روانشناسان می گویند‌‌ مطالعه با موبایل مناسب نیست

مطالعه با موبایل
   

روانشناسان می گویند‌‌ مطالعه با موبایل مناسب نیست

از زمانی که ابزار های فناوری پایشان به زندگی انسان باز شد تغییر و تحولات بسیاری به دنبال داشت. یکی از مواردی که تغییر پیدا کرد روش مطالعه ی افراد از شکل سنتی آن به شکل مدرن بود.

کلمات کلیدی:(اثرات مطالعه با موبایل |مطالعه با موبایل |روش های مطالعه|آثارمخرب صفحه موبایل در مطالعه )

مدت زمان مطالعه: ۷ دقیقه

در گذشته ها افراد برای مطالعه با کتاب های کاغذی و چاپی سر و کار داشتند اما حال با پیشرفت تکنولوژی و وجود ابزارهایی مثل موبایل، تبلت و … روش مطالعه هم عوض شده و کتاب های مورد نظر به صورت الکترونیک و در قالب فایل های PDF و … در دسترس هستند. مطالعه با موبایل یا گوشی همراه اگرچه سهولت دسترسی به مطالب و اطلاعات را به همراه داشته است اما اکثر روانشناسان و دانشمندان به دلیل تحقیقات انجام شده چندان با آن موافق نیستند و آن را برای ذهن و چشم نا مناسب می دانند.

 مطالعه با موبایل

آنچه در این مقاله برای شما آورده ایم

ابتدا نگاهی اجمالی به راه های مطالعه و دلایل محبوبیت آن ها می پردازیم و در ادامه خواهیم گفت که چرا مطالعه با موبایل مناسب نیست.

 

انواع روش های مطالعه

مطالعه با موبایل

روش سنتی و کتاب های چاپی

مطالعه ی کتاب های چاپی و کاغذی همیشه حس خوبی به دنبال دارد مخصوصاً برای عاشقان کتاب و مطالعه. طبق تحقیقاتی که دانشمندان انجام داده اند ثابت شده است که مطالعه از طریق کتاب های الکترونیک درصد یادگیری را تا حد قابل توجهی کاهش می دهند. مطالعه کتاب های کاغذی خستگی و آسیب های جسمی کمتری برای چشم و بدن به دنبال دارد. یکی از محاسن مطالعه ی کتاب های کاغذی این است که امکان مطالعه ی آنها به هیچ وسیله ای وابسته نبوده و همیشگی و در دسترس هستند.

مطالعه مدرن به سبک الکترونیک  

پیشرفت ابزارهای فناوری باعث شد که کتاب ها در نسخه های الکترونیک هم در دسترس عموم قرار بگیرند. این دسترسی آسان از طریق اینترنت و کاهش هزینه های اقتصادی تهیه کتاب موجب شد که این نوع از کتاب ها جای خود را در میان افراد جامعه باز کنند. یکی از پیامدهای سودمند مطالعه با موبایل یا تبلت صرفه جویی در مصرف کاغذ، قطع کمتر درختان و جلوگیری از آسیب های محیط زیست بود. فایده ی دیگری که کتاب های الکترونیک دارد کاهش هزینه های تولید و در نتیجه کاهش قیمت نهایی برای مصرف کننده است. استفاده از کتاب های الکترونیک بسیار آسان است و شما در هر شرایطی آن را در موبایل یا تبلت خود به همراه دارید. همچنین وجود امکانات نرم افزاری مثل جستجو، علامت گذاری، انتخاب صفحات باعث راحتی در مطالعه شده است.

مطالعه با موبایل

اگر شما هم با بهانه کردن این فواید مطالعه با موبایل می خواهید بر اعتیاد به موبایل  خود سر پوش بگذارید خواهش می کنیم که ادامه ی این مقاله را بخوانید تا متوجه شوید که چه صدماتی را به جان خود وارد می نماید.


مقالات زیر هم برای شما مهم هستند :

 

هدف هر مرکز درمانی رفع مشکلات بیماران مراجعه کننده ی آن است. کلینیک های روانپزشکی هم با منظور کمک به مشکلات و بیماری های روحی و روانی افراد تاسیس شدند تا بتواند سلامت روح و جسم را برای افراد جامعه فراهم نمایند چرا که ارتباط مهمی میان روح و جسم وجود دارد و ریشه ی بسیاری از بیماری های جسمی ما مربوط به روان ما می باشد. مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب هم با هدف ارائه خدمات نوین و آنلاین به تمام هموطنان عزیز در هر نقطه ای از کشور راه اندازی شده است. مجموعه ای از افراد متخصص و با تجربه که قطعاً راه حل مشکلات شما در دستانشان خواهد بود فقط کافی است که با شماره ثابت zendeghima.ir بدون نیاز به گرفتن کد و صفر تماس حاصل نمایید و در مورد مسائل خود مانند همین اعتیاد به موبایل با آنها گفتگو نمایید.

 

مطالعه با موبایل چه پیامدهایی را برای شما دارد

مطالعه با موبایل

درست است که مطالعه با موبایل و تبلت دارای صرفه ی اقتصادی بوده و دسترسی پذیری بیشتری دارد اما مثل هر تکنولوژی دیگری برای فرد مضرات و معایبی هم به دنبال دارد.

تحقیقات نشان داده است که کسانی که به هنگام شب قبل از خوابیدن کتاب ها و مطالب الکترونیک را مطالعه می نمایند کارایی کمتری برای انجام کارهای روز بعد دارند و اکثراً با بی خوابی، نا آرامی و کسالت مواجه هستند.

یکی از مهمترین معایب مطالعه با موبایل یا تبلت آسیب ها و مشکلات چشمی است که خیره شدن به صفحه ی نمایشگر برای فرد ایجاد می کند. نگاه کردن به صفحه ی موبایل در طولانی مدت باعث تاری دید، خستگی چشم و عیوب انکساری می گردد.

به علت نوع وضعیت قرار گیری موبایل در دست و نحوه ی نشستن هنگام مطالعه با موبایل فرد دچار آسیب های جسمانی مثل مشکلات گردن و ستون فقرات می گردد.

از آنجایی که اکثر افراد در زمان استراحت و خصوصاً هنگام شب به مطالعه می پردازند و این کار را به هنگام خواب و در اتاق تاریک انجام می دهند اشعه ی ساطع شده از صفحه ی نمایشگر باعث آسیب به مغز می شود.

یکی دیگر از معایب مطالعه با موبایل دریافت همزمان پیام ها، ایمیل ها و نوتیفیکیشن های زیاد است که تمرکز ما را در مطالعه از بین می برد.

از آنچه که گفته شد به این نتیجه می رسیم که بهتر است به سیستم سنتی مطالعه ی خود باز گردیم. البته شاید علت اصلی مطالعه ی شما با موبایل بیشتر مربوط به اعتیاد شما به موبایل باشد که فکر می کنید همه ی امور باید از طریق این ابزار فناوری انجام شود. اگر در خود نشانه های اعتیاد به موبایل را می بینید بهتر است با خود صادق باشید و برای درمان این مشکل به مشاور یا روانشناس مراجعه نمایید.

مرکز مشاوره تلفنی مجیب می تواند به عنوان یک کلینیک روانشناسی و روان درمانی همراه شما باشد. شما می توانید از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با شماره ی ثابت zendeghima.irتماس گرفته و از ما برای درمان این مشکل و هر مشکل روحی و روانی دیگری که دارید کمک بخواهید. مشکل شما هر چه که باشد قابل درمان بوده و راه حلی دارد فقط نیاز دارید که آن را به خوبی شناسایی کنید و دلایل بروز آن را بدانید در این صورت حتماً با کمک ما آن را پشت سر خواهید گذاشت.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه