آیا سرکه برای مو می تواند مفید باشد؟| فواید و نحوه استفاده از آن

6 ماه پیش
آیا سرکه برای مو می تواند مفید باشد؟| فواید و نحوه استفاده از آن
   

چکیده : در این مقاله به بررسی فواید سرکه برای مو و طرز تهیه سرکه سفید به روشی سریع و ساده، خواهیم پرداخت.

 

سرکه دو هدف متمایز اما ضروری دارد: یکی برای سلامتی و دیگری در صنعت غذا. سرکه برای مو به ویژه در مراقبت از مو، به عنوان یک درمان طبیعی محبوبیت پیدا کرده است. ماهیت کمی اسیدی آن به تعادل سطح pH پوست سر و همچنین به کاهش شوره سر و تقویت پوست سر کمک کند. هنگامی که با آب رقیق می‌شود، از شستشوی سرکه برای شفاف‌سازی مو، از بین بردن تجمع چربی اضافی و بازگرداندن درخشش مو استفاده می‌شود.

از سوی دیگر در صنعت پخش مواد غذایی، سرکه به عنوان یک نگهدارنده و تقویت کننده طعم، نقش مهمی ایفا می کند. اغلب در فرآیندهای ترشی و کنسرو کردن برای نگهداری مواد غذایی مختلف، از سبزیجات گرفته تا میوه ها، افزایش عمر مفید آن ها و افزودن طعم های تند استفاده می شود.

در هر دو زمینه، سرکه تطبیق پذیری خود را به عنوان یک عنصر اصلی خانه به نمایش می گذارد و مزایایی را در مراقبت شخصی و نگهداری مواد غذایی ارائه می دهد و به رفاه روزانه ما کمک می کند. یکی از معتبرترین مراکز پخش مواد غذایی به صورت عمده و جزئی در مشهد، فروشگاه صوفیکو است. این فروشگاه به مشتریان این امکان را می دهد که محصولات غذایی مورد نیاز را به صورت آنلاین سفارش دهند و درب منزل خود تحویل بگیرند.

چرا از سرکه برای مو استفاده می کنیم؟

برای کسانی که با مشکلات مویی مانند خارش پوست سر یا شکستگی مو برخورد می کنند، سرکه سیب ممکن است یک درمان طبیعی عالی باشد. سرکه سیب مزایای بالقوه‌ای را ارائه می‌کند که همگی یک چیز مشترک دارند: شادابی مو و پوست سر شما. استدلال های زیادی وجود دارد که چرا سرکه برای مو عالی است. سرکه سیب به دلیل غنی بودن از ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای مو، مانند ویتامین C و B بسیار پرطرفدار است. برخی همچنین ادعا می کنند که خاصیت آلفا هیدروکسی اسید آن به لایه برداری پوست سر و همچنین خاصیت ضد التهاب آن می تواند به شوره سر کمک کند.

از جمله استدلال های سرکه برای مو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- اسیدیته و pH

سرکه سیب فراتر از داشتن برخی از خواص سلامتی حاوی مقادیر خوبی از اسید استیک است. ماده اسیدی موجود در سرکه سیب به پایین آمدن pH کمک می کند و سلامت مو را به تعادل باز می گرداند.

2-ضد میکروبی

از استدلال های مفید بودن سرکه برای مو ضد میکروبی بودن آن هاست. سرکه سیب یک ضد عفونی کننده خانگی است که به کنترل باکتری ها یا قارچ هایی که می توانند منجر به مشکلات پوست سر و مو مانند عفونت های جزئی یا خارش شوند، کمک می کند.

طرز تهیه سرکه سیب

قبل از اینکه به فواید سرکه برای مو بپردازیم به طرز تهیه سرکه سیب و نکات دستور تهیه آن اشاره کرده ایم. تهیه سرکه سیب در خانه یک فرآیند ساده است. شما به تکه های سیب یا سیب کامل، آب، شکر و یک ظرف شیشه ای یا سرامیکی بزرگ نیاز دارید. برای تهیه آن مراحل را دنبال کنید:

مواد را جمع آوری کنید: سیب یا سیب های کامل (هسته، پوست و باقی مانده)، شکر و آب را جمع آوری کنید.

 

آیا سرکه برای مو می تواند مفید باشد؟| فواید و نحوه استفاده از آن

  • سیب‌ها را آماده کنید: سیب‌ها را خرد یا له کنید و در ظرفی قرار دهید و در قسمت بالایی آن فضای خالی بگذارید.
  • محلول شکر-آب درست کنید: شکر را در آب گرم حل کنید و روی سیب ها بریزید. اطمینان حاصل کنید که سیب ها کاملاً در آب غوطه ورند.
  • بسته بندی و فرآیند تخمیر: ظرف را با کمک پارچه ای بپوشانید. آن را به مدت 3-4 هفته در یک مکان تاریک و خنک قرار دهید و هر چند روز یکبار هم بزنید.
  • صاف کنید و تخمیر را ادامه دهید: پس از تخمیر اولیه، مواد جامد سیب را صاف کرده و مایع را در ظرف برگردانید. دوباره روی آن را بپوشانید و بگذارید 3-4 هفته دیگر تخمیر شود.
  • طعم و نگهداری: پس از اینکه طعم سرکه مورد نظر خود را به دست آوردید، آن را به یک بطری شیشه ای انتقال دهید، در آن را ببندید و در جای خنک و تاریک نگهداری کنید.

چگونه از سرکه سیب برای مراقبت از مو استفاده کنم؟

استفاده از سرکه برای مو به این صورت است که ابتدا باید آن را رقیق کرد. ساخت آن بسیار ساده و راحت است. مراحل تهیه آن عبارتند از:

  1. 2 تا 4 قاشق غذاخوری سرکه سیب را با 500 گرم آب مخلوط کنید.
  2. ابتدا موهای خود را با شامپو و نرم کننده بشورید، سپس مخلوط را به طور یکنواخت روی موهای خود بریزید و پوست سر خود را ماساژ دهید. بگذارید چند دقیقه بماند سپس آن را بشویید.
  3. اگر بوی اسیدی برای شما خیلی قوی است، چند قطره اسانس را در مخلوط اضافه کنید. بو نیز باید پس از شستشو به سرعت از بین برود.
  4. سعی کنید آبکشی را چند بار در هفته در روتین مراقبت از موهای خود بگنجانید. همچنین می توانید مقدار سرکه سیب را که در هر شستشو یا آبکشی استفاده می کنید افزایش دهید. به طور کلی، استفاده از آن در حدود 5 قاشق غذاخوری یا کمتر توصیه می شود.

چیزهایی که باید مراقب آن ها بود

استفاده از سرکه برای موها، بازگرداندن تعادل است. اگر مراقب نباشید و در استفاده از آن زیاده روی کنید در صورت وجود مشکلات مو یا پوست، ممکن است بیماری شما شدت پیدا کند. در این صورت باید استفاده از سرکه را متوقف کنید یا سعی کنید مقداری را که در یک آبکشی قرار می دهید، یا دفعات استفاده از آن را کاهش دهید.

 

آیا سرکه برای مو می تواند مفید باشد؟| فواید و نحوه استفاده از آن

  • سرکه سیب حاوی اسیدهای استیک است که به عنوان سوز آور شناخته می شوند. این بدان معنی است که آن ها ممکن است پوست را تحریک یا بسوزانند.
  • همیشه قبل از استفاده سرکه برای مو ابتدا آن را با آب رقیق کنید. اگر شستشوی شما خیلی قوی است، سعی کنید آن را بیشتر رقیق کنید. اگر تحریکی رخ داد، تقریباً همیشه ظرف چند روز از بین می‌رود.
  • همچنین از تماس با چشم خودداری کنید. در صورت تماس، سریعاً با آب بشویید.
  • دستورالعمل های فوق را دنبال کنید و استفاده از سرکه سیب می تواند کاملاً بی خطر تلقی شود.

آیا تحقیقات استفاده از آن را پشتیبانی می کند؟

تا کنون، هیچ تحقیقی در مورد آزمایش مستقیم فواید سرکه برای مو وجود نداشته است. با این حال، برای برخی از پژوهش ها، علم و تحقیقات خوبی برای تضمین اثرات موی سالم وجود دارد. برای ادعاهای دیگر، هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است، یا علم نتوانسته است صحت آن ها را تأیید کند.

قدرت بالقوه سرکه سیب برای کاهش pH جهت تقویت سلامت مو، دارای ارزش است. یک مطالعه در سال 2014 بر روی pH شامپو نشان داد که قلیاییت بالا می تواند به اصطکاک، شکستگی و خشکی مو کمک کند. این مطالعه استدلال کرد که اکثر محصولات مراقبت از مو در زمانی که باید pH مو را برطرف نمی کنند و اکثر شامپوها تمایل به قلیایی بودن دارند. به عنوان یک ماده بسیار اسیدی، سرکه سیب می تواند به تعادل pH کمک کند. با افزایش اسیدیته و کاهش pH، ممکن است از صافی، استحکام و درخشندگی حمایت کند.

قدرت ضد میکروبی سرکه سیب نیز توسط تحقیقات به خوبی تایید شده است. پس می توان گفت که سرکه برای مو می تواند مشکلات پوست سر مربوط به قارچ یا باکتری را از بین ببرد و در نتیجه از خارش پوست سر جلوگیری کند. با این حال، هیچ تحقیق یا علمی پشت پوست سر خشک یا شوره سر وجود ندارد. همچنین شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد سرکه حاوی ویتامین است. یعنی در مقدار قابل تشخیصی که بر سلامت مو تأثیر می گذارد شواهد کمی وجود دارد اما حاوی مواد معدنی مانند منگنز، کلسیم، پتاسیم و آهن است.

علم استفاده از سرکه برای مو در جهت شست و شو پشتیبانی می کند. این امر می تواند به تقویت مو و بهبود درخشندگی با کاهش pH مو و پوست سر کمک کند. همچنین سرکه برای مو ممکن است عفونت های مزاحم پوست سر و خارش را از بین ببرد. با این حال، برای کاهش التهاب یا حل بیماری ها یا مشکلات پوست سر، مانند شوره سر، نباید به آن اعتماد کرد.

و در آخر…

موهای هر کس متفاوت است. شستشو با سرکه سیب ممکن است برای همه مفید نباشد. بهترین راه برای دانستن اینکه آیا این برای شما مفید است یا نه این است که آن را در روال مراقبت از موهای خود بیاورید و ببینید که آیا شخصاً برای شما مفید است یا خیر.

 

برچسب ها : مو,سرکه,موادغذایی,زیبایی,سلامت

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه