رابطه جنسی بعد از زایمان و مسائل پیرامون

رابطه جنسی بعد از زایمان
   

رابطه جنسی بعد از زایمان و قطع شدن فعالیت جنسی جز موضوعات و مباحث مهم در این زمینه است که باید نسبت به آن دقت زیاد شود ، تا مشکلات متعددی در دوران بارداری و بعد از زایمان کاهش یابد..

کلمات کلیدی:(رابطه جنسی بعد از زایمان|رابطه جنسی|نزدیکی بعد زایمان)
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

یک زن و شوهر به طور کلی باید در طی ۴-۶ هفته پس از زایمان طبیعی یا سزارین از مقاربت جنسی اجتناب کنند و حتی الامکان سعی کنند برای شروع این رابطه بعد از یک مدت طولانی حتما با پزشک صحبت کنند.

ا اما اگر زایمان به صورت سزارین باشد، پزشک توصیه می کند که تا حدود ۶ هفته از یرقراری رابطه جلوگیری شود.به این دلیل که بعد از زایمان بدن زن در حال بهبودی است و خونریزی متوقف شده است، اما رابطه جنسی بعد از زایمان مثلا بعد از دو هفته باعث افزایش خطر خونریزی پس از زایمان و عفونت های رحمی می شود.

عوامل متعددی تعیین کننده هستند که آیا فرد پس از تولد یک نوزاد آماده است تا از مقاربت جنسی برخوردار شود، یا نه..

برخی از این موارد عبارتند از:

  • داشتن سطوح درد
  • خستگی
  • فشار روحی و جسمی
  • ترس از رابطه جنسی یا حاملگی مجدد
  • خشکی واژن
  • افسردگی پس از زایمان

در این مقاله به موضوع رابطه جنسی بعد از زایمان و مسائل پیرامون آن می پردازیم.

شما ممکن است در مورد رابطه جنسی احساس ناراحتی داشته باشید و این امر کاملا طبیعی است.این ناراحتی به این دلیل است که زنان حس بدی نسبت یه رابطه و درد همراه آن دارند که می تواند بخشی از آن نشانه های افسردگی بعد از زایمان باشد

رابطه جنسی بعد از زایمان نباید وحشتناک باشد

رابطه جنسی بعد از زایمان

زایمان برای زن چه به صورت طبیعی باشد و چه به صورت سزارین انجام شود، درد ها و زخم هایی به همراه دارد، که نیاز به مراقبت ماهانه دارد تا این زخم ها بسته شوند و دردی برای زن نداشته باشد.

درست است که بعد از یک دوره طولانی ۹ ماهه رابطه جنسی وجود نداشته و طبیعتا از لحاظ روحی و روانی کمی سخت است ولی وحشتناک نیست، تنها باید دوره زمانی را برای رابطه جنسی رعایت فرمایید.

برای از بین رفتن ترس و به روز زسانی احساس طرفین بسیار خوب است که از پزشک کمک بگیرید.

 رابطه جنسی بعد از زایمان: حساسیت واژن

وجود حساسیت و یا تغییراتی در مهبل نباید برای شما ایجاد نگرانی به هنگام رابطه جنسی کند بعد از اینکه کودک از طریق زایمان طبیعی و از راه واژن متولد می شود،این موضوع باعث می شود که ناحیه مربوط به واژن کمی با تغییراتی همراه باشد، مثل تنگ شدن، که این موضوع را زن و همسرش شاید به خوبی متوجه شوند ولی هیچ دلیلی وجود ندارد که شما از رابطه لذت نبرید، زیرا یک امر کاملا طبیعی می باشد و به مرور برطرف می گردد.

برای این امر می توانید از یک سری ورزش و نرمش های ساده مثل کگل استفاده کنید و در کنار آن از نظرات پزشک بهره مند شوید تا در صورت درد در ناحیه واژن داروی موثر تجویز شود.

 نشت ادرار

به دلیل اینکه در طول دوران زایمان این کف لگن است که از مثانه، راست روده و رحم زن محافظت می کند و در سه ماهه اخر دروه بارداری، رحم در متورم ترین حالت خود قرار گرفته و به یکباره تخلیه می شود؛ همین موضوع باعث می شود که کنترل این اجزا از حالت ارادی خارج شود و به هنگام رابطه جنسی و عطسه کردن و سرفه کردن نشت ادرار اتفاق بیفتد که البته به مرور زمان حل می شود یعنی عضله ها به شکل و حالت اولیه خود برمی گردند.

شیردهی نوزاد و خشکی واژن

بعد از زایمان چون مادر در حال شیردهی نوزاد است، هورمون های مثل استروژن به دلیل شیردهی کاهش می یابد و همین موضوع بر خشکی واژن می افزاید که در طول رابطه می تواند مشکلاتی چون درد را به همراه داشته باشد. البته متخصصان روغن زیتون را برای رطوبت و استفاده از آن در مصرف غذایی پیشنهاد می کنند تا حدودی مشکل برطرف شود.

رابطه جنسی بعد از زایمان: مشاهده خونریزی

ممکن است در طول رابطه جنسی خونریزی کنید، معمولا بعد از زایمان و برقراری رابطه جنسی خونریزی دیده می شود که در ابتدا کاملا طبیعی است به این دلیل که به هنگام رابطه و عمل جنسی گردن رحم تحت تاثیر قرار می گیرد و افززایش فعالیت رحم با یک ارگاسم که اکسی توسین را آزاد می کند، خونریزی به همراه داشته باشد، که در هر بار این مقدار کاهش می یابد و به اتمام می رسد اما اگر اینگونه نشد و خونریزی های پیایی صورت گرفتن، حتما باید پزشک متخصص را ملاقات کنید.

ناراحتی در مورد رابطه جنسی بعد از زایمان

شما ممکن است در مورد رابطه جنسی احساس ناراحتی داشته باشید و این امر کاملا طبیعی است.این ناراحتی به این دلیل است که زنان حس بدی نسبت یه رابطه و درد همراه آن دارند که می تواند بخشی از آن نشانه های افسردگی بعد از زایمان باشد که با پس زدن رابطه جنسی گاهی خود را نشان می دهد، که مجددا تکرار می شود، در ابتدا این امر کاملا طبیعی است اما اگر حساسیت ها و امتناع کردن رابطه همچنان با پس زدن و بی میلی همراه باشد؛ باید  به پزشک متخصص و یا یک روانشناس مراجعه شود.

 پس دادن شیر از غدد پستانی به هنگام ارگاسم

رابطه جنسی بعد از زایمان

یکی از هورمون هایی که در بدن زن نقش موثری در کیفیت ارگاسم  و تحریک غدد پستانی دارد؛ اکسی توسین می باشد،بنابراین به مرحله ارگاسم ممکن است غده های شیری هم تحریک شوند.

مقالات پیشنهادی مجیب

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

مرکز مشاوره تلفنی مجیب در زمینه تحکم خانواده و مسائل پیرامون آن اقدامات بیشمار و ویژه ای انجام داده است که با پیگیری جزییات و مشکلات اساسی توانسته بخش اعظمی از مشکلات زناشویی و خانوادگی را تا حد امکان بر طرف نماید.

در این زمینه بهتر است خانواده های ایرانی جهت برطرف کردن مشکلات کوچک و عدم تبدیل آن ها به مشکلات لاینحل حتما در زمینه های خانوادگی به مشاور مراجعه کنند.

یکی از مشکلاتی که معمولا نادیده گرفته می شود و زن وشوهر ها به سادگی از آن می گذرند؛ مساله رابطه جنسی در دوران بارداری است که باید به شدت اجتناب شود و بعد از زایمان این امر اتفاق بیفتد، اما در برخی از موارد زوجین دچار اختلاف می شوند و اتفاقات کوچک حل شدنی بزرگ  حواهند شد.

بنابراین خیلی خوب است تا زوج هایی که اقدام به بچه دار شدن کرده اند، با یکدیگر به مشاوره بروند و مشکلات این دوران را با کمک مشاور حل کنند.

جهت مشاوره مرکز مجیب با شماره تماس zendeghima.ir  از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب حتی در روز های تعطیل تماس حاصل فرمایید.

 

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه