بررسی اختلالات تیک : اختلال تیک حرکتی مداوم

اختلال تیک
   

اختلال تیک چیست؟ آیا هر حرکت ناگهانی و غیر ارادی عضلانی را می شود اختلال تیک نامید؟ در این مقاله اختلال تیک، انواع آن، عوامل تاثیرگذار بر شدت تیک، و راه های درمان تیک های عصبی را بررسی خواهیم کرد.

حتما در زندگی روزمره به افرادی برخورده ایم که محکم و سریع پلک می زنند، یا دیده ایم افرادی را که شانه شان را ناگهانی می پرد. پریدن ناگهانی شانه و دست، پلک زدن ناگهانی، بالا کشیدن دماغ وغیره می تواند نشانه ای از اختلال تیک باشد. اختلال تیک مختص عضله خاصی نیست و امکان دارد در هر نقطه ای از بدن شاهد این اختلال باشیم.

برخی از تیک ها دائمی نیستند و اثرشان به مرور زمان ضعیف می شود و این ضعیف شدن تا زمان برطرف شدن تیک ادامه می یابد. اما بعضی از تیک ها، اثری دائمی دارند و موقتی نیستند. با تغییر سبک زندگی، کمک گرفتن از مشاوران، و با کمک روش های روان درمانی و دارو درمانی، می توان این اختلال را کنترل و درمان کرد.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی در زمینه اختلال تیک با سایت زندگی ما از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

اختلال تیک

اختلال تیک

به حرکات یا اصوات ناگهانی، غیر ارادی، سریع، مکرر و غیرطبیعی که از سوی فرد تولید می شود اختلال تیک می گویند.

انواع اختلال تیک

به طور کلی سه نوع اختلال تیک وجود دارد که عبارتند از اختلال تیک گذرا، تیک حرکتی یا صوتی مزمن(مداوم)، و اختلال توره.

اختلالات تیک به دو روش روان درمانی و دارو درمانی قابل کنترل است. در روان درمانی فرد بیمار با کمک مشاوران بر بیماری اش غلبه می کند. به کمک این روش فرد بیمار ظرف مدت زمان کوتاهی بیماری اش را تضعیف می کند.

اختلال تیک حرکتی یا صوتی مداوم

معمولا تیک های صوتی و حرکتی به صورت تکی تولید می شوند و فرد همزمان نمی تواند هم تیک صوتی و هم تیک حرکتی داشته باشد. سن شروع اختلال تیک حرکتی مداوم قبل از ۱۸ سالگی است و غالبا پس از اولین تیک، فرد به مدت یک سال درگیر آن تیک خواهد بود. فرکانس و تعداد دفعاتی تیک در افراد یکسان نیست و بنا به شرایط و وضعیت روانی افراد می تواند متفاوت باشد. در برخی مواقع، این اختلال پس از ۴۰ سالگی بروز می کند.

در تیک حرکتی، عضله یا عضلات فرد منقبض می شود ولی باید به این نکته توجه کرد که ممکن نیست همزمان ۳ عضله فرد همزمان منقبض شوند. صدای خرخر قفسه سینه و یا صداهای عجیب و غریب شکم که به دلیل انقباض ناگهانی صورت می گیرد جزو اختلال تیک حرکتی محسوب می شوند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی در زمینه اختلال تیک با سایت زندگی ما از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

معیارهای تشخیص اختلال حرکتی مداوم

  1. حرکت سریع، ناخواسته، بدون نیت و هدف خاص، پی در پی. در هر حرکت بیش از عضله درگیر نمی شود
  2. دوام و ثبات تیک ها در طول روزها، هفته ها و ماه ها
  3. درماندگی و ناتوانی فرد در کنترل ارادی تیک ها طی روزها، هفته ها و ماه ها
  4. دوام علائم و نشانه های اختلال برای یک سال و بیشتر

اختلال تیک گذرا

هر تیک صوتی یا حرکتی که به صورت تکی یا چندتایی بروز می کند. تداوم تیک های گذرا، پس از بروز اولین تیک تا مدت یک سال یا کمتر ادامه می یابد. این نوع اختلال معمولا قبل از ۱۸ سالگی شروع می شود. تیک های عصبی در دوران نونهالی رواج بیشتر دارند ولی اکثر تیک های دوران کودکی موقت و گذراست.

این نوع اختلال در پسرها نمود بیشتری نسبت به دخترها پیدا می کند. در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۲ سالگی علائم و نشانه های اختلال تیک گذرا با شدت بیشتری بروز می کند و به مرور زمان شدت علائم کمتر و کمتر می شود. گاهی پیش می آید که در بزرگسالان نیز تیک هایی بوجود آید اما شدت تیک های بزرگسالی بسیار خفیف است. در موادی تیک منجر به وسواس می شود.

به طور مثال گاهی فرد یک تیک حرکتی را آن قدر تکرار می کند تا به درست ترین شکل ممکن، تیک حرکتی را ادا کرده باشد! عوارض تیک می تواند کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد اما جای تعجب است در مواردی که فرد مبتلای به تیک خفیف یا متوسط است مشکلی با بیماری خود ندارد و حتی برخی از بیماری شان بی خبرند و به هیچ وجه اذیت نمی شوند.


مقالات مرتبط:

درمان تیک کودکان

چگونگی راه های درمان اسکیزوفرنی با ورزش

بررسی اختلال شخصیت اجتنابی و راه تشخیص آن


اختلال توره

در مواقعی، فرد دچار تیک های حرکتی متعدد می شود و در کنار آن، از تیک صوتی نیز رنج می برد. البته نکته اینجاست که وقوع همزمان تیک حرکتی و صوتی الزامی نیست و این دو می توانند جدا جدا رخ بدهند. مدت زمان بروز تیک توره یکنواخت نیست اما پس از اولین مشاهده، یک سال یا بیشتر طول می کشد. سن شروع اختلال توره، کمتر از ۱۸ سال گزارش شده است.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی در زمینه اختلال تیک با سایت زندگی ما از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

عوامل تاثیرگذار بر اختلالات تیک

تشدید علائم و نشانه های تیک با میزان استرس و اضطراب، هیجانات و کسلی ارتباط مستقیمی دارد.

محیط و اتفاقات استرس آور، مانند شرکت در آزمون های مهم، شرکت در مکان های تاریک و رعب آور، و غیره می تواند نشانه های تیک را شدت بخشیده و تقویت کند.

شنیدن یا دیدن تیک سایر افراد می تواند باعث شکل گرفتن تیک جدیدی در سایر افراد شود. به عبارتی اگر فردی مبتلای به تیک باشد و تیک شخصی دیگری را از نزدیک ببیند یا بشنود به احتمال فراوان او پتانسیل تقلید تیک را خواهد داشت.

مقالات پیشنهادی مجیب

سعی در کنترل یا به تاخیر انداختن تیک می تواند شدت تیک را بیشتر کند.

منقبض کردن بدن و مقاومت در برابر تیک می تواند تیک را تشدید کند. هر چه میزان تمرکز بر روی تیک بیشتر شود شدت تیک بعدی افزایش می یابد.

آرامش فرد با شدت تیک رابطه عکس دارد. هر چه فرد آرام تر باشد تعداد و شدت تیک کاهش می یابد.

اعتیاد مادر به سیگار در دوران بارداری، وزن پایین هنگام تولد و عوارض دوران بارداری می تواند تیک را تشدید کند.

تعداد و شدت تیک هنگام خواب، استراحت و انجام تکالیف درسی کاهش می یابد.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی در زمینه اختلال تیک با سایت زندگی ما از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

راه های درمان

اختلال تیک

اختلالات تیک به دو روش روان درمانی و دارو درمانی قابل کنترل است. در روان درمانی فرد بیمار با کمک مشاوران بر بیماری اش غلبه می کند. به کمک این روش فرد بیمار ظرف مدت زمان کوتاهی بیماری اش را تضعیف می کند. اما در روش دوم یعنی دارو درمانی، فرد تحت نظر پزشک برنامه دارویی خاصی را پیش می برد. برای کاهش تیک های خفیف و متوسط، داروهایی نظیر کلونیدین، گوانفاسین و برای کنترل تیک های متوسط تا شدید داروهای رسپریدون یا هالوپریدول مورد استفاده قرار می گیرد.

سایت زندگی ما با کادری متعهد، متخصص و مجرب در زمینه های مختلف از جمله درمان اختلال تیک آماده خدمت رسانی به شما بزرگواران می باشد. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود. همین مزیت های سایت زندگی ما است که در کنار کادر متخصص آن، این مرکز را از سایر مراکز متمایز می کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره ۰۲۱۲۸۴۲۹۷۷۶تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه