رابطه افسردگی و اختلالات دو قطبی: تفاوت در چیست

رابطه افسردگی و اختلالات دو قطبی
   

برای روشن شدن تفاوت بین افسردگی و اختلال دوقطبی و درک علائم خاص هر یک در عدم رابطه افسردگی و اختلالات دوقطبی سعی داریم تا با مشخص کردن ویژگی ها و علائم هر یک این  تصور غلط جهت ارتباط بین این دو بیماری را برطرف کنیم.

 رابطه افسردگی و اختلالات دو قطبی: علائم افسردگی

علائم  افسردگی به مانند هر بیماری دیگری دارای یک سری نشانه هایی در خود است، که معمولا در دو هفته اول بیماری علائم تقریبا آشکار می شوند و طی نمونه هایی که در ادامه بدان اشاره می کنیم، فرد می تواند تشخیص دهد که مبتلا  به این بیماری هست یا نه، که البته تشخیص نهایی توسط پزشک صورت می گیرد، اینکه گفته می شود فرد می تواند متوجه شود، یعنی اگر علائم زیر را داشته باشد می تواند حدس بزند و بلافاصله به پزشک مراجعه کند تا تشخیص نهایی را ایشان بدهد . از جمله این علائم عبارتند از:

  • تغییر در رژیم غذایی، کاهش اشتها یا  افزایش اشتها
  • افزایش وزن یا کاهش وزن
  • بی خوابی تقریبا هر روز
  • اغتشاش روانی یا عدم تمرکز تقریبا هر روز
  • خستگی یا از دست دادن انرژی روزانه
  • احساس بی ارزشی یا گناه بیش از حد
  • اختلال در توانایی فکر کردن
  • افکار روحی مثل مرگ، ایده های خودکشی ، یا اقدام به خودکشی یا طرح خودکشی

به طور کلی افسردگی مانع از انجام فعالیت های خانوادگی، اجتماعی و تفریحات لذت بخش همیشگی می شود.

علائم اختلال دوقطبی

علائم اختلال دوقطبی

 

اگرچه اختلال دوقطبی ممکن است برخی علائم افسردگی بالا را  شامل شود، اما بیشترین علائم را اگر در ادامه ملاحظه کنید، می بینید تفاوت های زیادی با افسردگی دارند که در برخی شرایط حتی برعکس افسردگی عمل می کنند. همین تفاوت ها نشان دهنده  این است که تقریبا نمب توان  ارتباطی بین رابطه افسردگی و اختلالات دو قطبی پیدا کرد و اذعان کنیم که چون الان افسردگی خفیف داریم ممکن است در اینده به بیماری دو قطبی هم مبتلا شویم.

علائم  اختلال دوقطبی عبارتند از:

  • اعتماد به نفس کاذب یا غرور
  • کاهش نیاز به خواب
  • پرانرژی تر از معمول یا اصرار برای صحبت کردن
  • خیال پردازی در ایده ها
  • افکار نو
  • ایجاد مزاحمت(مثل زیاد صحبت کردن)
  • افزایش فعالیت های هدفمند
  • مشارکت بیش از حد در فعالیتهای بالقوه بی پروا (مثل مواد مخدر، پول یا مسائل جنسی)

با اختلال دوقطبی، حالت خلقی و روحی فرد آنقدر  شدید و پر نوسان  است که موجب اختلال در عملکرد اجتماعی یا شغلی می شود .

در واقع بیماری دو قطبی بین نوسانات شیدایی(جنون) و یا افسردگی در حال تغییر و گریز است. در برخی موارد نیاز به بستری شدن دارند تا از صدمه رساندن به فرد جلوگیری کنند.

انواع اختلالات دوقطبی

دو نوع اختلال دوقطبی وجود دارد که درک انواع مختلف اختلال دوقطبی می تواند به تشخیص  رابطه افسردگی و اختلالات دو قطبی بهتر کمک کند.

اختلال دوقطبی نوع یک

این نوع اختلال معمولا بین یک هفته تا یک ماه ادامه پیدا می کند، البته گاهی اوقات در این مورد ممکن است نوع اختلالات مربوط به افسردگی را هم ملاحظه کنید، اما در بیش تر مواقع تنها شیدایی حاصل از اختلالات دو قطبی  آشکار می باشد.

اختلال دو قطبی نوع دوم

در این نوع اختلال عوامل مربوط به شیدایی به مراتب کمتر هستند ولی مدت زمان آن به اندازه یک دوره افسردگی شدید  طول می کشند.

اختلال سیکلوتیوم

این مرحله از اختلال دو قطبی در واقع ترکیبی از دو مرحله قبل می باشد و ممکن است در طول یک سال به اندازه ۲ الی ۴ بار به بیمار حمله کند.

 درمان بیماری دو قطبی و افسردگی

با توجه به دلایل و علائم هر یک از بیماری های نامبرده تقریبا  به رابطه بین افسردگی و اختلالات دو قطبی پی بردیم و متوجه شدیم آن گونه که باید این دو به هم مربوط باشند و یا یکی زیر شاخه دیگری قرار بگیرد، نبوده وطبق یک سری باورها اینگونه نیست کما اینکه هر دو می توانند از دسته بیماری های مربوط به افسردگی و یا در کل اختلالات روحی و رفتاری باشند وهمان طور که دیدید برخی از علائم مشابه به هم  را نیز دارند. اما دوره درمانی و  دلایل هر یک از بیماری ها مسائل جداگانه ای در خود دارد.

 مراحل درمان

علائم اختلال دوقطبی

در بحث درمان همان طور که همیشه روانشناسان و روانپزشکان ابراز می کنند، بیماران مربوطه چه افسردگی داشته باشند و یا چه اختلالات دو قطبی داشته باشند، و یا هر بیماری دیگر روحی وروانی که داشته باشند، در درجه اول نمی خواهند با آن رو به رو شوند، حال این ترس یا کنمان کردن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، ترس از قضاوت دیگران که بر او برچسبی نزنند یا ترس از اینکه مبادا برای همیشه این مشکل را داشته باشد و همیشه دارو مصرف کند.

در حالی که باید بدانیم، روحیه آشفته و داشتن افسردگی  اگر در مراحل اولیه اقدام به درمان شود، مشکل کاملا حل می شود، روحیه افسرده همانند دسته شکسته ای می ماند که نیاز به مراقبت چند ماهه دارد تا کاملا بر طرف شود.

برای این منظور معمولا روش های درمانی به خصوص برای این دو نوع بیماری مذکور به شرح ذیل در نظر گرفته می شود، البته هر کدام از مراحل با توجه به شرایط و درجه بیماری انجام می شوند.

  • رفتار درمانی
  • خانواده درمانی (دخالت اعضای خانواده باعث افزایش موفقیت می شود)
  • دارو درمانی (از جمله داروهای ضد افسردگی و یا تثبیت کننده های خلق و خو)

اگر دچار برخی از علائم بالا هستید بهتر است روانشناس رابطه افسردگی و اختلالات دو قطبی را تشخیص دهد و آن را برای شما مشخص کند، اگر تصور می کنید که به هر دو این بیماری ها مبتلا هستید. نه اینکه با مراجعه به افراد مختلف و حتی درمان های موجود در اینترنت  اقدامی خودسرانه انجام دهید.

سایت زندگی ما

این مرکز با داشتن بهترین پزشک ها و روانشناسان متبحر شما را در تشخیص زود هنگام نوع بیماری های روحی وروانی کمک می کنند. در این مرکز ابتدا به وسیله یک پزشک متخصص با توجه به نوع تستی که از شما می گیرد در راهنمایی کردن شما و ارجاع دادن شما به روانشناس مربوطه شما را مشاوره می دهد تا به راحتی بدون اتلاف وقت مشکل بررسی شود و اقدامات لازم جهت درمان در کوتاه ترین فاصله زمانی صورت بگیرد.

باید دقت داشت که ارتباط دادن بیماری ها به یکدیگر و صحبت کردن با افراد مختلف و یا بالعکس با گوشه نشینی در اتاق بیماری درمان نمی شود.

بهتر است با خود صادق باشید تا خلقیات و روحیات شاداب خود را به دست آورید.

جهت انجام این مشاوره با سایت زندگی ما با شماره تلفن

zendeghima.ir در تمامی ایام هفته حتی در روز های تعطیل طی ساعات ۸ صبح الی ۱۲ شب می توانید تماس برقرار کنید. 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه