اختلال وسواس فکری عملی بختکی بر جان زندگی شما

   

اختلال وسواس فکری عملی بختکی بر جان زندگی شما

اختلال وسواس فکری یا اختلال وسواس  عملی یک اختلال مزمن عصبی همراه با اضطراب و ترس است که هم افکار فرد و هم رفتارهای او را تحت شعاع قرار می دهد. نمونه هایی مثل باز و بسته کردن قفل در به دفعات برای اطمینان از قفل بودن، حمام کردن های بسیار طولانی تر از حد معمول، شمارش چندین باره پول و … همگی نشانه هایی از وجود این اختلال در فرد است. خوشبختانه در حال حاضر با انجام پژوهش های بسیار و افزایش سطح آگاهی عموم بیماران مبتلا راحت تر بیماری خود را پذیرفته و جهت درمان به مراکز و کلینیک های روانشناسی مراجعه می کنند.

کلمات کلیدی( اختلال وسواس فکری|اختلال وسواس عملی|وسواس|درمان وسواس|وسواس فکری|علائم وسواس|مشاوره وسواس|مشاوره شخصیتی)

مدت تخمینی مطالعه : ۶ دقیقه

اختلال وسواس فکری

آنچه که شما در این مقاله پیش رو داردید؟

در ابتدا تعریفی شفاف از اختلال وسواس فکری عملی خدمت شما ارائه می شود. سپس با انواع آن ، نشانه هایشان و گروه های مبتلا به آن آشنا می شوید. به شما خواهیم گفت که علل و اثرات این اختلال چه خواهد بود و در پایان هم راه های درمانی آن را با شما درمیان می گذاریم.

اختلال وسواس فکری عملی یا OCD را بهتر بشناسید

اختلال وسواس فکری عملی یا (OCD (Obsessive Compulsive Disorder نوعی اختلال اضطرابی است که طی آن شما افکار و رفتارهای غیر قابل کنترل را به شکل الگوهای ثابت و مکرر در مواجهه با شرایط ( حتی شرایط عادی ) از خود نشان می دهید. شما می دانید که این تفکرات و رفتارها غیر منطقی هستند اما توانایی کنترل و رهایی از آنها را ندارید. معمولاً این اختلال موجب از بین رفتن انعطاف پذیری و کارایی در شما می شود .

ارتباط مهمی میان این تفکرات وسواس گونه و رفتارهای آن است یعنی شما یکسری از رفتارها را برای رهایی از افکارهایی که ذهن شما را به خود مشغول کرده است بروز می دهید. به طور مثال شعله گاز را خاموش می کنید اما ترس اینکه مبادا بر اثر وجود گاز منواکسید کربن خفه شوید بارها به سمت گاز می روید تا مطمئن شوید که مشکلی وجود ندارد .

در صورتیکه هرچه سریعتر اقدام به درمان این بیماری نکنید، صدمات و اثرات جبران ناپذیری را بر زندگی فردی و اجتماعی شما خواهد گذاشت و مشکلات جسمی، اقتصادی و اجتماعی زیادی را به شما تحمیل خواهد کرد . مثلاً کسانی که دچار اختلال وسواس تمیزی هستند به دلیل استفاده زیاد از شوینده ها و آب دچار مشکلات پوستی و ریوی می شوند. یا به دلیل برخی رفتارهای وسواس گونه میان شما و اطرافیانتان فاصله ایجاد می شود و یا حتی ممکن است به خاطر بروز این رفتارها از محیط کار خود اخراج شوید.

کارشناسان و روانشناسان حرفه ای و متخصص ما در مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب آماده هستند تا شما را در مسیر سخت درمان این بیماری فلج کننده همراهی نمایند. شما می توانید با شماره تلفن ثابت zendeghima.ir در تمامی ایام هفته حتی روزهای تعطیل از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب از هر نقطه ای در کشور تماس حاصل نمایید و بدون کوچکترین انتظار و نیاز به گرفتن وقت قبلی مشکل خود یا عزیزانتان را با ما مطرح نمایید.


مقالاتی که در این زمینه  آگاهی بیشتری به شما می دهد:

cooking hands handwashing 545013 1024x685 اختلال وسواس فکری عملی بختکی بر جان زندگی شما

اسارت افکار و رفتارهای شما  در کمند این اختلال

بر اساس نظریه های تشخیصی روانشناسی و پژوهش های انجام شده و همانطور که از اسم این اختلال عصبی بر می آید این اختلال وسواس به دو شکل فکری و عملی خود را نشان می دهد که ارتباط تنگاتنگی هم میان این دو وجود دارد.

وسواس فکری مجموعه ای از افکار، ذهنیت های غیر ارادی است که به کرات در ذهن شما شکل می گیرد و خارج از اراده و کنترل شما می باشد که باعث پیدایش اضطراب، ترس و نگرانی در شما می شود.

از نمونه های افکار وسواسی می توان به ترس از آلودگی،ترس از دست دادن اطرافیان یا چیزی، انضباط و نظم بیش از حد و وابستگی شدید به خرافات می شود نام برد.

وسواس عملی مجموعه ای از رفتارها است که شما برای خلاص شدن از افکار وسواس خود به دفعات از خود نشان می دهید و حتی در ظاهر از انجام آن احساس آرامش می کنید.که این آرامش کاملاً موقتی است.

بررسی بسیار و افراطی قفل ها، کلیدها، شعله های گاز، شیر آب ، ارتباط دائم چه تلفنی و چه حضوری با اطرافیان برای اطمینان از صحت آنها، انجام امور شستشو و نظافت در بازه زمانی طولانی و به شکل افراطی، جمع آوری وسائل دور ریختنی و غیر قابل مصرف مثل قوطی، تصاویر مجلات و روزنامه های باطله همه این رفتارها نشانه ای از وسواس عملی است.

 

زنگ خطرهای اختلال وسواس فکری عملی را بشناسید

  • ایده آلیست بودن و کمال گرایی بیش از حد
  • احساس شک و تردید بسیار نسبت به مسائل
  • دستیابی به اطمینان خاطر با پرسیدن نظر افراد بسیار حتی در مورد مسائل بسیار کوچک
  • عجله کردن در مورد هر چیزی و انجام امور
  • عدم توانایی در گرفتن تصمیم قاطع و مشخص
  • حساسیت نسبت به زمان و وقت در حد غیر معمول
  • سرزنش و نکوهش دیگران و خود به صورت غیر منطقی
  • احساس تقصیر و گناه نامعقول نسبت به مسائل

از آنجایی که گاهاً تشخیص و افتراق میان وجود این بیماری یا بروز افکار و رفتارهای ناشی از یک شرایط خاص و موقت سخت می باشد مشورت با یک متخصص روانشناس به شما در این امر کمک خواهد کرد .

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب هم با داشتن مجموعه ای از افراد متخصص علاوه بر ارائه مقالات در زمینه های مختلف روانشناسی که به منظور آگاهی رسانی به شما عزیزان است با ارائه مشاوره های روانشناسی تلفنی شما را در جهت تشخیص مشکلات خود و مقابله و رفع آن یاری می کند.

cms image 1440413383 ovhwhivydlcg6qr637vpqjgcsrwinanccxyfecjb 1 اختلال وسواس فکری عملی بختکی بر جان زندگی شما

انگ زدن ممنوع اما اینها حتماً دچار اختلال وسواس فکری عملی هستند

  1. شستشوگرها :کسانی که در طول روز وقت زیادی را صرف امور نظافت به شکل افراطی می کنند.
  2. وارسی کننده ها:کسانی که دچار احساس عدم اطمینان و ترس از آسیب دیدن هستند و با چک کردن های مکرر سعی در جلوگیری از بروز حادثه دارند.
  3. شکاک ها: کسانی که دچار ترس از درست پیش نرفتن کارها و امور دارند.
  4. شمارشگرها: دچار تفکر نظم و ترتیب افراطی در مورد جزئی ترین موارد مثل ترتیب رنگها،اعداد و …هستند یا مدام دسته اسکنساس ها را می شمارند که کم یا زیاد نشمرده باشند.
  5. .ذخیره‌سازها: این گروه همیشه این ترس را دارند که اگر چیزی را دور بیاندازند ممکن است زمانی به آن نیاز پیدا کنند از این رو همه ی وسایلشان را احتکار می کنند.

چرا فردی دچار اختلال وسواس فکری عملی می شود؟

عوامل زیر نقش بسیار مهمی در شکل گیری این اختلال دارد :

  1. وراثت و سابقه خانوادگی
  2. تغییرات و بیماری های جسمی
  3. کاهش سرتونین
  4. عوامل محیطی
  5. تنش، اضطراب و استرس بسیار

اختلال وسواس فکری عملی با زندگی شما چه می کند

  1. کسانی که دچار این اختلال هستند زمان زیادی را صرف یک فکر یا کار می کنند و وقت زیادی را از دست می دهند.
  2. چون مدام در حال نگرانی و اضطراب هستند توانایی تمرکز بر روی افکار و امور را ندارند.
  3. از آنجایی که این افراد بیشتر وقت و انرژی خود را صرف رفتارها و تفکرات وسواسی خود می کنند از فکر کردن و رسیدگی به امور مهم مثل کار یا حرفه ی خود و تحصیل باز می مانند.
  4. در نهایت به دلیل وجود افکار و رفتارهای وسواسی در ارتباط با دیگران دچار مشکل شده و زندگی آنها دچار بحران می شود.

برای مبارزه با این بیماری باید با تمام قوا جنگید

این اختلال همیشه به شکل حادی که می شناسیم نیست و اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شوند می توان از ابتلای فرد به درجات حاد آن جلوگیری کرد.

درمان اختلال وسواس فکری عملی شامل دو بخش است یعنی درمان افکار وسواسی که شامل روان درمانی شناختی، رفتار درمانی و دارودرمانی است و درمان رفتارهای وسواسی که با رویکرد پیشگیری از عادات و اقدام به آنها است.

اولین قدم بیمار پذیرش وجود این بیماری و اختلال در خود است. یعنی قبول کند که رفتارهای وی نشانه ای از وجود این بیماری است بدون اینکه از بابت آن احساس شرمندگی و گناه کند.

در تمام طول درمان مهمترین عامل خود درگیری فرد، رویارویی با عامل ایجاد فکر یا رفتار وسواس گونه و جلوگیری از پاسخدهی به آن است مثلاً کسی که از حشرات به شکل وحشتناکی دچار ترس و انزجار است را وا می دارند که نمونه ای از آنها را در دست بگیرد یا کسی را که وسواس تمیزی دارد به زندگی در محیطی که تمیز نیست مجبور می کنند.

سرتونین یکی از مواد شیمیای مهم در انتقال پیام های عصبی در مغز است و همانطور که اشاره شد در بیماران مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی سطح آن به شدت کاهش می یابد پس روش درمانی دیگر استفاده از داروهایی است که باعث افزایش سرتونین در مغز می شوند.

روش دیگری که در روند درمان بسیار موثر است شناخت درمانی می باشد. در این فرآیند به فرد آموزش داده می شود تا از فشار بار روانی افکار اغراق آمیز و آسیب رسان وسواسی که نسبت به شخص خود و مسئولیت هایش دارد رهایی یابد.

خانواده فرد مبتلا به این اختلال نقش مهمی در پیشرفت درمان دارد. آنها با بالا بردن سطح آگاهی خود از این بیماری و درک فرد می توانند از درگیری ها و تنش های روابط خانوادگی بکاهند و عزیزشان را در راه غلبه بر این بیماری همراهی نمایند.

حضور فرد بیمار در جمع افرادی که مبتلا به این اختلال هستند و در حال درمان می باشند هم می تواند انگیزه بسیاری برای مقابله با آن در وی ایجاد نماید.

در پایان باید گفت که متاسفانه افرادی که به اختلال وسواس اجبار یا اختلال وسواس فکری عملی مبتلا هستند به دلیل خجالت کشیدن از دیگران و ترس از نامیده شدن به عنوان یک بیمار روانی مشکل خود را برای مدت های طولانی از دیگران پنهان می کنند. حال آنکه اگر در همان مراحل اولیه اختلال خود را اعلام کنند بسیار راحت تر قابل درمان می باشد و کمتر دچار مشکلات ناشی از آن می شوند.

پس این اختلال هم مانند اکثر بیماری های روانی قابل درمان است به شرطی که آن را بپذیر و بخواهید که آن را بر طرف نمایید. از این رو مشورت کردن با مشاور یا روانشناس مهمترین قدم در این مسیر است. ما در سایت زندگی ما با استفاده از شماره تلفن ثابتی که در اختیار شما عزیزان گذاشته ایم آماده شنیدن مشکلات شما در مورد اختلال وسواس فکری عملی هستیم  تا ابتدا تشخیص دهیم که آیا شما واقعاً دچار چنین اختلالی هستید یا خیر و در صورت ابتلا به شما در انجام اقدامات و مراحل بعدی جهت درمان کمک خواهیم کرد تا بتوانید بر بخش های مختلف فکری ورفتاری وجود خود کنترل داشته باشید و به زندگی عادی خود باز گردید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه