بررسی رابطه آزمایش های بالینی و تست های روانشناسی

7 ماه پیش
بررسی رابطه آزمایش های بالینی و تست های روانشناسی
   

چکیده : با توجه به اهمیتی که انجام آزمایشات بالینی از جمله تست هورمونی و آزمایش غربالگری در آزمایشگاه بر سلامت روان و جسم انسان ها دارند، پیشنهاد میشود برای انجام آنها حتما به آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک پزشکی تهران لب که بهترین آزمایشگاه تهران برای انجام آزمایشات در آزمایشگاه، در محل کار و خانه است مراجعه کنید. (شماره تلفن ۱۶۵۰ برای استان تهران و برای دیگر استان‌ها با شماره تلفن ۸8۷۰۹۹۷۰-021 تماس بگیرید.)

 

سلامت جسمی و روانی دو جنبه مهم و مکمل زندگی انسان هستند. برای حفظ و بهبود سلامت جسمی و روانی، لازم است که از روش های علمی و موثق برای ارزیابی و تشخیص وضعیت فرد استفاده شود. آزمایشات بالینی از جمله آزمایش غربالگری حاملگی و تست هورمونی که در آزمایشگاه انجام میشوند، دو تست مهم در تعیین سلامت جسم و روان هستند.

آزمایشات بالینی به اندازه گیری و تحلیل عوامل فیزیولوژیک، بالینی، پاتولوژیک، زایمان و ناباروری فرد مربوط می شوند. این آزمایشات به تشخیص و درمان بسیاری از بیماری ها، اختلالات و مشکلات جسمانی کمک می کنند، که آزمایش غربالگری جنین و آزمایش هورمونی زنان و مردان دو مورد از مهم ترین آنها به شمار میروند.

از سوی دیگر، تست های روانشناسی به اندازه گیری و تحلیل عوامل شناختی، عاطفی، خلاقیت، استعداد، شخصیت و رفتاری فرد مربوط می شوند. این تست ها به تشخیص و درمان بسیاری از اختلالات روانشناسی و روانپزشکی کمک می کنند و میتوانند ارتباط نزدیکی با آزمایشات بالینی داشته باشند.

ارتباط سلامت جسم و روان

حتما اصطلاح «مغز سالم در بدن سالم است» را شنیده اید. یکی از مهم ترین نکاتی که درباره ارتباط آزمایشات بالینی آزمایشگاه و تست های روانشناسی باید به آن توجه کرد، این است که سلامت جسم ما تاثیر مستقیمی بر سلامت روان ما دارد. به عبارت دیگر، وضعیت فیزیولوژیک و بالینی ما می تواند بر حالات شناختی، عاطفی، شخصیت و رفتاری ما تاثیر گذار باشد.

برای مثال، تنظیم بودن هورمون های بدن نقش اساسی در خلق و خو و حتی ایجاد برخی بیماری ها دارد. هورمون ها مواد شیمیایی هستند که توسط غده های اندوکرین ترشح می شوند و بر فعالیت سلول ها، بافت ها و اعضای بدن تاثیر می گذارند.

همچنین وب سایت معتبر AVMA در خصوص سلامت جسم و روان میگوید:

«سلامت فیزیکی و روانی مستقیما با یکدیگر در ارتباطند، به شکلی که حتی آسیب های فیزیکی میتواند به مشکلات روانی و بالعکس، منجر شود. آزمایشات بالینی کدامند؟ بررسی آزمایش غربالگری حاملگی و تست هورمونی»

آزمایشات بالینی، تست های پزشکی هستند که بر روی افراد انجام می شوند و هدفشان ارزیابی اثربخشی و ایمنی یک راهکار پزشکی، جراحی یا رفتاری است. راهکار پزشکی ممکن است شامل دارو، رژیم غذایی، روش های تشخیصی، پیشگیری یا یک درمان باشد.

این آزمایشات معمولا با استفاده از نمونه های مختلف مثل خون، ادرار، بزاق دهان، مدفوع و… گرفته میشوند و در ادامه به دو مورد از مهم ترین آنها اشاره میکنیم.

* آزمایش غربالگری بارداری

آزمایش غربالگری یک روش ارزیابی سلامت جنین و مادر در طول بارداری است. تست غربالگری حاملگی شامل تست های خون و سونوگرافی است که در 3 ماهه اول، دوم و سوم بارداری انجام می شود.

با توجه به اهمیت بالایی که این آزمایش ها دارند، پیشنهاد میشود برای انجام آنها به بهترین آزمایشگاه تهران مراجعه کنید. هدف از آزمایش غربالگری بارداری، شناسایی گروه های پرخطر از لحاظ بروز ناهنجاری های کروموزومی، ژنتیکی، فیزیکی و عفونی در جنین یا مادر است.

– آزمایش غربالگری اول

غربالگری اول در سه ماهه اول بارداری بین هفته های 11 تا 13 انجام می شود. این غربالگری شامل سونوگرافی جنین و آزمایش خون مادر است. در سونوگرافی، فضای پشت گردن جنین (NT)  و ساختار قلب جنین بررسی می شود و در آزمایش خون، سطح دو پروتئین PAPP-A و  HCG free سنجیده می شود. با ترکیب نتایج این دو تست، ریسک بروز سندروم داون و تریزومی 18 در جنین محاسبه می شود.

– تست غربالگری حاملگی دوم

غربالگری دوم در سه ماهه دوم بارداری بین هفته های 18 تا  22 انجام میشود. این غربالگری شامل آزمایش خون مادر است. در آزمایش خون، سطح چهار پروتئین AFP، HCG، uE3 و Inhibin A سنجیده می شود. با ترکیب نتایج این تست با سن بارداری و سن مادر، ریسک بروز بیماریهایی مثل سندروم داون، تریزومی 18 و نقص لوله عصبی در جنین محاسبه می شود.

– آزمایش غربالگری جنین سوم

غربالگری در سه ماهه سوم بارداری بین هفته های 24 تا 28 انجام می شود. این غربالگری شامل آزمایش خون مادر و آزمایش قند خون است. در آزمایش خون، سطح هموگلوبین و فریتین مادر برای بررسی کم خونی و کمبود آهن سنجیده می شود. در آزمایش قند خون، قدرت بدن مادر در پاسخ به گلوکز برای بررسی دیابت بارداری سنجیده می شود.

– ارتباط آزمایش غربالگری حاملگی با روانشناسی

در دوران بارداری، خلق و خوی مادران دچار تغییراتی می ‌شود که ممکن است به وجود مشکلات رایجی مانند استرس، اضطراب یا افسردگی منجر شود. این موارد معمولا به دلیل تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی در بدن ایجاد می‌ شوند. برخی از مشکلات رایج در این دوران شامل تغییرات در خواب و استرس، تغییر در سطح انرژی و حتی تغییر در سلامت روحی می‌ باشد. برای مقابله با این تغییرات، ممکن است به مشاوره روانشناسی نیاز باشد.

همچنین در برخی مواقع، جواب آزمایش‌ های غربالگری ممکن است نشان دهنده وجود یک اختلال ژنتیکی شود و این گزینه را به والدین بدهد که از سقط جنین استفاده کنند؛ که این مسئله گاها میتواند عواقب و بار عاطفی و روانی بسیار شدیدی برای والدین به همراه داشته باشد.

به عنوان یک راه حل، مشاوره روانشناسی می ‌تواند به مادران کمک کند تا با این نتایج منفی رو به رو شوند و تصمیم‌ های بهتری در مورد سقط جنین یا مسائل مشابه بگیرند. در واقع، مشاوره روانشناسی می ‌تواند به مادران در این مرحله مهم از بارداری کمک زیادی کند.

با توجه به اهمیتی که انجام آزمایشات بالینی از جمله تست هورمونی و آزمایش غربالگری، پیشنهاد میشود برای انجام آنها حتما به آزمایشگاه تهران لب که بهترین آزمایشگاه تهران برای انجام آزمایشات در آزمایشگاه، در محل کار و خانه است مراجعه کنید. (شماره تلفن ۱۶۵۰ برای استان تهران و برای دیگر استان‌ها با شماره تلفن 88709970-021 تماس بگیرید.)

 

بررسی رابطه آزمایش های بالینی و تست های روانشناسی

تست هورمونی

انجام آزمایش هورمونی در بهترین آزمایشگاه برای این است که ببینید آیا سطح هورمون ‌های شما در حالت طبیعی است یا خیر. برخی از علائم و نشانه‌ های نامطلوب در بدن ممکن است به دلیل عدم تعادل هورمونی باشند. برای مثال، اگر سطح تستوسترون در مردان پایین باشد، ممکن است باعث کاهش میل جنسی، افسردگی، خستگی، افزایش وزن و کاهش عضلات شود.

یا اگر سطح تیروئید در زنان بالا باشد، ممکن است باعث تعرق زیاد، لرزش دستان، ضعف عضلانی، کاهش وزن و تغییرات خلق و خو شود. تست هورمونی می ‌تواند به پزشکان کمک کند تا علت این علائم را پیدا کرده و درمان مناسب را انتخاب کند.

– آزمایش هورمونی مردان

آزمایش هورمونی مردان شامل اندازه‌ گیری سطح هورمون ‌های مربوط به تولید مثل و عملکرد جنسی، رشد و نگه‌ داری عضلات و استخوان‌ ها، تنظیم قند خون و سلامت قلب و عروق است. برخی از هورمون‌ های مهم در آزمایش هورمونی مردان عبارتند از:

  • تستوسترون: هورمون جنسی اصلی در مردان که به تولید اسپرم، رشد موهای صورت و بدن، صدای بم، عضلات قوی و استخوان‌ های محک کمک می ‌کند.
  • DHEA: این گروه، هورمون های جنسی را تولید میکنند و به تعادل هورمونی، سیستم ایمنی، حافظه، مقاومت در برابر استرس و سلامت پوست و مو کمک می‌ کنند.
  • DHT: یک نوع تستوسترون است که در بافت ‌های هدف مانند پروستات، بیضه‌ ها، موهای سر و صورت فعال می ‌شود. این هورمون به توسعه ویژگی‌ های جنسی در مردان کمک می‌ کند، اما اگر بیش از حد باشد، ممکن است باعث ریزش مو یا بزرگ شدن پروستات شود.

– آزمایش هورمونی زنان

آزمایش هورمونی زنان شامل اندازه‌ گیری سطح هورمون‌ های مربوط به تولید و عملکرد جنسی، چرخه قاعدگی، باروری، بارداری، یائسگی و سلامت استخوان‌ ها است. برخی از هورمون ‌های مهم در آزمایش هورمونی زنان عبارتند از:

  • FSH: هورمون تحریک کننده فولیکول که به رشد و رسیدگی تخمک ‌ها در تخمدان‌ ها کمک می ‌کند. سطح این هورمون در روز سوم چرخه قاعدگی و در دوران یائسگی افزایش می ‌یابد.
  • LH: هورمون لوتینیزینگ که به تخمک‌ گذاری و تولید پروژسترون کمک می ‌کند. سطح این هورمون در اواسط چرخه قاعدگی به شدت افزایش می‌ یابد.
  • پروژسترون: این هورمونی به آمادگی رحم برای پذیرش جنین، حفظ بارداری و تعادل با استروژن کمک می‌کند. سطح این هورمون در دوران لوتئال چرخه قاعدگی و در دوران بارداری افزایش می ‌یابد.

– ارتباط تست هورمونی با روانشناسی

تست هورمونی می ‌تواند نقش مهمی در سلامت روان انسان ایفا کند، زیرا برخی از هورمون ‌ها می ‌توانند تأثیر مستقیمی بر روحیات و روان فرد داشته باشند. برای مثال، افزایش هورمون استرس (کورتیزول) ممکن است باعث افزایش استرس و اضطراب شود. همچنین، کاهش هورمون‌ هایی مانند سروتونین و دوپامین می ‌تواند به افسردگی منجر شود.

تست هورمونی می ‌تواند به پزشکان کمک کند تا تغییرات در سطح هورمون ‌های مرتبط با سلامت روان را مشاهده نموده و به درمان مشکلات روانی بیماران کمک کنند. در نتیجه، انجام آزمایش هورمونی در بهترین آزمایشگاه، می‌ تواند یک ابزار ارزشمند در تشخیص و مدیریت اضطراب، افسردگی و استرس باشد.

بهترین آزمایشگاه برای آزمایش غربالگری حاملگی و تست هورمونی از نظر سایت زندگی ما

با توجه به اهمیتی که انجام آزمایشات بالینی از جمله تست هورمونی و آزمایش غربالگری در آزمایشگاه بر سلامت روان و جسم انسان ها دارند، پیشنهاد میشود برای انجام آنها حتما به آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک پزشکی تهران لب که بهترین آزمایشگاه تهران برای انجام آزمایشات در آزمایشگاه، در محل کار و خانه است مراجعه کنید. (شماره تلفن ۱۶۵۰ برای استان تهران و برای دیگر استان‌ها با شماره تلفن 88709970-021 تماس بگیرید.)

 

بررسی رابطه آزمایش های بالینی و تست های روانشناسی

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

11

دیدگاه شما

11 دیدگاه

  • ناهید عباسی
    7 ماه پیش

    آزمایش های بالینی واقعا برای سلامت ذهن مفیدن و به تشخیص بیماری کمک میکنن، ممنون از مقاله ارزشمندتون

  • مینا سعادت
    7 ماه پیش

    تست های روانشناسی و روانپزشکی همگی وابسته به حالات و مود فرد هستن که خودش تحت تاثیر هورمون هاست، ممنون از مقاله خوبتون

  • نازنین مقامی
    7 ماه پیش

    برای آزمایش غربالگری حاملگی چقدر حدودا باید هزینه کنیم؟

  • آیلار جباری
    7 ماه پیش

    ببخشید من تست غربالگری اول و دومم رو دادم از کجا بدنم سومی هم لازمه بدم یا نه؟

  • نیما براتی
    7 ماه پیش

    من پارسال برای افسردگی پیش روانشناس رفته بودم اونم پیشنهاد کرد تست هورمونی بدم، ممنون از مقاله موثقتون

  • مریم اکبری
    7 ماه پیش

    تست هورمونی زنان رو توی منزل هم انجام میدید یا فقط آزمایشگاه؟

  • لیلا مرامی
    7 ماه پیش

    بهترین آزمایشگاه تهران هستید، من واقعا از خدماتتون راضیم و تا الان چندین بار پیشتون آزمایش دادم

  • ستاره رفیعی
    7 ماه پیش

    آزمایشگاه تهران لب کادر واقعا خوبی داره، جواب آزمایش هم خیلی سریع و آنلاین تحویل میدن

  • رضا داوودی
    7 ماه پیش

    من چندین آزمایشگاه تهران رفتم ولی تست هورمونی آقایان انجام نمیدادن، تهران لب انجام میده؟

  • دکتر معصومه پریان
    7 ماه پیش

    بنده پزشک بالینی هستم و اکیدا توصیه میکنم تست های غربالگری رو حتما جدی بگیرید، روزانه ده ها نفر در مرکز ما به دلیل نقص های ژنتیکی سقط جنین میکنند که تبعات روحی روانی بسیار شدیدی به همراه داره

  • مهدیه رازدار
    7 ماه پیش

    به عنوان روانشناس پیشنهاد میدم حتما تست های هورمونی رو حتی قبل از مراجعه به روانپزشک یا روانشناس انجام بدید