اختلال تبدیلی یا هیستری (اختلال هیستریک تبدیلی)

اختلال تبدیلی
   

اختلال تبدیلی که اخیرا با نام هیستری نیز شناخته می شد، نوعی اختلال روان پزشکی است که نسبتا شیوع زیادی دارد. اختلال تبدیلی به نوعی، بازتاب تعارضات ناخودآگاه بدن است. این اختلال ناشی به عوامل روان شناختی وابسته است و در عین حال به یک اختلال پزشکی گره خورده است.

آمار و شواهد گویای این است که تقریبا یک سوم افراد در طول زندگی شان، بعضی از علائم و نشانه های اختلال تبدیلی یا هیستری را تجربه می کنند. اما این داشتن تعدادی از نشانه های اختلال تبدیلی به معنای ابتلای فرد به هیستری نیست.

اختلال تبدیلی، تقریبا ۵ الی ۱۵ درصد مشاوره های روان پزشکی در بیمارستان های عمومی را در بر می گیرد. احتمال ابتلای زنان دو و گاهی ۱۰ برابر مردان است. یعنی زنان برخی مواقع دو تا ۱۰ برابر بیشتر به این اختلال دچار می شوند. علائم اختلال تبدیلی در سمت چپ بیشتر از سمت راست بدن است و گویا اختلال تبدیلی سمت چپ بدن افراد را درگیر می کند.

افراد در تمام سنین، از کودکی تا پیری به اختلال تبدیلی دچار می شوند اما اختلال تبدیلی یا هیستری معمولا قبل از ۱۰ سالگی و بعد از ۳۵ سالگی اتفاق نمی افتد یا احتمال ابتلای فرد به این اختلال قبل از ۱۰ سالگی و بعد از ۳۵ سالگی بسیار پایین است. شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با  از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

دلیل شکل گیری اختلال تبدیلی

اختلال تبدیلی

بیماری ها و ناراحتی های اعصاب و روان، و همچنین اختلالات و مشکلات جسمی در بین افراد مبتلای به اختلال تبدیلی شیوع بسیاری دارد. یافته های پژوهشی نشان می دهد میان اختلالات روان پزشکی، اختلالات اضطرابی و افسردگی با اختلال هیستری در خانم ها رابطه ای وجود دارد.

اختلال شخصیت نمایشگر در خانم ها و اختلال شخصیت ضد اجتماعی در آقایان از جمله اختلالاتی است که معمولا به همراه اختلال تبدیلی در فرد بروز می کند. به عبارت دیگر، بیمار هیستریک مستعد ابتلای به اختلال شخصیت نیز هست.

اختلال تبدیلی یا هیستری به دلیل واپس زنی تعارضات در ناخودآگاه و تبدیل استرس و اضطراب به یک نشانه جسمی شکل می گیرد.

احتمال ابتلای افراد بی سواد یا کم سواد به اختلال هیستری، افرادی از طبقات اقتصادی پایین، روستانشین ها، و همچنین افراد نظامی که در موقعیت های استرس زا کار می کنند نسبت به سایر افراد بیشتر است.

علائم و نشانه های اختلال تبدیلی، باعث می شود فرد به گونه ای به دیگران القا کند که نیازمند توجه ویژه، مراقبت و درمان است. گاهی فرد مبتلا به هیستری از بیماری خود به عنوان ابزاری غیر کلامی به منظور بازی دادن دیگران اسفتاده می کند.

تصویربرداری هایی که از مغز گرفته شده نشان می دهد، در بیماران هیستریک متابولیسم نیمکره غیر غالب افزایش و سوخت و ساز نیم کره غالب تا حدودی کاهش می یابد.

در صورتی که نشانه ها و رفتار فرد نتیجه تمارض و حرکات ساختگی نباشد و از طرفی درمانگر، روان پزشک یا روانشناس رابطه ای میان اختلالات عصبی و علائم روانشناختی پیدا کند، تشخیص ابتلای فرد به هیستری قطعیت خواهد یافت.

علائم و نشانه های اختلال تبدیلی یا هیستری

بی حسی، کرختی و مور مور شدن اندام ها، کر شدن، کوری و کم شدن دید چشم، لال شدن یا از دست دادن توانایی مکالمه و حرف زدن، و فلج از جمله نشانه های عمومی اختلال تبدیلی است.

حرکات غیر نرمال و غیر طبیعی، ناتوانی در راه رفتن یا بد راه رفتن، ضعف بدنی، رعشه و لرزش های پیاپی، تیک و حرکات پرتابی نیز از جمله نشانه ها و علائم حرکتی هیستری است.

تشنج های غیر واقعی یا کاذب، نیز یکی دیگر از نشانه های اختلال تبدیلی است که گاهی تشخیص و تمییز آن از تشنج های واقعی دشوار است.  برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال تبدیلی می توانید به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید.

بیمار هیستریک هنگامی که جلب توجه می کند به منافع و خواسته هایش می رسد و به همین دلیل حرکاتش را تقویت و تشدید می کند! علائم و نشانه های ناشی از بیماری هیستری با گذشت زمان کمرنگ و به مرور زمان به طور کامل برطرف می شود.

راه های کنترل و درمان اختلال تبدیلی یا هیستری

اختلال تبدیلی

برای درمان این اختلال می توان از روش روان درمانی حمایتی استفاده کرد. یکی از مهمترین ویژگی های این روش، برقراری ارتباط درمانگر(روان پزشک یا روانشناس) با بیمار است. باید توجه داشت که گفتن جملاتی مانند “تو هیچ مشکلی نداری و حالت خوب است” روند درمانی را پیچیده تر می کند. گفتن چنین جملات و عباراتی باعث می شود که بیماری فرد تشدید شود و روند بیماری به مشکل می خورد.

در طول درمان، درمانگر (روان پزشک یا روانشناس) باید سعی کند تا حد امکان رابطه ای گرم و صمیمی با بیمار مبتلای به هیستریک برقرار کند. این صمیمت تاثیر بسزایی بر کنترل و درمان بیماری فرد دارد.

اجرای تکنیک های تن آرامی و ریلکسیشن نیز از جمله راه های پر طرفدار و رایج درمان اختلال تبدیلی است. البته اجرای این تکنیک های نیازمند تجربه است و توصیه می شود برای انجام دادن حرکات مربوطه از مشاور و فردی با تجربه کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال تبدیلی می توانید به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید.

علاوه بر موارد بالا، مصرف داروهای ضد افسردگی و ضد استرس و اضطراب نیز روند کنترل و درمان اختلال مذکور را تسهیل نموده و تسریع می بخشد. مصرف خودسرانه داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب می تواند اثر معکوس بر فرد بگذارد. لذا توصیه می شود در این روش نیز از فردی متخصص و با تجربه کمک بگیرید.

مقالات پیشنهادی مجیب

سایت زندگی ما اختلال تبدیلی

احتمال ابتلای افراد بی سواد یا کم سواد، افرادی از طبقات اقتصادی پایین، روستانشین ها، و همچنین افراد نظامی که در موقعیت های استرس زا کار می کنند نسبت به سایر افراد بیشتر است. شواهد حاکی از آن است که فرزندان از والدینشان این بیماری را یاد می گیرند.

سایت زندگی ما با کادری متعهد، متخصص و مجرب در زمینه های مختلف از جمله درمان اختلال تبدیلی آماده خدمت رسانی به شما بزرگواران می باشد. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود. همین مزیت های سایت زندگی ما است که در کنار کادر متخصص آن، این مرکز را از سایر مراکز متمایز می کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره ۰۲۱۲۸۴۲۹۷۷۶تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه