی ایمن می توانند از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب به صورت همه روزه با سایت زندگی ما تماس حاصل نمایند و با بهترین متخصصان حاضر در این مرکز صحبت کنند. جهت برقراری تماس با شماره زیر بدون گرفتن کد و یا زدن صفر اقدام کنید. شماره تماس:zendeghima.ir

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه