پدیده پورکینجه در روانشناسی چیست؟

پدیده پورکینجه در روانشناسی
   

کور رنگی در واقع همان مشکل بینایی در دیدن رنگ ها است. اگر در تشخیص رنگ ها با دوستان خود مشکل دارید ممکن است شما مبتلا به پدیده پورکینجه و با همان کور رنگی باشید. کور رنگی  و یا همان پدیده پورکینجه بر اثر آسیب در شبیکه چشم رخ می دهد.

جالب است بدانید که شبکیه چشم از سلول های مخروطی شکل تشکیل شده است و این سلول های مخروطی شکل دارای زنگ دانه های می باشند که پردازش درست رنگ های ابتدایی همانند قرمز، سبز، آبی سبب دیدن طیف گسترده ای از رنگ ها خواهند شد.

در واقع پدیده پور کینجه زمانی اتفاق می افتد که این سلول ها آسیب دیده باشند. برای تشخیص آن که ببینید آیا شما هم مبتلا به کور رنگی هستید یا خیر می توانید با یک مرکز مشاوره خوب در تماس باشید.

با بیان علائم و همچنین با پاسخ به سوالات آن ها می توانید دریابید که آیا مبتلا به پدیده پور کینجه هستید یا خیر. مرکز مشاوره تلفنی مجیب یکی از با سابقه ترین و معتبر ترین مراکز مشاوره تلفنی ایران است.

این مرکز مشاوره در تمامی روز های هفته حتی روز های از ساعت ۰۸ صبح الی ۱۲ شب آماده پاسخگویی به تماس های شما عزیزان می باشند. برای تماس با مرکز مشاوره تلفنی مجیب می توانید با شماره zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

کور رنگی

علت کور رنگی  چیست؟

کور رنگی زمانی اتفاق می افتد که سلول های حساس به نور در شبکیه قادر به پاسخ مناسب به تغییرات طول موج نور نیستند که مردم را قادر به دیدن یک آرایه رنگ می کند.

فتوولتائیک در شبکیه، میله ها و مخروط ها نامیده می شود. میله ها بیشتر غنی هستند که تقریبا ۱۰۰ میلیون میله در شبکیه انسان وجود دارد.  آن ها به نور بسیار حساس هستند، اما میله ها قادر به درک رنگ نیستند.

۶ تا ۷ میلیون مخروط در شبکیه انسان، مسئول دید رنگی هستند و این گیرنده های فتوولتائیک در ناحیه مرکزی شبکیه به نام ماکولا متمرکز می شوند.
مرکز ماکولا فوئا نامیده می شود، و این ناحیه کوچک (قطر ۰٫۳ میلی متر) حاوی بالاترین غلظت مخروط ها در شبکیه است و مسئول دید رنگی ترین رنگ ما است.

اشکال ارثی از کور رنگی اغلب با کمبود ها در نوع خاصی از مخروط ها یا عدم انعکاس این مخروط ها ارتباط دارد. کور رنگی علاوه بر ارثی بودن می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که در ادامه می خواهیم برای شما برخی دیگر از علل کور رنگی در روانشناسی را توضیح دهیم.

کور رنگی زمانی اتفاق می افتد که سلول های حساس به نور در شبکیه قادر به پاسخ مناسب به تغییرات طول موج نور نیستند که مردم را قادر به دیدن یک آرایه رنگ می کند.

برخی دیگر از علل بروز کور رنگی :

  • بیماری پارکینسون ( Parkinson’s disease) : پارکنیسون بیماری است که به سلول های عصبی در شبیکه چشم آسیب رسیده است که سبب ایجاد کور رنگی می شود.
  • آب مروارید: آب مروارید بیماری است که به علت کدر شدن عدسی چشم رخ می دهد. در واقع مبتلایان به این بیماری رنگ هار شفاف نمی بینند. پس از عمل آب مروارید ممکن است بیماری کور رنگی فرد نیز رفع شود.
  • تیاگابین برای تشنج: داروی ضد تشنج تیگابین که ممکن است با مصرف آن دید رنگ ها تا ۴۱ درصد کاهش یابد. همچنین باید به این نکته توجه نمایید که این علائم کور رنگی با مصرف داروی ضد تشنج احتمال دارد دائمی نباشد.
  • نوروپاتی اپتیک ارثی لبر ( LHON ) : نوروپاتی اپتیک یک بیماری ارثی ندر میان مردان می باشد. جالب است بدانید که این بیماری احتمال دارد علائم دیگری نداشته باشد و تنها درصدی  از کور رنگی را نشان دهد، که به آن کوری رنگ قرمز و سبز می گویند.
  • سندروم کالمن: سندروم کالمن یکی از بیماری های وراثتی است که سبب آسیب در غده هیپوفیز خواهد شد. این بیماری قادر است  مشکلات مربوط به جنسیت و همچنین رشد اندام های را محدود نماید. پدیده کور رنگی نیز می تواند فقط یکی از نشانه های این سندروم به شمار آید.

درمان پدیده پور کینجه یا همان کور رنگی

درمان کور رنگی

طبق آزمایشات انجام شده بر روی میمون ها در دانشگاه واشنگتن و فلوریدا در سال ۲۰۰۹ می توان این گونه بیان نمود که ژن درمانی بر روی میمون ها پاسخگو بوده است. به همین دلیل برای درمان کور رنگی در میان انسان ها نیز باید این آزمایش انجام شود تا ببینیم نتیجه ان مثبت است یا خیر.

بنابرایم تا کنون درمانی برای کور رنگی پیدا نشده است. اما نگران نباشید برخی از استراتژی هایی برای مقابله با آم وجود دارد.

تقریبا اکثر افراد در دیدن رنگ ها دچار مشکل هستند. اما برخی از شغل ها نیز وجود دارد که نیاز به تشخیص دقیق رنگ ها می باشند همانند طراح گرافیک.

اگر در اوایل زندگی خود آگاه شوید که شما مبتلا به پدیده پورکینجه هستید، ممکن است بخواهید یک کار حرفه ای را انتخاب کنید که به درک درست رنگ ها نیاز نداشته باشد.

بنابراین برای آن که متوجه شوید مبتلا به کور رنگی هستید یا خیر تا بتوانید در مورد آینده شغلی خود بهتر تصمیم بگیرید می توانید با مشاوران با تجربه سایت زندگی ما در تماس باشید.

برای تماس با مرکز مشاوره تلفنی مجیب می توانید با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید. سایت زندگی ما در تمامی روز های هفته حتی روز های نعطیل از ساعت ۰۸ صبح الی ۱۲ شب آماده پاسخگویی به تماس های شما عزیزان می باشد.

 

مقالات پیشنهادی مجیب

 

نتیجه گیری

پدیده پور کینجه یا همان بیماری کور رنگی می تواند ارثی باشد و یا بر اثر بیماری هایی که در بالا بیان شده است رخ دهد. در این پدیده به شبیکه چشم آسیب رسیده است و آن قسمتی از چشم که مسئول تشخیص رنگ ها است نمی تواند به خوبی کار خود را انجام دهد. اما این اتفاق تقریبا برای اکثر افراد اتفاق افتاده است.

افرادی که می خواهند در آینده شغل هایی نظیر طراح گرافیگ را داشته باشند باید قبل از انتخاب آن ببینند مبتلا به بیماری کور رنگی هستید یا خیر. برای تشخیص کور رنگی می توانید با بهترین و معتبر ترین مرکز مشاوره تلفنی مجیب در تماس باشید.

این مرکز مشاوره دارای سابقه بسیار بالایی در زمینه مشاوره های مختلف است. برای تماس با مرکز مشاوره تلفنی مجیب کافیست شماره zendeghima.ir شماره گیری نمایید. مرکز مشاوره تلفنی مجیب در تمامی ایام هفته حتی روز های تعطیل از ساعت ۰۸ صبح الی ۱۲ شب آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است.

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

1
برچسب ها :

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • ....
    3 سال پیش

    بااجازه بخشی از متن کپی شد