چگونه موضوع طلاق را به کودک خود توضیح بدهیم؟

طلاق
   

طلاق موضوعی بسیار تلخ و دردناکی است که درک آن برای کودکان بسیار عذاب آور و ناراحت کننده است. زمانی که این اتفاق ناخوشایند حادث می شود ترکش های آن، روح و روان کودک را می خراشد. برای کودکان درک این موضوع که از یک زمان مشخص به بعد، مادر یا پدرشان را در کنارشان نداشته باشند بسیار سخت است.

کلمات کلیدی:(موضوع طلاق|توضیح موضوع طلاق به کودک|کودکان طلاق )
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

متاسفانه طلاق یکی از مسائلی است که در جامعه ما ریشه دوانده است. سوای از مشکلات، سختی ها، مرارت ها و دردسرهایی که پدر و مادرها شخصا متحمل می شوند یک سری از مشکلات نیز وجود دارد که دامان کودکان را می گیرد و آن ها را به ورطه اختلالات روحی – روانی می کشاند. اگر بخواهیم کودکان به دلیل رنج های ناشی از طلاق و جدایی پدر و مادر، آسیب نبینند باید کاملا منطقی و علمی با این مساله برخورد کنیم. باید مطابق با آموزه های مشاوران و متختصصان حوزه روانشناسی، به کودکان بیاموزیم که در مقابل سختی ها ایستادگی کنند. باید به آن ها راه های کنار آمدن با مسائل و مشکلات را آموزش بدهیم. طلاق هم یکی از مهمترین مشکلات و مصائبی است برای کودکان غیر قابل فهم و البته غیر قابل هضم است. می توان بواسطه آموزش، به کودک کمک کرد که راحت تر با این مساله کنار بیاید.

در این مقاله موضوع کنار آمدن کودک با طلاق و جدایی پدر و مادر را بررسی خواهیم کرد؛ لطفا تا پایان مقاله با سایت زندگی ما همراه باشید.

زمانی که یک کودک وارد شرایط بحرانی طلاق می شود و پدر و مادرش را در معرض جدایی می بیند احتمال ابتلای آن کودک به اختلالات روانی به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. کودکان در هر شرایطی دوست دارند پدر و مادرشان را در کنار یکدیگر ببینند. اگر کودکی متوجه جدایی پدر و مادرش شود مسلما بیش از پیش به امیدواری، اطمینان و آرامش خاطر نیاز خواهد داشت. در صورتی که یک کودک، بعد از جدایی پدر و مادرش مغفول بماند و کسی به او توجه نکند یقینا در آینده ای نه چندان دور دچار مشکلات روحی – روانی فراوانی خواهد شد.

انجمن روانشناسی آمریکا در مورد این که چگونه در مورد طلاق با فرزندانمان صحبت کنیم و همچنین به منظور کاهش تاثیرات منفی و زیانبار این پدیده ناخوشایند، نکات و توصیه هایی ارائه کرده است که در ذیل به تعدادی از این نکات اشاره شده است:

 نکته اول: صحبت و گفتگو را به تعویق نیاندازید

زمانی که موضوع طلاق و جدایی برای پدر و مادر حتمیت یافت و هر دو نفر در مورد تصمیمشان قاطع و مصمم بودند بهتر است که از همان ابتدا، موضوع را با فرزندانشان در میان بگذارند. به هیچ عنوان، گفتگو با کودکانتان را به تعویق نیاندازید. زمانی که کودک به طور ناگهانی متوجه طلاق والدینش شود احتمال ابتلای به اختلالاتی نظیر افسردگی افزایش خواهد یافت.

طلاق

نکته دوم: موضوع را پیچیده نکنید

کودک کودک است!!! میزان درک و فهم کودک با میزان درک شما یکسان نیست. با توجه به شرایط و اقتضائات سنی کودک با او صحبت کنید. موضوع طلاق را خیلی ساده و شفاف مطرح کنید و با صحبت های قلمبه سلمبه و صغری کبری چیدن، کودک را گیج نکنید. ساده، شفاف، و صادقانه و مستقیم موضوع جدایی را به کودک اطلاع دهید.

نکته سوم: کودک را توجیه کنید

به کودکتان بفهمانید که در این ماجرا او هیچ گناهی نداشته و ندارد. باید به گونه ای رفتار کنید که کودک احساس گناه نکند. به او بفهمانید که پس از جدایی نیز پدر و مادر را توامان در کنار خود خواهد داشت. به او بفهمانید که عاشقانه او را دوست دارید و جدایی و طلاق خللی در رابطه والد-فرزندی تان ایجاد نخواهد کرد.

 نکته چهارم: به کودک احساس منفی انتقال ندهید

کودکتان را نتراسانید. هیچ گاه به او نگویید که این موضوع دردناک است. زانوی غم بغل نکنید و احساسات منفی تان را در مقابل چشمان کودکتان تخلیه نکنید. چرا که اگر در مقابل کودکتان گریه و زاری کنید مطمئنا او را دچار سردرگمی و آشفتگی خواهید کرد.

نکته پنجم: درگیری درمقابل دیدگان کودک ممنوع

مشاجرات و بحث و جدل هایتان را بگذارید برای زمانی که کودکتان حضور ندارد. در حضور کودک جر و بحث نکنید و با این کار او را مضطرب و نگران نکنید.

 نکته ششم: مشکلات بزرگسالان را وارد دنیای کودکانه فرزندتان نکنید

در مورد مشکلات و مسائلی از قبیل مشکلات مالی، مشکلات زناشویی و غیره که در دنیای کودکانه جایی ندارد، صحبت نکنید. این مسائل را باید یک فرد باتجربه و با دانش به کودک توضیح دهد. در این زمینه از یک مشاور کمک بگیرید.

طلاق

 

طلاق هم یکی از مهمترین مشکلات و مصائبی است برای کودکان غیر قابل فهم و البته غیر قابل هضم است. می توان بواسطه آموزش، به کودک کمک کرد که راحت تر با این مساله کنار بیاید.

نکته هفتم: پس از طلاق، در مورد زندگی همسر سابقتان کنجکاوی نکنید

زمانی که طلاق گرفتید و کودکتان مدتی را با همسر سابقتان زندگی کرد، در مورد اتفاقاتی که در زندگی همسر سابقتان می افتد تفتیش نکنید. شما تنها می توانید از کودکتان بپرسید که در لحظاتی که با همسر سابقتان بوده، چه کارهایی انجام داده است. در مورد زندگی همسر سابقتان کنجکاوی نکنید.

مقالات پیشنهادی مجیب

 نکته هشتم: زندگی کودکتان را دگرگون کنید

پس از طلاق، والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که شرایط جدیدی برای کودکشان فراهم کنند. بهتر است که کارهایی که کودک به آن امور عادت داشته را همچنان حفظ کنید. مثلا اگر کودکتان عادت داشته هر روز صبح پیاده روی کند، پس از طلاق این عادت را از بین نبرید.

سایت زندگی ما با کادری متعهد، متخصص و مجرب در زمینه های مختلف آماده خدمت رسانی به شما بزرگواران می باشد. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز  بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود. همین مزیت های سایت زندگی ما است که در کنار کادر متخصص آن، این مرکز را از سایر مراکز متمایز می کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه