واگویی تخیلات ذهنی برای جلوگیری ترس از تاریکی

ترس از تاریکی
   

ترس از تاریکی ممکن است بخشی از رشد طبیعی در کودکان جوان باشد, در حالی که این امر برای بزرگسالان نیست. نیکوتو فوبیا یا ترس از تاریکی می تواند کسی را به محدود کردن فعالیت های خود و جلوگیری از شرایط خاص و اضطراب منجر شود.

دانشمندان می گویند که ترس از تاریکی یک مکانیزم تکاملی است که از اجدادمان به ما منتقل شده است. همان طور که ما رشد می کنیم, مغزمان زمان می برد که بداند که ترس های ما بی اساس است. روانشناسان معتقدند که ۵۰% کودکان بین ۲ تا ۷ سالگی از تاریکی می ترسند. و بدون درمان, این ترس می تواند در بزرگسالی هم ادامه پیدا کند. در میان بزرگسالان, ۸ درصد زنان و ۳درصد مردان از تاریکی می ترسند, که اغلب منجر به بیخوابی آنها می شود.

به همین دلیل مراجعه به مراکز روانشناسی در همین اوایل دوران زندگی می تواند کمک شایانی به این گونه ترس ها و ادامه آنها در بزرگسالی هم انجام دهد. سایت زندگی ما یکی از مراکزی است که با متخصصانی که در این زمینه دارد می تواند شما را در این خصوص راهنمایی کند.

|ترس از تاریکی| دلایل ترس از تاریکی|مقابله با ترس از تاریکی|علائم ترس از تاریکی|

مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

مقابله با ترس از تاریکی

ترس از تاریکی بر اساس تخیل شماست. ایده این است که از تخیل خود استفاده کنید. زیرا زمانی که به این درک برسید که ترس شما فریبنده است, با تخیلات جادویی خود می توانید این وضعیت را کنترل کنید.

بعضی افراد با استفاده از تخیلات خود می توانند برای خود تصور کنند که یک پتو ایمنی دارند که موقع خواب آنها را از همه چیز ایمن می کند. این کار با استفاده از یک مکانیزم روان شناختی کمک می کند تا ترس از شما دور شود. تاکنون هر کسی این مورد را آزمایش کرده است آن را دوست  داشته است.

روانشناسان راه های زیادی را برای کنترل کردن استرس می توانند به کودکان و بزرگسالان آموزش دهند. مجموعه ای گسترده تر از استراتژی را برای مدیریت احساسات منفی دارند. اما کودکان شیوه های بسیار کمتری را برای مقابله با ترس دارند. به همین دلیل والدین می توانند نقش گسترده ای در کم شدن ترس کودکان به واسطه داستان های تخیلی که برای آنها می خوانند داشته باشند.

ترس شدید از تاریکی می تواند علائم شدید اضطراب و افسردگی را ایجاد کنند. مطالعاتی که بر روی این ترس ها انجام شده است نشان داده اند که اغلب انسان ها از تاریکی به دلیل عدم وجود هرگونه محرک بصری می ترسند, به عبارت دیگر, مردم از تاریکی و شب می ترسند زیرا نمی توانند ببینند که چه چیزی در اطراف آنهاست.

علائم ترس از تاریکی

ترس های مختلف علائم مشابهی دارند. این نشانه ها ممکن است فیزیکی یا عاطفی باشند. این علائم ممکن است ناشی از تاریک بودن یا حتی فکر کردن درباره شرایطی باشد که شما در تاریکی قرار دارید.

علائم فیزیکی عبارتند از:

مشکل تنفس

ضربان قلب شدید

تنگی قفسه سینه یا درد

سرگیجه

ناراحتی معده

تعریق

ترس از تاریکی

علائم عاطفی عبارتند از:

احساس غم انگیزی از اضطراب و یا وحشت

نیاز شدید به فرار از وضعیت

جدایی از خود یا احساس غیر واقعی

از دست دادن کنترل یا احساسا دیوانگی

احساس ترس بیش از حد شما

به همین دلیل شما با واگویی تخیلات ذهنی می توانید این گونه ترس ها را از خود دور کنید و به جای افکار منفی, افکار مثبت را در خود پرورش دهید.

عوامل خطر ترس از تاریکی

عوامل خطر اضافی عبارتند از:

والدین مضطرب, بعضی از فرندان به دلیل مضطرب بودن بیش از حد والدین خود در مورد مساعل خاص می ترسند.

احساس وابستگی بیش از حد, در صورتی که بیش از حد وابسته به والدین خود باشید, می توانید احساس ناراحتی کنید و مضطرب باشید.

ژنتیک, بعضی از بزرگسالان و کودکان به احتمال زیاد به علت ژنتیکی ترس بیش از حد از تاریکی را دارند.

سایت زندگی ما می تواند در این موارد بسیار موثر باشد و به شما راه های کم شدن ترس از تاریکی را آموزش دهد .

تشخیص ترس از تاریکی

تشخیص شامل ملاقات با یک پزشک یا روانشناس و پاسخ به سوالات در مورد علاعم شما است. پزشک شما هم چنین ممکن است سابقه روانپزشکی و اجتماعی شما را بررسی کند. شما می توانید تمام مشکلات خود را صادقانه با پزشکتان در جریان بگذارید تا پزشک بهتر بتواند از شرایط روحی شما با خبر شود و بهترین راه کارها را به شما معرفی کند.

درمان شناختی ترس از تاریکی

این نوع درمان به مردم کمک می کند که احساسات خود را از اضطراب تشخیص دهند و آنها را به افکار مثبت یا واقع گرایانه جایگزین کنند. با نیکوتوفوبیا, فرد ممکن است اطلاعاتی را اراعه کند تا نشان دهد که بودن در تاریکی لزوما منجر به پیامد های منفی نمی شود. این نوع درمان معمولا به تنهایی برای درمان بیماری ها مورد استفاده نیست.

درمان آرامش شامل کارهایی مانند تنفس عمیق و ورزش است. این می تواند به افراد کمک کند تا فشار و علاعم جسمی مرتبط با ترس های خود را مدیریت کنید. هم چنین واگویی تخیلات ذهنی هم در این زمینه می تواند به شما کمک کند که مدام تخیلات خوب را در ذهن تدایی کنید و از فکر کردن به تخیلات منفی خود داری کنید تا بتوانید ترس از تاریکی خود را کنترل کنید.

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب

اگر فکر می کنید که خودتان یا فرزندتان دارای ترس از تاریکی هستید, منابع زیادی وجود دارند که ممکن است از انها کمک بگیرید. تماس با پزشک یا روانشناس خود اولین گام برای رسیدن به درمان است. درمان می تواند با درمان شناختی یا رفتاری به ترس و نگرانی تان کمک کند.

سایت زندگی ما این استراتژی ها را به والدین آموزش خواهد داد که به چه صورت از ترس کودکان خود به واسطه تخیلات آنها بکاهند.

سایت زندگی ما هم می تواند به شما کمک کند تا بهتر بتوانید روی افکار خودتان کار کنید و ذهنیت مثبت از اطرافیانتان داشته باشید. تا بهتر بتوانید بر ترس های خود غلبه کنید و آنها را کم کنید.

سایت زندگی ما همه روزه حتی در ایام تعطیل از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب پاسخ گوی شما می باشد.

شما با تماس با این مرکز با شماره تلفن zendeghima.ir می توانید بدون حضور فیزیکی, فقط با یک تماس مشکلات خود را مطرح کنید و راهنمایی های لازم را از مشاوران بگیرید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه