تاثیر نگاه کردن به درختان در کاهش استرس

کاهش استرس
   

کاهش استرس با نگاه کردن به درختان

طبیعت همیشه و در همه حال به انسان حس های مثبت القا می‌کند. بسیاری از افراد برای پیدا کردن آرامش و کاهش استرس خود، به مکان ‌ها و موقعیت های سرسبز و پر درخت می روند و شکی نیست که این ‌کار تاثیر بسیار مثبتی بر ذهن و کاهش استرس انسان خواهد داشت. تحقیقات و آمارهای علمی نشان می‌دهد که نگاه کردن به درختان می‌تواند باعث کاهش استرس بدن به حد قابل توجهی شود. در این مقاله درمورد این موضوع توضیح خواهیم داد.

استرس کار و فعالیت ‌های روزانه که امروزه بیش از پیش، آرامش ذهنی و روانی افراد را تحت تاثیر قرار داده است، باعث می‌شود که اشخاص در طول روز کلافه شده یا حتی عصبی شوند. پس برای دوری از این محیط باید چه کرد؟ چگونه از این فضا فاصله بگیریم و برای کاهش استرس خود چه تدبیری کنیم؟ برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در زمینه کاهش استرس با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل نمایئد.

برای کاهش استرس، از پشت میز کارتان بیرون بیایید

کاهش استرس

براساس یک مطالعه جدید می‌توان گفت که طبیعت می‌تواند به مقدار زیادی روحیه شما را تغییر داده و تاثیر بسار مثبتی بر روی ذهن و فکر شما بگذارد. با وجود این‌که همیشه از طبیعت و درختان به عنوان یک منبع انرژی مثبت و افزاینده روحیه یاد می‌کنند، این از معدود دفعاتی است که دانشمندان تاثیر درختان و طبیعت را روی کاهش استرس انسان ها ارزیابی کرده‌اند.

طی تحقیقاتی در کشورهای دیگر، محققان ۱۶۰ نفر را تحت شرایط استرس‌زا قرار دادند. این شرایط شامل آماده شدن برای ارایه یک سخنرانی در جمع، چیزی که بسیاری از افراد از آن وحشت دارند و می ترسند، و انجام عملیات ریاضی جلوی افراد کارشناس بود.

زمانی‌که شرکت‌کنندگان تحقیق کاملا درگیر استرس شدند، از آنان خواسته شد تا به تماشای  یکی از ۱۰ فیلم‌  ۳۶۰ درجه و ۶ دقیقه‌ای از سطح شهر بنشینند. این فیلم ‌ها براساس مناطق مختلف شهر که با نسبت ‌های مختلفی از درخت پوشیده‌ بود، ساخته شد و این محیط از صفر تا  ۷۰ درصد پوشش درختان را شامل می‌شد.

برای بررسی سطح استرس، شرکت کنندگان به ۳ سوال پاسخ دادند؛ یکی قبل از آغاز تست و تحقیق، دومی بعد از تمام شدن ارائه یا تست ریاضی و دیگری بعد از یک استراحت کوتاه زمانی که همه کارها تمام شده بود. با استفاده از این اطلاعات درمراحل مختلف آزمایش، این تیم تحقیقاتی قادر به رسم نمودار برای تجزیه و تحلیل نتایج تحقیق بود.

 در پایان روز محققان این تحقیق به یک منحنی رسیدند که نمایانگر این بود که هرچه میزان مناطق پوشیده از درخت بیشتری به شرکت‌کنندگان نشان دادند، سطح استرس آن‌ ها هم بیشتر کاهش یافته است. به عبارت دیگر، هرچه درخت بیشتری وجود داشته باشد، کاهش استرس بیشتری خواهیم داشت.

یک روش موثر برای برخورد با موقعیت‌ های استرس زا و کاهش استرس، شمارش تا عدد ۱۰ است. این کار به شما کمک می‌کند تا از لحاظ فکری و روانی از آن لحظه استرس زا دور شده و ۱۰ثانیه به شما وقت می‌دهد تا از آن شرایط سخت خود را رها کنید.

سریع ترین و بهترین راهکارهای کاهش استرس

اگر به دنبال یک راه ساده برای کاهش استرس روزانه خود هستید، توصیه می‌کنیم که تعدادی درخت در اطراف خود پیدا کنید و مشغول تماشای آن ها شوید؛ زیرا یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که قدم زدن در یک مکان پر از درخت، حتی در محیط های درون شهری، قدرت بسیار زیادی در کاهش استرس شما دارد.

همه ما استرس را به صورت منظم تجربه کرده ایم؛ نوع و شدت استرس می تواند از چالش های جزئی تا بحران های بزرگ متفاوت باشد. زمانی که استرس بیش از حد فشرده، مزمن و مدیریت نشده باشد، می تواند بر سلامت و حال خوب ما تاثیر بگذارد. به همین دلیل است که در احیای آرامش درونی و سلامت جسمی، کاهش استرس ضروری است.

مطالعاتی در گذشته انجام شده است، نشان می دهد که افراد تنها با نگاه به عکس‌هایی از طبیعت می‌توانند سطح استرس خود را کاهش دهند.

خوشبختانه هرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام می‌شود، تاثیر مثبت طبیعت بر مغز را بیشتر و بهتر درک می‌کنیم. اما اولین تاثیر همان آرامشی است که همه ما در طبیعت می‌ بینیم و حس می کنیم. پس بهتر است کمتر از این منبع سرشار انرژی مثبت و آرامش، غافل شویم.

برای کاهش استرس به راهکارهای زیر توجه کنید:

برای کاهش استرس شمارش کنید

یک روش موثر برای برخورد با موقعیت‌ های استرس زا و کاهش استرس، شمارش تا عدد ۱۰ است. این کار به شما کمک می‌کند تا از لحاظ فکری و روانی از آن لحظه استرس زا دور شده و ۱۰ثانیه به شما وقت می‌دهد تا از آن شرایط سخت خود را رها کنید. فرض کنید این عمل، ریموت کنترل زندگی شماست و در آن لحظه دکمه توقف آن زده شده است. وقتی به آرامی تا عدد ۱۰ شمردید، حالا دو بار دکمه شروع را فشار دهید. در نتیجه در وضعیت بهتری نسبت به قبل قرار خواهید گرفت و حالتان بهبود پیدا خواهد کرد.
گروهی معتقدند که شمارش اعداد از انتها به سمت ابتدا یعنی از عدد ۱۰ به سمت عدد صفر می‌تواند نتایج بهتری برای کاهش استرس داشته باشد. می‌توانید برای پیدا کردن راه حل مناسب تر، هر دو گزینه را امتحان کنید.

برای کاهش استرس از آن محیط دور شوید

کاهش استرس

هنگامی که در خود استرس شدیدی احساس می‌کنید، بهتر است به صورت فیزیکی خود را از محیط دور کنید. کمی قدم زده و نفس عمیقی بکشید. مدتی به محیطی رفته که بتوانید فکر خود را از مسایل دغدغه‌آور رها کنید. این مورد یک روش مفید برای کاهش استرس است؛ البته منظور این نیست که برای کاهش استرس باید میدان را خالی کنید، بلکه ترک موقعیت برای چند لحظه و برگشت دوباره با فکری آزاد و تازه باعث کاهش استرس و انجام بهتر کارها و عملی صحیح تر خواهد شد. برای مثال اگر صدای سایر اتومبیل‌ها شما را آزار می‌‌‌دهد پنجره‌ها را بالا کشیده و بدانید که با استرس و ناراحتی شما نه ترافیک کم خواهد شد و نه راه شما باز که زودتر به مقصد مورد نظر برسید. پس آرامش داشته باشید تا زمان هم راحت‌تر بگذرد.

برای کاهش استرس چیزی را فشار دهید

همان‌طور که می‌دانید هنگام استرس، تخلیه انرژی ‌های اضافی انباشته شده در بدن لازم و ضروری است. گروهی از افراد این کار را با زدن ضربه یا شکستن جسمی انجام می‌دهند. گروهی دیگر عادت دارند کتاب و یا هر کاغذی که جلوی آن ها هست را پاره‌ کنند؛ ولی بهترین راه فشردن شئ ای در دست است. معمولاً فشردن چیزی با دست باعث کاهش استرس می‌شود. شما می‌توانید یک حلقه‌ تقویت کننده ‌مچ همراه داشته باشید و در هنگام استرس آن را در دستان خود فشار دهید. البته همراه کردن این روش با دیگر روش‌ها می‌تواند اثر بخشی بهتری داشته باشد.

مقالات پیشنهادی مجیب

برای کاهش استرس به مرکز مشاوره تلفنی مجیب مراجعه کنید

 بهترین و قطعی ترین راهکار برای کاهش استرس، ارتباط گرفتن با اشخاص باتجربه و خبره برای مشاوره، در مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب است. استرس، مشکلی است که تنها از راه صحبت و مشاوره حل می شود.اگر این امر توسط شخص ماهر و متخصصی انجام نشود، ممکن است فرد بیمار را دچار مشکلات بیشتری کرده و نتواند او را درمان کند. مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب، با بهره گیری از بهترین و خبره ترین روانشناسان کشور، در تمامی طول روز و ایام هفته، حتی روزهای تعطیل، پاسخگوی تماس های شما مراجعین محترم است.

متخصصان سایت زندگی ما، با استفاده از جدیدترین و به روزترین متد های علم روانشناسی، به معاینه و صحبت با بیماران می پردازند و در نهایت پس از تشخیص درست بیماری، مراحل درمان را آغاز می کنند.

یکی از مزیت های مرکز مشاوره تلفنی مجیب این است که شما عزیزان، بدون هیچ اتلاف وقتی، بدون اینکه زمان خود را صرف ماندن در ترافیک های سنگین شهری کنید، در منزل خود تلفن را برداشته و با شماره های سایت زندگی ما تماس می گیرید. هزینه مشاوره در سایت زندگی ما، برای رعایت حال شما دوستان گرامی طبق تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور می باشد. شعار ما : آرامش سهم همه مردم ایران زمین است. با ما تماس بگیرید تا آرامش را سهم زندگی تان کنید.

برای گفت و گو با مشاورین مرکز ما از ساعت ۰۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی روزهای هفته و حتی ایام تعطیل با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب به شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه