تکنیک EFTچیست مراحل انجام ای اف تی برای کاهش استرس

تکنیک ای اف تی
   

رهایی هیجانی که به اختصار تکنیک ای اف تی (EFT) نامیده می شود. یک درمان جایگزین برای درد فیزیکی و اضطراب احساسی است و همچنین به عنوان ضربه درمانی و روانشناسی طب فشاری شناخته می شود. طرفداران این رویکرد معتقدند که قرار دادن ضربات ملایم و صاف به نقاط بدن، سیستم بدن بدن را متعادل می کند.

بنابراین ادعا می شود که تکنیک ای اف تی در درمان اضطراب و اختلال استرس پس از ضربه موثر باشد. در این مقاله ما شما را به نحوه عملکرد روش EFT ، گام های آن و تاثیر آن در کاهش استرس معرفی می کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با سایت زندگی ما تماس حاصل فرمائید و از خدمات برترین مشاوران بهره مند شوید.

 تکنیک ای اف تی

بررسی تکنیک ای اف تی و کارایی

در EFT، مانند طب فشاری، تمرکز بر روی کانال های مریدین یا انرژی برای بازگرداندن تعادل جبران شده به سیستم انرژی بدن است. گفته شده است که این تعادل انرژی می تواند علائم ناشی از احساسات یا تجربه های منفی را کاهش دهد. طب چینی معتقد است که انرژی بدن در میان مریدین قرار دارد. این قسمت ها کمک می کنند جریان انرژی در بدن را حفظ کرده و سلامت را حفظ کنند. اما هر چیزی که این تعادل را مختل می کند می تواند بیماری و خستگی را ایجاد کند.

  • بررسی طب سوزنی

در طب سوزنی، با استفاده از سوزن، این نقاط انرژی را فشار می دهند، اما در تکنیک ای اف تی، فشار لازم به‌وسیله‌ی ضربات نوک‌انگشتی ایجاد می‌شود. مدافعان ای اف تی معتقدند که انرژی می تواند توسط ضربه به دست ایجاد شود و سیگنال را به بخشی از مغز که استرس را کنترل می کند، بفرستد. در حقیقت وقتی که نقطه ی (مریدین) توسط یک شوک تحریک می شود، می تواند باعث کاهش استرس و احساسات منفی شود و بنابراین تعادل از دست رفته را به سیستم انرژی بدن مختل شده بدن بازگرداند.

در زنجیره تکنیک ای اف تی باید پایانه های ۹ نقطه نقاط مریدین را به آهستگی ضربه بزنید. در مجموع ۱۲ مریدین بزرگ وجود دارد که به طور متقارن در هر طرف بدن قرار دارند، که هر کدام به یکی از اعضای داخلی مرتبط است.

مراحل مختلف تکنیک ای اف تی

ای اف تی را می توان به پنج مرحله تقسیم کرد. اگر بیش از یک مشکل یا ترس دارید، می توانید این پنج مرحله را برای حل مشکلات و ترس های دیگر خود تکرار کنید. نتیجه کاهش یا حذف احساسات منفی و استرس خواهد بود. این پنج مرحله عبارتند از:

  • تشخیص مشکل

برای اینکه تکنیک ای اف تی به کار بپردازد، ابتدا باید مشکل یا ترس را تشخیص دهید، چرا که همان مشکل یا ترس زمانی است که تمرکز خود را از دست می دهید. به نظر می رسد که اگر شما در هر زمان فقط بر روی یک مشکل تمرکز کنید، نتیجه خوبی خواهید گرفت. همچنین برای کسب آگاهی بیشتر و دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به صورت همه روزه ازساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل فرمائید.

  • ارزیابی شدت اولیه مشکل

پس از تشخیص مشکل خود، باید شدت آن را نیز مشخص کنید. ببینید چه درجه ای از ۰ تا ۱۰ (۱۰ شدید) نمره می گیرد بر این اساس، درد فیزیکی و روانی را ارزیابی کنید و هر ناراحتی که برای یک مشکل خاص احساس می کنید. با انجام این کار، می توانید پس از تکمیل تکنیک ای اف تی کامل، بازیابی را اندازه گیری کنید. برای مثال اگر پیش از ضربه درمانی شدت اولیه‌ی مشکل‌تان را ۱۰ محاسبه کردید و پس از انجام ضربات شدت اذیت مشکل‌تان به ۵ رسید، پس یعنی از این روش ۵۰ درصد نتیجه گرفته‌اید.

جمله سازی از تکنیک ای اف تی

قبل از اینکه شروع به ضربه کنند، بر توضیح مشکل خود تأکید کنید. نکات زیر در ساخت این بیانیه که باید در طول ضربات انجام شود را شامل می شود:

  • مشکل خود را تأیید کنید

با وجود مشکلی که دارید، خودتان را قبول کنید. به عنوان مثال، شما می توانید با این جمله شروع کنید:

(بااینکه —— (هر ترس یا مشکلی یا استرسی که دارید در این بخش جمله بگذارید)، عمیقا و کاملا خودم را می‌پذیرم)

این جمله بیشتر از عبارت تکنیک ای اف تی است.

جای خالی را باید با توضیح مختصر هرگونه احساس یا مشکلی که دارید پر کنید.

مشکل شما در این بخش هیچ محدودیتی ندارد و می تواند در مورد هر چیزی باشد.

حتی بخش دوم جمله نیز می تواند تغییر کند: من خودم را عمیقا و به طور کامل می پذیرم.

مثال برای جملات تکنیک ای اف تی

بیایید توجه خود را به چندین مثال جلب کنیم:

  • اگرچه من از سخن گفتن در مقابل جمعیت می ترسم، من خودم را عمیقا و به طور کامل قبول می کنم.
  • اگرچه من سردرد دارم، عمیقا و به طور کامل خودم را می پذیرم.
  • گرچه من از پدرم عصبانی هستم، من عمیقا و به طور کامل خودم را قبول دارم.

همانطور که می بینید، می توانید قسمت اول جمله را با توجه به مشکل خاص خود تغییر دهید، اما مراقب باشید که در تکنیک ای اف تی فقط باید به مشکل خود اشاره کنید و نه مشکل دیگران. برای خلاص شدن از شر پریشانی از مشکلات خود، باید تنها خود را شناسایی کنید. به عنوان مثال، به جای (اگرچه مادرم بیمار است، من عمیقا و به طور کامل خودم را می پذیرم) بهتر است بگویید: گرچه من از بیماری مادرم ناراحت هستم، من عمیقا و به طور کامل خود را می پذیرم.

مقالات پیشنهادی مجیب

باور داشتن به تکنیک ای اف تی

مهم نیست که آیا این جملات را باور دارید یا خیر، اما فقط باید آنها را بیان کنید. اگر راه بیان شما با احساس و تأکید همراه باشد، بهتر است، اگر طبیعی و عادی هم باشد، کافی است. همچنین بهتر است که صدای اعتراض خود را بلند کنید، اما اگر ترجیح دادید به هر دلیلی زمزمه کنید، درست است.

  • ضربه زدن

در زنجیره تکنیک ای اف تی باید پایانه های ۹ نقطه نقاط مریدین را به آهستگی ضربه بزنید. در مجموع ۱۲ مریدین بزرگ وجود دارد که به طور متقارن در هر طرف بدن قرار دارند، که هر کدام به یکی از اعضای داخلی مرتبط است. برای دریافت مشاوره تلفنی از برترین مشاوران کشور می توانید در تمام ایام هفته با مرکز مشاوره روانشناسی مجیب تماس حاصل فرمائید.

 تکنیک ای اف تی

شناخت ۹ نقطه مریدین در تکنیک ای اف تی

در ای اف تی، بیشتر  این ۹ نقطه استفاده می شود:

  1. لبه‌ی دست (KC)
  2. بالای سر (TH)
  3. ابرو (EB)
  4. گوشه‌ی چشم (SE)
  5. زیر چشم (UE)
  6. زیر بینی (UN)
  7. چانه (Ch)
  8. ابتدای ترقوه (CB)
  9. زیربغل ( (UA

هموطنان گرامی و مشترکین عزیزی که می خواهند از سراسر نقاط ایران با سایت زندگی ما تماس حاصل فرمایند می توانند از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب به صورت همه روزه حتی در ایام تعطیل با این مرکز تماس حاصل فرمایند. ضمنا برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تکنیک ای اف تی می توانید از طریق تلفن ثابت اقدام فرمائید و از خدمات برترین مشاوران و روانشناسان کشور بهره مند شوید. شماره تماس:zendeghima.ir

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه