مزایا و معایب تک فرزندی و بررسی آسیب های آن

only child مزایا و معایب تک فرزندی و بررسی آسیب های آن
   

مزایا و معایب تک فرزندی چیست؟ تک فرزندی یک انتخاب است که امروزه برای بسیاری از زوج ها به دلیل اجبار اعمال می شود. یکی از دلایل تک فرزندی، افزایش سن ازدواج و زایمان، کار مادر، ترس از پاسخگویی، شرایط اقتصادی در خانواده و کاهش محیط خانه در سال های اخیر است. در حالی که تک فرزندی علاوه بر مزایا، مشکلات خاصی را به همراه دارند. در این مقاله، ما مزایا و معایب تک فرزندی و اثرات آن را مورد بررسی قرار می دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مزایا و معایب تک فرزندی می توانید به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید.

مزایا و معایب تک فرزندی

مزایا و معایب تک فرزندی

زندگی امروز با پیشرفت تکنولوژی و افزایش تعامل خانوادگی و توجه زوجین به سوی داشتن فرزند، بسیار متفاوت از گذشته است. این در حالی است که اکثر والدین معتقدند که کودکان تنها در طول زندگی خود احساس تنهایی خواهند کرد. از سوی دیگر، فقدان خواهر و برادر باعث ایجاد روحیه رقابتین می شود که برای موفقیت های آینده لازم است شکل بگیرد. از سوی دیگر، تمرکز بر روی مراقبت والدین احساس امنیت در کودک را ایجاد می کند.

توجه والدین به کودکان تک

اغلب، کودکان تک فرزند بیشتر از بچه های دیگر مورد توجه والدین قرار می گیرند. البته، خانواده هایی وجود دارند که والدین به دلیل کار، توجه زیادی به کودکان نداشته اند. فرزندان تنها احساس حسادت نمی کنند زیرا دیگر برادران یا خواهران ندارند و مجبور نیستند سعی کنند توجه والدینشان را جلب کنند. در مرکز توجه، کودکان تک فرزند در آینده برای کسب موقعیت های اجتماعی، شغلی و عاشقانه تلاش نخواهند کرد و در بسیاری ازموارد با ناامیدی ها در زندگی روبرو خواهند شد. از سوی دیگر، توجه دقیق به فرزندان تنها حس امنیت و اعتماد به نفس خود را افزایش می دهد. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در زمینه مزایا و معایب متمایز تک فرزندی با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل نمایئد.

مهارت های ارتباطی در کودکان تک

داشتن تک فرزند تنها به این معنا نیست که این کودکان نمی توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند. اغلب کودکان تک با همسالان خود ارتباط برقرار می کنند اما نمی توانند رابطه ای موفق با یکدیگر داشته باشند. اما به هر حال، تمام کودکان تنها نیستند. مهارتهای ارتباطی تک فرزندان بستگی به شخصیت و آموزش این کودکان دارد. باز بودن خانواده و سطح بالایی از ارتباطات بین فرزندان تک و دیگران، به ویژه همسالانشان، در اینجا نقش مهمی ایفا می کنند. بچه های تک که دوستان خود را به خانه خود دعوت می کنند و به خانه دوستان می روند یا با دختر عمو و عمه و… خود ارتباط برقرار می کنند، احتمال کمتری در ارتباط با همسالان خود مشکل دارند.

اما بچه های تک که اغلب وقت خود را در خانه می گذرانند و پدر و مادرشان نمی خواهند با دیگران ارتباط برقرار کنند، معمولا شلوغ، کسل و عصبانی هستند. قطعا دوستان جایگزین خواهر و برادر نیستند، اما در هر حال می توانند ساعت های شاد با فرزندان خود را ساخته و به تقویت مهارت های ارتباطی کمک کنند.

در واقع، در حال حاضر زوج های بیشتری در حال برنامه ریزی برای داشتن یک کودک هستند و دیگران نمی خواهند فرزند بشتری داشته باشند. همانطور که در این بخشی از سایت ما خواندهید ، کودکان تک فرزند، تک محور و خودخواه هستند

روح رقابت در کودکان تک

هیچ خواهر و برادری با او رقابت ندارند. بازی های کودکانه و یا نزاع با آنها را تجربه نمی کند. مهارتهای مقابله با یادگیری با احساس حسادت مهم است. عدم داشتن چنین تجربیات، باعث کاهش توانایی کنترل و مدیریت در کار می شود. از سوی دیگر، لازم است که روحیه رقابتی برای مقابله با مسائل اجتماعی در آینده داشته باشد. داشتن خواهران و برادران به درک مفهوم رقابت و اصرار بر رسیدن به هدف کمک می کند.

آیا کودکان تک بیشتر محافظت می شوند؟

معمولا کودکان تک از سمت والدین خود حمایت بیشتری می بینند که می تواند تحمل کودک در مقابله با مشکل را کم کند. این سبک والدین باعث آسیب پذیری و وابستگی به دیگران می شود. اغلب این افراد با ورود جامعه نیز سرزنش می شوند. در واقع، نوع آموزش خانواده می تواند منجر به توسعه یک شخصیت وابسته شود. از سوی دیگر، خواهر و برادر تنها از حمایت از خواهر و برادر محروم هستند که بزرگترین سرمایه حمایت برای روزهای آینده است.

خلق تک فرزندان

بچه های تک معمولا افراد منظم، وظیفه دار و کار گرا هستند. این کودکان معمولا اعتماد به نفس بیشتری دارند، انتظارات بالایی دارند، کمال گری و بی تفاوتی زیادی دارند. این کودکان فرصت کمتری برای همدردی دارند. فرزندان تنها بیش تر از والدین خود تقلید می کنند. پیش از همسالان وارد دنیای بالغ می شوند؛ به عنوان یک نتیجه، رفتار گروهی سنی خود را تجربه نمیکنند و رفتار بیشتر شبیه بزرگان دارند. تحمل ناامیدی و تنش در کودکان تک کمتر است. آنها علاقه مند به ایجاد روابط هستند که شامل منافع آنها می شود.

تک فرزندی و انزوا

مزایا و معایب متمایز تک فرزندی

این کودکان دوست یا همراه در خانه ندارند که با او بازی کنند؛ بنابراین، اغلب احساس تنهایی می کنند، اما اگر مهارت های لازم برای برقراری ارتباط با همسالانشان در یک کودک ایجاد شود منجر به انزوا و درونگرایی نمی  شود. تنهایی در این کودکان نیز بر نوجوانی آنها تاثیر می گذارد. شخصیت اسکیزوئید و افسردگی یکی از اختلالات ممکن در بزرگسالی است. دریافت مشاوره خانوادگی برای ارائه محیط مناسب می تواند به جلوگیری از مشکلات آینده فرزندان کمک می کند. ضمنا شما می توانید در این خصوص با سایت زندگی ما نیز مشورت نمائید و از خدمات متخصصان و مشاوران با تجربه بهره مند شوید.

مشاوره مجیب برای مزایا و معایب تک فرزندی

اکثر زوج هایی که ازدواج می کنند یا تصمیم می گیرند با هم زندگی کنند، به طور کلی فرزندانی را خواهند داشت. چند سال پیش، داشتن خانواده های بزرگ عادی بود و یک مزیت محسوب می شد. این عمدتا به دلیل این واقعیت بود که کودکان در سنین اولیه کار خود را برای کمک به مراقبت از خانواده آغاز می کردند.  اما با گذشت زمان و هزینه زندگی هر سال، داشتن یک خانواده بزرگ دیگر گزینه ای خاص نیست.

مقالات پیشنهادی مجیب

در واقع، در حال حاضر زوج های بیشتری در حال برنامه ریزی برای داشتن یک کودک هستند و دیگران نمی خواهند فرزند بشتری داشته باشند. همانطور که در این بخشی از سایت ما خواندهید ، کودکان تک فرزند، تک محور و خودخواه هستند؛ او همیشه توجه و تمایل دارد با دوستان خیالی بازی کند. در رابطه با جامعه و اجتماع دشوار است و بیشتر مستعد ابتلا به بیماری هستند. با این حال، این ویژگی ها همیشه در تمام کودکان نیستند. اما مزایا و معایب متمایز تک فرزندی نیز وجود دارد. برای تماس با کارشناسان متخصص سایت زندگی ما برای مزایا و معایب تک فرزندی طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره  zendeghima.irاز سراسر ایران تماس بگیرید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه