پیشگیری از مبتلا شدن به زگیل تناسلی و تست hpv

7 ماه پیش
پیشگیری از مبتلا شدن به زگیل تناسلی و تست hpv
   

آیا در مورد تست hpv چیزی می‌دانید؟ زگیل تناسلی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. هر شخصی که از نظر جنسی فعالیت دارد، با خطر ابتلا به این بیماری و عوارض آن روبه‌رو است؛ مگر اینکه از واکسیناسیون استفاده کند. خبر خوب این است که این بیماری قابل پیشگیری است و واکسن‌هایی مانند گارداسیل افراد را در برابر شایع‌ترین انواع HPV که به زگیل تناسلی منجر می‌شوند، محافظت می‌کنند.

واکسن حتی ایمنی را نسبت به سویه‌های HPV که با سرطان دهانه رحم مرتبط هستند، افزایش می‌دهد. اگر شک دارید که به زگیل تناسلی مبتلا شده‌اید یا قصد واکسیناسیون دارید، بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید. در این صورت نیاز به انجام ازمایش hpv دارید. در این مقاله با ما همراه باشید تا با راه‌های پیشگیری از مبتلا شدن به این بیماری و آزمایش آن آشنا شوید‌.

چگونه می‌توان از ابتلا به زگیل تناسلی جلوگیری کرد؟

خلاص شدن از عوارض زگیل تناسلی به معنای پاک شدن کامل ویروس از بدن نیست. زگیل‌ها ممکن است دوباره ظاهر شوند و می‌توانید HPV را همچنان به دیگران منتقل کنید؛ اما برخی راه‌حل‌ها وجود دارند که باعث می‌شوند انتقال یا مبتلا شدن به hpv به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند. در ادامه این موارد را بررسی می‌کنیم.

مواظب شریک جنسی خود باشید!

برای حفظ سلامتی جنسی، صریحا با شرکای جنسی در مورد وضعیت خود صحبت کنید. هنگام روابط جنسی از کاندوم استفاده کرده تا انتقال HPV را کاهش دهید. باید بدانید که داشتن یک شریک جنسی و از اطمینان از مبتلا شدن به بیماری با تستhpv به طور قابل‌توجهی از ابتلا به عفونت‌های زگیل تناسلی پیشگیری می‌کند.

مشورت با پزشک و دریافت واکسن

ابتدا با پزشک خود در مورد واکسن HPV و چگونگی دریافت آن مشورت کنید. واکسن‌های مختلفی برای محافظت در برابر اچ‌پی‌وی موجودند و پزشک شما می‌تواند به شما برند مناسبی را توصیه کند. این واکسن‌ها از شما در مقابل سویه‌های مختلف اچ‌پی‌وی که عامل بیماری سرطان رحم و زگیل تناسلی هستند، محافظت می‌کنند.

 

واکسن برای پیشگیری از مبتلا شدن به hpv

اگر زگیل تناسلی نداشته‌اید؛ اما نگران ابتلا به آن هستید، ممکن است بخواهید آزمایشhpv بدهید یا واکسن دریافت کنید. واکسن‌ها می‌توانند از عفونت HPV پیشگیری کنند که باعث کاهش احتمال ابتلا به زگیل تناسلی و سرطان‌های مرتبط با HPV می‌شود. اگر تاکنون واکسن HPV دریافت نکرده‌اید، تا سن 26 سالگی می‌توانید این واکسن را تزریق کنید. زنان می‌توانند تا سن 45 سالگی از واکسن Gardasil 9 بهره‌برداری کنند.

در حال حاضر، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تاییدیه داده است که سه واکسن HPV (Human Papillomavirus) وجود دارد. واکسن گارداسیل ۹ (Gardasil 9) برای مردان و زنانی به سنین ۹ تا ۴۵ سال تایید شده است و می‌تواند آن‌ها را در برابر سرطان دهانه رحم و زگیل‌های تناسلی محافظت کند.

سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا توصیه می‌کند که دختران و پسران به صورت دوره‌ای بین سنین ۱۱ و ۱۲ سال واکسینه شوند. همچنین، واکسیناسیون می‌تواند از سن ۹ سالگی آغاز شود. بهترین زمان برای دریافت واکسن در دختران و پسران پیش از شروع فعالیت جنسی و داشتن رابطه‌های جنسی است. حتی پس از شروع رابطه جنسی، خوب است هر چند وقت یک بار تستhpv بدهید.

 

پیشگیری از مبتلا شدن به زگیل تناسلی و تست hpv

انواع hpv و تست آن

روش‌های متعددی برای تشخیص ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) وجود دارند، از جمله پاپ اسمیر و روش‌های مولکولی. روش‌های مولکولی به دلیل دقت، حساسیت و سرعت بالاتر، برای تشخیص و تعیین ناقلیت HPV بسیار موثرند.

HPV شامل انواع مختلفی است؛ برخی از آن‌ها ممکن است به عنوان عوامل زگیل تناسلی شناخته شوند و برخی دیگر ممکن است به سرطان دهانه رحم منجر شوند؛ حداقل 14 نوع پرخطر HPV و همچنین انواع کم خطر تعدادی دیگر وجود دارند.

استفاده از تستhpv (آزمایش تعیین ژنوتایپ HPV) به شما این امکان را می‌دهد که علاوه بر تشخیص وجود یا عدم وجود HPV در نمونه بیمار، ژنوتایپ ویروس را نیز مشخص کنید. این اطلاعات در پیگیری و درمان بیماری بسیار حیاتی و اهمیت دارند.

 

نکات قبل از انجام آزمایش hpv

قبل از انجام آزمایش Human Papillomavirus نیاز به آمادگی خاصی نیست؛ اما اگر این آزمایش همراه با آزمایش پاپ اسمیر انجام می‌شود، باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • دو روز قبل از آزمایش، از آمیزش، دوش یا استفاده از داروهای واژینال، کرم‌ها، ژل‌ها یا فوم‌های اسپرم‌کش خودداری کنید.
  • تلاش کنید آزمایش را در طی دوره قاعدگی خود برنامه‌ریزی نکنید. اگر امکان دارد، آزمایش را در زمان دیگری از چرخه قاعدگی انجام دهید تا پزشک بتواند نمونه بهتری از سلول‌ها را جمع‌آوری کند.

 

تست hpv چگونه انجام می‌شود؟

آزمون HPV عمدتا همزمان با آزمون پاپ اسمیر انجام می‌شود. آزمون پاپ اسمیر نمونه‌ای از سلول‌های دهانه رحم را جمع‌آوری کرده و ناهنجاری‌ها یا سرطان را تشخیص می‌دهد. تست HPV می‌تواند از همان نمونه‌ای که برای تست پاپ اسمیر گرفته شده است، یا با گرفتن نمونه دوم از داخل دهانه رحم انجام شود. این آزمایش ترکیبی معمولا در مطب پزشک یا آزمایشگاه انجام می‌شود و تنها چند دقیقه طول می‌کشد.

ممکن است از شما خواسته شود که لباس خود را کاملا یا تا از کمر به پایین درآورید. با زانوهای خمیده به پشت دراز می‌کشید و پاشنه‌های شما در تکیه‌گاه‌هایی به نام رکاب قرار می‌گیرند. پزشک از ابزاری به نام اسپکولوم برای جداکردن دیواره‌های واژن استفاده می‌کند تا دسترسی به دهانه رحم شما برایش آسان‌تر باشد.

وارد کردن اسپکولوم ممکن است باعث احساس فشار در منطقه لگن شما شود و گاها در لحظه وارد شدن، احساس خنکی می‌کنید. پس از آن، پزشک از یک برس نرم و یک دستگاه خراش دادن مسطح به نام اسپاتول برای نمونه‌برداری از سلول‌های دهانه رحم شما استفاده می‌کند. این روند برای شما هیچ زیانی ندارد و ممکن است اصلا احساس نشود.

 

پیشگیری از مبتلا شدن به زگیل تناسلی و تست hpv

عماد؛ بهترین آزمایشگاه

زگیل تناسلی یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌هاست؛ به همین دلیل لازم است به محض مشاهده علائم، به دکتر متخصص مراجعه کنید. منظور از علائم، زائده‌هایی است که در قسمت تناسلی به وجود می‌آید. در صورتی که دچار این بیماری شده باشید، دکتر برای اطمینان کامل قطعا به شما تست hpv می‌دهد. برای انجام آزمایش و دریافت جواب در کوتاه‌ترین زمان ممکن به آزمایشگاه عماد مراجعه فرمایید.

البته در دنیای امروز، مراجعه شما به آزمایشگاه ضروری نیست و می‌‌توانید با کارشناسان تماس بگیرید تا آزمایش شما را رایگان در محل انجام دهند! این پایان ماجرا نیست؛ برای دریافت جواب هم حتما نباید به آزمایشگاه بروید. می‌‌توانید جواب آزمایشhpv را به صورت پیامک یا آنلاین دریافت کنید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه