آبسه بارتولین: آیا درمان های خانگی برای آبسه بارتولین جواب می دهد

Bartolin abscess آبسه بارتولین: آیا درمان های خانگی برای آبسه بارتولین جواب می دهد
   

آبسه بارتولین زیر مجموعه ای از عفونت های واژنی است که موجب درد و گاهی سوزش می شود،که در ابتدا می تواند چندان حاد نباشد هر چند که در نوع خود مانع از انجام رابطه جنسی می شود؛ زیرا با درد همراه است و قاعدتا لذتی را در بر ندارد، همچنین اگر به درستی درمان نشوند و درمان را به خودی خود رها کنیم، می تواند باعث بیماری های مثل سرطان خوش خیم، آدنوکارسنیوم و کیست های بارتولین شود که  برای سلامت زنان و رابطه جنسی آن ها مناسب نیست.

اما مطلبی که در این مقاله قرار است به آن بپردازیم، یک توضیح خلاصه راجع به آبسه بارتولین است که اصلا چیست، برای کسانی که شاید برای اولین بار است با آن برخورد کرده باشند. همیچنین نشانه های این آبسه و راه های درمان به خصوص درمان های خانگی که آیا این نوع درمان مناسب است، اصلا اگر مناسب هم باشد آیا جواب می دهد؟

 آبسه بارتولین: بارتولین چیست؟

آبسه بارتولین

بارتولین در واقع یک غده است و در ناحیه واژن دو غده بارتولین داریم،این غده ها اندازه ای در حدود نخود هستند و تقریبا در قسمت منفذ واژنی قرار گرفته اند،غدد بارتولین در ایجاد محیط مخاطی و موکوسی جهت از بین بردن عفونت ها و مخمر ها بسیار تاثیر گذار هستند، همچنین به هنگام رابطه جنسی وقتی تحریک می شوند موکوس را وارد دهلیز کرده و سطح آن را لغزنده می کنند.

در بسیاری از مواقع آلوده شدن آن ها چندان شایع نیست اما به هر حال این احتمال را دارد که در اثر شرایط مختلف بیماری های مختلف جسمی،رابطه های جنسی محافظت نشده و دیگر بیماری های مقاربتی متورم شوند و حالتی از عفونت را ایجاد کنند که در نهایت این غده ها بسته می شوند و حالتی بدون درد هستند و گاهی هم  درد دارند و البته رابطه جنسی را سخت و غیر ممکن می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آبسه بارتولین به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

آنتی بیوتیک ها برای حذف عفونت ها بسیار موثر عمل می کنند، که برای این کار پزشک هم قبل از عمل جراحی و هم بعد از عمل جراحی آنتی بیوتیک تجویز می کند و باید مصرف شود. البته استفاده از آنتی بیوتیک ها همیشه ضروری نیست، اگر از نوع عفونی باشند، قاعدتا نیاز است.

علائم و نشانه های آبسه بارتولین

علائم و نشانه های این نوع آبسه اگر در حد کم باشد، شاید دردی در  بر نداشته باشند و شما چیز خاصی احساس نکنید، اما این کیست یا همان آبسه بارتولین رشد می کند و تبدیل به یک توده با جرمی مشخص نزدیک واژن می شود، که اگر کیست از نوع آلوده و بیماری های عفونی باشد علائم و نشانه های مثل موارد زیر را ایجاد می کند:

  • درد دردناک در نزدیکی واژن
  • ناراحتی هنگام راه رفتن و نشستن
  • درد هنگام مقاربت(رابطه جنسی)

کیست و یا آبسه بارتولین معمولا در یک طرف واژن اتفاق می افتد یعنی در هر دو طرف واژن معمولا کم پیش می اید.

 دلایل آبسه بارتولین

کارشناسان بر این باورند که علت یک کیست بارتولین، ممکن است به دلیل خود همان مایعات سیال تشکیل شده از غده ها باشد که در این مواقع دردناک نیستند اما اگر بر اثر عفونت و یا آسیب های دیگر که در بالا هم بدان اشاره شد، مثل رابطه های جنسی محافظت نشده، می توانند هم متورم شوند و با درد همراه باشند.

این کیست مورد نظر اگر از راه آلودگی تشکیل آبسه کند، باعث عفونت می شود،از جمله باکتری ها مثل اشریشیا کلی که از راه جنسی منتقل می شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آبسه بارتولین به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

روش های جلوگیری از آبسه بارتولین

روش های پیشگیری هیچ گونه تاثیری ندارند، چون همان طور که گفته شد در برخی از موارد به دلیل محبوس شدن مایعات و موکوس مورد نظر در بارتولین است که موجب تورم بارتولین می شود. اما در مورد ایجاد کیست و آبسه های عفونی بهترین کار رعایت نکات بهداشتی مثل شستشو دست ها و سپس تمیز کردن واژن، استفاده از کاندوم به هنگام رابطه جنسی، تعویض روزانه لباس های زیر به خصوص زمانی که در دوره های عادت ماهیانه به سر می برید.

همچنین در برخی از مواقع مایعات و ژل های شتسشو دهنده می تواند ایجاد حساسیت و التهاب کند که بهتر است با متخصص زنان در این مورد صحبت کنید.

درمان های آبسه بارتولین: آیا درمان خانگی جواب می دهد

روش های درمان برای حذف آسب آبسه به روش های مختلفی انجام می گیرد که عبارتند از:

  • جراحی
  • حذف بارتولین
  • استفاده از آنتی بیوتیک ها

روش جراحی آبسه بارتولین

این روش درمان در واقع کار زهکشی از بارتولین را انجام می دهد که معمولا در مطب پزشک متخصص بعد از یک بی حسی و یا بیهوشی این امر اتفاق می افتد که سخت و دردناک نیست و پزشک به کمک یک کانتر پلاستیک دو تا برش بسیار کوچک در حد اندازه چند اینچ ایجاد می کند تا مایع را تخلیه کند. بین یک الی دو ماه معمولا مراقبت می خواهد که منجر به  بیماری های حاد دیگر نشود.برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آبسه بارتولین به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

حذف بارتولین

این مورد بسیار کم اتفاق می افتد و زمانی است که  آبسه دوباره تکرار شود، در این مورد بارتولین را حذف می کنند.

استفاده از آنتی بیوتیک ها

آبسه بارتولین

آنتی بیوتیک ها برای حذف عفونت ها بسیار موثر عمل می کنند، که برای این کار پزشک هم قبل از عمل جراحی و هم بعد از عمل جراحی آنتی بیوتیک تجویز می کند و باید مصرف شود. البته استفاده از آنتی بیوتیک ها همیشه ضروری نیست، اگر از نوع عفونی باشند، قاعدتا نیاز است.

با توجه به روش های بالا ملاحظه کردید، این نوع آبسه در ناحیه حساسی از خانم ها اتفاق می افتد و دقت نکردن به درمان آن و استفاده از درمان های خانگی نه تنها مفید نیست، بلکه در نوع خود می تواند عامل ایجاد سایر مواد عفونی باشد. پس سعی کنید در درمان آبسه بارتولین از پزشک متخصص زنان بهره ببرید تا با مشکلات عدیده دیگر مواجه نشوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آبسه بارتولین به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

مقالات پیشنهادی مجیب

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

معمولا در مراکز روانشناسی بخش اعظمی از مشاوره ها به مشاوره جنسی و زناشویی زوجین اختصاص داده می شود که بسیار مهم و تاثیر گذار است، به این دلیل که وجود سلامتی و رابطه جنسی کار امد برای حفظ و ادامه بقای رابطه زناشویی بسیار مهم است، همان طور که در بالا هم اشاره شد، برای مشکلات جنسی و بیماری های جسمی این بخش حتما باید با متخصص صحبت کنید.

اما از ناحیه روحی و روانی و مسائل روانشناختی که در طول دوران درمان بین زن و شوهر اتفاق می افتد بهتر است که با یک مشاور روان درمانگر صحبت کنید تا از مسائل و مشکلات پیش رو جلوگیری به عمل اید.

برای این منظور به راحتی با گرفتن شماره تماس zendeghima.ir  از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب ارتباط خود را با  سایت زندگی ما برقرار کنید.

 

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه