تنفس آگونال و هر آنچه که باید راجع به آن بدانید

تنفس آگونال
   

تنفس آگونال یک اصطلاح پزشکی است که وقتی افراد مشکل تنفسی به دلایل مختلفی چون گرفتگی قلب دارند، گفته می شود.تنفس آگونال یکی از موارد اضطراری پزشکی است.

بیماری های قلبی به خصوص بیماری های ناشی از تنفس هوای آلوده که گاه باعث آسیب به ریه ها نیز هست و با کمبود اکسیژن مورد نیاز اغلب مرگ ناگهانی را منجر می شود.

 تنفس آگونال چیست

تنفس آگونال

تنفس آگونال معمولا با حمله قلبی یا سکته مغزی رخ می دهد. که ممکن است فرد در هنگام بروز دادن این حادثه جان خود را از دست بدهد. علائم سکته مغزی شامل موارد زیر است:

  • ضعف در یک طرف بدن
  • چرت زدن
  • عدم هماهنگی
  • گفتار ضعیف یا عدم توانایی درک گفتار
  • سردرد ناگهانی

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تنفس آگونال به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

تنفس آگونال معمولا با حمله قلبی یا سکته مغزی رخ می دهد. که ممکن است فرد در هنگام بروز دادن این حادثه جان خود را از دست بدهد.

تنفس آگونال: دلایل  چیست

تنفس آگونال می تواند زمانی رخ دهد که عضله قلب و دریچه های آن دچار گرفتگی شده باشند. بر خلاف حمله قلبی،که یک یا چند عروق خونی در انتقال خون به عضله قلب دچار گرفتگی می شوند، گرفتگی قلب بیشتر الکتریکی است اما در تنفس آگونال بیشتر مربوط به آریتمی یا ضربان نامنظم قلب تشخیص داده می شود.

خون به طور مختصر در مغز و اندام های دیگر جریان می یابد، که می تواند چند دقیقه بعد از گرفتگی قلب، این چرخش متوقف شود. اگرگرفتگی باعث تنفس شدید شود، تنفس های سخت ممکن است تنها چند دقیقه طول بکشند. که در صورت نرساندن امداد های مورد نیاز، احتمال دارد که دچار حمله قلبی شوند.

یکی دیگر از علل شایع تنفس آگونال، ایسکمی مغزی است، یا کاهش جریان خون به مغز می باشد. این امر می تواند به دلیل انسداد جریان خون در یک رگ مغزی باشد. همچنین ممکن است به علت خونریزی رگه ای خونی درون مغز، یک سکته هموراژیک ایجاد شود.

به هر حال هر کدام از این وضعیت ها می توانند منجر به یک وضعیتی به نام هیپوکسی مغزی شود که بدون توجه به علت، عدم انتقال اکسیژن به مغز می شود و مغز اگر به مدت طولانی از اکسیژن محروم شود، می تواند با آسیب دائمی مواجه شود.

تنفس آگونال و CPR

اگر فکر می کنید که کسی در معرض حمله قلبی است و در مورد تنفس و درد قفسه سینه مشکلی دارد، شما می توانید از CPR  استفاده کنید، یعنی باید فشرده سازی قفسه سینه را شروع کنید.

فرد مبتلا به اختلال قلبی ممکن است با کمک یک  defibrillator احیا شود.البته نیازی به انجام تنفس دهان به دهان نیست. به خاطر اینکه این موضوع  با جریان خون به عضله قلب تداخل پیدا می کند.

نکته: اگر گرفتگی قلبی اتفاق بیفتد، فرد معمولا به زمین می افتد و تنفس مشکل و حادی را دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تنفس آگونال به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

درمان تنفس آگونال

صرف نظر از علت تنفس آگونال، اولین پاسخ پرسنل ارشد بیمارستان یا پرسنل اورژانس برای بازگرداندن ریتم قلب طبیعی و تنفس است.

اگر قلب متوقف شده باشد ممکن است نیاز به دفیبریلایرت برای راه اندازی مجدد آن باشد. تهویه مکانیکی هم ممکن است لازم باشد که هوای داخل ریه را بگیرد و جریان اکسیژن را از طریق بدن مجددا راه اندازی کند. فشار خون نیز ممکن است با داروها ی تجویزی حفظ شود.

دید کلی از تنفس آگونال

تنفس آگونال اغلب مرگبار است. سلول های مغز، اگر بیش از پنج دقیقه از اکسیژن محروم باشند، از بین بروند.

اگر قادر باشید، که چگونه به کسی که دچار این مشکل تنفسی شده زندگی دوباره بدهید، در واقع او را از خطر مرگ نجات داده اید.

در غیر اینصورت در ابتدا سعی کنید با اورژان نزدیک ترین منطقه خود تماس بگیرید، امدادگران اگر بتوانند خود را به موقع برسانند، می توانند سلامت قلب و مغز را مجددا احیا کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تنفس آگونال به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

 نکاتی برای بیماران با سابقه

سابقه شخصی یا خانوادگی حمله قلبی، سابقه نارسایی قلبی یا ریتم قلب غیرطبیعی، خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد. فشار خون بالا و سابقه خانوادگی سکته مغزی نشان دهنده این است که باید بیشتر از خود مراقبت کنید و پیشگیری های لازم را انجام دهید.

اگر می دانید فردی که در نزدیکی شما و نسبت نزدیک دارد و  در معرض خطر سکته مغزی یا قلبی است، علائم تنفس مزمن را هم دارد، باید بدانید که چگونه به مشکل پیش آمده جواب بدهید.( خیلی بهتر است که با کمک های امداد و نجات و سی پی آر یو آشنایی داشته باشید)

در غیر اینصورت در ابتدا با حفظ ارامش، با خدمات اضطراری و اورژانسی منطقه خود تماس بگیرید. اکثر آمبولانس ها با ابزار، دارو، و تجهیزات ارتباطی مورد نیاز برای کمک به زنده نگه داشتن فرد مجهز هستند.

اگر عملیات  CPR را آموزش دیده اید، تا زمانی که کمک های امداد ونجات خود را برسانند، بهتر است که عملیات  فشرده سازی قفسه سینه را انجام دهید.

 بیماران مضطرب و تنفس آگونال

تنفس آگونال

در بسیاری از شرایط بیمار بدون اینکه مشکللات قلبی، عروقی و تنفسی داشته باشد، در طی یک سری از استرس های محیطی و تنش زا قرار گرفته که همین عوامل می توانند تا حدودی در شکل گیری حملات قلبی و بالا رفتن فشار خون و سپس سکته مغزی و قلبی دخیل باشند.

بنابراین خیلی بهتر است که تحت شرایط استرس زا و شرایط حاد همیشه تمرین آرام کردن فضا و خودمان را داشته باشیم. با کنترل شرایط به این صورت می توان تا حدودی شرایط بحرانی و روانی زندگی کنونی را متعادل کرد و از علائمی مثل تنفس آگونال تا حد امکان جلوگیری کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تنفس آگونال به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

مقالات پیشنهادی مجیب

مرکزمشاوره تلفنی مجیب

مرکزمشاوره تلفنی مجیب داشتن روانشناسان و روانپزشکان حاذق ، مطالعات گسترده ای را در زمینه ارتباط بین بیماری های جسمی و روانی یافته است، که از این طریق و با کنترل بیماری های روحی و روانی،کنترل استرس و اضطراب تا حد زیادی می توان از حملات قلبی و مغزی جلوگیری کرد.

عامل بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی عدم توانایی کنترل استرس است، که با مشورت با یک روانشناس که شاید وقت چندانی را هم از شما نگیرد؛ بهترین راه درمان را پیش پای شما می گذارد و می توانید از یک حمله سخت قلبی که این روز ها به دلیل فشار زندگی اجتماعی و مدرنیته بیشتر شده، خودداری کنید.

برای برقراری ارتباط با سایت زندگی ما می توانید با شماره تماس از ساعت ۸ الی ۱۲ شب با روانشناسان ارتباط برقرار کنید.

 

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه