بررسی اختلال شخصیت اجتنابی و راه تشخیص آن

اختلال شخصیت اجتنابی
   

شخصیت نقش کلیدی در کیفیت روابط بین فردی و زندگی خانوادگی ایفا می کنند. در این مطالعه، تکامل اختلال شخصیت اجتنابی از دوران کودکی تا بلوغ و آسیب شناسی مقاربت زناشویی افراد مبتلا به اختلال اضطراب در چشم همسران مورد بررسی قرار می گیرد. برای این منظور، مطالعه منابع مربوط به مسئله شکل گیری این اختلال مورد بررسی قرار گرفت و سپس با مصاحبه های نیمه ساختاری با ۹ همسر از افراد اجتنابی که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند و ویژگی های شخصیتی این افراد نیز مورد بررسی قرار گرفتند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با سایت زندگی ما در تمام ایام هفته در تماس باشید.

کلمات کلیدی:(بررسی اختلال شخصیت|اختلال شخصیت اجتنابی|راه تشخیص اختلال شخصیت|مشاوره  شخصیتی )

مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

تحلیل اختلال شخصیت اجتنابی

در تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از مصاحبه ها، ۱۴ ویژگی از مردان با شخصیت اجتنابی بدست آمد که عبارتند از:

  • کناره گیری کردن
  • بینش ناخودآگاه،
  • خود حقیر پنداری
  • هراسیدن از بودن در جمع
  • کم تحرک بودن
  • انسداد رفتاری
  • انفعال جنسی
  • خود محور بودن
  • فرسودگی زناشویی
  • کمال گرا جبری
  • ظاهری غیرفعال و پرخاشگر

این موارد جزء صفات اختلال شخصیت اجتنابی است. از یک طرف منجر به صدمه به خود و از سوی دیگر، باعث ایجاد تعامل سرد در روابط بین فردی و خانوادگی می شود. می توان نتیجه گرفت که شناسایی مراحل توسعه این اختلال و جلوگیری از تشکیل آن در کودکان، کیفیت روابط بین فردی و خانوادگی افراد را بهبود می بخشد.

اختلال شخصیت اجتنابی

بررسی و شکل گیری اختلال شخصیت اجتنابی

اختلالات شخصیتی دیگری که بسیاری از مردم امروزه درگیر آن هستند، اختلال شخصیت اجتنابی است. این افراد حساسیت زیادی نسبت به نقاط منفی خود دارند و نوعی تمرکز زدایی دارند. این اختلال باعث می شود فرد نسبت به جامعه و اجتماع سرد شود. در این مقاله رفتار این افراد را بررسی می کنیم. برای گرفتن مشاوره و آگاهی در این رابطه می توانید از طریق شماره تلفنی که در پایان مقاله قرار دارد استفاده نمائید و با سایت زندگی ما تماس حاصل فرمائید.

اختلالات شخصیتی دیگری که بسیاری از مردم امروزه درگیر آن هستند، اختلال شخصیت اجتنابی است. این افراد حساسیت زیادی نسبت به نقاط منفی خود دارند و نوعی تمرکز زدایی دارند.

بررسی افراد مبتلا به شخصیت اجتنابی

طبق گفته موسسه ملی سلامت روان، تقریبا ۵٪ بزرگسالان مبتلا به اختلال شخصیت اجتنابی هستند. مهم است که توجه داشته باشیم که بسیاری از علائم اختلال شخصیتی اجتنابی بسیار شبیه به اختلالات دیگر مانند اضطراب و ترس است؛ بنابراین، اگر شما فکر می کنید که اختلال شخصیت دارید، به یک روانپزشک مراجعه کنید تا تمام علائم و ماهیت مشکل شما را ارزیابی کند. برای مشخص کردن، این یک بیماری روحی نیست که توجه زیادی را به خود جلب کند، اما این یک مشکل واقعی است، یک مشکل که با درمان بهتر می شود؛ بنابراین، اگر هر کدام از این نشانه های زیر را دارید یا برای شما آشنا است باید بدانید که شاید ممکن است اختلال شخصیت اجتنابی داشته باشید کنید و این نکته را هم در نظر داشته باشید که می توانید از سایت زندگی ما کمک بگیرید.


ممکن است این مطالب نیز برای شما جالب و مفید باشند:

بررسی اختلال شخصیت نمایشی و شناخت علل آن

چگونگی راه های درمان اسکیزوفرنی با ورزش

شناخت باج گیری عاطفی و علل های شکل گیری آن

برای درمان وابستگی ناسالم از دیگران توقع بیجا نداشته باشیم


اضطراب در اختلال شخصیت اجتنابی

ترس شما از طرد شدن، تحقیر و ناسازگاری باعث می شود که از کار یا مدرسه اجتناب کنید. احتمالا در روزهایی که می دانید، ممکن است از شما خواسته شود که در جمع صحبت کنید یا در اجتماعات اجتماعی شرکت کنید، یعنی در مواردی که مکالمات اجتماعی اجتناب ناپذیر است، این اجتناب تشدید می شود. بسیاری از ما از این فعالیت ها لذت نمی بریم، اما برای افراد مبتلا به اختلال شخصیت اجتنابی واقعا غیرقابل تحمل یا حتی غیرممکن است. این ترس به این معنا نیست که شما سخت کار نمی کنید و یا شما به فعالیت های تحصیلی و حرفه ای خود متعهد نیستید. در واقعا اگر درمان نشوید بیماری شما را تحت سلطه خود می گیرد.

بررسی روابط نزدیک و ایجاد چالش

عزت نفس پایین و ترس از طرد شدن علائم اختلال شخصیت اجتنابی است؛ بنابراین احساس امنیت در روابط نزدیک می تواند برای این افراد دشوار باشد. افراد مبتلا به اختلال شخصیت روابطی کاملا دوستانه و عاشقانه ای دارند، اما این اختلال باعث می شود تا رها کردن گارد و صمیمی شدن با دیگران برای آ نها چالش برانگیز شود. اگر به طور منظم از یک دوست نزدیک یا یک شخص دوست داشتنی بدون دلیل خاصی دور می شوید، این می تواند نشانه ای از اختلال شخصیت اجتنابی باشد. از آنجا که افراد مبتلا به این اختلال دارای عزت نفس بسیار پایینی هستند، آنها در مبارزه قرار می گیرند که آیا آنها می توانند با یکدیگر باشند و نه.

ترسیدن از طرد شدن در شخیصت اجتنابی

همه ما گاهی نگران هستیم که کسی ما را دوست نداشته باشد. البته این احساس خوبی نیست؛ اما افراد مبتلا به اختلال شخصیت اجتنابی اغلب به طور خودکار تصور می کنند که کسی آن ها را دوست ندارد که با آنها ارتباط برقرار کند. علاوه بر این، نظرات منفی و اقدامات خنثی ممکن است منفی تفسیر شود برای آن ها و به عنوان نشانه هایی مورد استفاده قرار گیرد که فردی که با شما صحبت می کند شما را دوست ندارد. به همین دلیل است که از وضعیتی که از آن می ترسید، مانند تحقیر شدن یا سرزنش، اجتناب کنید.

اختلال شخصیت اجتنابی

منزوی شدن شخصیت های اجتنابی

ترسیدن شما از سرخوردگی، طرد شدن و ناتوانی باعث می شود که خودتان را از بین ببرید… دلیل انزوای افراد مبتلا به اختلال شخصیت اجتنابی این است که آنها دوست ندارند با دیگران تشکیل یک اجتماع یا گروه بدهند. در واقع، اکثر افرادی که از این اختلال رنج می برند مایل به داشتن فرصت درگیر شدن در تعامل اجتماعی و ایجاد روابط نزدیک هستند. منزوی بودن مثال دیگری از این است که چگونه یک بیماری روانی روی یک فرد موثر است. ترس و اضطراب چنان قوی و نفوذی است که اجازه نمی دهد یک فرد به دنبال نیاز خود باشد.

عدم درمان بیماری شخصیت اجتنابی

اختلال شخصیت اجتنابی اگر درمان نشود، می تواند توانایی شما را برای استفاده از توانایی های اجتماعی، شخصی و حرفه ای به شدت محدود کند. گفتار درمان (درمان با صحبت کردن) می تواند به شما کمک کند، مطمئنا شما را به سوی یک زندگی راحت می برد که بر ترس و اضطراب خود تسلط دارید. از آنجایی که اختلال شخصیت اجتنابی در ارتباط با سایر اختلالات، مانند اضطراب و افسردگی کمتر رایج است، مهم است که یک درمان را تجربه کنید که دارای این شرایط خاص است. اگرچه این اختلال نابود نشدنی است، اما قطعا قابل درمان است.

کاربران گرامی می توانند جهت دریافت مشاوره عالی و با کیفیت به صورت تلفنی در رابطه با اختلال شخصیت اجتنابی همه روزه با سایت زندگی ما در ارتباط باشند حتی در ایام تعطیل از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب مشاوران پاسخگوی شما عزیزان هستند. جهت برقراری تماس می توانید بدون زدن صفر یا گرفتن کد با شماره زیر تماس حاصل نمائید. شماره تماس:zendeghima.ir

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه