اختلال شخصیت خودشیفته : تشخیص خودشیفتگی

تشخیص خودشیفتگی
   

تشخیص خودشیفتگی چگونه امکان پذیر است؟ آیا می دانید اختلال خودشیفتگی دارای چه علائم و نشانه هایی است؟

اختلال شخصیت خودشیفته یا NPD نوعی اختلال شخصیت است که به موجب آن فرد به شکل اغراق آمیز، احساس خود بزرگ بینی و توانمندی می کند. افراد مبتلای به خودشیفتگی خود را از همه چیز و همه کس برتر می دانند و به خیال خود باهوش ترین، زیباترین، جذاب ترین و خواستنی ترین فرد روی زمین اند.

آن ها همیشه حرفشان را به کرسی نشانده و انتظار دارند همه در مقابل خواسته های معقول یا غیر معقولشان کاملا مطیع و تسلیم باشند. برای تشخیص اختلال شخصیت خودشیفته می بایست به نشانه های این بیماری توجه کرد.

علائم و نشانه های هر بیماری، به ما کمک می کند که سریع تر به بیمار بودنمان پی ببریم. در این مقاله تعدادی از مهمترین علائم خودشیفتگی و همچنین چگونگی تشخیص اختلال شخصیت خودشیفته ارائه خواهد شد.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی در زمینه تشخیص خودشیفتگی با سایت زندگی ما از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

اختلال شخصیت خودشیفته

تشخیص خودشیفتگی

افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته یا NPD افرادی مغرور، خودخواه، لجباز، یکدنده و کله شق هستند که همواره نیاز به تایید و تحسین دارند و احساسات و خواسته های خود را نسبت به خواسته و احساسات سایر افراد در اولویت قرار می دهند. افراد خودشیفته به نوعی توهم دچار می شوند که بواسطه آن خیال می کنند هیچ کس در دنیا مانند آن ها زاده نشده و نظیر آن ها در دنیا وجود نداشته، ندارد و نخواهد داشت. به لحاظ تفاوت های جنسیتی باید گفت که خودشیفتگی در مردان بیشتر از زنان رایج است. افراد خودشیفته در ظاهر خود را از همه برتر می دانند اما در باطن اعتماد به نفس پایینی دارند.

افراد مبتلای به اختلال شخصیت خودشیفته تحمل نقد ندارند و هر گونه نقدی را با خشم، خشونت، توهین و پرخاشگری سرکوب می کنند. گاهی پیش می آید که فرد خودشیفته اطرافیانش را با صراحت عجیبی تحقیر کند. او به همان میزان که خود را از دیگران برتر می داند دیگران را موجوداتی ضعیف و بی ارزش می پندارد و برای هیچ کس آن طور که باید ارزشی قائل نیست.

افراد مبتلای به اختلال شخصیت خودشیفته تحمل نقد ندارند و هر گونه نقدی را با خشم، خشونت، توهین و پرخاشگری سرکوب می کنند

علائم و نشانه های اختلال شخصیت خودشیفته

فرد نارسیست یا خودشیفته رفتار خاصی دارد. رفتار نارسیست ها با نشانه هایی همراه است. شناخت نشانه ها و علائم خودشیفتگی راه مناسبی برای تشخیص خودشیفتگی یا عدم خودشیفتگی افراد است.

  • فرد خودشیفته همواره به دنبال این است که در مرکز توجه باشد. او دوست دارد همیشه تحسین و تشویق شود.
  • فرد خودشیفته خود را از همه چیز و همه کس برتر می داند.
  • فرد خودشیفته بیش از حد به خود اهمیت می دهد.
  • فرد خودشیفته برای دیگران ارزش قائل نیست و معمولا سایرین را محترم نمی شمارد.
  • فرد خودشیفته با هر کسی دوست نمی شود و دوستان خود را از طبقات بالای جامعه انتخاب می کند. او با کسی هم صحبت می شود که عقایدش را همواره تایید کند.
  • فرد خودشیفته تحمل مورد نقد قرار گرفتن را ندارد و با حمله های لفظی، هر گونه نقدی را در نطفه خفه می کند.
  • بیماران خودشیفته همیشه خود را محق می دانند و رفتار حق به جانبشان کاملا مشهود است.
  • فرد خودشیفته دیگران را برای رسیدن به خواسته هایش ابزار و پله قرار می دهد. او دیگران را پایین می کشد تا خودش بالا بنشیند.
  • فرد خودشیفته همواره انتظار دارد همه مطیع او باشند.
  • فرد خودشیفته در مورد استعداد و توانمندی هایش اغراق می کند.
  • فرد خودشیفته حسود است و فکر می کند همه به او حسادت می کنند.
  • فرد خودشیفته همیشه به دنبال رقابت است و از هر گونه شکستی متنفر است.
  • فرد خودشیفته به شدت خودخواه است و خودخواهی در رفتارش خصیصه بارزی است.
  • فرد خودشیفته از عدم ثبات احساس، رنج می برد و خیلی زود افسرده می شود.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی در زمینه تشخیص خودشیفتگی با سایت زندگی ما از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

نشانه های دیگری نیز برای تشخیص اختلال شخصیت خودشیفته وجود دارد که عبارتند از:

  • اعتیاد به مشروبات الکلی و مواد مخدر: فرد خودشیفته پتانسیل معتاد شدن را دارد و خیلی زود در ورطه اعتیاد غرق می شود. افراد خودشیفته در اعتیاد هم غیر طبیعی رفتار می کنند و پس از مدت کوتاهی دچار سوءمصرف می شوند.
  • نوسانات شدید خلقی: فرد خودشیفته در یک لحظه از این رو به آن رو می شود و رفتارش بی ثبات است.
  • انزوا و گوشه گیری: فرد خوشیفته به دلیل رفتارش، از دیگران دوری می کند و انزوا را به حضور را اجتماع ترجیح می دهد.

مقالات مرتبط:

اختلال شخصیت خودشیفته: علل، علائم و راه های درمان

علائم و نشانه های خودشیفتگی

علت خودشیفتگی در جوانان نسل امروز و راه های درمان آن


چگونگی تشخیص اختلال شخصیت خودشیفته

تشخیص خودشیفتگی

متخصصان بهداشت روان، برای تشخیص اختلال شخصیت خودشیفته، رفتار فرد را با معیارهای خاص و استانداردی مورد سنجش قرار می دهند. مشاور یا روانکاو طی جلسه ای بوسیله معیارهای سنجش و راهنمای تشخیصی – آماری اختلالات روانی، رفتار و شخصیت فرد را بررسی می کند. مشاور دقت می کند که آیا فرد، ۵ مولفه یا بیشتر معیارهای سنجش و راهنمای تشخیصی – آماری اختلالات روانی(نسخه پنجم) را برآورده می کند یا خیر.

طی جلسه ای که فرد با متخصص برگزار می کند، متخصص ابتدا فرد را به صورت فیزیکی معاینه می کند تا در مورد این که آیا فرد از نظر جسمانی مستعد خودشیفتگی هست یا خیر، قضاوت مناسبی بدست آورد.

سپس سوالاتی کاملا استاندارد در مورد الگوهای رفتاری – ذهنی از فرد پرسیده می شود. در نهایت متخصص، پس از معاینات جسمانی و رفتاری به یک جمع بندی می رسد و تشخیص خودشیفتگی یا عدم خودشیفتگی را قاطعانه اعلام می کند. تشخیص خودشیفتگی پیش زمینه درمان این اختلال است. بنابراین توصیه می شود در اسرع وقت، شخصیتتان را در حضور یک متخصص سنجش کنید.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی در زمینه تشخیص خودشیفتگی با سایت زندگی ما از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

مقالات پیشنهادی مجیب

سایت زندگی ما تشخیص خودشیفتگی

فرد نارسیست یا خودشیفته رفتار خاصی دارد. رفتار نارسیست ها با نشانه هایی همراه است. شناخت نشانه ها و علائم خودشیفتگی راه مناسبی برای تشخیص خودشیفتگی یا عدم خودشیفتگی افراد است.

سایت زندگی ما با کادری متعهد، متخصص و مجرب در زمینه های مختلف از جمله درمان اختلال شخصیت خودشیفته آماده خدمت رسانی به شما بزرگواران می باشد. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود. همین مزیت های سایت زندگی ما است که در کنار کادر متخصص آن، این مرکز را از سایر مراکز متمایز می کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره ۰۲۱۲۸۴۲۹۷۷۶تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه