اختلال شخصیت وابسته : علائم و ویژگی ها

علائم اختلال شخصیت وابسته
   

در مورد اختلال شخصیت وابسته چه می دانید؟ فرد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته چه نشانه ها و علائمی دارد؟ در این مقاله موضوع اختلال شخصیت وابسته را مورد بررسی قرار خواهیم داد. طبق آمار رسمی، به طور تقریبی ۲/۱ درصد از مردان و زنان مبتلای به اختلال شخصیت وابسته می باشند. انسان موجودی چند بعدی است و با توجه به همین چند بعدی بودنش باید در طول زندگی روابط اجتماعی مستحکمی با اطرافیانش برقرار کند. به عبارت دقیق تر، هیچکس نمی تواند زندگی اش را به تنهایی اداره کند و هیچ ارتباطی با سایرین نداشته باشد.

کلمات کلیدی:(اختلال شخصیت وابسته| شخصیت وابسته |علائم شخصیت وابسته )

مدت زمان مطالعه: ۷ دقیقه

انسان ذاتا به افراد دیگر نیاز دارد. او نیاز دارد تا روابطی متقابل با اطرافیانش داشته باشد و با کمک دیگران زندگی اش را بسازد. زمانی که وابستگی فرد به اطرافیان(و طور ویژه به یک فرد خاص) بیش از حد باشد، می توان نتیجه گرفت که او دچار اختلال شخصیت وابسته شده است. فردی که دچار این اختلال می شود به یک فرد خاص شدیدا احساس وابستگی می کند. او در غیاب فرد مورد نظرش احساس بی قراری و اضطراب می کند و دوری از آن شخص برایش بسیار سخت و طاقت فرسا است. با ما همراه باشید تا در ادامه، این اختلال را به طور دقیق تر واکاوی کنیم.

در ادامه خواهید دید:

اختلال شخصیت وابسته

علائم اختلال شخصیت وابسته

چگونه فرد مبتلا به این اختلال را تشخیص دهیم؟

 

 اختلال شخصیت وابسته

یکی از شایع ترین انواع اختلالات شخصیتی، اختلال شخصیت وابسته است. این اختلال فارغ از گروه ها، جنسیت، نژاد، و غیره است. به عبارت دیگر، اختلال شخصیت وابسته نوعی بیماری شخصیتی و روحی – روانی است که در تمام مردان و زنان، با هر زبان و نژادی می تواند شکل بگیرد. روانشناسان بازه زمانی دقیقی برای شکل گیری این اختلال تعیین نکرده اند با این حال به باور اکثر روانشناسان، در ابتدای دوره جوانی احتمال این که فرد دچار این اختلال شود بیشتر از سایر دوره های زندگی است. زنان و مردان مبتلای به اختلال شخصیت وابسته، وابستگی مفرطی به دیگران دارند. این وابستگی در قالب های عاطفی و جسمی نمود پیدا می کند. فرد مبتلا به این اختلال، همیشه سعی دارد سایرین را خوشحال کند و در واقع لحظه به لحظه به دنبال تقویت وابستگی اش است. عده اندکی از روانشناسان این اختلال را، اختلال وابستگی یک طرفه هم می نامند.

 

علائم اختلال شخصیت وابسته

افرادی که به اختلال مذکور دچار شده اند معمولا در مقابل فرد یا افرادی خاص احساس نیاز می کنند. رفتار فرد بیمار در قبال سایرین رفتاری محتاج گونه، منفعلانه و توام با ترس از جدایی است. در ادبیات عامیانه این دسته از افراد را با عنوان “سیریش” می شناسیم! برخی از افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته، توانایی تصمیم گیری ندارند. آن ها می ترسند به تنهایی تصمیم بگیرند و همین ترس باعث می شود در تمام امور از سایرین کمک بخواهند. منظور از سایرین همان افرادی است که فرد مبتلا به آنها وابسته است. او مسئولیت زندگی اش را به فرد یا افراد مد نظر محول می کند و از زیر بار مسئولیت ها شانه خالی می کند. فرد بیمار، از نه شنیدن و نه گفتن واهمه دارد. او از مخالفت با کسانی که دوستشان دارد به شدت می ترسد چرا که فکر می کند با مخالفت کردنش، دیگران را از دست خواهد داد. اعتماد به نفس اغلب افرادی که دچار این اختلال هستند بسیار پایین است. آن ها از شروع کردن کارها واهمه دارند چرا که می پندارند به تنهایی قادر به انجام دادن کارها نیستند. تنهایی برایشان نوعی مرگ تدریجی است و آن ها از تنهایی تنفر دارند.

اگر فرد مبتلا، رابطه اش را فرد مورد علاقه اش از دست بدهد بلافاصله در پی راهی خواهد بود که بواسطه آن با فرد دیگری رابطه ای را شروع کند. احتمال خیانت کردن این دسته از افراد بسیار بالاست. در مواردی دیده شده که فرد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته، به طور همزمان با چندین نفر رابطه برقرار کرده است چرا که او از تنهایی و طرد شدن می ترسد. بنابراین سعی می کند با گزینه های جایگزین بر این ترس غلبه کند.

علائم اختلال شخصیت وابسته

البته باید به این نکته اشاره کرد که این افراد، افرادی خائن هستند. خیر، آن ها فقط بیمارند. به جای این که برچسب خیانت را به این دسته از افراد بزنیم باید با کمک مشاوران و مراکز تخصصی مشاوره در پی درمان این افراد باشیم.

فرد مبتلا به این اختلال، پتانسیل برقراری رابطه با افراد مختلف را دارد. همه ما در طول زندگی، به طور ذاتی وابستگی را تجربه کرده ایم. همه ما در دوران کودکی در برهه ای خاص،هر چند کوتاه، به پدر یا مادرمان شدیدا وابسته بوده ایم. در دوره ای از زندگی به برادر یا خواهر و یا حتی به معلممان وابسته بوده ایم. اما آیا این موارد هم جزو اختلال شخصیت وابسته به حساب می آید؟ خیر. زمانی ما می گوییم فرد دچار اختلال شخصیت وابسته است که این وابستگی در تمام انسان ها مشترک نباشد. وابستگی در دوران کودکی تقریبا امری معمولی است و در همه یا حداکثر انسان ها دیده می شود.


همچنین ببینید:

برای درمان وابستگی ناسالم از دیگران توقع بیجا نداشته باشیم

وابستگی عاطفی زنان و ایجاد توقع

ضعف های اجتماعی و خانوادگی ناشی از وابستگی عاطفی زنان چیست


چگونه فرد مبتلا به این اختلال را تشخیص دهیم؟ 

افراد دارای شخصیت وابسته، افرادی متواضع، موافق، آرام و مطیع هستند که به هر کسی اجازه دخالت در زندگی شان را می دهند. اعتماد به نفس افراد دارای شخصیت وابسته بسیار پایین است و آن ها به تنهایی از پس اداره زندگی بر نمی آیند. زمانی که تنها هستند مضطرب به نظر می رسند. آن ها سعی می کنند در محیط های اجتماعی طوری رفتار کنند که فردی مبادی آداب و البته خوش مشرب به نظر برسند و هدفشان از این خوش مشرب بودن، جذب سایرین است. فرد بیمار اگر با کسی ازدواج کند که روحیه سلطه جویانه ای داشته باشد در مقابل خواسته های نابجای همسرش هیچ اقدامی نخواهد کرد. او تمام نیازها و خواسته های معقولانه و غیرمعقولانه همسرش را بدون هیچ اعتراضی برطرف خواهد کرد. فرد دارای شخصیت وابسته در مقابل سوءاستفاده هایی که از او می شود حرفی نمی زند و دفاع کردن از حقش را جایز نمی داند. اگر شما فردی با چنین ویژگی هایی هستید یا یکی از دوستان یا آشنایانتان چنین ویژگی هایی دارد نگران نباشید. برای درمان این اختلال راه های فراوانی وجود دارد. توصیه می شود با مراجعه و تماس با مراکز مشاوره از مشاوران درخواست مشاوره نموده و این بیماری را به بهترین نحو و در کمترین زمان ممکن کنترل کنید.

علائم اختلال شخصیت وابسته

 

سایت زندگی ما با کادری متعهد، متخصص و مجرب در زمینه های مختلف از جمله معرفی دقیق اختلال شخصیت وابسته و راه های درمان آن آماده خدمت رسانی به شما بزرگواران می باشد. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود. همین مزیت های سایت زندگی ما است که در کنار کادر متخصص آن، این مرکز را از سایر مراکز متمایز می کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره ۰۲۱۲۸۴۲۹۷۷۶تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه