بیماری اسکیزوفرنی و علائم مربوط به آن را بد نیست که بدانید

Schizophrenia بیماری اسکیزوفرنی و علائم مربوط به آن را بد نیست که بدانید
   

بیماری اسکیزوفرنی یک بیماری جدی روانی است که به توانایی فرد، وی با تفکر عمیق،مدیریت احساسات، تصمیم گیری و ارتباط با دیگران مواجه می شود و البته یک بیماری پیچیده که معمولا در دراز مدت تحت مراقبت های پزشکی بهبود می یابد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بیماری اسکیزوفرنی به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

علائم و نشانه های بیماری اسکیزوفرنی

بیماری اسکیزوفرنی

علائم اسکیزوفرنی معمولا بین سنین ۱۶ تا ۳۰ سالگی شروع می شوند و در موارد نادر، ممکن است،کودکان  هم مبتلا به اسکیزوفرنی شوند.

علائم بیماری اسکیزوفرنی به سه دسته تقسیم می شوند:

  • مثبت
  • منفی
  • شناختی.

علائم مثبت

علائم “مثبت” رفتارهای روانپریشی هستند که به طور کلی در افراد سالم مشاهده نمی شود. افرادی که دارای علائم مثبت هستند ممکن است برخی از جنبه های واقعیت را از دست بدهند. که این علائم عبارتند از:

  • هذیانها
  • اتهامات
  • اختلالات فکر (راه های غیر عادی و ناکارآمد)
  • اختلالات حرکتی (حرکات بدن تحریک شده)

علائم منفی

علائم “منفی” با اختلالات عاطفی و رفتاری همراه است. این علائم عبارتند از:

  • بیان احساسات از طریق  ایما و اشاره یا صدای آرام
  • کاهش احساسات لذت  در زندگی روزمره
  • شروع و ادامه فعالیت های سخت
  • کاهش صحبت کردن

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بیماری اسکیزوفرنی به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

دانشمندان معتقدند که بسیاری از ژن های مختلف ممکن است خطر ابتلا به اسکیزوفرنی را افزایش دهند، اما هیچ ژن خاصی باعث اختلال در آن نمی شود و  هنوز استفاده از اطلاعات ژنتیکی برای پیش بینی شیوع اسکیزوفرنی امکان پذیر نیست. 

علائم شناختی

در برخی از بیماران علائم شناختی اسکیزوفرنی ظریف هستند، اما برای دیگران، آن ها شدیدتر هستند و بیماران ممکن است تغییرات در حافظه و یا سایر جنبه های تفکر را متوجه شوند. این علائم عبارتند از:

  • عملکرد ضعیف اجرایی (توانایی درک اطلاعات و استفاده از آن برای تصمیم گیری)
  • مشکل تمرکز یا توجه
  • مشکلات مربوط به  حافظه (توانایی استفاده از اطلاعات بلافاصله پس از یادگیری آن)

عوامل خطر

عوامل متعددی وجود دارد که خطر ابتلا به بیماری اسکیزوفرنی را بالا می برند.

بیماری اسکیزوفرنی: ژن ها ها دخیل اند و یا محیط زیست

دانشمندان مدت ها  متوجه شده اند، که اسکیزوفرنیا بعضی اوقات در خانواده ها موجود است و همین موضوع می تواند به صورت ارثی به فرزندان و یا حتی نسل های بعد منتقل شوند. با این حال، بسیاری از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی وجود دارند که  هیچ یک از اعضای آن ها با اختلال اسکیزوفرنی مواجه نیستند  و برعکس، بسیاری از افراد با داشتن یک یا چند عضو از خانواده  مبتلا به اختلال و بیماری اسکیزوفرنی به این بیماری مبتلا نشده اند.

دانشمندان معتقدند که بسیاری از ژن های مختلف ممکن است خطر ابتلا به اسکیزوفرنی را افزایش دهند، اما هیچ ژن خاصی باعث اختلال در آن نمی شود و  هنوز استفاده از اطلاعات ژنتیکی برای پیش بینی شیوع اسکیزوفرنی امکان پذیر نیست.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بیماری اسکیزوفرنی به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

دانشمندان همچنین فکر می کنند که تعاملاتی که  بین ژن ها و جنبه های محیط فردی برقرار می شود، در روند بیش روی و گسترش این بیماری می تواند بسیاری موثر باشد.  مثلا

  • قرار گرفتن در معرض ویروس ها
  • سوء تغذیه قبل از تولد
  • مشکلات هنگام تولد
  • عوامل روانی اجتماعی

از جمله عواملی هستند که با موضوع ژنتیک می توانند دست به دست هم دهند و بیماری را به مرحله حادی رسانند یا باعث شکل گیری بیماری اسکیزوفرنی شوند.

ساختار شیمیایی و مغناطیسی مغز

دانشمندان بر این باورند که عدم تعادل در پیچیدگی و واکنش شیمیایی مرتبط با مغز مثل انتقال دهنده های عصبی (مواد که سلول های مغز برای برقراری ارتباط با یکدیگر ارسال می کنند) دوپامین و گلوتامات و احتمالا دیگر مواد شیمیایی نقش اساسی را در بیماری  اسکیزوفرنی ایفا می کنند.

برخی از کارشناسان همچنین فکر می کنند مشکلات در هنگام رشد مغز قبل از تولد ممکن است به ارتباطات معیوب منجر شود. مغز همچنین در طول بلوغ تغییرات  زیادی  می کند و این تغییرات می تواند نشانه های روان پریشی در افرادی که به علت ژنتیک یا  اختلالات مغزی آسیب پذیر هستند، ایجاد کند.

بیماری اسکیزوفرنی: راه های درمان

بیماری اسکیزوفرنی

طبق آنچه که گفته شد، علل بیماری اسکیزوفرنیا هنوز به روشنی مشخص نیست اما برای درمان آن راه های مختلفی را در نظر گرفته اند که در ادامه به برخی از ان ها اشاره می کنیم.  برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بیماری اسکیزوفرنی به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

 دارو درمانی

داروهای ضد روان پریشی معمولا به صورت قرص یا مایع با مصرف روزانه  تجویز می شوند. بعضی از  این دارو های ضد روان پریشی به حالت تزریقی هستند که یک یا دو بار در ماه داده می شوند. برخی از دارو ها دارای عوارض جانبی هستند که البته بعد از دو الی ۳ روز عوارض ان ها از بین می رود. اگر بیمار با پزشک همکاری کند با بهترین دارو و ترکیبات دارویی به همراه دوز مناسب تجویز شود نتیجه به بهترین شکا پیش می رود. البته  سعی کنید راجع به عوارض، هشدار ها و اختلالات دارویی حتما با پزشک خود مشورت کنید .

درمان های روان شناختی

این درمان ها پس از مرحله دارو درمانی برای بیمار بسیار مفید هستند، یعنی پزشک با تجویز دارو هایی سعی دارد تا آن ها را برای مرحله روان درمانی آماده کند. که در مرحله روان درمانی سعی می کنند مهارت های ضروری و مورد نیاز فرد را به او آموزش دهند تا بتوانند مراحل مختلف زندگی مثل تحصیل، کار و یا روابط زناشویی را به خوبی ادامه دهند. در برخی موارد که این بیماری شدت دارد باید کلاس های منظم روان درمانی ادامه یابد و در برخی شرایط هم حتی نیاز به بستری شدن فرد وجود دارد .

مراقبت های تخصصی هماهنگ

این مدل درمان در واقع یک ترکیبی از دو روش بالا می باشد که با ادغام دارو درمانی، روان درمان های روانی – اجتماعی، مدیریت پرونده توسط پزشک و روان درمان گر، دخالت خانواده ها و اموزش و پروش و خدمات استخدامی سعی دارند تا میزان علائم و نشانه های این بیماری را به حداقل کاهش دهند و علائم بهبود زندگی برای فرد نمایان شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بیماری اسکیزوفرنی به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

مقالات پیشنهادی مجیب

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

در مورد آنچه که درباره بیماری اسکیزوفرنی صحبت شد، متوجه شده اید که یک نوع اختلال روانی است که برای درمان آن باید یک دوره طولانی مدت را صرف کرد و با درمان های متعدد از جمله دارو درمانی و روان درمانی که هر کدام به بخش های جزیی تر تقسیم می شوند، بیمار را به سمت درمان بهتر و بهبود زندگی پیش ببریم.

در سایت زندگی ما  در ارتباط با بیماری های که از سوی اختلالات روانی و مشکلات مغزی نشات می گیرند؛ راهکار ها و روش های مختلفی را ارائه داده اند و با همین روش های بیماران اختلال روانی را با بهبود  موثر و امیدوار کننده همراه کرده اند.

برای بیماری اسکیزوفرنی هم مرکز تحقیقات و مطالعات گسترده و تجربیات فراوانی در دست دارد، که می توانید جهت برخورداری از مشاوره  با مرکز از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب با شماره تماس zendeghima.ir ارتباط برقرار کنید.

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه