استراتژی تصمیم گیری برای افرادی که مشکل دارند.

استراتژی تصمیم گیری
   

استراتژی تصمیم گیری چیست؟ حل مسئله و تصمیم گیری با هم ربط دارند. شما نمی توانید یک مشکل را بدون تصمیم گیری حل کنید. دو نوع اصلی تصمیم گیرندگان وجود دارد. بعضی از مردم از رویکرد سیستماتیک و منطقی استفاده می کنند. دیگران بصری تر هستند.

آنها با احساسات خود و یا احساسات در مورد رویکرد درست پیش می روند. آنها ممکن است راه حل بسیار خلاقانه ای برای حل مشکل داشته باشند، اما نمی توانند توضیح دهند که چرا این روش را انتخاب کرده اند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید.

شش مرحله استراتژی تصمیم گیری

موثرترین روش از رویکرد منطقی و بصری و خلاقانه استفاده می کند. شش مرحله استراتژی تصمیم گیری در فرآیند زیر وجود دارد:

  • شناسایی مشکل
  • جستجو برای جایگزین ها
  • جایگزینی
  • انتخاب کن
  • پیاده سازی انتخاب
  • نتایج را ارزیابی کنید و در صورت لزوم فرایند را دوباره شروع کنید

شناسایی مشکل

استراتژی تصمیم گیری

برای حل یک مشکل، ابتدا باید مسئله را مشخص کنید. شما ممکن است فکر کنید می دانید، اما شما باید آن را چک کنید. گاهی اوقات آسان است که روی علائم تمرکز کنید نه علت. شما از یک رویکرد منطقی برای تعیین این که مشکل چیست استفاده کنید. سوالاتی که ممکن است بپرسید عبارتند از:

  • من (یا دیگران) چه نظری داریم؟
  • در زمان مشکلی رخ داد چه انجام دهم؟
  • آیا این یک مشکل در خود یا علامت یک مشکل عمیق تر و اساسی است؟
  • چه اطلاعاتی نیاز دارم؟
  • ما در حال حاضر سعی کردیم این مشکل را حل کنیم؟

به عنوان مثال، کارآموزی که نظارت می کنید به شما می گوید که اجاق گاز برقی به درستی کار نمی کند. قبل از تماس با یک تکنسین تعمیر، ممکن است بخواهید از چند سوال بپرسد. شما ممکن است بخواهید بدانید که شاگردی که می گوید «به درستی کار نمی کند» آیا او می داند که چگونه باید تجهیزات را مدیریت کند؟ آیا او چک کرد که تجهیزات در آن نصب شده است؟ آیا فیوز یا مدار قطع شد؟

مدیران موثر می دانند زمانی که یک تصمیم باید بر مبنای اصل و زمانی که آن باید عملگرایانه باشد، بر اساس پرونده باشد. آنها می دانند که مهمترین تصمیم این است که درست باشد، و آنها آموخته اند که یکی را از دیگری بشنوند.

شما ممکن است قادر به اجتناب از تماس با خدمات گران قیمت باشید. حداقل، شما قادر خواهید بود اطلاعات مفیدی را به تکنسین تعمیر ارائه دهید که در روند عیب یابی کمک کند. البته، بسیاری از مشکلات که شما در آشپزخانه با آن مواجه خواهید شد خیلی پیچیده تر است. ممکن است مجبور شوید با مشکلات زیر روبرو شوید:

  • اختلاف بین هزینه های واقعی و انتظار برای مواد غذایی
  • هزینه های کار که باید کاهش یابد
  • کمبود بودجه برای تکمیل تعمیرات مورد نیاز در آشپزخانه
  • اختلاف میان کارکنان

با این حال، فرایند حل مسئله اساسی باقی می ماند حتی اگر مشکلات شناسایی متفاوت باشند. در حقیقت، مشکل پیچیده تر است، مهم تر آن است که در رویکرد حل مسئله شما روشمند باشد.ضمنا شما می توانید در این خصوص با سایت زندگی ما نیز مشورت نمائید و از خدمات متخصصان و مشاوران با تجربه بهره مند شوید.

جستجو برای جایگزین ها

ممکن است به نظر می رسد که شما باید برای حل این مشکل اقدام کنید. گاهی اوقات این درست است، اما اغلب موارد، مهم است که گزینه های احتمالی را شناسایی کنیم. این جایی است که طرفین خلاق حل مسئله واقعا درگیر هستند.

طوفان مغزی با یک گروه می تواند یک ابزار عالی برای شناسایی گزینه های بالقوه باشد. از فرصتهای بسیاری که ممکن است فکر کنید. این ایده ها را بنویسید، حتی اگر به نظر برسد که تا حدودی کم و یا ضعیف باشد. گاهی اوقات واقعا ایده های احمقانه می توانند حاوی یک راه حل عالی باشند. اغلب مردم به سرعت تصمیم می گیرند بدون در نظر گرفتن تمام گزینه ها. صرف زمان بیشتر برای جستجوی جایگزین و وزن گیری عواقب آن واقعا می تواند پرداخت شود.

جایگزین کنید

هنگامی که تعدادی از ایده ها تولید شده است، شما باید هر یک از آنها را ارزیابی کنید تا ببینید که چگونه ممکن است در حل این مشکل موثر باشند. عوامل زیر را در نظر بگیرید:

  • تأثیر بر سازمان
  • تأثیر بر روابط عمومی
  • تأثیر بر کارکنان و محیط سازمانی
  • هزینه
  • قانونی
  • اخلاق اقدامات
  • این که آیا این دوره تحت توافقنامه های جمعی مجاز است یا خیر
  • این که آیا این ایده می تواند برای ساختن یک ایده دیگر استفاده شود یا خیر

انتخاب

بعضی از افراد و گروه ها تصمیم گیری می کنند تصمیم گیری بدون تصمیم گیری درست. با اتخاذ یک تصمیم درست، ممکن است تعدادی گزینه و جایگزین را حذف کنید. شما کنترل وضعیت را از دست می دهید. در بعضی موارد، اگر با سرعت درگیر نشوید، یک مشکل می تواند افزایش یابد. به عنوان مثال، اگر شما به سرعت شکایات مشتری را اداره نکنید، مشتری احتمالا بیشتر مزاحم خواهد شد. برای رسیدن به یک راه حل رضایت بخش، باید سخت تر کار کنید.

پیاده سازی تصمیم

پس از اتمام تصمیم، باید آن را اجرا کنید. با تصمیمات مهم، این ممکن است شامل برنامه ریزی دقیق برای اطمینان از اینکه تمام بخش های عملیات در مورد تغییر آنها آگاه باشند، باشد. آشپزخانه ممکن است نیاز به طراحی مجدد و تجهیزات جدید داشته باشد. کارمندان ممکن است نیاز به آموزش بیشتری داشته باشند. در صورت تغییرات لازم، ممکن است مجبور شوید برای یک بسته شدن کوتاه مدت برنامه ریزی کنید. شما باید مشتریان خود را از بسته شدن مطلع سازید.

مقالات پیشنهادی مجیب

نتیجه را ارزیابی کنید

هر زمان که یک تصمیم را اجرا می کنید، باید نتایج را ارزیابی کنید. نتایج ممکن است مشاوره ارزشمندی در مورد پروسه تصمیم گیری، مناسب انتخاب و روند اجرای خود ارائه دهد. این اطلاعات برای بهبود مفید خواهد بود. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در این زمینه با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل نمایئد.

مشاوره مجیب برای استراتژی تصمیم گیری

استراتژی تصمیم گیری

مدیران موثر تصمیمات زیادی را اتخاذ نمی کنند. آنها بر آنچه مهم هستند تمرکز می کنند. آنها سعی می کنند چند تصمیم مهم را در بالاترین سطح درک مفهومی بگیرند. آنها سعی می کنند ثبات را در وضعیتی پیدا کنند تا از آنچه استراتژیک و عمومی هستند فکر کنند و نه به “حل مسائل”. به این ترتیب، آنها در سرعت تصمیم گیری تاثیر نمی گذارند. در عوض، آنها با توجه به متغیرهای بسیار زیادی که علامت تفکر غلط انداز هستند، فریبندگی را در نظر می گیرند.

مدیران موثر می دانند زمانی که یک تصمیم باید بر مبنای اصل و زمانی که آن باید عملگرایانه باشد، بر اساس پرونده باشد. آنها می دانند که مهمترین تصمیم این است که درست باشد، و آنها آموخته اند که یکی را از دیگری بشنوند. آنها می دانند که گام های وقت گیر در این فرایند، تصمیم گیری نیست، بلکه آن را تأمین می کند. اگر تصمیمی به کار نرفته باشد، تصمیم نیست در بهترین حالت یک هدف خوب است.

این بدان معنی است که در حالی که تصمیم موثر خود بر اساس بالاترین سطح درک مفهومی است، تعهد عمل باید به ظرفیت افرادی که باید آن را انجام می دهد، تا حد ممکن نزدیک باشد. بالاتر از همه، مدیران اجرایی موثر می دانند که استراتژی تصمیم گیری باید خود سیستماتیک و عناصر به وضوح مشخص خود را داشته باشد. برای تماس با کارشناسان متخصص سایت زندگی ما برای استراتژی تصمیم گیری از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره  zendeghima.ir از سراسر ایران تماس بگیرید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه