فواید استرس را هم بدانید

فواید استرس
   

فواید استرس در بین مردم چندان معمول نیست و سالیان سال است که بیشتر با مضرات استرس و نحوه مقابله و پیشگیری با آن مواجه هستند تا اینکه فواید استرس را بدانند و در کل از این کلمه و این موضوع فراری هستند. به خاطر اینکه آنقدر از مضرات استرس  مثل افزایش وزن، بیماری های قلبی و فشار خون گفته می شود که به ذهن کسی خطور نمی کند که استرس در نوع خود می تواند  مفید هم باشد.

در این مقاله قصد داریم به سه عنوان اصلی بپردازیم تا به فواید استرس بیشتر پی ببریم.

  1. ۴ سود و فایده از استرس
  2. استرس خوب در مقابل استرس بد
  3. مدریریت استرس

همچنین شما می توانید هم اکنون برای ارتباط با یکی از روانشناسان درمان استرس از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر از سراسر ایران و از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با شماره ی zendeghima.ir با سایت زندگی ما تماس حاصل فرمایید.

فواید استرس: استرس خوب در مقابل استرس بد

فواید استرس

بعضی ها فکر می کنند که هر نوع استرسی بد است، اما حقیقت اینگونه نیست و همه تنش ها با هم برابر نیستند، بدیهی است که وقتی شما تحت استرس و فشار باشید، بدن شما غرق در عرق شده باشد و کسی به شما بگوید که استرس برای سلامتی شما مفید است، قطعا به او می خندید وفکر می کنید او دیوانه است.

این بدین معنا نیست که زندگی خود را باید غرق در استرس کنید،ماهیت استرس خوب نیست و اگر شما نزدیک به سه روز است که دارای تنش و اضطراب هستید، در کنار آن خستگی، فشار خون بالا و افسردگی حاد را تحمل کرده اید، پس این استرس  مفید نیست و تازه باید تحت مراقبت و درمان هم قرار بگیرید.

اما در ادامه مطلب شما را با فوایدی از استرس آشنا می کنیم، که در زندگی روزمره زیاد اتفاق می افتند و بهتر است که آن ها را مدیریت کنیم تا استرس ها طبیعی و روزانه را در جهت بهبود سلامتی خود هدایت کنیم.

استرس های کوتاه مدت می توانند به عنوان یک شوک عمل کنند و بیماری های ساده ویروسی مثل سرماخوردگی را بدون استفاده از دارو درمان کنند.

فواید استرس

 استرس و بهبود حافظه

در برخی از شرایطی که ما به ناچار باید در آن قرار بگیریم، مثل امتحان دادن، استفاده از یک وسیله و یا قرار گرفتن در یک شرایطی که نمی دانیم  چه اتفاقی قرار است بیفتد،تا حدودی می تواند تنش های هیجانی را در ما ایجاد کند.

طبق تحقیقاتی که دانشمندان انجام داده اند، قرار گرفتن در یک چنین شرایطی می تواند به طور بالقوه عملکرد مغز را افزایش دهد و این موضوع به این دلیل است که استرس  کوتاه مدت باعث تقویت اتصال نورون ها در مغز می شود و بهبود حافظه را در بر خواهد داشت و به مغز شما کمک می کند تا کارایی بهتری داشته باشد.

استرس کوتاه مدت باعث ایجاد سلول های بنیادی و سلول های عصبی در مغز می شود که موجب افزایش عملکرد ذهنی پس از دو هفته نیز می شود..برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه فواید استرس به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره ی zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

 استرس مکمل سیستم ایمنی

همان طور که گفته شد استرس های خوب و کوتاه مدت می توانند در جهت بهبود و بهتر عمل کردن بدن پیش بروند، به عنوان مثال زمانی که تحت تاثیر استرس های کوتاه مدت هستید، یک ماده شیمیایی به نام اینترلوکین تولید می شود که به سیستم ایمنی کمک می کند و از شما در برابر بیماری های مختلف محافظت می کند،بر خلاف استرس های بلند مدت که باعث کاهش ایمنی و افزیش الهتاب می شوند.

استرس های کوتاه مدت می توانند به عنوان یک شوک عمل کنند و بیماری های ساده ویروسی مثل سرماخوردگی را بدون استفاده از دارو درمان کنند.

 افزایش دهنده اعتماد به نفس و یادگیری

فواید استرس

اگر دقت کرده باشید، زمانی که  قرار است یک سخنرانی را ارائه بدهید و یا آزمونی را پشت سر بگذارید، با یک مقدار استرسی که دارید، قدرت یادگیری و یا انرژی شما برای ارائه و یا پاسخ به یک سوال در یک لحظه چند برابر می شود؛ این موضوع طبق یک سری از تحقیقات دانشمندان به این دلیل است که استرس کوتاه مدت ماده شیمیایی به نام اندورفین را ترشح می کند که با موضوع استرس منفی و پریشان حالی بسیار متفاوت است و مزایای نامبرده را شامل می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه فواید استرس به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

 فواید استرس تاثیر مثبت بر زنان باردار

بسیار شنیده شده که مادران زیادی که با استرس و اضطراب های دوران بارداری مواجه شده اند، متحمل به زایمان زودرس با نوزادانی کم وزن شده اند. بله درست است که سطح استرس بالا می تواند تاثیرات منفی زیادی بر مادر و فرزند داشته باشد.

به خاطر همین از مادران انتظار می رود که از استرس ها و اضطراب های موجود در دوران بارداری بکاهند .اگرچه تنش مزمن می تواند بر حاملگی تاثیر بگذارد، اما خبر خوب این است که میزان متوسط ​​استرس طبیعی در دوران بارداری به کودک آسیب نمی رساند. برای اینکه این موضوع در این مقاله مورد تایید شما واقع شود، از یک مطالعه علمی صحبت می کنیم تا بیشتر به فواید استرس کوتاه مدت پی ببرید.

در سال ۲۰۰۶ مطالعه ای بر روی دوران میانی زنان باردار انجام شد، که مادرانی که با استرس های خفیف و کوتاه مدت در دوران بارداری در ارتباط بوده اند، کودک آن ها در سن دو سالگی پیشرفت زودتری نسبت به  سایر مادرانی که این شرایط را نداشته اند، برخوردار بوده اند.

ولی نکته قابل تامل این است که توصیه نمی کنیم که حتما در دوران بارداری خود را با یک سری از استرس ها همراه کنید، می خواهیم این نگرانی را از روی  فکر و ذهن شما بر داریم که اگر در دوران بارداری یک چنین استرس های خفیف را متحمل شده اید، جای نگرانی نیست.

مدیریت استرس

همان طور که دیدید استرس چندان بد نیست و خیلی با آن برخورد جدی نکنید،حتی الامکان از آن دوری کنید ولی اگر با آن مواجه شدید سعی کنید با مدیریت درست از آن بهره ببرید تا اینکه حالت منفی آن را بیشتر کنید برای این مورد، اگر واقعا دچار تناقضات درونی هستید و نمی دانید دقیقا کدام استرس مفید است کدام بد است؟ اصلا نمی دانید استرس را باید چگونه مدیریت کنید؟

بهترین راه یک جلسه مشاوره با مشاور متخصص است. گاهی یک موضوع ساده را تنها با یک همفکری و یک مشورت می توان برای همیشه حل کرد، اما این کار را نمی کنیم. چرا چون تصور می کنیم استرس همیشه هست و باید به آن عادت کنیم.

بله استرس همیشه موجود است و راه فراری ندارد، اما بهتر نیست، اکنون که هیچ راه گریزی برای ما نگذاشته؛ یک راهی برای کنترل آن، ممانعت از امراض آن و بهره مندی از آن طراحی کنیم.

این طراحی را یک مشاور می تواند در اختیار ما قرار دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه فواید استرس به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره ی zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

مقالات پیشنهادی مجیب

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

سایت زندگی ما   با انجام  یک سری مشاوره  ها و تست های مورد نیاز، میزان سطح استرس ها و نگرانی افراد را می سنجد و با تشریح روابط، کار های روزمره، شغلی و روابط عاطفی تنش هایی مضر و نیاز به درمان را برای شما می سنجد و را های درمان را ارائه می دهد. این یک روش عالی برای اینکه بدانیم سطح استرس در زندگی ما در چه حدی است و آیا نیاز به کنترل دارد تا منجر به بیماری ها مضر و غیرقابل درمان نشود.

متاسفانه ریشه بسیاری از بیماری هایی چند هزار ساله و بیماری های مدرن امروزی چیزی جز استرس نبوده و اگر به خوبی مدیریت شود و در جهت مثبت رهبری شود، به راحتی می توان آن را  کنترل کرد. برای مشاوره گرفتن از مرکز مشاوره تلفنی مجیب از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره ی zendeghima.ir  از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب هر روز حتی روز های تعطیل تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

1
برچسب ها :

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • محمدرضا
    4 سال پیش

    یکاری کنین نوشتهاتون بالا پایین نشه