اثرات استفاده موبایل بر چشم و تاربینی در فاصله های دور

اثرات استفاده موبایل بر چشم
   

اثرات استفاده موبایل بر چشم و تاربینی در فاصله های دور

ترکیب فناوری موبایل، اینترنت و شبکه های اجتماعی به ابزاری بسیار قوی، موثر، سودمند و در عین حال مخرب و آسیب رسان برای انسان تبدیل شده است. درست است که با استفاده از این امکانات امور ما تسهیل یافته و سرعت و کیفیت دسترسی ما به اطلاعات و راه های ارتباطی افزایش یافته است اما این وابستگی باعث بروز پیامدهای ناخوشایند بسیار مهم می گردد. استفاده طولانی مدت و اعتیاد به موبایل باعث ایجاد صدمات جسمی و روحی بر ما می شود. یکی از آسیب هایی که در استفاده از موبایل  بسیار شایع است صدمات و بیماری های چشم است.  اثرات استفاده موبایل بر چشم یکی از مهمترین دلایل مراجعه کنندگان به چشم پزشکان اعلام شده است.

کلمات کلیدی:(اثرات اعتیاد به موبایل |اثرات استفاده موبایل بر چشم |آسیب به چشم با موبایل )

مدت زمان مطالعه: ۷ دقیقه

اثرات استفاده موبایل

Young boy playing handheld game console

این مقاله به شما خواهد گفت

نخست اثرات استفاده موبایل بر چشم را مرور می نماییم و سپس چند راهکار ساده برای جلوگیری و کاهش عوارض چشمی به شما پیشنهاد می نماییم.

همچنین برای ارتباط با مشاوران مرکز مجیب و ارتباط با کارشناسان ما از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد یا صفر با شماره ی zendeghima.ir از سراسر ایران و از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب تماس حاصل فرمایید.

اثرات استفاده از موبایل بر چشم

اثرات استفاده موبایل

اعتیاد به موبایل در زندگی ما تا جایی است که از صبح که چشم باز می کنیم تا هنگام شب که به رخت خواب رفته و خوابمان ببرد گوشی از دست ما جدا نمی شود. سپری کردن وقت در صفحات اینترنت و چرخیدن در شبکه های اجتماعی چنان جذاب است که متوجه آسیب هایی که به جسم و ذهن خود می زنیم نمی شویم.

باید گفت چشم اولین بخش بدن است که به دلیل استفاده ی زیاد از موبایل و گوشی همراه در معرض خطر قرار می گیرد. خیره شدن به صفحه ی نمایشگر گوشی به هنگام استفاده از آن باعث بروز مشکلات چشمی می شود که اگر به فکر درمان و همچنین ترک اعتیاد به موبایل نباشیم اثرات آن برای همیشه ماندگار خواهد بود.

وقتی به صفحه نمایشگر خود به مدت طولانی نگاه می کنید باعث تمرکز بیش از حد و خستگی چشم می شود و این باعث نارسایی در بینایی می گردد.

از مهمترین اثرات استفاده موبایل بر چشم می توان از سر درد، اختلالات تطابقی، تحریک چشم، تاری دید و سیاهی رفتن چشم نام برد.

به طور معمول هر یک از ما در دقیقه ۱۶ تا ۲۰ بار پلک می زنیم، حال آنکه به دلیل تمرکزی که بر روی مطالب در موبایل خود داریم تعداد دفعات پلک زدن کاهش یافته و به ۶ تا ۸ بار بر دقیقه می رسد و همین باعث خشکی چشم می شود.

تمرکز بر صفحه نمایش موبایل از فاصله ی نزدیک در طولانی مدت باعث خشک شدن و اختلال عملکرد ماهیچه های چشم و نزدیک بینی می شود.

از آنجایی که بیشتر مواقع ما صفحه ی موبایل خود را پایین گرفته و به آن نگاه می کنیم یکی دیگر از اثرات استفاده موبایل بر چشم این است که باعث عادت کردن پلک ها به نگاه کردن به پایین و افتادگی پلک می شود.

نگاه کردن به دور دست ها و افق یکی از لذت های توانایی دیدن است. با توجه به اینکه موبایل این امکان را فراهم آورده تا تصاویر زیباترین مناظر را با کیفیت بسیار بالا و جذاب از طریق آن ببینیم دیگر مجالی برای مشاهده ی آنها از دور دست برایمان نمانده است.

 شما هم در طی شبانه روز از موبایل یا گوشی همراه خود بسیار استفاده می نمایید. اگر این استفاده به صورت اعتیاد به موبایل است و به دنبال آن احساس می کنید که دچار مشکلات چشمی شده اید، باید هرچه زودتر چاره ای برای این مشکل خود بیابید. اولین قدم ترک و درمان اعتیاد به موبایل است و در کنار آن مراجعه در سریعترین زمان ممکن به متخصص چشم پزشک برای درمان مشکل چشمی خود ضروری است.

برای ترک اعتیاد به موبایل می توانید از مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب در خواست کمک نمایید. ما در این مرکز آماده ی ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی و خانواده به شما عزیزان هستیم. شماره ثابت zendeghima.ir از هر نقطه ی کشور که باشید بدون نیاز به گرفتن صفر و کد در اختیار شما عزیزان است تا با مشاوران متخصص و با تجربه ی ما مشکلات خود را در میان بگذارید.


شاید این مقالات هم رای شما جذا باشد :

چگونه از عوارض موبایل بر چشم بکاهیم ؟ 

اثرات استفاده موبایل

برای جلوگیری یا کاهش اثرات استفاده موبایل بر چشم را های ساده ای وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید تا حدودی از آسیب های چشمی در امان باشید. اما این مطلب را فراموش نکنید تا زمانی که شما دچار اعتیاد به موبایل و استفاده ی زیاد از آن هستید این راه ها تاثیر چندانی نخواهد داشت و تنها حکم مسکن بر درد را دارند.

  1. سعی کنید هر مقدار زمانی را که به صفحه ی گوشی خود نگاه می نمایید در فواصل نصف آن زمان را به چشم خود استراحت دهید. مثلاً هر ۲۰ دقیقه ۵ الی ۱۰ دقیقه چشم از گوشی خود بردارید.
  2. برای تنظیم نور گوشی خود در ساعات مختلف شبانه روز از نرم افزار هایی که برای این منظور طراحی شده اند استفاده نمایید تا درصد آسیب های چشمی کمتر شود.
  3. با پلک زدن های مداوم و مرطوب نگه داشتن چشم به هنگام استفاده از موبایل یا گوشی همراه از خشک شدن چشم جلوگیری نمایید.
  4. با توجه به اینکه ساختار چشم برای نگاه کردن طولانی مدت به فواصل نزدیک مناسب نیست سعی کنید هر ۲۰ دقیقه ۲۰ ثانیه به فاصله ای دور حدود ۶ متر نگاه کنید تا تعادل در عملکرد چشم بر قرار شده و اثرات استفاده موبایل بر چشم و عملکرد آن را کاهش دهید.
  5. سعی کنید همیشه صفحه ی گوشیتان تمیز باشد تا مجبور نشوید برای دیدن تصاویر و خواندن مطالب بیشتر بر روی صفحه تمرکز نمایید.
  6. فاصله مناسب برای نگاه کردن به صفحه گوشی ۱۸ الی ۲۰ سانتی متر است تا جای ممکن این فاصله را رعایت کنید.

سلامتی نعمت بسیار گرانقدری است که خداوند به ما بخشیده و باید از آن با تمام وجود محافظت کنیم. اما گاه با تصورات و رفتارهای غلط خود آن را تهدید می نماییم. چشم و قدرت بینایی از مهمترین این نعمات است که متاسفانه در سال های اخیر به دلیل وابستگی ما به ابزارهای فناوری مورد آسیب های زیادی قرار گرفته است. خیره شدن به صفحه ی موبایل یکی از این رفتارهای غلط است. این رفتار غلط ناشی از تفکر و فرهنگ غلط استفاده از موبایل و اعتیاد به آن می باشد.

مرکز روانشناسی تلفنی مجیب به دلیل سال ها تخصص در امر روانشناسی در خدمت شما عزیزان است تا این معضل و اعتیاد شما را هم مثل هزاران مشکل روانشناسی دیگر رفع نماید. شما می توانید از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره ی zendeghima.ir از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس گرفته و برای درمان مشکل خود اقدام نمایید. این شماره در تمام ایام هفته حتی روزهای تعطیل پاسخگوی شما خواهد بود.

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

1
برچسب ها :

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • yaser heleyel
    4 سال پیش

    برا مقاله زحمت کشیدید دستون درد نکنه ولی اون چیزی ک من دنبالش بودمو نگفتین کل مقاله فقط درباره این بود ک نباید زیاد از گوشی استفاده کنیم ینی الان شما ک صاحب سایتین از گوشیتون زیاد استفاده نمیکنی؟!! حالا در هر حال ما کارو زندگیمون باز به گوشی ختم میشه تو این شرایط چطوری چشممونو همونطوری ک میخواییم نگه داریم؟! باو وللش میدونم الان گوه گیجه گرفتی😂🖐