چرا همسرم مرا کتک می زند؟

کتک زدن همسر
   

شوهرتان دست بزن دارد؟ آیا شوهرتان شما را کتک می زند؟ با شوهری که دست بزن دارد چگونه برخورد کنیم؟ در این نوشتار، موضوع کتک زدن همسر را مورد بررسی قرار می دهیم.

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

طبق آمار رسمی سازمان جهانی بهداشت، در هر ۱۸ ثانیه یک زن مورد ضرب و شتم شوهرش قرار می گیرد. بر اساس تحقیقاتی که در سال ۱۳۸۳ انجام گرفته است ۶۶درصد خانم های ایرانی از ابتدای زندگی مشترکشان تاکنون، حداقل یک مرتبه مورد ضرب و شتم همسرشان قرار گرفته اند. اما سوال اینجاست که چرا یک مرد باید در قبال همسرش دست به چنین اقدامات شنیعی بزند؟ آیا کتک زدن زن کار درستی است؟ آیا باید برای تخلیه هیجانات منفی و کاهش عصبانیت، زن را کتک زد؟

با شوهری که دست بزن دارد چه کنیم؟

 خشونت های خانگی غالبا توسط مردها علیه زن ها صورت می گیرد و این رفتار ناپسند منحصر به فرهنگ ایرانی ها نیست. به دلیل ویژگی ها و خصیصه های جسمانی مردان این رفتار در تمام نقاط دنیا دیده می شود. مردان به دلیل قوی تر بودن گاهی برای کاهش استرس و عصبانیت از میان تمام رفتارها، کتک زدن همسرشان را انتخاب می کنند. معمولا افرادی علیه خانواده شان رفتارهای خشونت آمیزی دارند شخصیتی ناپخته، ضعیف، با اعتماد به نفس پایین و از نظر عاطفی افرادی وابسته اند.

اکثر مردانی که علیه خانواده و همسرشان دست به خشونت می زنند احتمالا در دوران کودکی یا نوجوانی مورد خشونت یا تجاوز جنسی قرار گرفته اند. این احتمال نیز وجود دارد که فرد در زندگی فعلی خود، در محل کار یا مجامع دیگر که در آن حضور می یابند، مورد خشونت و توهین قرار می گیرند و چون نمی توانند در مقابل آن توهین ها و خشونت ها از خودشان دفاع کنند، خشم و عصبانیتشان را به محیط خانواده آورده و بر سر اعضای خانواده خالی می کنند. به این عمل “جابجاسازی خشونت” می گویند.

سوءمصرف مواد مخدر یکی از اساسی ترین علل پدیده خشونت خانگی است. مردان معتاد، چه در زمان نشئگی و چه در زمان خماری مستعد رفتارهای خشونت آمیز و اعمال تکانشی هستند. عوارض مخرب و ماندگار اعتیاد بر مغز نیز می تواند رفتارهای تکانشی و خشونت آمیز را در پی داشته باشد.

در جلساتی که تشکیل می شود مشاور یا روانشناس سعی می کند اختلالات مختلف که اعضای خانواده به آن دچار هستند را کنترل و درمان کند. در طول روند درمان سعی می شود از سازمان های حامی نظیر بهزیستی نیز برای تسریع روند درمان درخواست کمک شود.

الکل و انواع مخدرها و محرک ها از جمله موادی هستند که احتمال بروز خشونت و رفتارهای خشونت آمیز را تشدید می کند.

کتک زدن همسر

کتک زدن وسیله ای برای آزمودن میزان عشق و وفاداری همسر!

یکی دیگر از عجیب ترین دلایل خشونت خانگی علیه همسر، ابراز خشونت به منظور آزمودن میزان عشق وفاداری همسر است. این مورد زمانی اتفاق می افتد که مرد به همسرش وابسته شده و برای این ببیند آیا همسرش در شرایط بحرانی نیز او را دوست خواهد داشت، بر سرش داد و فریاد می زند. در مرحله بعد، میزان خشونت را افزایش می دهد و زنش را کتک می زند تا مطمئن شود که زنش باز هم با او زندگی را ادامه می دهد یا خیر. غالبا افراد مبتلای به اختلالات شخصیت مرزی و سادیسم به این شیوه متوسل می شوند و میزان عشق و محبت همسرشان را با این روش مورد سنجش قرار می دهند. در این مورد نیز احتمال می رود که فرد در دوران کودکی یا نوجوانی از نظر عاطفی در تنگنا و مضیقه قرار داشته و از نزدیک شاهد خشونت پدر علیه مادرش بوده است و این رفتارهای اشتباه را تا دوران بزرگسالی با خود به همراه داشته و اکنون که زمینه بروز تفکرات اشتباه و البته عقده های فروخفته اش فراهم شده، افکارش را در قالب خشونت عرضه می کند.

مقالات پیشنهادی مجیب

 از تفکرات اشتباه دست بردارید

در بین اکثر خانم های ایرانی جملات و عباراتی نظیر “باید بسوزم و بسازم”، “چاره ای جز صبر و تحمل ندارم”، “اگر طلاق بگیرم فرزندانم بدبخت می شوند”، “اگر طلاق بگیرم خانواده ام طردم می کنند” و غیره بسیار رواج یافته است. این تفکرات از پایه اشتباه است. مگر می شود فردی بخاطر دیگران زندگی و آینده اش را از بین ببرد؟ البته هدف و منظور ما این نیست که طلاق بهترین شیوه برای رسیدن به آرامش است. اتفاقا بالعکس تاکید ما بر این است که تا حد امکان باید از شیوه های مصالحه آمیز استفاده کرد. اما اگر شرایط به نقطه بحرانی رسید و وضعیت بغرنج شد شاید طلاق به عنوان آخرین راه، راهی مناسب باشد. در شرایط سخت و زمانی که زن هر شب مورد ضرب و شتم شوهرش قرار بگیرد فرزندان به لحاظ عاطفی و روحی – روانی بیشتر آسیب می بینند.

این پایان ماجرا نیست؛ گاهی امکان دارد مادر دچار جابجاسازی خشونت شود و کودکانش را کتک بزند. در آن صورت کودک هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی در معرض آسیب های جدی قرار می گیرد. لذا توصیه می شود با کمک یک مشاور، محیط خانه را به محیطی آرامش بخش تبدیل کرد و آرامش را به خانه باز گرداند.

توجه به این نکته بسیار مهم است: زنی که خود را به بهانه های مختلف مانند بچه، آبرو، و غیره قانع می کند و ترجیح می دهد در شرایطی خفت بار در کنار همسرش زندگی کند احتمالا مبتلای به اختلال شخصیت وابسته است و توان دل کندن از شوهرش را ندارد. او گمان می کند که بدون شوهرش نمی تواند زندگی کند و از ترس این که طلاق به عنوان اولین راه از سوی مشاور به او پیشنهاد شود قید مشاوره را می زند.

هر چه سریع تر برای درمان اقدام کنید

در خشونت های فیزیکی می توان از اقوام و دوستان به عنوان عاملی بازدارنده کمک گرفت اما در خشونت های کلامی کمک گرفتن از آشنایان جایز نیست و توصیه می شود مشکلات و مسائل با مشاوران یا روانشناسانی که در مراکز معتبر مشغول به خدمتند، مطرح شود.

کتک زدن همسر

برای درمان افرادی که با این مشکل درگیر هستند می توان از روش خانواده درمانی استفاده کرد. در این روش همه اعضای خانواده از جمله فرزندان در فرایند درمان شرکت می کنند. در جلساتی که تشکیل می شود مشاور یا روانشناس سعی می کند اختلالات مختلف که اعضای خانواده به آن دچار هستند را کنترل و درمان کند. در طول روند درمان سعی می شود از سازمان های حامی نظیر بهزیستی نیز برای تسریع روند درمان درخواست کمک شود.

سایت زندگی ما با کادری متعهد، متخصص و مجرب در زمینه های مختلف آماده خدمت رسانی به شما بزرگواران می باشد. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود. همین مزیت های سایت زندگی ما است که در کنار کادر متخصص آن، این مرکز را از سایر مراکز متمایز می کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه