کار کردن با موبایل در هر فرصت کوچک؛ یک عادت یا ضرورت؟

عادت کردن به موبایل
   

عادت کارکردن با موبایل چیست و چه اثرات مخربی روی انسان دارد؟

امروزه هر چه بیشتر به سمت دنیای تکنولوژی می رویم، عبارت دنیای مجازی  بیش از پیش هویت خود را از دست می دهد. به قدری که گاهی کمیت حضور انسان ها در فضای مجازی از معاشرت در دنیای واقعی سبقت می گیرد و این دنیای مجازی است که برای اشخاص رنگ و بوی زندگی حقیقی را می گیرد؛ تا جایی که تلفن های همراه را می توان شئ جدانشدنی زندگی مردم دانست، وسیله ای که آنقدر صاحبانش را در خود غرق کرده است که دیگر زمانی برای فعالیت های روزمره خود ندارند. اشخاصی با این ویژگی ها عادت کارکردن با موبایل دارند و نمی توانند از آن جدا شوند.

کلمات کلیدی(کار کردن با موبایل|اعتیاد به موبایل |عادت کارکردن با موبایل| درمان اعتباد به موبایل|بهترین مرکز مشاوره )
زمان مطالعه تخمینی : ۶دقیقه

احتمالا پیش آمده که با خانواده در یک خانه باشید، اما به جای گفت و گو با یکدیگر ترجیح داده اید تا با فرستادن پیام در شبکه های اجتماعی پیغامتان را به شخص موردنظر منتقل کنید. این کار به این معنی است که شما به قدری به این وسیله کوچک وابسته شده اید و عادت کرده اید که ترجیح می دهید ساده ترین حرف هایتان را هم به وسیله موبایل بزنید. عادت به گوشی های موبایل در چند سال اخیر به قدری همه گیر شده است که بخش زیادی از فعالیت های روزانه مردم را تحت تأثیر قرار داده است.

اثرات مخربی که عادت کارکردن با موبایل روی انسان ها دارد را نام می بریم:

حرف نزدن با یکدیگر و فراموش کردن نگارش فارسی

امروزه گفتگو‌ها و صحبت های حضوری جای خود را به چت ‌های طولانی با گوشی‌های موبایل داده است. جالب است بدانید از زمانی که نوشتن نامه‌ جای خود را به موبایل و تلفن داد، کم‌کم مردم نگارش درست زبان فارسی را فراموش کردند و به نوشتن جملات به شکل محاوره‌ای و عامیانه با املای غلط روی آوردند. این موضوع را می‌توان ضربه بزرگی به زبان و ادبیات فارسی دانست. این در حالی است که در کشوری مانند انگلیس هنوز هم نوشتن نامه‌ مرسوم است تا مردم نگارش زبان انگلیسی را از یاد نبرند.

راه رفتن های بی مورد و استرس

راه‌ رفتن یکی از رایج‌ترین حرکاتی است که افراد هنگام صحبت با گوشی موبایل انجام می دهند. مطالعات و تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته نشان می‌دهد زنگ خوردن موبایل باعث تحریک سیستم عصبی می‌شود. طبق یک نظر سنجی هم مشخص شده، افراد به هیچ وجه راجع به کاری که انجام می‌دهند فکر نمی‌کنند، مخصوصا اگر مکالمه آنها جدی و رسمی باشد یا درباره مسأله مهمی باشد. دراین صورت علاوه بر اینکه نمی‌توانند بنشینند، حرکات غیرارادی بیشتری انجام می دهند. حتی در این نظرسنجی افراد اعلام کردند، در صورتی که حین صحبت بنشینند حس ناامنی پیدا می کنند.

نتایج تحقیقات نشان می دهد که هر کاربر به طور متوسط روزانه ۱۱۰ تا ۱۵۰ بار قفل موبایل خود را باز می کند و جالب این است که بارها و بارها این عمل را بدون هیچ هدف خاصی انجام می دهد. این نشانه ها حاکی از این است که در بسیاری از موارد، نه به خاطر ضرورت و انجام کار مهم، بلکه از روی عادت درگیر موبایل های خود هستیم. باید بدانید که این عادات می تواند شروع نقطه اعتیاد و وابستگی شدید به موبایل باشد که در آن صورت بسیار خطرناک است و درمان سختی را در پیش دارد.

بی توجهی به اطرافیان

اگر دقت کرده باشید، امروزه مهمانی‌های خانوادگی و حتی دورهمی‌های دوستانه هم رنگ و بوی صمیمیت و محبت ندارند. بیشتر از اینکه دوستان از کنار هم بودن استفاده کنند، مشغول چک کردن پیام‌هایشان در شبکه های اجتماعی هستند. گویا فراموش کرده اند که در مهمانی شرکت کرده‌اند تا دوستان و فامیل را ببینند و با آن ها معاشرت کنند. آنقدر بی سروصدا و آرام هستند که اگر نباشند هم کسی متوجه عدم حضورشان نمی‌شود.

 

اعتیاد به موبایل و درمان آن

آیا کارکردن با موبایل به صورت مداوم ضروری است یا به عادت تبدیل شده؟

زندگی انسان ها روز به روز بیش از پیش رنگ تکنولوژی به خود می گیرد. قبل تر ها پاسخ دادن به ایمیل یا چک کردن شبکه های اجتماعی فقط با کامپیوتر انجام می شد. اما امروزه با موبایل های هوشمند به راحتی می توان از پس تمام این کارها برآمد.

نتایج تحقیقات نشان می دهد که هر کاربر به طور متوسط روزانه ۱۱۰ تا ۱۵۰ بار قفل موبایل خود را باز می کند و جالب این است که بارها و بارها این عمل را بدون هیچ هدف خاصی انجام می دهد. این نشانه ها حاکی از این است که در بسیاری از موارد، نه به خاطر ضرورت و انجام کار مهم، بلکه از روی عادت درگیر موبایل های خود هستیم. باید بدانید که این عادات می تواند شروع نقطه اعتیاد و وابستگی شدید به موبایل باشد که در آن صورت بسیار خطرناک است و درمان سختی را در پیش دارد.


آیا می دانید فراموشی زمان از عوارض اعتیاد به موبایل است؟

نشانه های اعتیاد به موبایل را بشناسید.

درمورد تأثیر اعتیاد به موبایل والدین در تربیت فرزندانشان بیشتر بخوانید.


نشانه های عادت کارکردن با موبایل چیست؟

عادت کارکردن با موبایل یک نگرانی واقعی است. به خصوص که مردم به طور افزاینده ای در فعالیت‌های روزانه خود به این شئ وابسته شده‌اند. اگر شما هم به موبایل خود چنین حسی دارید و فکر می‌کنید که به آن عادت کرده اید، به این نشانه ها توجه کنید:

  1. برای کسی که در یک اتاق کنار شما هست، پیام می‌فرستید.
  2. موبایل خود را همه جا دنبال خود می برید، حتی در دستشویی و تخت.
  3. شماره تلفن هیچ کسی را به یاد نمی آورید.
  4. همراه با موبایلتان می‌خوابید.
  5. بیشتر از طریق دوربین گوشی خود به جهان نگاه می کنید.
  6. اگر موبایل شما لحظه ای از شما دور باشد، دچار وحشت می‌شوید.

و …

 

اعتیاد به موبایل و درمان آن

چگونه عادت کارکردن با موبایل را ترک کنیم؟

چند راهکار کوتاه برای رفع عادت کارکردن با موبایل وجود دارد که چند نمونه را آورده ایم:

  • موبایل را به طور کامل حذف نکنید و فقط کمتر با آن ارتباط داشته باشید.
  • موبایل را دور از خودتان بگذارید.
  • به کوه و کمر بزنید و کوهنوردی کنید.
  • به فکر گزینه های جایگزین برای موبایلتان باشید.
  • هزینه فرصت هایی که از دست داده اید را حساب کنید.
  • و …

اما بهترین راه برطرف کردن عادت کارکردن با موبایل، ارتباط گرفتن با اشخاص باتجربه و خبره برای مشاوره، در مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب است. عادت و وابستگی مشکلی است که تنها از راه صحبت و مشاوره حل می شود. و البته اگر این امر توسط شخص ماهر و متخصصی انجام نشود، ممکن است فرد وابسته را دچار مشکلات بیشتری کرده و نتواند او را درمان کند. مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب، با بهره گیری از بهترین و خبره ترین روانشناسان کشور، در تمامی طول روز و ایام هفته، حتی در روزهای تعطیل، پاسخگوی تماس های شما مراجعین محترم می باشد. متخصصان سایت زندگی ما، با استفاده از به روزترین روش های علم روانشناسی، به معاینه و صحبت با بیماران می پردازند و در نهایت پس از تشخیص صحیح بیماری، مراحل درمان را آغاز می کنند. مشاورین سایت زندگی ما، درست مانند خواهر و برادری دلسوز، برای مراجعین خود وقت گذاشته و با حوصله فراوان پای صحبت های شما عزیزان می نشینند. آن ها بدون هیچ محدودیتی پاسخگوی شما هستند و مشکلاتتان را با حفظ امنیت کامل، حل می کنند. یکی از مزیت های مرکز مشاوره تلفنی مجیب این است که شما بزرگواران، بدون هیچ اتلاف زمانی، بدون اینکه وقت خود را صرف ماندن در ترافیک های سنگین شهری کنید، تلفن را برداشته و با شماره های مرکز مشاوره تلفنی مجیب تماس می گیرید. شما می توانید مشاور یا متخصص موردنظرتان را باتوجه به مشکل خود بررسی کرده و با مشاورین آقا یا خانم صحبت کنید. هزینه مشاوره در سایت زندگی ما، برای رعایت حال شما مراجعین محترم طبق تعرفه سال پیش نظام روانشناسی و مشاوره کشور می باشد. شعار ما : آرامش سهم همه مردم ایران زمین است.

برای مشاوره گرفتن از روانشناسان ما، از ساعت ۰۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی روزهای هفته و حتی روزهای تعطیل با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب به شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه