کنترل و کاهش اضطراب کنکور: با این ۵ استراتژی

کنترل و کاهش اضطراب کنکور
   

کنترل و کاهش اضطراب کنکور را سایت ها، روزنامه ها، صفحات مجازی و خلاصه در بیشتر رسانه ها دیده اید و با آن برخورد کرده اید، همگی می خواهند در جهت استرس ها و اضطراب های کنکور قدمی اساسی و نو بردارند، اما وقتی به سراغ مطالب و عمق محتوا می رویم می بینیم چندان روش های جدید و راهگشایی نیستند و به دنبال آن  نه تنها صفحه را می بندیم، بلکه ناامید می شویم و به سراغ  موضوع دیگر می رویم.

کلمات کلیدی:(کاهش اضطراب کنکور| اضطراب کنکور|درمان استرس کنکور )

مدت زمان مطالعه:۵ دقیقه

در این مقاله کوتاه ما سعی کده ایم از مطالبی استفاده کنیم که شاید برخی از آن ها را شنیده باشید و یا خوانده باشید اما در کنار آن به نکاتی جدید و پرکاربرد اشاره خواهیم کرد تا در مدت ۵ دقیقه مطالعه ای که دارید، بتوانید تا حدودی در کنترل و کاهش اضطراب کنکور قدمی اساسی بردارید.

کنترل و کاهش اضطراب کنکور: سبک سالم زندگی

کنترل و کاهش اضطراب

این روش برای کنترل و کاهش اضطراب کنکور تقریبا باید در دراز مدت شکل بگیرد، یعنی اگر شما این مطلب را اکنون می خوانید باید سعی کنید از همین الان برنامه غذایی، خواب، نوشیدنی ها و غذا های سالم را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

پس اگر عادت دارید، در آخر شب بری بیدار ماندن از کافئین استفاده می کنید، آن را ترک کنید و میزان مطالعات خود را به روز افزایش دهید تا اینگونه خواب شما هم تنظیم شود که طبق مطالعات گسترده، خواندن در ابتدای صبح و طول روز پتانسیل بیشتری نسبت به آخر شب دارد.

برای اینکه جسمی قوی و تندرست داشته باشید و بتوانید در طول دوران مطالعه از آن بیشتر بهره ببرید سعی کنید میوه جات، سبزیجات و مغزیجات را در برنامه خود بگنجانید.

برای اینکه از خواب آلودگی های صبحگاهی و به طور کلی از ضعف بدنی رها شوید، همچنین مواد غذایی مصرفی  در جهت سوخت و ساز صحیح پیش بروند، ورزش را به هیچ وجه فراموش نکنید حتی اگر یک نرمش ساده باشد.

کنترل و کاهش اضطراب کنکور: آنالیز آزمون

قبل از اینکه شروع به مطالعه کنید، حتما آزمون سال های اخیر را مطالعه کنید و برای خود تجزیه و تحلیل کنید، اگر با سوالات نتوانستید ارتباط برقرار کنید و با انجام آن روند مطالعاتی پیچیده به نظر آمد، بهترین کار کمک از یک مشاور تحصیلی با تجربه در این زمینه است، پس سعی کنید از توصیه های یک روانشناس و یا یک مشاور بهره ببرید که مطمئن باشید پشیمان نمی شوید.

مطالعه موثر

وقتی مطالعه موثر نداشته باشید، برنامه نداشته باشید، گاهی پر بار می خوانید، گاهی حتی یک صفحه  نمی خوانید، این موارد باعث می شود که نزدیک کنکور خود را سرزنش کنید، شروع به مقایسه کنید و با خود بگویید که” من برخی مواقع می خواندم و برخی مواقع حتی یک کلمه هم نمی خواندم”  و با مقایسه خود با رقیبان دچار تنش و اضطراب شوید.

تنها کاری که در جهت کنترل و کاهش اضطراب خود به خصوص در  روز های نزدیک به آزمون می تواند ثمر بخش باشد،انجام موارد زیر است:

  • یک برنامه منظم مطالعاتی
  • استفاده از مشاور(حتی الامکان)
  • شرکت در آزمون(جهت دلگرمی و برنامه ریزی و آمادگی در آزمون)
  • یادگیری روش های بهبود مطالعه(مثلا ۵۰ دقیقه مطالعه و ۱۰ دقیقه خوردن خوراکی یا استراحت)

کنترل و کاهش اضطراب کنکور: شرایط آمادگی بر ای روز امتحان

کنترل و کاهش اضطراب

برای اینکه تمامی زحمات شما در طول ۳ یا ۶ یا ۱ سال به هدر نرفته باشد، بهتر است ، همانگونه که آزمون و محتوای آن را آنالیز کردید، یک بار هم خود آزمون، شرایط برگزاری و چگونگی آماده شدن برای آن را بری خود تجزیه و تحلیل کند، ببینید در روز آزمون چگونه باشید بهتر است، از چه چیزی و چه کار های خودداری کنید شرایط عالی برای شما مهیا می شود.


همچنین ببینید:

انتخاب رشته کنکور آزاد

مشاوره انتخاب رشته کنکور سایت زندگی ما

مشاوره انتخاب رشته کنکور


برای این کار ما از یک لیست خلاصه استفاده کرده ایم که بد نیست آن را حتما نگاهی بیندازید.

  • حواس پرتی های موجود را یادداشت کنید و راه های مقابله با آن را مانند تمرین تمرکز حتما انجام دهید.(سر و صداری بقیه داوطلبان، مراقبان، نگاه کردن به ساعت مچی روی دست،)
  • کنترل دمای بدن با پوشیدن لباس های نخی به خصوص اگر آرمون شما در تابستان است)
  • سعی کنید به موقع سر جلسه امتحان حاضر شوید نه زودتر و نه دیرتر(زودتر ممکن است با افراد مضطرب رو به رو شوید و دیرتر به امتحان نرسید)
  • خوردن صبحانه روز آزمون(شک نکنید اگر صبحانه نخورید یا کم بخورید سر آزمون مغز شما کم می آورد، در ضمن در خوردن مایعات زیاده روی نکنید و سعی کنید هفته آخر رو به آزمون میوه را هر روز مصرف کنید)

کنترل و کاهش اضطراب کنکور: تقویت نگرش مثبت

اگر در کنار درس خواندن خود از آموزش های مدیتیشن، مثبت انگاری و مثبت نگری بهره ببرید تاثیر بسیار زیادی در روند مطالعه، کیفیت مطالعه و انگیزه یافتن شما در دوره آمادگی آزمون می شود.

در بسیاری از مواقع و شرایط بسیاری از روانشناسان به دانش آموزان و یا دانشجویان که مشغول آماده سازی خود جهت آزمون هستند؛ برای اینکه در طول هفته گاهی از فضای درس خواندن و اضطراب به دور باشند؛ توصیه می کنند یکی از کلاس های مورد علاقه خود یا یک کلاس ورزشی را ثبت نام کنند، این موارد در ایجاد نگرش مثبت و راه های انگیزش جهت کنترل و کاهش اضطراب بسیار موثر واقع می شود.

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

برای امر تحصیلی و آمادگی جهت آزمون بسیار خوب است که برنامه ای ویژه  در این دوره زمانی داشته باشید، تنها عاملی که از شکست  شما جلوگیری می کند و تلاش شما را به نتیجه می رساند؛همین مورد برنامه ریزی است.

گاهی امکان پذیر است که برای خود برنامه ریزی کنید و حتی به نتیجه هم برسید، اما در برخی موارد به دلیل وجود کار ها و افراد دیگر در مسیر مطالعه و برنامه ریزی ما اختلالاتی ایجاد می شود که  وجود یک فرد راهنما و با تجربه مثل مشاور تحصیلی این امر را ضروری می کند.

مشاوران به دلیل تجربه های زیادی که در دوران کاری خود داشته اند و با دانش آموزان و یا دانشجویان زیادی برخورد داشته اند، بنابراین بسیار بهتر و موثر تر می توانید، با کمک او دوره مطالعاتی و امادگی آزمون را سپری کنید و از همه مهمتر کنترل و کاهش اضطراب کنکور را با کمک او به حداقل ممکن کاهش دهید.

برای این منظور می توانید با شماره تلفن zendeghima.ir   از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب حتی در روز های تعطیل با مشاوران تحصیل مرکزمشاوره مجیب ارتباط برقرار کنید.

 

 

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه