تاثیر روانشناختی یک حادثه در محیط کار و عوامل موثر

تاثیر روانشناختی یک حادثه در محیط کار
   

تاثیر روانشناختی یک حادثه در محیط کار چقدر است؟به طور کلی، یک محیط کاری سالم می تواند به شدت با سلامت روانی کارکنانش مرتبط باشد. در زیر، ما عوامل موثر بر سلامت روان در محیط کار و راه های ارتقاء آن را ذکر خواهیم کرد.هنگامی که از سلامت کارکنان در محل کار یا تاثیر روانشناختی یک حادثه در محیط کار صحبت می شود، اکثر عوامل فیزیکی که بر سلامت کارگر در محل کار تأثیر می گذارد، در ذهن ما قرار دارد.

کلمات کلیدی:( روانشناختی |تاثیر روانشناختی |تاثیر روانشناختی یک حادثه در محیط کار |مرکز مشاوره )

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

عواملی چون آلودگی محیط کاری، شرایط محیطی مانند نور محیط کار، گرمایش و خنک کنندگی محل کار و غیره، اما عوامل دیگری نیز وجود دارد که تأثیر قابل توجهی بر سلامت روانی کارگران دارند. در ادامه با تاثیر روانشناختی یک حادثه در محیط کار آشنا خواهید شد.

تاثیر روانشناختی یک حادثه در محیط کار

تاثیر روانشناختی یک حادثه در محیط کار

محیط کار در حفاظت از عامل روانشناختی مهم است. آموزشی در بسیاری از کارگاه های آموزشی دیده شده است که اکثر حوادث به علت اثرات محیط زیست است. اگر رابطه بین کارگر و کارفرما بد است یا کارگران از دستمزد و ساعات کار یا سایر شرایط کار ناراضی هستند، میزان بروز حوادث افزایش می یابد، در حالی که روابط و مناسبات صنعتی خوب، عکس این قضیه است. اقدامات انجام شده برای راحتی کارگر، ایمنی محل کار را تضمین می کنند.

فقدان امنیت شغلی و شرایط اشتغال ضعیف یکی از علل مشخص حادثه است. کارگرانى که در مورد اخراج خود نگران هستند، تعادل روانى لازم را ندارند و در معرض خطر حادثه قرار خواهند گرفت. رفتار کارگران که در محیط کار تمیز و منظم کار می کنند عموما از رفتار کارگران که در کارگاه های نامنظم، کثیف کار می کنند متفاوت است، که در حوادث کاری، احترام به احساسات و شخصیت کارگر بسیار مشهود است . ایمنی به عنوان مهم ترین عوامل روان شناختی است.

سلامت روان در محل کار چیست؟

سلامت روان در محل کار به معنی مقاومت در برابر ظهور مشکلات روانشناختی و اختلالات رفتاری کارکنان است،  مجموعه ای از سلامت روانی و رفاه روانی شامل:

  •  هیچکدام از کارکنان این مجموعه به علت عوامل درگیر ناکام نخواهد ماند.
  • همه کارکنان با کارهایی که در آنها انجام می شود راضی هستند و مشتاق کار در آنجا هستند.
  •  هر کارمند سازمان احساس مثبتی در مورد خود، مدیران، همکارانش و به طور کلی در اطراف و به ویژه موقعیت خود در کار دارد.

عوامل موثر بر سلامت روانی کارکنان

  • تعادل بین کار و زندگی

هنگامی که مردم احساس می کنند که در نقش های مختلف حتی محل کار با خانواده تداخل دارد ، آنها احساس می کنند که بین کار و زندگی آنها اختلاف نظر وجود دارد. احساس تناقض بین کار و خانواده، علاوه بر آسیب رساندن به کار فرد در محل کار و در خانه، بر سلامت روان او تاثیر می گذارد. فقدان تعادل بین نقش فرد در خانواده و محل کار ، سلامت روان فرد را به خطر می اندازد و منجر به کاهش بهره وری، بی نظمی، کاهش رضایت شغلی و کاهش مشاغل شغلی می شود.

  • عدم تبعیض و نقض حقوق دیگران

تبعیض، نقض حقوق دیگران و برچسب زدن در هر محیط، مانعی جدی برای سلامت روان است. محیط کار نیز هیچ استثنائی نیست. تبعیض یک سم مرگبار برای مجموعه ای از کار است و اساس بسیاری از مشکلات روانی است. ترس از از دست دادن شغل، عدم ارتقاء شغلی، عدم مشارکت همکاران در کار گروهی و خشونت توسط همکاران می تواند صدمه جدی به سلامت روان فرد ایجاد کند.

  • استرس در محل کار

همه کسب و کارها، حتی کسانی که دارای ظاهر ساده هستند، لحظات نفس گیر، مسئولیت پذیری و انتظاراتی را دارند. طولانی شدن استرس کار و فشار کاری در نهایت منجر به خستگی شدید و فرسودگی ذهنی می شود.

 

مطالب مرتبط با این موضوع را می توانید در عناوین زیر مطالعه فرمایید:

 

 

مدیران بخوانند

  • کاهش کار اضافی بهبود و بهبود گردش کارها یک راه خوب برای جلوگیری از بیش از حد کار کردن و بیش از حد نوشتن است.با کارکنان خود در مورد این صحبت کنید.
  • به کارکنان خود فرصت بدهید و بگذارید “نه بگویند” برای اضافه کاری، اگر که در کار هیچ وقفه ای ایجاد نشود.
  • کارکنان خود را در دو راه “کار یا زندگی” قرار ندهید.شما نباید بر کارکنان فشار وارد کنید تا بین پیشرفت شغلی و برنامه ریزی خانواده انتخاب کنند یا آنها را مجبور کنید تحصیل خود را ترک کنند.در عوض، استراتژی های شغلی و طراحی باید به گونه ای طراحی شوند که به زندگی خصوصی کارکنان آسیب نرساند.برای مثال، اگر ممکن است کاری انجام شود که در خانه انجام شود و فرد تصمیم به انجام وظایف خود در خانه می کند، بگذارید در خانه کار کند.
  • حداقل کردن ماموریت ها ی خارج از ساعت کاری

کارکنان بخوانند

  • در ساعات کاری با تنفس عمیق به ذهن خود استراحت دهید، بلند شدن از روی میز و کمی راه رفتن و صحبت کردن با همکاران مثبت، نمونه هایی از آرامش است.
  • به درخواست های غیر منطقی مانند کارهای اضافی، با احترام “نه”. بگویید.
  • سعی کنید کار را کمتر به خانه برسانید.اگر این کار را بکنید، باید زمان مشخصی را تنظیم کنید، مثلا زمانی که فرزندان شما خوابیدند.
  • استانداردهای معقول را برای خودتان در نظر بگیرید و انتظارات پیچیده ای از انجام کارها نداشته باشید.

 

مشاوره مجیب برای تاثیر روانشناختی یک حادثه در محیط کار

در جهان امروز، ما با تنش های مختلف مواجه هستیم که برخی از این تنش ها به محل کار اختصاص دارد. مناقشات با همکاران، محرومیت از حقوق و دستمزد، قرار ملاقات در اواخرساعت کاری و فشار هیئت مدیره یا مدیران اجرایی به کارکنان، می تواند نمونه هایی از تنش های کاری باشد.

مدیران به منظور ارائه سلامت روان به محل کار باید با مفاهیم اساسی سلامت روان آشنا شوند و سلامت روان کارکنان تنها با رعایت اصول سلامت روان در سازمان به دست می آید. از آنجایی که وقتی با چالش ها و مشکلات روزمره مواجه شدیم، با توجه به ویژگی های روانشناختی آنها، سلامت روان بیشتری داریم، کمتر آسیب پذیریم. ویژگی های یک سازمان سالم، سلامت جسمی و روانی کارکنان آن است که مدیریت سازمان به عنوان تأکید بر تولید و بهره وری باید مورد توجه قرار دهد.

استرس عصبی و روانی در اشکال مختلف دیده می شود. همه ما با آن چه استرس هیجانی نامیده می شود و منجر به واکنش های عصبی می شود، آشناییم اما استرس نیز ممکن است به خاطر خطرات مکانیکی، فیزیکی، تغذیه ای، شیمیایی و اشعه باشد.

سلامت روان همان ذهنیت و توانایی انطباق با محیط اطراف است. همانطور که ما از بدن خود مراقبت می کنیم، روح ما نیز باید برای زندگی بهتر باید تحت مراقبت باشد. در زندگی “چگونگه بودن” مهمتر از بودن یا نبودن آن است. ایجاد یک فرصت برای رونق استعدادها، توانایی ها و رها شدن از خود و دیگران یکی از اهداف مهم سلامت روان است.

برای تماس با کارشناسان متخصص سایت زندگی ما برای تاثیر روانشناختی یک حادثه در محیط کار طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره  zendeghima.irاز سراسر ایران تماس بگیرید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه