خود بزرگ بینی (خودشیفتگی) در کودکان نشانه چیست؟

6 ماه پیش
خود بزرگ بینی (خودشیفتگی) در کودکان نشانه چیست؟
   

چکیده : خودبزرگ بینی در کودکان خوب است یا بد و برای درمان آن چکار کنیم؟

خود بزرگ بینی در کودکان یکی از اختلال‌هایی است که متأسفانه در برخی از افراد در سنین کودکی به وجود می‌آید. اختلالات رفتاری و روانی جزء مشکلاتی هستند که ممکن است برای هر فردی به وجود بیایند. زیرا این اختلالات بزرگ و کودک نمی‌شناسند. شاید به همین دلیل است که برخی افراد از شنیدن اختلالات روانی در کودکان تعجب می‌کنند. زیرا می‌پندارند اختلالات روانی تنها برای بزرگسالان رخ می‌دهند.

خود بزرگ بینی خوشبختانه جزء اختلالاتی است که به راحتی می‌توان جهت بهبود و درمان آن قدم برداشت. در این مقاله از وب سایت دکتر پیج می‌خواهیم به معرفی خود بزرگ بینی در کودکان، علل آن و روش‌های درمان این اختلال بپردازیم.

اختلال خود شیفتگی در کودکان چیست؟

خود بزرگ بینی در کودکان به اختلال شخصیت خود شیفته یا همان NPD معروف است. در این اختلال شخص به خود عشق بی‌اندازه‌ای داشته و تنها به احساسات، نیاز‌ها، خواسته‌ها و انتظارات خود توجه می‌کند. بنابراین فرد نسبت به احساسات، نیاز‌ها و انتظارات دیگران کاملاً بی‌توجه بوده و نمی‌تواند حس درک، همدلی و همدردی داشته باشد.

این کودکان معتقدند که برتر و شایسته‌تر از دیگران بوده و لازم است با آن‌ها به بهترین شیوه رفتار شود. کودکان خود شیفته نمی‌توانند نقص‌ها، عیوب و اشتباهات خود را قبول کرده و معتقدند هیچگاه اشتباه نکرده و نمی‌کنند.

متأسفانه اختلال خود بزرگ بینی در کودکان مشکلات و عوارض زیادی را هم در سنین کودکی و هم در بزرگسالی برای آنان به وجود می‌آورد. این کودکان به سختی می‌توانند در محیط خانوادگی، محیط دوستانه و در مدرسه با دیگران ارتباط سالم و پایدار برقرار کنند. زیرا کسی حاضر نیست با آنان تعامل داشته باشد. افراد خود شیفته در بزرگسالی دچار بحران در روابط اجتماعی خود شده و بسیار آسیب پذیرتر از دیگران هستند.

علائم و ویژگی‌های اختلال خود بزرگ بینی در کودکان

حال که با اختلال خود بزرگ بینی در کودکان آشنا شدید، می‌خواهیم علائم و ویژگی‌های این اختلال را معرفی کنیم. اصلاً چگونه بفهمیم که فرزند ما دچار اختلال شخصیت خودشیفته است؟ خود شیفتگی چه علائمی دارد؟ خود شیفتگی در کودکان دارای نشانه‌های زیر است:

• فرصت طلب هستند و از شرایط مختلف به نفع خود استفاده می‌کنند.

• فکر می‌کنند همیشه حق با آن‌ها است.

• نمی توانند از خود محبت و احساسات زیادی نشان دهند. اگر هم نشان دهند، این ابراز احساسات در راستای تحقق خواسته‌هایشان است.

• مغرور بوده و خود را بهتر و برتر از دیگران می‌دانند. آن‌ها معتقدند که هیچگاه اشتباه نکرده و تمامی رفتار‌ها و اعمال آن‌ها بجا و صحیح است.

• به احساسات، نیاز‌ها و خواسته‌های دیگران توجه ندارند و نمی‌توانند اطرافیان را درک کنند.

• در توانایی‌ها، نقاط مثبت و موفقیت‌های خود اغراق کرده و دوست دارند همه را از آن‌ها باخبر سازند.

• انتقاد‌پذیر نیستند و نمی‌توانند هیچگونه انتقادی را علیه خود قبول کنند.

علل خود بزرگ بینی در کودکان

علت‌های به وجود آمدن اختلال خود بزرگ بینی در کودکان بسیار مختلف و متفاوت هستند. در واقع نمی‌توان گفت تنها یکی دو دلیل باعث به وجود آمدن این اختلال می‌شود. ممکن است چندین علت دست به دست هم داده و موجب به وجود آمدن خودشیفتگی در کودکان شوند. در این بخش می‌خواهیم به برخی از علل خود بزرگ بینی در کودکان بپردازیم.

خود بزرگ بینی (خودشیفتگی) در کودکان نشانه چیست؟

• فوت یکی از والدین یا طلاق والدین

• وجود والدین مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته

• انتظارات بیش از حد والدین از کودک و ناتوانی کودک در برآورده ساختن انتظارات والدین

• سوء استفاده جسمی و عاطفی از کودک

• بی توجهی و بی‌مهری والدین به کودک

• توجه بیش از حد والدین به کودک و برآورده ساختن تمامی خواسته‌های او

• ناهنجاری‌های ژنتیکی و عوامل ارثی

• انتقاد کردن زیاد از کودک و مورد قبول نداشتن وی

توجه بیش از حد والدین به کودک

یکی از علت‌های اصلی ایجاد خود بزرگ بینی در کودکان، توجه بیش از حد والدین به کودک است. برخی از والدین فکر می‌کنند اگر به اصطلاح کودکشان در پر قو بزرگ شود، دیگر همه چیز تمام خواهد شد. اما اینطور نیست. توجه و محبت زیاد می‌تواند به ضرر کودک باشد. زیرا کودک فکر می‌کند چون همه نیاز‌های او برآورده می‌شود پس یک برتری خاصی نسبت به اطرافیان دارد.

پس شروع به نشان دادن غرور، تکبر و علائم خودشیفتگی در کودکان می‌کند. توجه بی‌حد و حصر به کودک می‌تواند الگو‌های رفتاری او را تغییر داده و زمینه را برای ایجاد اختلال شخصیت خودشیفته (NPD) فراهم کند.

توجه نکردن اطرافیان به کودک و کمبود محبت

همان طور که توجه و محبت زیاد موجب خود بزرگ بینی در کودکان می‌شود، کمبود آن نیز به ضرر کودک است. متأسفانه برخی از کودکان یکی از والدین خود را به دلیل فوت یا طلاق از دست داده‌اند. یا ممکن است والدین و سرپرستان کودک توجه و محبت کافی به کودک نداشته باشند. در این صورت کودک جهت جبران کمبود‌ها و عقده‌های خود از خودبزرگ بینی به عنوان یک مکانیسم دفاعی بهره می‌برد. بنابراین خودبزرگ بینی در کودکان می‌تواند به دلیل کمبود محبت و نبود توجه کافی نیز رخ دهد.

لازم است والدین در توجه کردن و ایجاد محبت به فرزند خود حد تعادل را رعایت کنند.

روش‌های درمان خود بزرگ بینی در کودکان

حال که به نشانه‌ها و علل خود بزرگ بینی در کودکان پرداختیم، آشنایی با روش‌های درمانی این اختلال نیز خالی از لطف نیست. روش‌های مختلفی برای درمان خود شیفتگی در کودکان وجود دارند. متخصص روانپزشک کودک و نوجوان با توجه به شرایط کودک تشخیص می‌دهد که بهترین روش برای درمان آن چیست.

در اغلب موارد متخصص روانپزشک کودک از روش‌های روان شناختی یا روان درمانی برای رفع این مشکل استفاده می‌کند. اما ممکن است در کنار آن برخی از دارو‌های شیمیایی را نیز در دوز‌های ضعیف برای کودک تجویز نماید. در ادامه هر کدام از روش‌های درمان خود بزرگ بینی در کودکان را جداگانه بررسی می‌کنیم.

درمان روان شناختی خود بزرگ بینی در کودکان

درمان روانشناختی یکی از بهترین روش‌های درمانی برای بهبود خود بزرگ بینی در کودکان است. در این روش هم از رفتار درمانی و هم از خانواده درمانی برای رفع خودشیفتگی در کودکان بهره می‌برند. بهترین روانپزشک کودکان می‌تواند الگو‌های فکری و رفتاری منفی را در کودک شناسایی کند. سپس این الگو‌های رفتاری را به جهت مثبت سوق دهد. بنابراین رفتار درمانی شناختی یکی از اصلی‌ترین روش‌های درمانی است که توسط متخصص روانپزشک کودک و نوجوان به کار گرفته می‌شود.

اگر دلیل به وجود آمدن خود بزرگ بینی در کودکان مشکلات مربوط به خانواده او باشد، پزشک از خانواده درمانی نیز استفاده می‌کند. به این صورت که روانپزشک چگونه رفتار و تعامل صحیح با کودک را به والدین و سایر اعضای خانواده آموزش می‌دهد. این گونه مشکلات رفتاری کودک بسیار راحت‌تر و بهتر حل می‌شوند.

چگونه با کودکان دارای اختلال NPD رفتار کنیم؟

خود بزرگ بینی در کودکان می‌تواند موجب ایجاد اختلالات رفتاری در آنان شود. پس باید بدانید که چگونه باید با این کودکان رفتار کنید. در ادامه به نکاتی جهت رفتار صحیح با کودکان خود شیفته خواهیم پرداخت.

• در برخورد با کودک خود قاطع و محکم باشید اما‌زا خشونت و پرخاشگری پرهیز کنید.

• در صورت سر زدن رفتار یا عمل اشتباه از وی، به تنبیه او پایبند باشید. البته منظور از تنبیه، تنبیه کردن به روشن اشتباه و غیر اصولی نیست.

• انتظارات خود از آنان و مسئولیت‌هایشان را به آنان گوشزد کنید.

• عشق و محبت خود را از آنان دریغ نکنید. اما زیاده روی کردن در این کار خوب نیست.

• گوش کردن به حرف دیگران و احترام گذاشتن به خواسته دیگران را به آنان یاد دهید.

• در صورت نیاز آنان را تشویق کرده و اعتماد به نفس آن‌ها را بالا ببرید.

برای درمان خود بزرگ بینی در کودکان باید به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برای درمان خود بزرگ بینی در کودکان می‌توانید هم به روانشناسان و هم به متخصصان روانپزشک مراجعه نمایید. در بسیاری از مواقع لازم است که کودک در کنار روان درمانی، درمان با دارو را نیز دریافت کند.

درمان با دارو در حوزه کاری متخصصین روانپزشک قرار دارد. بنابراین بهتر است برای درمان خود شیفتگی در کودکان یا درمان اختلال شخصیت خود شیفته به بهترین روانپزشک کودکان و نوجوانان مراجعه نمایید. بهترین روانپزشک کودک و نوجوان، پزشکی است که بتواند ارتباط خوبی با بیمار خویش برقرار سازد. زیرا تنها از طریق ارتباط خوب و سازنده است که پزشک به مشکل اصلی بیمار پی می‌برند.

بهترین متخصص روانپزشک قوه تشخیص فوق‌العاده‌ای داشته و می‌تواند در کمترین زمان ممکن وجود یا عدم وجود اختلال را تأیید کند. همچنین روانپزشک باید در اجرای انواع روش‌ها و تکنیک‌های درمانی برای رفع اختلال شخصیت خودشیفته در کودکان کاملاً ماهر باشد.

جمع‌بندی

در این مقاله از وب سایت دکتر بیج به معرفی کامل اختلال خودبزرگ بینی در کودکان و نشانه‌ها و ویژگی‌های آن پرداختیم. همچنین در مورد علت‌های مختلف به وجود آمدن این اختلال در کودکان صحبت کردیم. همان طور که اشاره کردیم روش‌های متفاوتی نیز برای درمان خودشیفتگی در کودکان وجود دارد.

بهترین روانپزشک کودکان بسته به صلاحدید خود ممکن است روش خاصی را برای درمان کودک انتخاب کند. بهتر است در این مورد انتخاب را بر عهده پزشک معالج بگذارید. فراموش نکنید که خودبزرگ بینی در کودکان می‌تواند عوارض و مشکلات زیادی را برای آن‌ها به وجود بیاورد. پس در صورت تشخیص این اختلال در کودک خود، در سریع‌ترین زمان ممکن برای درمان آن اقدام کنید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه