علائم و نشانه های اختلال شخصیت مرزی

اختلال شخصیت مرزی
   

اختلال شخصیت مرزی نوعی بیماری است که طی آن فرد دچار احساس یاس، افسردگی، نوسانات خلقی و تغییرات رفتاری می شود. بیماران مبتلای یه اختلال شخصیت مرزی یا BDP در مرز روان پریشی و روان نژندی قرار می گیرند.

دور از واقعیت نیست اگر بگوییم اکثر افراد برای یک بار هم که شده به نوعی اختلال شخصیت دچار شده اند. اختلالات شخصیت محدود به جنسیت، قوم و نژاد، رنگ پوست، فقیر و مرفه بودن و غیره نیست و تمام افراد از هر قشری می توانند دچار اختلال شخصیت شوند.

در این میان برخی به اختلال شخصیت خود شیفتگی، برخی به اختلال شخصیت وسواس – اجباری، عده ای به اختلال شخصیت پارانوئیدی و گروهی نیز به اختلال شخصیت مرزی یا BDP دچار می شوند.

اختلال شخصیت مرزی

این اختلال همانند سایر اختلالات نشانه هایی دارد که شناختن این نشانه ها بسیار سودمند و حائز اهمیت است. افراد مبتلای به این اختلال، حس همدردی شان بسیار ضعیف است. آن ها افرادی هستند که عزت نفسشان به شدت پایین آمده و ترجیح می دهند به آینده فکر نکنند.

روابط بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی بسیار آشفته است و اضطراب شدید کیفیت زندگیشان را دستخوش تغییر می کند. علائم افسردگی در این بیماران کاملا آشکار است و نوسانات خلقی در آن ها نمود بیشتری دارد. این بیماران، معمولا به خودکشی فکر می کنند و در کنترل خشم خود ناتوانند.

اختلال شخصیت مرزی

فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی در مرز روان پریشی(هذیان گویی و توهم) و روان نژندی(نگرانی و اضطراب به همراه عدم توانایی در تشخیص خیال از واقعیت) قرار می گیرد.  روان نژندی نوعی سراسیمگی است که پایه کالبدشناسانه ای ندارد.

در روان نژندی فرد با وجود عقل سلیم دچار اضطراب روانی می شود. روان پریشی نوعی اختلال است که به موجب آن فرد بیمار توانایی تمییز واقعیت از خیال را از دست می دهد. بنابراین فرد مبتلای به اختلال شخصیت مرزی در مرز نگرانی و اضطراب از یک سو، و ناتوانی در تفکیک واقعیت از خیال به سر می برد. از این بیماری با نام های شیزوفرنی موقت، اسکیزوفرنی شبه نوروتیک، شخصیت انگاری، و اختلال منش سایکوتیک نیز یاد می شود.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی در زمینه  اختلال شخصیت مرزی با سایت زندگی ما از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

فراد مبتلای به BDP نه خود و نه دیگران را رصد نمی کنند. برای آن ها اهمیتی ندارد که چه اتفاقی برای دیگران افتاده یا چه اتفاقی قرار است رخ بدهد. آن ها در بلند مدت به خاطر این موضوع به مشکل می خورند و روابط عاطفی شان متزلزل خواهد بود.

علائم اختلال شخصیت مرزی

این اختلال همانند سایر اختلالات علائمی دارد. شناخت نشانه های هر اختلال، پیش زمینه و پیش نیاز درمان آن اختلال است. ابتدا باید بیماری تشخیص داده شود و بعد برای درمان آن اقدام کرد.

نشانه های اختلال شخصیت مرزی عبارتند از:

فکر کردن به خودکشی: گزارشات و شواهد حاکی از آن است که تعداد زیادی از افرادی که اقدام به خودکشی کرده اند مبتلای به اختلال شخصیت مرزی بوده اند. به باور این افراد، خودکشی راهی درست و منطقی برای خلاص شدن از افسردگی و مشکلاتی است که آن ها را احاطه کرده است.

خشم و عصبانیت افراطی: افراد مبتلا به BDP در کنترل خشمشان ناتوانند و اغلب واکنش هایشان تهاجمی و زننده است. ممکن است این افراد به دلیل کوچکترین مشکلی همسرشان را تهدید به طلاق کرده و او را مورد فحاشی، و ضرب و شتم قرار دهند. افراد مبتلا به BDP کنترلی بر خشمشان ندارند و همیشه دیگران را ملامت می کنند.

عدم توانایی کنترل خطرپذیری: ریسک پذیری در افراد مبتلا به BDP بسیار پایین است. آن ها در روابط جنسی یا اقتصادی شان بی گدار به آب می زنند و به عواقب اقداماتشان فکر نمی کنند.

نوسانات خلقی پیاپی: این امکان وجود دارد که فرد مبتلا به BDP در لحظه دچار نوسانات خلقی شود و به طور مثال میل جنسی اش برای چند دقیقه شدیدا افزایش یابد. این افراد به سادگی تحریک می شوند و نوسانات خلقی در آن ها کاملا بارز است.

مقالات پیشنهادی مجیب

ادامه نشانه های اختلال شخصیت مرزی

استرس و اضطراب بیش از حد: این که گاهی انسان مضطرب شود چیز عجیبی نیست و اتفاقا گاهی اضطراب به عنوان اهرم و محرک فعالیت های هوشمندانه عمل می کند. اما بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی، اضطرابشان بیش از حد و غیر طبیعی است. این افراد محتاج محبت اند و اگر احساس کنند کسی دوستشان ندارد به شدت مضطرب می شوند.

افسردگی: اختلال شخصیت مرزی غالبا با افسردگی اشتباه گرفته می شود. این در حالی است که افسردگی می تواند یکی از علائم این اختلال باشد و این دو یکی نیستند. معمولا افراد مبتلا به BDP افسردگی های شدیدی را تجربه می کنند.

فکر نکردن به آینده: برنامه ریزی برای آینده امری ناهمگون است. یعنی شاید یک نفر برای آینده اش برنامه ای دقیق شامل بخش های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت طراحی کند در حالی که فرد دیگری تنها اهداف کلی و آرزوهایی برای خود در نظر بگیرد. بیماران مبتلای به BDP نه برنامه ای برای آینده در نظر می گیرند و آرزویی دارند.


همچنین ببینید:

چه ارتباطی بین افسردگی و میل جنسی وجود دارد

اختلال شخصیت وابسته: علائم و ویژگی ها

آیا افسردگی و خودکشی با هم مرتبط هستند


 

فقدان حس دلسوزی یا همدردی: افراد مبتلای به BDP نه خود و نه دیگران را رصد نمی کنند. برای آن ها اهمیتی ندارد که چه اتفاقی برای دیگران افتاده یا چه اتفاقی قرار است رخ بدهد. آن ها در بلند مدت به خاطر این موضوع به مشکل می خورند و روابط عاطفی شان متزلزل خواهد بود.

اختلال شخصیت مرزی

آشفتگی روابط: این افراد به هیچ عنوان توانایی مدیریت روابطشان را ندارند. احساس وابستگی بیش از حد افراد مبتلا به BDP باعث می شود دوستانشان را با رفتارشان از دست بدهند. آن ها غیرقابل اعتماد به نظر می رسند و محتاج محبت اند.

سایت زندگی ما اختلال شخصیت مرزی

اختلال شخصیت مرزی از جمله اختلالاتی است که می تواند عواقب تلخی به همراه داشته باشد. لذا به بیماران عزیز توصیه می شود با کمک مشاوران و روانکاوان، هر چه سریع تر نسبت به کنترل و درمان آن اقدام نموده و کیفیت زندگی شان را بهبود دهند.

سایت زندگی ما با کادری متعهد، متخصص و مجرب در زمینه های مختلف از جمله درمان بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی آماده خدمت رسانی به شما بزرگواران می باشد. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود. همین مزیت های سایت زندگی ما است که در کنار کادر متخصص آن، این مرکز را از سایر مراکز متمایز می کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره ۰۲۱۲۸۴۲۹۷۷۶تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه