مزایای بازی های اینترنتی برای کودکان

مزایای بازی های اینترنتی
   

مزایای بازی های اینترنتی برای کودکان

بازی (Game)، دروازه ورود کودکان به دنیای ناشناختۀ بزرگترها است. مزایای بازی های اینترنتی موضوعی است که در این مقاله توضیحاتی در مورد آن ارائه خواهد شد. اگر به سیر تحول بازی های توجه کنیم، خواهیم فهمید که این پدیده همگام با تحولات فناوری تکامل می یابد. اگر در گذشته افراد با توپ و زمین خاکی سر و کار داشتند امروز این بازی از قالب (Framework)  زمین خاکی به چارچوب رایانه ای و اینترنتی تغییر مکان داده است. بازی ها چه سنتی و چه مدرن، علاوه بر این که اسباب سرگرمی کودکان را فراهم می آورند، وسیله ای برای یادگیری و بهبود تعاملات اجتماعی نیز هستند. هر چند معایب بازی های اینترنتی نیز کاملا بدیهی و مسلم است اما نباید از مزایای آن چشم پوشی کرد.

کلمات کلیدی:( بازی های اینترنتی برای کودکان |مزایای بازی های اینترنتی|مشاوره کودک)
مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

مزایای بازی های اینترنتی

منطقی نیست اگر هنگام صحبت و بحث در مورد بازی های اینترنتی، تنها روی معایب آن تمرکز کنیم. با یک چاقو هم می توان آدم کشت و هم می توان برای کارهای روزمره از آن استفاده کرد. تفاوت در ابزار نیست بلکه تفاوت در نوع استفاده است. یکی استفاده می کند و دیگری سوءاستفاده! برخی از معایب بازی های اینترنتی به خود شخص و جامعۀ او بر می گردد. البته بررسی معایب بازی های اینترنتی موضوع بحث ما نیست و در مقاله ای جداگانه آن را بررسی خواهیم کرد. به طور کلی مزایای بازی های اینترنتی را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

مورد اول: بازی های اینترنتی در یادگیری نحوه استدلال کودکان بسیار موثرند

بازی های اینترنتی مانند حل معما و حل مساله است. در طول بازی کودک یاد می گیرد آزمون و خطا کند، او یاد می گیرد چگونه استدلال کند. به طور مثال در بازی های جنگی و اکشن، کودک روش ها، اسلحه ها، و توانمندی های شخصیت اول بازی را برای غلبه کردن و از بین بردن دشمن های فرضی امتحان می کند. او یاد می گیرد چگونه نمونه گیری گیری کند. او می آموزد چگونه فرضیه های خود را بیازماید. اگر فرضیه اش در مورد یک مسئله با شکست مواجه شود بلافاصله با تغییر رویه، مسیر دیگری را برای پیروزی یا حل مسئله انتخاب می کد.

مورد دوم: بازی های اینترنتی در تقویت توان مدیریتی کودک بسیار موثرند

مدیریت نیروی انسانی و مدیریت منابع دو موضوع بسیار با اهمیت در علم مدیریت است که امروز در مرکز توجه علوم انسانی قرار دارند. در برخی از بازی های اینترنتی، تعداد محدودی نیروی انسانی و همچنین تعداد محدودی منابع در اختیار کودک است. کودک باید به بهترین شکل ممکن و با در نظر گرفتن محدودیت ها، از حداقل امکانات حداکثر بهره را ببرد. این موضوع در تقویت توان مدیریتی کودک اهمیت دارد.

مزایای بازی های اینترنتی

مورد سوم: بازی های اینترنتی در تقویت ضمیر ناخودآگاه و کمک به هماهنگی اعضای بدن موثرند

تصور کنید می خواهید رانندگی کنید، شاید روزهای اول برای شما سخت باشد که همزمان هم حرف بزنید و هم رانندگی کنید. شاید سخت باشید هم دنده را عوض کنید و هم حواستان به صحبت های سرنشینان باشد. این به آن دلیل است که رانندگی در ضمیر ناخودآگاه شما قرار نگرفته است و شما در مرحله ای هستید که سعی می کنید رانندگی را تبدیل به فرایندی ناخودآگاه کنید. وقتی رانندگی برای شما ناخودآگاه شد شما همزمان که دنده را عوض می کنید می توانید کارهای دیگری هم انجام دهید. در بازی های اینترنتی نیز این موضوع مورد بحث است. بازی های اینترنتی نوعی شبیه سازی از دنیای واقعی هستند. این بازی ها به کودک کمک می کند ضمیر ناخودآگاهش را تحریک کرده و در راستای هماهنگی اعضای بدنش حرکت کند. پس از مدتی کودک، بدون فکر کردن با فشار دادن سریع دکمه ها، کارهایش را پیش می برد چرا که مغز، چشم، دست و سایر اندام ها به هماهنگی لازم رسیده اند.


شاید مطالب زیر هم برای شما مفید باشد:

اهمیت جسمانی بازی های کودکان

نشانه های اعتیاد به موبایل را می شناسید

راه های ترک اعتیاد به اینترنت


مورد چهارم: بازی های اینترنتی موجب تقویت قوه تخیل و تمرکز می شوند

تاثیر بازی های اینترنتی در تقویت نیروی تخیل، تمرکز و خلاقیت کودک مشهود و غیر قابل انکار است. کودک طی بازی از چندین روش ابتکاری برای پیروز شدن استفاده می کند. او تمام نیروی ذهنی اش را در حل کردن مسئله متمرکز می کند و این یعنی تقویت قوه تمرکز.

مورد پنجم: بازی های اینترنتی نوعی صرفه جویی در زمان و هزینه را به ارمغان می آورد

شاید برای آموزش طریقه حل مسئله به گروهی از دانش آموزان و کودکان نیاز به هزینه های گزاف باشد. این در حالی است که به وسیله بازی های اینترنتی می توان به سادگی این موضوع را مدیریت کرد. به کمک این نوع از بازی ها می توان ظرف مدت زمانی کوتاه و با کمترین هزینه، به کودک آموزش داد.

مزایای بازی های اینترنتی

موارد فوق، تنها بخشی از مزایای بازی های اینترنتی است و فواید این بازی ها به طور مداوم در حال گسترده تر شدن است. تعدادی از پژوهش ها نشان می دهد که انواع خاصی از بازی های دیجیتالی و اینترنتی برای توان بخشی بیماران طراحی شده است. این نشان می دهد که بحث بازی های اینترنتی فراتر از رشته ها و فیلدهاست. در حقیقت بازی های اینترنتی هم در زمینه های آموزشی، جامعه شناسی، روانشناختی، و هم در زمینه های دینی و پزشکی تاثیرگذار است. همان طور که گفته شد موضوع بحث ابزار نیست بلکه میزان و نحوه استفاده از ابزار است. اگر بدانیم چگونه و از چه بازی های استفاده کنیم مطمئنا به مزایای آن بازی ها دست خواهیم یافت.

سایت زندگی ما با کادری متعهد، متخصص و مجرب در زمینه های مختلف از جمله معرفی دقیق مزایای بازی های اینترنتی آماده خدمت رسانی به شما بزرگواران می باشد. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود. همین مزیت های سایت زندگی ما است که در کنار کادر متخصص آن، این مرکز را از سایر مراکز متمایز می کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره ۰۲۱۲۸۴۲۹۷۷۶تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه