کاهش استرس با ازدواج و آشنایی با هورمون استرس

کاهش استرس با ازدواج
   

کاهش استرس با ازدواج  چه ارتباطی دارد؟ کورتیزول یکی از هورمون های بدن است که توسط قشر آدرنال یا کلیه منتشر می شود. ترشح کورتیزول در طول واکنش بدن بسیار استرس دارد و چون کورتیزول مسئول تغییرات مرتبط با استرس در بدن است، آن را ” هورمون استرس” نامیده اند.

کلمات کلیدی:(کاهش استرس با ازدواج | هورمون استرس|هورمون کورتیزول )

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

هورمون استرس

کاهش استرس با ازدواج

سه هورمون اکسیتوسین، دوپامین و سروتونین در تغییر احساسات و تغییرات حسی نقش مهمی ایفا می کنند. این سه ماده که برای هورمون عشق، شادی و ضد افسردگی شناخته می شوند، با تغییر در احساسات بدن متفاوت هستند .عاشقانه به ترشح این هورمون بستگی دارد

هورمون کورتیزول در فعالیت های زیر دخالت دارد:

  • فشار خون را تنظیم کنید
  • متابولیسم قند خون مناسب
  • انتشار هورمون انسولین برای حفظ سطح قند خون مناسب
  • سیستم دفاع شخصی
  • واکنش تحریک کننده و التهابی

افزایش مثبت کورتیزول

کورتیزول به طور طبیعی صبح در بالاترین سطوح و شبها در پایین ترین سطوح قرار دارد. افزایش کمی کورتیزول در بدن اثرات مثبت دارد، از جمله موارد زیر است:

  • افزایش سریع انرژی برای مبارزه با بدن
  • افزایش فعالیت حافظه
  • افزایش توانایی دفاع از بدن
  • احساس کمتر از درد
  • کمک به حفظ تعادل حیاتی در بدن

اگر چه کورتیزول بخش مهمی از پاسخ بدن به استرس است، مهمترین نکته این است که واکنش آرامش بدن باید فعال شود تا بتوان عملکرد بدن را به حالت عادی و طبیعی بازگرداند.

افزایش منفی کورتیزول

متاسفانه، در محیط فعلی ما، پاسخ بدن به استرس بسیار فعال است، که اغلب فرصتی برای بازگشت به حالت طبیعی نیست و بنابراین استرس در حال تبدیل شدن به مزمن است. برای حفظ کورتیزول در سطح مناسب و کنترل شده، واکنش های آرامشی باید پس از هر واکنش به فشار فعال شود. نشان داده شده است که سطوح بالا و طولانی مدت کورتیزول در جریان خون (مانند استرس مزمن) اثرات منفی دارد مانند:

  • اختلال شناختی
  • اختلال عملکرد غده تیروئید
  • عدم تعادل قند خون
  • کاهش تراکم استخوان
  • کاهش بافت ماهیچه
  • فشار خون بالا
  • سیستم دفاعی ضعیف و واکنش بدن را تحریک کند
  • افزایش چربی شکمی در ارتباط با چربی بدن در سایر قسمتهای بدن شایع است. برخی از مشکلات سلامتی مرتبط با افزایش چربی شکم شامل حمله قلبی، میزان بالای کلسترول بد (LDL) و میزان پایین کلسترول خوب (HDL) است که منجر به مشکلات دیگر می شود.
  • برای حفظ سطح کورتیزول مناسب و کنترل شده، باید پس از هر واکنش به فشار، واکنش آرامش بخش بدن را فعال کنید.
  • ترشح کورتیزول در افراد متفاوت است. انسانها پاسخ های بیولوژیکی مختلفی به استرس دارند. یک فرد در یک موقعیت مشابه با فرد دیگری ممکن است سطح بالایی از کورتیزول داشته باشد.
  • مطالعات نشان داده است افرادی که کورتیزول بیشتری در پاسخ به استرس دارند بیشتر غذا می خورند.

 

مقالات پیشنهادی مجیب

Oxytocin در روابط عاشقانه

سه هورمون اکسیتوسین، دوپامین و سروتونین در تغییر احساسات و تغییرات حسی نقش مهمی ایفا می کنند. این سه ماده که برای هورمون عشق، شادی و ضد افسردگی شناخته می شوند، با تغییر در احساسات بدن متفاوت هستند .عاشقانه به ترشح این هورمون بستگی دارد
Oxytocin یکی دیگر از عامل مهم انتقال دهنده عصبی و هورمونی است. این مواد به عنوان “ماده عشق ” شناخته شده است و نقش مهمی در عاشقانه ایفا می کند. این هورمون وفاداری را افزایش می دهد و برای برقراری ارتباط قوی و بهبود تعاملات اجتماعی ضروری است. ورزش با عزیزان و مهربانی به علت حضور این ماده در بدن است. از سوی دیگر، استرس می تواند مقدار اکسیتوسین را کاهش دهد، بنابراین سعی کنید بیش از هر زمان برای کنترل استرس خود فکر کنید.

محققان در مورد اثر اکسی توسین بر رضایت از زندگی زنان اظهار داشتند. این در واقع دارای نقش فیزیولوژیکی و شادمانی در زنان نسبت به مردان است. وقتی یک فرد هدیه دریافت می کند، مقدار اکسی توسین در او افزایش می یابد. شما می توانید برای افزایش این هورمون و احساس شادی در زندگی با یک هدیه تولد ساده یا سالگرد ازدواج کمک کنید.در ادامه مفهوم کاهش استرس با ازدواج را بهتر بدانید.

کاهش استرس با ازدواج

کاهش استرس با ازدواج

به اعتقاد برخی از محققان، شما درست حدس زدید، ازدواج با فردی که علاقه مند او هستید، شما را شاد می کند و فشار را برای فرد کاهش می دهد. کارشناسان می گویند که اگرچه ازدواج با کمی استرس مرتبط است، افراد متاهل می توانند راحت تر سایر شرایط استرس زا را مدیریت کنند و در واقع، ازدواج، پاسخ بدن به استرس را کاهش می دهد.

کارشناسان معتقدند که ازدواج سلامت مردم را بهبود می بخشد و با تغییر روند تولید هورمونی، استرس را کاهش می دهد، به طوری که افراد تنها تحت تاثیر استرس قرار می گیرند. محققان دانشگاه شیکاگو ۵۰۰ دانشجوی کارشناسی را برای تکمیل مطالعه انتخاب کردند. ۴۰٪ از مردان و ۵۳٪ زنان در این گروه ازدواج کرده بودند و میانگین سن ۲۹ مرد و ۲۷ ساله زن بودند.

از دانش جویان خواسته شد تا بازی های کامپیوتری مربوط به رفتارهای اقتصادی انجام دهند و نمونه قبل و بعد از بازی برای ارزیابی سطح هورمون استرس (کورتیزول) مورد ارزیابی قرار گرفت. به منظور ایجاد یک تجربه واقعی استرس در افراد گروهی، به آنها گفته شد که این آزمون یک امتحان ضروری است و این نتیجه بر چشم انداز شغلی آنها تاثیر می گذارد.

نتایج نشان داد که غلظت کورتیزول در تمام شرکت کنندگان افزایش می یابد اما میانگین این هورمون در زنان بیشتر از مردان است. همچنین مشاهده شد که در نتیجه استرس، سطح تستوسترون در مردان کاهش می یابد. یک نتیجه جالب از این مطالعه این بود که سطح کورتیزول در افراد مجرد در هر دو جنس بالاتر از افراد متاهل بود.

مشاوره مجیب برای کاهش استرس با ازدواج

استرس روانی علاوه بر اینکه یک عامل خطر برای بیماری عروق کرونر است، می تواند منجر به عفونت های شدید قلب، تاخیر بهبود بیماری و اثرات آن در طول درمان بیمار شود. بهترین راه برای مقابله با استرس شامل تغییرات سالم در زندگی است تا زمان بیشتری را صرف آرامش کنید. مقدار مناسب تمرین در روز همچنین به از بین بردن تنش های روحی و ایجاد خواب عمیق تر و بهتر کمک می کند. داشتن یک رژیم غذایی سالم و داشتن خواب کافی در طول شب در کنترل استرس موثر است.

وقتی احساس تنهایی در خود می کنید بهتر است از محیط خارج شوید. پیاده روی کنید و تنفس تازه بگیرید. برای برخی از زمان، به محیطی بروید که در آن شما می توانید خود را از یک مشکل ترک کنید. البته، این موضوع به معنی خالی کردن میدان نیست، اما موقعیت را برای یک لحظه ترک و بازگشت سبب آزادسازی فکر جدید از فشار شده و چیزها را بهتر می کند. اگر در خیابان درگیر ترافیکید، ترک وضعیت به نظر می رسد مشکل است!

برای تماس با کارشناسان متخصص سایت زندگی ما برای کاهش استرس با ازدواج از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره  zendeghima.irاز سراسر ایران تماس بگیرید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه