امنیت هیجانی چیست؟

امنیت هیجانی
   

داشتن امنیت هیجانی در روانشناسی به معنی خلاص شدن از احساسات، اضطراب، تردید و نادیده گرفتن ترس های افراطی است. اضطراب، تردید و ترس بیشتر یا کمتر از همه تجربه می شود. آنچه که سطح مدیریت هیجانی را تعیین می کند، شدت بیان این هیجان ها است. فردی که بسیاری از اضطراب های مشترک در مورد بسیاری از چیزها را تجربه می کند تاثیر منفی بر این عدم امنیت هیجانی دارد. لازم به ذکر است که می توانید برای کسب اطلاعات لازم در این زمینه با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید و از خدمات بهترین متخصصان به صورت تلفنی بهره مند شوید.

کلمات کلیدی:(امنیت هیجانی| بررسی امنیت هیجانی| دلیل امنیت هیجانی)

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

شناخت و بررسی امنیت هیجانی

انسان در شناخت رابطه بین پدیده ها و از طریق فرایندهایی نظیر ادراک، حافظه، تفکر و عقل شناخت پیدا می کند و به این ترتیب او را قادر می سازد تا در مورد دنیای بیرون از خود فکر کند، تصمیم گیری، حل مشکل یا حافظه را یادآوری کند. در عین حال، با چنین فرآیندهایی، ما نیز احساس درونی را پیدا می کنیم. ما چیز دلپذیر و چیزی ناخوشایندی پیدا می کنیم. خوشحال می شویم که ما تحسین می کنند، گاهی اوقات احساس دلتنگی می کنید و گاهی احساس شادی و نشاط می کنید. چنین احساسات قابل تجربه می تواند هیجان نامیده شود. نظرات مختلف در مورد امنیت هیجانی وجود دارد. نکته مشترک میان همه این افکار این است که هر احساسی سه بعد دارد.

امنیت هیجانی

ابعاد شناختی هر احساسی به دنبال یک سری از افکار است. به عنوان مثال، هنگامی که ما در خانه تنها هستیم و صدایی می شنویم، اگر فکر کنیم دزد آمده است، مضطرب خواهیم شد و حالت عدم امنیت هیجانی به ما دست می دهد.

معرفی امنیت هیجانی

بعضی از مردم در مورد همه چیز نگران هستند، در مورد خودشان، سلامت آنها، روابطشان با دیگران، شغلشان، وضعیت مالی آنها، روابط اجتماعی و حتی مشکلات در جهان. این رفتار به تدریج تبدیل به جنبه نامطلوب می شود، زیرا بر تمام روابط خود با دیگران و همچنین شادی و روابط عمومی آنها تاثیر می گذارد. وقتی این رفتار به شدت خود می رسد، اختلال اضطراب عمومی نامیده می شود. افراد مبتلا به اختلال اضطراب عمومی در مورد حوادث جزئی نگران هستند، همیشه نگران هستند. برای اینکه یک رویداد وحشتناک اتفاق بیفتد، حتی زمانی که دلیلی برای اضطراب وجود ندارد، آنها نمی توانند از اضطراب فرار کنند.

شما نمی توانید آنها را متقاعد کنید که مشکلی وجود ندارد و همه چیز به خوبی پیش می رود. اضطراب آنها بر سلامت جسمی آنها تأثیر می گذارد، ناراحتی های معده، عرق و لرزش، تنگی نفس، عصبانیت، اختلالات خواب، سردرد، خستگی و دیگر مشکلات جسمی که منشأ روانشناختی دارند، شکایت دارند. برای درک بهتر امنیت هیجانی و آگاهی لازم در این رابطه می توانید از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب حتی در ایام تعطیل با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل نمائید و از خدمات با کیفیت تلفنی مشاوران و متخصصان بهره مند شوید.

بررسی و مثال امنیت هیجانی

به عنوان مثال، یک زن جوان که از مشکلات مختلفی شکایت می کند. به طور کلی، او در مورد خود احساس خوبی ندارد، او اظهار نگرانی می کند که قادر به انجام کار خوب در دفتر نیست، همیشه نگران است که او از کار اخراج می شود، اگرچه در واقع او یک کارمند بسیار خوب است. از آنجا که او به توانایی ها و دستاوردهای خودش اعتقاد ندارد، فکر می کند که هرگز قادر نخواهد بود کار خوبی انجام دهد، به طوری که دیگران او را مورد انتقاد قرار می دهند و او را از عملکرد ضعیف او نمی پسندند بنابر این او دچار عدم امنیت هیجانی می شود.

علاوه بر این، او در مورد ظاهر فیزیکی خود نگرانی دارد، اگر چه او یک زن بسیار جذاب است، او همیشه شکایت می کند که او بیش از حد چاق است. ظاهر او قابل قبول نیست. او همیشه کسی را پیدا می کند که او را منتقد خود می بیند. این بسیار حساس است و همیشه احساس می کند طرد می شود. در بسیاری از موارد، حس بدبختی دارد. هنگامی که او وارد اتاق می شود، اگر کسی به او سلامی نگوید، او عمیقا ناراحت می شود و احساس می کند که طرد شده است، در حالی که شخص مورد نظر ممکن است حتی ورود وی را در اتاق ندیده باشد.

مقالات پیشنهادی مجیب

عدم امنیت هیجانی

اشخاصی که ناامنی های احساسی در روابط خود دارند بسیار انحصار طلب می شوند. آنها به دیگران می چسبند و برای ایمنی و رفاه به آنها متکی می شوند.آنها نمی توانند بر روی پای خود بایستند، وقتی کارشان را می کردند برای اینکه شکست را تجربه نکنند می ترسیدند و می خواستند بر این ترس با چسبیدن و تکیه بر دیگران غلبه کنند. کودکان دچار عدم امنیت هیجانی اجازه نمی دهند که والدین از دیدگاه آن ها بیرون بروند و زمانی که مجبور به ترک موقت می شوند، به شدت ناراحت می شوند.

حسادت از عوامل عدم امنیت هیجانی

حسادت یکی از شایع ترین نشانه های ناامنی احساسی در روابط است. یک مثال که قابل توجه است شوهری بود که با همسرش مشکل داشت. زن و شوهر می توانند فروشگاه را با هم اداره کنند، هر بار که یک زن به فروشگاه می رسید، زن مطمئن بود که شوهرش با او خندیدن سعی به جلب توجه دارد حتی اگر در واقعیت این کار انجام نمی شد. زن ادعا کرد که مشتری و شوهرش با نگاه به هم پیام می دهند. این زن که بارها شوهرش را به فقدان ایمان متهم کرد که واقعا وجود نداشته است، زندگی خود را به جهنم تبدیل کرد و به هیچ وجه متقاعد نشد که هیچ دلیلی برای حسادت او وجود ندارد.

یکی از مطالعات در مورد مشکلات زناشویی زوج ها، سال اول ازدواج، حسادت را نشان می دهد. مشکلات حسادت با ادامه ازدواج کاهش می یابد. در واقع، افرادی که دارای امنیت هیجانی هستند نیز از احساسات و روابط خود نسبت به دیگران و روابطشان رنج می برند، اما این احساسات مثبت معمولا بر احساسات منفی تأثیر می گذارد. این افراد خود پنداره بسنده دارند، اعتقاد دارند که دیگران دوستشان دارند و با دیگران هماهنگ می شوند. برای کسب آگاهی بیشتر می توانید با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید و با مشاوران در این زمینه مشورت نمائید.

امنیت هیجانی

بررسی ابعاد هیجان

بعد از فیزیولوژی هر احساسی مجموعه ای از تغییرات فیزیکی بدن را ایجاد می کند. به عنوان مثال، فردی که ترسید ممکن است یک ضربان قلب داشته باشد، یا فرد مضطرب دارای یک سری علائم گوارشی است.

ابعاد شناختی هر احساسی به دنبال یک سری از افکار است. به عنوان مثال، هنگامی که ما در خانه تنها هستیم و صدایی می شنویم، اگر فکر کنیم دزد آمده است، مضطرب خواهیم شد و حالت عدم امنیت هیجانی به ما دست می دهد.

بعد رفتاری، با نگاهی به هر احساسی که تجربه می کنیم، ما با یک سری رفتارها مواجه هستیم. به عنوان مثال، یک فرد عصبانی رفتار تهاجمی را نشان می دهد. یا یک فرد مضطرب برای جلوگیری از رفتار غیر طبیعی و برای جلوگیری از اضطرابش رفتارهای اجتنابی نشان می دهد و ممکن است از موقعیت اضطراب زا دوری کند.

مشترکین و کاربران محترم جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص امنیت هیجانی می توانند از اسعت ۸ صبح الی ۱۲ شب به صورت همه روزه حتی د ر روزهای تعطیل با سایت زندگی ما در تماس باشند. ضمنا برای دریافت مشاوره تخصصی از بهترین مشاوران و روانشناسان کشور می توانید با شماره زیر از سراسر ایران تماس حاصل نمائید. شماره تماس:zendeghima.ir

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه