اضطراب مقدمه ای برا ی شروع ترس بیش از حد (فوبیا)

New Project 4 2 اضطراب مقدمه ای برا ی شروع ترس بیش از حد (فوبیا)
   

ترس بیش از حد یک نوع اختلال اضطرابی است که به عنوان یک ترس شدید, تردید غیرمنطقی و یا بی توجهی به چیزی تعریف شده است. در  اینجا ما اطلاعات مربوط به علاعم, علل و درمان آن را برا ی شما بازگو میکنیم تا بهتر بتوانید با آن آشنا شوید و درصدد درمان خود و اطرافیانتان بربیایید.

فوبیا (ترس بیش از حد) چیست؟

هر کس در زمانی ترس را تجربه می کند. این که آیا آن را از طریق آشفتگی, در بیرون یا در هر جایی  تجربه می کند مهم نیست . مهم این است که همه ما در برخی از نقاط زندگیمان آن را تجربه کرده ایم. یک فوبی خاص نوعی از اختلال اضطراب است که به عنوان یک ترس شدید یا غیر منطقی به نظر می رسد, این ترس های غیر منطقی می تواند در روابط شخصی, کار و مدرسه دخالت کند و مانع از لذت بردن شما در زندگیتان شود.

فوبیا (ترس بیش از حد) بر خلاف اختلال اضطراب عمومی خاص انواع مختلفی دارد. آنها هنگامی که یک فرد با یک وضعیت خاص مواجه می شود به وجود می آیند. هر چند که ان وضعیت یا شی برا ی فرد خطرناک نباشد, اما ات به آن کنترل کنند و همیشه سعی می کنند که از آن ها اجتناب کنند.

میزان شیوع این بیماری درکودکان حدود ۵٫۵% است, و در افراد ۱۳ تا ۱۷ سال ۱۶% و در افراد مسن ۳ تا ۵ درصد است. این بیماری در زنان بیشتر از مردان تاثیر می گذارد.

در حالی که ترس ها ی معمولی باعث اضطرا جزیی می شوند و می توانند به راحتی برطرف شوند, فوبیا های خاص از لحاظ جسمی و روان شناختی فرد آسیب دیده را به میزان قابل ملاحظه ای از فعالیت های روزانه باز می دارند و به نحوی زندگی روزانه او را تحت تاثیر قرار می دهند.

مرکز روانشناسی مجیب از مراکزی است که شما می توانید با آنها تلفنی تماس گرفته و مشکلات خود را مطرح کنید. آنها با مشاوران زبده ای که در هر زمینه دارند می توانند به خوبی شما را راهنمایی کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ترس بیش از حد به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

انواع فوبیا های خاص

ترس بیش از حد

فوبیاهای خاص به پنج نوع تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • فوبیاهای حیوانی مانند  ترس از سگ ها, مارها یا عنکبوت ها
  • فوبیاهای محیط زیستی مانند ترس از ارتفاع, طوفان و آب
  • فوبیا خونریزی و آسیب مانند ترس از دیدن خون, گرفتن یک آزمایش خون
  • فوبیاهای وضعیتی مانند ترس از هواپیما, آسانسور, رانندگی و مکان های محصور
  • سایر فوبیاها به عنوان مثال, اجتناب از فوبیایی موقعیت هایی که ممکن است منجر به خفگی, استفراغ یا بیماری در فرد شوند.

علل فوبیا ناشی از اضطراب

در اغلب موارد, طوفان های خاصی در اوایل دوران کودکی بین سنین ۷ تا ۱۱ سالگی ایجاد می شود. هرچند ممکن است در هر سنی یک فوبیا وجود داشته باشد. ترس های خاص می توانند  از طریق عوامل مختلفی ایجاد شوند. تجربه یک رویداد که در آن آسیب دیده اند مانند اینکه توسط یک سگ مورد حمله قرار گرفته شده باشند. یا شاهد یک تصادف اتومبیل بوده باشند. یک جمله تهاجم غیر منتظره مانند اتفاقی که در هواپیما برا ی آنها افتاده باشد. از این عوامل هستند.

اغلب افرادی که تحت تاثیر یک فتوایی خاص قرار دارند قادر به شناسایی  دلیل فوبیایی آن نیستند. مهم است که این علاعم را تشخیص دهید و به یاد داشته باشید که اگر از یک متخصص بهداشت روانی کمک بگیرید, فوبیاها قابل درمان هستند. پس وقت را از دست ندهید و همین حالا با سایت زندگی ما تماس بگیرید تا هرچه زودتر فوبیای شما درمان شود و بتوانید بسیاری از کارها را در زندگی خود تجربه کنید.

میزان شیوع این بیماری درکودکان حدود ۵٫۵% است, و در افراد ۱۳ تا ۱۷ سال ۱۶% و در افراد مسن ۳ تا ۵ درصد است. این بیماری در زنان بیشتر از مردان تاثیر می گذارد.

عوامل خطر فوبیای اضطراب

عوامل خطر برا ی یک فوبیایی خاص,شامل خطر داشتن برای  محرک, محط زیست و  ژنتیک است. به عنوان مثال, تاثیر منفی یا مهار رفتاری, عوامل خطرناکی هستندکه برا ی انواع اختلالات اضطرابی, از جمله ترس های خاص وجود دارند.

سوء استفاده از والدین, سوء استفاده های جسمی و جنسی, برخوردهای آـسیب دبده, نمونه هایی از عوامل خطر زیست محیطی است که باعث افزایش احتمال ابتلا به فرد در فرد دیگر می شوند. ممکن است یک حساسیت ژنتیکی به یک دسته خاص از یک فوبیای خاص وجود داشته باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ترس بیش از حد به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

علائم فوبیاهای خاص اضطراب

ترس بیش از حد

علاعم فیزیکی شامل:

ضربان قلب سریع

تنفس دشوار

لرزش اندام های بدن

تعریق

حالت تهوع

دهان خشک

درد قفسه سینه یا تنگی تنفس

علاعم عاظفی شامل:

احساس اضطراب یا ترس شدید

دانشتن اینکه ترس شما غیر منطقی است, اما احساس غرور می کنید که بر آن غلبه کنید.

ترس از دست دادن کنترل

احساس نیاز شدید به فرار

معیارهای تشخیص فوبیا(ترس بیش از حد)

راهنما ی تشخیصی و آماری اختلالات روانی معیار تشخیص برا ی ترس های خاص را مشخص می کن که عبارتند از:

ترس بیش از حد یا اضطراب مشخص در مورد یک موضوع خاص یا وضعیت ( در کوردکان ترس یا اضطرا بممکن است با گریه, انجماد و یا چسبیدن به نقطه ای بیان شود.)

جسم فاعلی یا وضعیت خاصی همیشه باعث ترس یا اضطراب فوری می شود.

شی یا وضعیت فاشیسم از ترس یا اضطراب شدید جلوگیری می کند.

ترس یا اضطراب نسبت به خطر واقعی ناشی از شی یا موقعیت خاص و به شرایط اجتماعی فرهنگی متناسب نیست.

ترس, اضطراب یا اجتناب پایدار است. که معمولا ۶ ماه یا بیشتر طول می کشد.

ترس, اضطراب یا اجتناب باعث ایجاد ناراحتی و یا اختلال در وضعیت اجتماعی, شغلی و یا سایر بخش های مهم از نظر عملکرد بالینی می شود.

اختلال یا نشانه های اختلال روانی دیگر, از جمله ترس, اضطراب و اجتناب از موقعیت هایی که با علاعم ناخوشایند یا سایر علاعم ناتوانی همراه هستند.

مقالات پیشنهادی مجیب

درمان فوبیا (ترس بیش از حد) اضطراب

مانند تمامی اختلالت اضطرابی, با توجه به یک حرفه بهداشت روان, فوبیاهای خاص می توانند درمان شوند. این درمان ها می تواند شامل تکنیک های درمانی, دارو یا ترکیبی از هردو باشند. مرکز روانشناسی مجیب می تواند این درمان راهمراه با دارو یا بدون دارو برا ی شما انجام دهد. شما فقط کافیست با شماره تلفن ۰۲۱۲۸۴۲۹۷۷۶ با این مرکز تماس بگیرید و مشکل خود را با آنها در میان بگذارید.

سایت زندگی ما همه روزه حتی ایام تعطیل از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب در خدمت شما عزیزان می باشد.

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه