ایجاد تعادل در وابستگی زنان و توان زدایی

   

ایجاد تعادل در وابستگی زنان و توان زدایی

در اوایل دوران آشنایی و ازدواج همیشه همه چیز خوب و خوش است و فکر می کنید که شما خوشبخت ترین زوج دنیا هستید. اما همینکه مدتی از این رابطه می گذرد هیجانات و احساسات اولیه رنگ می بازند و کم کم مشکلات پیدایشان می شود. یکی از مهمترین این مشکلات عدم تعادل در رابطه و  افراط و تفریط در آن است. گاه چنان وابسته فرد مقابل می شویم که دائماً عین سایه به دنبال او هستید و گاه چنان بی تفاوت که گویی فراموش کرده ایم روزی روزگاری عاشقانه کنار این فرد زندگی می کردیم. آمارها نشان می دهد که معمولاً زنان در این روابط بیشتر با مشکل روبرو می شوند چرا که آنها بیشتر از مردان دچار وابستگی عاطفی می شوند. عدم تعادل در وابستگی زنان یکی از این مشکلات است که باعث ایجاد بحران در رابطه و شروع جدایی های عاطفی می شود.

codependency counselling Lighthouse Counselling Vancouver ایجاد تعادل در وابستگی زنان و توان زدایی

با شما از چه خواهیم گفت

در ابتدا به تعریف انواع رابطه می پردازیم .سپس تعادل در رابطه را شرح می دهیم. بعد دلایل و نشانه های عدم وجود این تعادل در رابطه را از سوی زنان بررسی می کنیم. در پایان هم یاد می گیریم که چگونه در روابط خود به عنوان یک زن متعادل باشیم. لازم به ذکر است که در اینجا تمام آنچه که گفته می شود حول محور وابستگی عاطفی زنان و چگونگی متعادل کردن وابستگی آنها می باشد.

آنچه که شما از رابطه خود به تصویر می کشید

couples 3323796 960 720 ایجاد تعادل در وابستگی زنان و توان زدایی

تا زمانی که ندانید رابطه شما بر چه اساسی است نمی توانید مشکلات خود را درک کنید و برای رفع آنها تلاش کنید. روانشناسان بر این باورند که روابط عاطفی زنان سه گونه است :

روابطی که در آن زن همیشه متکی و وابسته است

این گونه روابط به دلیل وجود خلاءهای عاطفی در درون زن شکل می گیرد. معمولاً در این رابطه زن ضعیف بوده و از عزت نفس پایینی برخوردار است. به همین دلیل شدیداً به طرف مقابل وابسته می شود. به دلیل اینکه همیشه در ترس از دست دادن طرف مقابل است به هر قیمتی تلاش می کند که رابطه ی خود را حفظ کند و به تمام خواسته های طرف مقابل تن می دهد حتی اگر به قیمت آسیب دیدن خودش باشد. در این نوع رابطه متعادل کردن وابستگی برای زنان بسیار سخت است.

روابط زنان مستقل

 در این رابطه زنان به تنهایی از عهده همه ی مسائل خود برمی آیند و کوچکترین نیازی به طرف مقابل ندارند. کاملاً فرد مستقل بوده و برای تامین نیازهای عاطفی و جسمی خود به فرد مقابل کوچکترین وابستگی ندارد. از این رو شریک عاطفی او هیچ فرصتی برای برقراری ارتباط عاطفی و تبادل احساسات و عواطف با او نخواهد داشت. در نتیجه ی این رابطه کوچکترین عشقی میان دو فرد شکل نمی گیرد.

روابط بر اساس دلبستگی متقابل               

در این نوع رابطه زن علاوه بر اینکه به هویت شخصی و فردی خود و طرف مقابل اهمیت می دهد ارتباط قلبی عمیقی نیز با او ایجاد می کند. اگرچه از بودن کنار او لذت می برد اما هرگز او را محدود و کنترل نمی کند. اجازه می دهد که هر دو از این رابطه احساس رضایت داشته باشند و عقاید، آرزوها و خواسته هایشان مطرح شود. این نوع رابطه به دلیل تعادلی که بر آن حاکم است پایدارترین سطح ارتباط عاطفی به شمار می رود.


این مقالات برای شما سودمند خواهد بود :

 

ترازوی تعادل

حالا که به تبیین انواع رابطه پرداختیم بهتر است که با مفهوم تعادل در رابطه هم آشنا شویم تا بتوانیم با شناخت آن روابط بهتری را تجربه کنیم.

تعادل یعنی حد وسط و میانه در چیزی، نگرشی یا رفتاری. تعادل در ارتباط هم یعنی اجتناب از هرگونه افراط و تفریط. به نوعی باید مثل ترازویی رفتار کرد که دو کفه آن در یک سطح باشند و به معنای واقعی کلمه رعایت عدالت و اعتدال برای هر دو سمت یعنی نه آنقدر خود را دست کم و سبک بگیرید که همیشه کفه ی طرف مقابل سنگینی کند و نه آنقدر خودخواه و بی توجه باشید که فرد مقابل احساس کند که اصلاً در زندگی شما وجود ندارد.

حتماً فکر می کنید که تعادل در وابستگی زنان بسیار سخت  و نشدنی است و با خود می گویید یا کسی را دوست دارید یا ندارید و این حس حد وسط ندارد. اما منظور ما دوست نداشتن نیست بلکه درست و منطقی کسی را دوست داشتن است. نباید با افراط در این احساس باعث آزار فرد مقابل شوید و بیشتر او را از خود دور کنید.

می دانیم که سخت است چون زنان به طور غریزی دارای احساسات مادرانه هستند و همیشه فکر می کنند که باید مراقب اطرافیان خود باشند. دائماٌ کنار آنها بوده و در هر شرایطی آنها را همراهی کنند. اما مطمئن باشید تعادل در وابستگی به زیباتر شدن و عمیق تر شدن رابطه شما کمک می کند.

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب با ارائه مشاورهای خود در زمینه روانشناسی و خانواده می تواند در رسیدن به این تعادل شما را همراهی کند. مشاوران ما که همگی از بهترین روانشناسان حال حاضر کشور هستند و سوابق و تجربیات درخشانی در حوزه روانشناسی دارند به شما خواهند آموخت که چگونه در رابطه همانند یک اهرم توانایی متعادل کردن وابستگی عاطفی خود را داشته باشید.

سایت زندگی ما شماره ثابت zendeghima.ir را در اختیار شما عزیزان گذاشته است تا از سراسر کشور و بدون نیاز به گرفتن کد و صفر از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با ما تماس بگیرید.

از آنجایی که مشاوره های ما تلفنی انجام می شود شما می توانید با صرف کمترین هزینه و بدون نیاز به تحمل مسائل ترافیک به صورت آنلاین مشاوره خود را دریافت نمایید.

 

چرا بندباز خوبی نیستیم

آنچه مسلم است این عدم تعادل در وابستگی عاطفی زنان بی دلیل نبوده و ریشه در مشکلات شخصیتی و خلاءهای عاطفی آنها دارد.

ضعف شخصیتی و نداشتن اعتماد به نفس باعث می شود که زنان در رابطه دچار تصمیم گیری های احساسی و غیر منطقی شوند و نتوانند رفتارهای عاقلانه ای  از خود نشان دهند . مثلاً اینکه همیشه بخواهند در کنار طرف مقابل باشند، او را کنترل کنند یا همه ی نیازها و خواسته های خود را فدای طرف مقابل کنند. از دیگر دلایل وابستگی عاطفی زنان می توان به ترس و اضطرابی که در از دست دادن رابطه با آنها همراه است ،عدم دریافت محبت و توجه در کودکی، عدم توانایی در تصمیم گیر و قبول مسئولیت ، عدم توانایی در تامین نیازهای معنوی و مادی، احساس بی ارزش بودن و دوست داشته نشدن و … اشاره کرد. همه ی این موارد در زنان مانع از متعادل کردن وابستگی در آنها می شود.

ارزیابی شخصیت زنان وابسته در زیر ذره بین

وقتی زنان دچار وابستگی عاطفی می شوند معمولاً از این تعادل خارج شده و به شکل اعتیادآوری رفتارهای غیر منطقی از خود بروز می دهند که هم برای خودشان و هم فرد مقابل آزار دهنده و آسیب رسان است :

  1. عدم تحمل دوری و بی خبری به شکل غیر متعارف
  2. وابستگی تمام خوشی ها و شادی ها به فرد مقابل و حضور او
  3. عدم توانایی در تصمیم گیری و اقدام به کاری بدون طرف مقابل
  4. محبت های بیش از حد و افراطی حتی وقتی بدانید طرف مقابل به شما بی توجه است
  5. عدم توانایی در گفتگو و حل مسئله با فرد مقابلتان
  6. تحمل تمام نا ملایمات و رفتارهای آزار دهنده از سوی شریک عاطفی خود
  7. فدا کردن تمام خواسته ها و آرزوهای خود و قربانی کردن خود
  8. نادیده گرفتن ارزش، شخصیت و هویت فردی

گرفتن اهرم احساسات در دست خود

Copy of Copy of podcast instagram 2 2 ایجاد تعادل در وابستگی زنان و توان زدایی

متعادل کردن وابستگی در زنان کار بسیار سخت و دشواری است چون منشاء بسیاری از آنها در غریزه زنانه، ضمیر ناخودآگاه و باورهای غلطی است که از گذشتگان به ما رسیده است. این را به یاد داشته باشید که شما قبل از اینکه زن باشید یک انسان هستید و همانند دیگران حق دارید که مورد احترام و دوست داشته شدن واقع شوید.

آگاه باشید که با این وابستگی های عاطفی افراطی نه تنها در جذب محبت و مهر طرف مقابل ناکام می مانید بلکه او را به سمت درب فرار از خودتان هدایت می کنید.

 ما در اینجا می گوییم که چگونه متعادل باشیم تا هم ارزش  و هویت خود را حفظ کنیم و هم عشق و محبت خود را از فرد مقابل دریغ نکنیم و با متعادل کردن وابستگی خود روابط را مسحکم تر و مملو از عشق و آرامش نماییم.

  1. اطلاعات خود را از تفاوت های دنیای مردان و زنان بالا ببرید و نسبت به مردان و خصوصیات آنها شناخت و دانش کافی داشته باشید.
  2. سعی کنید در روابطتان و در تمام چالش هایی که میانتان اتفاق می افتد آرامش خود را حفظ کنید. صبر و تامل ابزار مهمی در تجزیه و تحلیل هستند که به ایجاد تعادل در وابستگی کمک می کند.
  3. در مورد نیازها، خواسته ها و انتظارات خود و طرف مقابلتان بدون هیچ خودسانسوری و خجالتی با یکدیگر صحبت کنید تا بدانید که برای جلب رضایت و خوشحال کردن همدیگر چه باید انجام دهید و از چه چیزهایی اجتناب کنید.
  4. به تفاوت های فردی همدیگر احترام بگذارید و زمانی را برای تنها بودن و پرداختن به علایق و کارهای شخصی اختصاص دهید.
  5. یکی از مواردی که به تعادل در وابستگی زنان کمک می کند این است که از برنامه های کاری و زمانبندی فرد مقابل آگاه باشید و بدانید که چه اوقاتی برای همراهی و مصاحبت او بهتر است و با حضور های وقت و بی وقت خود در کنارش حریم شخصی او را زیر پا نگذارید.
  6. فضای شخصیت فردیتان را نادیده نگیرید. درست است که شما در برابر فرد مقابل تعهد و مسئولیت دارید اما باید در کنار شخصیت شما به عنوان یک شریک شخصیت فردی شما هم رشد کند و لازمه ی آن ارتباط با دوستان وگذراندن زمانی با آنهاست و این در مورد فرد مقابل هم صادق است.
  7. بپذیرید که اختلاف نظر امری انکار ناپذیر است و از وجود آن نهراسید نیاز نیست خود را تمامآً هم سو و هم رنگ فرد مقابل کنید تا مبادا وارد بحث و دعوا شوید. چه بسا همین اختلاف ها باعث پیشرفت و بهتر شدن رابطه تان می شود به شرطی که همراه با احترام و منطق وارد گفتگو شوید.
  8. نه شما نه فرد مقابلتان کامل نیستید و از اینکه در مواردی دچار ضعف و عدم توانمندی هستید احساس بی ارزش بودن نکنید و به نقاط قوت و مثبت خود بپردازید و اهمیت دهید و خودتان را هم مثل فرد مقابل دوست داشته باشید.
  9. در تصمیم گیری و پذیرش مسئولیت فعال باشید و همه چیز را به گردن فرد مقابل نیاندازید و انجام بعضی امور را به دستان خود بگیرید.
  10. به فرد مقابلتان اطمینان واعتماد داشته باشید و هراس اینکه او را از دست دهید از خود دور نمایید. از شک و تردید بپرهیزید مگر در مواقعی که با رفتارها و برخوردهای غیرمتعارف و غیر عادی از سوی او مواجه شوید که در این صورت باید با مشاور در میان بگذارید و از او کمک بخواهید.
  11. باید در نظر داشته باشید که برای این که زندگی شما رو به پیشرفت باشد و از آن لذت ببرید باید انرژی و وقت خود را طوری تقسیم کنید که به همه ی موارد به یک میزان رسیدگی نمایید. اگر قرار باشد همه ی وجود خود را صرف محبت کردن، مراقب بودن و توجه به خواسته های فرد مقابل نمایید دیگر فرصتی برای رشد و تعالی شخصیت و زندگی فردی خود پیدا نخواهید کرد و تبدیل به یک شخصیت منفعل و ناکارآمد تبدیل می شوید و ممکن است توجه شریک عاطفی خود را از دست دهید .

علاوه بر مواردی که به آن اشاره شد مشاور هم نقش بسیار مهمی در اصلاح رابطه و متعادل کردن وابستگی زنان دارد. چراکه یک مشاور یا روانشناس در مرحله اول به شما در شناخت خود و رسیدن به خود باوری و بدست آوردن عزت نفس کمک می کند و در ادامه به شما مهارت هایی را می آموزد که چگونه متعادل باشید.

مرکز مشاوره تلفنی مجیب یکی از مراکز روان درمانی در کشور است که شما عزیزان می توانید بدون نیاز به مراجعه حضوری و گرفتن وقت قبلی به صورت آنلاین با مشاوران و روانشناسان ما در تماس باشید و بحران های ناشی از عدم تعادل وابستگی خود را با آنها در میان بگذارید تا با استفاده از دانش و تخصص خود با نهایت امانت داری از اطلاعات و گفته های شما صبورانه به حل آنها کمک نمایند. مشاوران ما ارزش ها و توانمندی های شما را شناسایی می کنند و کمک می کنند که با تمرکز بر آنها از افکاری منفی مثل عدم ارزشمند بودن، دوست داشتنی نبودن، ناتوان و ضعیف بودن و … دور شوید. به خود و فردیت خود احترام بگذارید در عین اینکه دیگری را هم دوست دارید و برایش ارزش بسیاری قائل هستید. شما از آنها خواهید آموخت که به خواسته ها و آرزوهای خود هم فکر کنید و اهمیت دهید و مثل هر انسان دیگری از زندگی کردن و زیستن خود و مهمتر از آن از زن بودن خود لذت ببرید و احساس غرور کنید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه