چرا طلاق از نظر اسلام به شدت نکوهش شده است؟

طلاق از نظر اسلام
   

اصطلاح طلاق از نظر اسلام در کلمه به معنای جدایی کامل و بیزارى است و در واژه عربی اصطلاح (تطلیق) برای از بین بردن رابطه زناشویی استفاده می شود. طلاق در اسلام تعریف شده است و به شرح زیر است:

(و شرعا ازاله قید النکاح بصیغه طالق و شبه ها)

{طلاق به معنی حذف بند ازدواج با معنای خاص انت طالق و مانند آن است}

کلمات کلیدی:( طلاق |طلاق از نظر اسلام|شرایط قانونی طلاق )

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

طلاق انحلال یک قرارداد ازدواج دائمی است. مهم است که توجه داشته باشید که طلاق ایقاع است و این عبارت ایجاب می کند که یک نکته خاص در بخشی از واحد را بیان کند. به عبارت دیگر، ازدواج نیازمند نیاز و پذیرش است و ایقاع نیازی به پذیرش نیست. برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با سایت زندگی ما از طریق تلفن ثابت تماس حاصل فرمائید و از خدمات برترین مشاوران و روانشناسان بهره مند شوید.

طلاق از نظر اسلام بر خلاف قرارداد ازدواج که براساس یک درخواست طبیعی از طرف زوجین است و دارای مکانیسم خاصی است و باید تنظیم شود، در واقع ازدواج، وحدت و اتصال و طلاق، جدایی و انفصال. زمانی که طبیعت ماهیت ارتباط مردان و زنان را به گونه ای کرده است که توسط یک شخص برای تصاحب اقدام می کند و از سوی دیگر عقب نشینی برای آرامش و فریبکاری، احساسات یک آن طرف دیگر بر اساس داشتن مالکیت دیگری و احساسات در طرف دیگر بر اساس داشتن قلب او است.

بررسی طلاق از نظر اسلام

در شرایط قانونی طلاق جدا شدن یک زن از یک مرد به علت انحلال ازدواج دائمی با شرایط خاص و مراسم خاص توسط یک مرد یا نماینده قانونی است که توسط یک حکم دادگاه انجام می شود. در طرق قانونی، طلاق به شرح زیر تفسیر شده است: “طلاق یک عمل ایقاعى است که به موجب آن مرد با اذن یا حکم دادگاه زنی که به طور دائم با او وصلت کرده است را جدا می کند. در ادامه نیز به بررسی طلاق از نظر اسلام و مبغوضیت آن خواهیم پرداخت.

طلاق از نظر اسلام

بررسی نکوهش طلاق از نظر اسلام

معنای طلاق در اسلام و مبغوضیت چیست؟

طلاق در اسلام، همانگونه که ازدواج یک پیوند مقدس است که ضروری و لازم برای آرامش روح و جسم است. قرآن کریم بسیاری از ازدواج ها را در بسیاری از آیات تعیین کرده است و پیامبر اسلام آن را بسیار تأکید کرده است و مسلمانان را از این که به خاطر ترس از فقر و ندارى، تن به ازدواج ندهند، بر حذر مى دارند. همانطور که در اسلام، ازدواج یک امر مقدس و پسندیده است و تأکید آن بر ثبات است، طلاق از نظر اسلام ناخوشایند و مورد نکوهش است که برای جلوگیری از آن از هر وسیله ای امکان پذیر است و به همین ترتیب در کلمات شارع مقدس، به عنوان مبغوض ترین حلال ها و علت خشم خداوند تفسیر می شود. طلاق در اسلام یک عمل نافرجام است، تا آنجا که زشت ترین مباح نامیده می شود.

  • سخن امام صادق (ع)

امام صادق (ع) در این باره می فرماید: ما من شى ء مما احله الله عزوجل ابغض الیه من الطلاق، هیچ چیز از آنچه خداوند آن را حلال قرار داده است، در نزد او منفورتر و ناپسندتر از طلاق نیست. در یک جمله دیگر درباره طلاق از نظر اسلام  فرمودند:

(در اسلام، هیچ چیز از نظر خداوند متعال نسبت به خانه ای که توسط جدایی و طلاق نابود شده است، نکوهیده تر نیست. خداوند کسانی را که به طلاق می آیند نفی می کند و وقتی طلاق می گیرند، عرش خداوند به لرزه در مى آید)

اسلام، به عنوان دین مذهبی از ابعاد پیشرفت، اجازه داد تا طلاق بگیرند، اما آن را مبغوض ترین حلال مى شمرد. برای کسب اطلاعات لازم با مرکز مشاوره روانشناسی مجیب تماس حاصل فرمائید.

علت تحریم نکردن طلاق از نظر اسلام

در اینجا یک سوال بزرگ و مهم پیش رو است، اگر طلاق بسیار در اسلام مبغوض است که خدا مرد طلاق دهنده را دوست ندارد، چرا اسلام آن تحریم نکرده است؟ به عبارت دیگر، آیا بهتر نبود برای طلاق شرایطی قرار می داد و تنها در آن صورت طلاق را مجاز می دانست؟ و چون طلاق مشروط بود، قهرا جنبه قضایى پیدا مى کرد. همچنین می توانید برای کسب آگاهی بیشتر در این خصوص با سایت زندگی ما از طریق تلفن ثابت اقدام فرمائید.

  • سیرت پیشوایان طلاق در اسلام

آنچه در سیرت پیشوایان مذهبی دیده می شود این است که از طلاق اجتناب کنند تا آنجا که ممکن است، به طوری که طلاق به ندرت انجام می شود و در هر زمانی که انجام شده است، منطقی است. طلاق از نظر اسلام بر خلاف قرارداد ازدواج که براساس یک درخواست طبیعی از طرف زوجین است و دارای مکانیسم خاصی است و باید تنظیم شود، در واقع ازدواج، وحدت و اتصال و طلاق، جدایی و انفصال. زمانی که طبیعت ماهیت ارتباط مردان و زنان را به گونه ای کرده است که توسط یک شخص برای تصاحب اقدام می کند و از سوی دیگر عقب نشینی برای آرامش و فریبکاری، احساسات یک آن طرف دیگر بر اساس داشتن مالکیت دیگری و احساسات در طرف دیگر بر اساس داشتن قلب او است.

طلاق از نظر اسلام

موارد افزایش مبغوضیت طلاق

طلاق از نظر اسلام یک امر منفور و مبغوض در پیش خداست؛ با این حال، مواردی وجود دارد که در آن طلاق رخ می دهد، زمانی که با نکوهش و نفرت مواجه می شوید. در اینجا چند نمونه است:

  • زن طلاق گرفته که مرتکب گناه نشده است.
  • طلاق به دلیل انتخاب یک زن دیگر و متقاعد کردن میل خودش؛ به عبارت دیگر، به دلیل تنوع طلبی و هوش از همسرش جدا شود.
  • طلاق همسر برای ازدواج با یک شخص زیبا تر.
  • طلاق یک زن که همسرش را در همه زمان ها پذیرفته است و با فقیر و بدبختی او ساخته است.
  • یک زن طلاق گرفته که فرزندی دارد و پس از طلاق فرزند بی سرپرست است.

طلاق یک زن که بیمار است و ممکن است در اثر آن بدتر شود.

مقالات پیشنهادی مجیب

کاربران و عزیزانی که می خواهند مشاوره تلفنی دریافت نمانید و  از خدمات برترین مشاوران و روانشناسان کشور به صورت همه روزه بهره مند شوند می توانند از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمایند و یک مشاوره تلفنی با کیفیت را نیز تجربه کنند. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نکوهش طلاق از نظر اسلام نیز می توانید از طریق تلفن ثابت با سایت زندگی ما حتی در ایام تعطیل تماس حاصل نمائید. برای برقراری تماس از سراسر ایران بدون گرفتن کد و زدن صفر با شماره زیر تماس بگیرید. شماره تماس:zendeghima.ir

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه