چرا کنکور فرهنگیان از کنکور سراسری جدا شد؟

6 ماه پیش
چرا کنکور فرهنگیان از کنکور سراسری جدا شد؟
   

بحث جدا شدن کنکور فرهنگیان از کنکور سراسری این روزها داغ است و داوطلبانی که در آرزوی شغل معلمی قصد شرکت در کنکور سراسری دارند تا حدی سرگردان شده‌اند. اما چرا این دو کنکور جدا شد؟ در این مقاله به این مسئله پرداخته‌ایم.

در ایزی تست آمده بود که قرار است کنکور فرهنگیان از کنکور سراسری مجزا شود و در کنار دو بار برگزاری کنکور سراسری، یک بار هم کنکور فرهنگیان برگزار شود. اما دلایل خاصی برای این امر بیان نشده بود. از این رو در این مقاله به دلایل احتمالی این امر خواهیم پرداخت.

 

کنکور فرهنگیان از کجا آمد؟

اگر برایتان سوال است که اصلا کنکور فرهنگیان از کجا آمد باید بدایند که این کنکور حاصل مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است. آن طور که معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش گفته (اینجا را ببینید) شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ 22 فروردین سال جاری مصوب کرده است که این وزارت بتواند آزمون جداگانه‌ای برای جذب دانشجویان دانشگاه فرهنگیان (که معلمان آینده را تشکیل می‌دهند) برگزار کند.

دلایل جدا شدن کنکور فرهنگیان از کنکور

داوطلبانی که به دنبال ورود به دانشگاه فرهنگیان هستند می‌خواهند بدانند که این آزمون چگونه است و چطور باید برای آن آماده شوند. دانستن دلایل مجزا شدن کنکور فرهنگیان از کنکور سراسری کمک می‌کند تا بتوان درک جامع‌تری از آزمون پیش رو داشت. در ادامه برخی از دلایل احتمالی این جدا شدن را بررسی می‌کنیم.

فرصت بیشتر برای گزینش و مصاحبه داوطلبان

آن طور که خبرگزاری ایسنا به نقل از معاون امور حقوقی و مجلس وزیر آموزش و پرورش بیان کرده است، یکی از نگرانی‌های بزرگی که باعث تمایل وزارت آموزش و پرورش به برگزاری کنکور جداگانه شده، زمان کوتاهی است که سازمان سنجش برای ارزیابی دعوت‌شدگان مصاحبه به این وزارتخانه می‌داد.

معمولا بین اعلام اسامی دعوت‌شدگان مصاحبه و انتشار نتایج نهایی حدود یک ماه زمان وجود دارد؛ این یعنی فرصت واقعی آموزش و پرورش برای ارزیابی داوطلبان چیزی حدود 15 روز است. آن طور که معاون وزیر می‌گوید این زمان به هیچ وجه کافی نیست و باعث می‌شود تا فشار زیادی به آموزش و پروش وارد شود.

برگزاری کنکور جداگانه برای دانشگاه فرهنگیان باعث می‌شود تا فرصت کافی در اختیار آ.پ. قرار گیرد تا با دقت کامل و زمان کافی به ارزیابی داوطلبان بپردازد.

این مسئله خود می‌تواند راهنمایی مناسبی برای داوطلبان گزینش فرهنگیان باشد که بخش مصاحبه و ارزیابی‌‌های جسمی و عقیدتی را جدی بگیرند و در کنار مطالعه برای آزمون کتبی خود را برای بخش مصاحبه هم آماده کنند.

انتخاب آزادانه دروس امتحانی در صورت جدا شدن کنکور فرهنگیان

تا زمانی که گزینش دانشگاه فرهنگیان با کنکور سراسری باشد انتخاب عناوین دروس امتحانی از اختیار آموزش و پرورش خارج است و می‌باید از قواعد آزمون سراسری پیروی کند. اما جدا شدن کنکور فرهنگیان دست وزارتخانه را برای انتخاب عناوین امتحانی باز می‌کند.

با برگزاری آزمون جداگانه از طرف وزارت آموزش و پرورش، این وزارتخانه می‌تواند دروسی را به عنوان دروس آزمون اعلام کند که دقیقا در راستای فعالیت‌های شغلی آینده معلمان است. به طور مثال امکان اضافه شدن دروس عقیدتی و برگزاری یکپارچه آزمون با ارزیابی عقیدتی و سنجش هوش داوطلبان وجود دارد. فرصتی که باید دید وزارتخانه از آن استفاده خواهد کرد یا خیر؟

وضعیت نابسامان کنکور سراسری

کنکور سراسری در سالهای اخیر و به ویژه در سال 1402 وضعیت نابسامانی را تجربه کرده است؛ به طور مثال در سال جاری نتایج نهایی کنکور نیمه مهرماه اعلام شده که بسیار دیر بود. خیز مجلس از یک سو و شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی دیگر، برای اصلاح و تغییر در کنکور باعث شده تا شرایط کنکور تا حدی ناپایدار شود و آموزش و پرورش علاقه زیادی به ادامه همکاری با سازمان سنجش نداشته باشد و از جدا شدن کنکور دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک فرصت استقبال کند.

در مقاله حاضر تلاش کردیم مهمترین پاسخ به این سوال که چرا کنکور فرهنگیان از کنکور سراسری جدا شد را پاسخ دهیم. امیدوارم مقاله حاضر برای خوانندگان مفید بوده باشد.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه