اختلال شخصیت خودشیفته : علل، علائم و راه های درمان

اختلال شخصیت خودشیفته
   

اختلال شخصیت خودشیفته چیست؟ علائم، علل و راه های درمان این اختلال را می شناسید؟ در این مقاله حول محور این دو سوال حرکت خواهیم کرد. اختلال شخصیت خودشیفته که در زبان انگلیسی و متون علمی با Narcissistic personality disorder) (NPD)) شناخته می شود، نوعی اختلال شخصیت است که فرد به موجب آن خود را به بیش از حد مهم می شمارد.

کلمات کلیدی:(اختلال شخصیت خودشیفته|شخصیت خودشیفته| علایم شخصیت خودشیفته |درمان و مشاوره شخصیت خودشیفته )
مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

فرد خودشیفته خود را بی نهایت بزرگ و با لیاقت می داند و به گونه ای اغراق آمیز از خود حمایت می کند. او به گونه ای رفتار می کند گویی هیچ کس در دنیا به اندازه او مهم نیست. آن ها بزرگ نیستند اما توهم بزرگی دارند و در ذهن خود از همه برترند. افراد دارای شخصیت خودشیفته در مرکز ثقل دنیای خود قرار دارند و از همه جهت خود را فرد مهم و به اصطلاح تافته جدا بافته تصور می کنند. این بیماران به اندازه خودپسند و متکبرند که نیازها و احساسات دیگران، ذره ای برایشان اهمیت ندارد. رفتار بیماران مبتلا به این اختلال تحکم آمیز و متکبرانه بوده و نگاهشان به اطرافیان نگاهی ارباب – رعیتی است. آن ها همه را نوکران و غلامان خود می دانند و نگاه بالا به پایینشان به مردم کاملا ملموس است. این افراد بیمار، همیشه انتظار احترام و قدردانی دارند. به طور مثال وقتی به جمعی وارد می شوند توقع دارند همه به آن ها سلام کنند. سلام کردن را عیب می دانند و معتقدند باید اول بقیه سلام کنند و آن ها با تکبر جواب بدهند! به باور روانشناسان، اختلال شخصیت خودشیفته، با عوامل گوناگونی مانند آسیب پذیری بیولوژیکی، تعاملات اجتماعی و عوامل روانی رابطه دارد. اما خبر خوب برای این بیماران این است که این بیماری با دو روش روان درمانی و دارو درمانی قابل درمان است.

در ادامه خواهید دید:

·        اختلال شخصیت خودشیفته

·        علل ابتلای به اختلال شخصیت خودشیفته

·        علائم اختلال شخصیت خودشیفته

·        راه های درمان اختلال شخصیت خودشیفته

اختلال شخصیت خودشیفته

اختلال خودشیفتگی، نوعی اختلال شخصیتی است که فرد به موجب آن دچار عشق بیش از حد نسبت به خود می شود. فرد بیمار، عشق بی حد و حصری به خود ابراز می دارد و به گونه ای خود را تحسین می کند که از منطق به دور است. افراد خودشیفته افرادی خود خواه، خود پسند، خود بین یا خود محورند که این خود خواهی ها کیفیت زندگی فرد را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. خودشیفتگی یا نارسیسیسم به داستانی قدیمی اشاره می کند. در زمان های دور، مردی به نام نارسیوس برای خوردن آب به چشمه ای می رود و تصویرش را در آب می بیند. او با دیدن تصویرش به شدت شیفته خود و نسبت به سایر افراد بی تفاوت می شود. او عاشق تصویر خود شده و آن قدر در این عشق غرق می شود که نهایتا در کنار چشمه جان می دهد. بیماران خودشیفته، هیچ کس را از نظر زیبایی، استعداد، قدرت بدنی، و جذابیت با خود قیاس نمی کنند چرا که معتقدند از همه برترند. آن ها به سادگی می توانند اطرافیانشان را ناراحت کنند و برایشان ناراحتی هیچکس اهمیتی ندارد.

اختلال شخصیت خودشیفته

علل ابتلای به اختلال شخصیت خودشفته

به باور محققان هنوز دلیل مشخصی برای این اختلال تعیین نشده است. با وجود این، اعتقاد بسیاری از متخصصان حوزه های شناختی بر این است که خودشیفتگی می تواند نتیجه سنتز عوامل مختلف باشد. در شکل گیری این اختلال، عوامل آسیب پذیری بیولوژیکی، تعاملات اجتماعی و عوامل روانی تاثیرگذار است. تربیت فرد در دوران نونهالی، از جمله عواملی است که شکل گیری خودشیفتگی را تحت تاثیر قرار می دهد. کودکی که در پر قو بزرگ شود و اصطلاحا نازش خریدار داشته باشد به احتمال زیاد دچار خودشیفتگی خواهد شد. گاهی نیز، کودک به دلیل اذیت شدن، ترجیح می دهد خودش مراقب خودش باشد! این یعنی او از همه ناامید شده و فکر می کند باید برای رسیدن به خواسته هایش رفتاری خود محورانه داشته باشد.

علائم اختلال شخیت خودشیفته

افراد خودشیفته، افرادی خودبزرگ بین، خود پسند، کله شق و خود خواه هستند که نگاهشان به اطرافیان تحقیر آمیز است. آن ها همواره حق به جانب رفتار می کنند و معتقدند همیشه حق با آن ها است. بیمار خودشیفته، تحمل انتقاد ندارد و در مقابل انتقاد دیگران رفتار ناشایستی از خود بروز می دهد. شخصیت این افراد شخصیتی خطی و انعطاف ناپذیر است. همین انعطاف ناپذیری باعث می شود روابطشان روابط شکننده و ناپایداری باشد. افراد خودشیفته فقط خود را می بینند و تنها خود را قبول دارند. آن ها گاهی قانون شکنی می کنند و معتقدند هر کسی باید قانون خاص خودش را داشته باشد. آن ها پتانسیل افسرده شدن را دارند و در محیط کار با همکارانشان به مشکل می خورند.

اختلال شخصیت خودشیفته

راه های درمان

روان درمانی

درمان بیماران خودشیفته به هیچ عنوان ساده نیست چرا که طی دوره درمان فرد باید خودشیفتگی را کنار بگذارد. به باور کوهوت و سایر بزرگان حوزه روانشناسی، رویکردهای روانکاوانه برای درمان و کنترل بیماری اختلال خودشیفته رویکردهای مناسبی است. برخی دیگر معتقدند باید با روش گروه درمانی، بیمار را در محیطی جمعی قرار داد و به او آرام آرام آموخت که با دیگران رفتاری توام با همدلی و مهربانی داشته باشد. روش دیگر، شناخت درمانی است که طی آن مشاور سعی می کند تا باورهای غلط  و خیال بافی های فرد با حقایق و واقعیات جایگزین کند. تکنیک های متفاوتی در طول روند درمان به کار گرفته می شود. مثلا افراد بیمار در مقابل انتقاد دیگران رفتار نامناسبی دارند؛ برای مقابله با این رفتار ناشایست تکنیک ریلکشیشن به کار گرفته می شود. در روان درمانی سعی می شود افسردگی و احساسات بد بیمار نیز کنترل شود.


مطالب جذاب مرتبط:

علائم و نشانه های خودشیفتگی

خودبزرگ بینی چیست

علت خودشیفتگی در جوانان نسل امروز و راه های درمان آن


 

دارو درمانی

متخصصان برای درمان بیماران خودشیفته از روش دارو درمانی نیز استفاده می شود. برای کنترل چرخش های سریع خلق و خو، لیتیوم را تجویز می کنند. برای بیمارانی که مستعد افسردگی هستند نیز مصرف داروهای ضد افسردگی به ویژه داروهای سرتونرژیک توصیه می شود.

با تمام این ها، با توجه به ساده و کم هزینه تر بودن روش روان درمانی، منطقی به نظر می رسد که مبتلایان به این اختلال، این روش را انتخاب کنند.

سایت زندگی ما با کادری متعهد، متخصص و مجرب در زمینه های مختلف از جمله درمان اختلال شخصیت خودشیفته آماده خدمت رسانی به شما بزرگواران می باشد. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود. همین مزیت های سایت زندگی ما است که در کنار کادر متخصص آن، این مرکز را از سایر مراکز متمایز می کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره ۰۲۱۲۸۴۲۹۷۷۶تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه