سوزاک : نشانه ها و راه های درمان

سوزاک
   

سوزاک چیست؟ اگر به دنبال یافتن پاسخ این سوال هستید ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

بیماری هایی که تنها از طریق تماس جنسی ایجاد می شود به بیماری های مقاربتی یا آمیزشی معروف است. گاهی بیماری های مقاربتی، علائم و نشانه های دقیقی ندارند و در ابتدای شکل گیری بیماری، هیچ نشانه ای از بیماری در فرد دیده نمی شود.

نشانه ها زمانی بروز کرده و نمایان می شوند که به اندازه کافی پیشرفت کرده باشند. زمانی فرد متوجه بیماری اش می شود که از دردهای مزمن لگن و اندام تناسلی خود احساس کلافگی و ناراحتی کند. اگر تشخیص بیماری های مقاربتی، در مراحل اولیه صورت بگیرد با مصرف آنتی بیوتیک ها می توان خیلی ساده بیماری را کنترل کرد. اما اگر تشخیص در زمان مناسب صورت نگیرد عواقب و خطرات جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سوزاک  می توانید به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید

در مواردی دیده شده که فرد به دلیل بیماری های مقاربتی به ورطه نازایی و ناباروی کشیده شده است. یکی از رایج ترین بیماری های مقاربتی که شیوع چشمگیری داشته و دارد، سوزاک است. در این مقاله موضوع سوزاک، نشانه ها، و راه های درمان آن را تشریح خواهیم کرد.

تعریف سوزاک

سوزاک

سوزاک یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی (STD) است که در زنان و مردان اکثر جوامع به وفور دیده می شود. عفونت ناشی از باکتری نایسریا گونوره آ، باعث شکل گیری و بروز این بیماری می شود.

عفونت نشات گرفته از باکتری مذکور، نقاط گرم و مرطوب بدن مانند گلو، چشم ها، مجاری ادرار(به طور خاص لوله ای که از مثانه خارج می شود)، واژن، مقعد، و دستگاه تناسلی جنس مونث (شامل لوله های فالوپ، گردن رحم و رحم) را دچار مشکل می کند.

برخی از رفتارها نیز به طور غیر مستقیم احتمال ابتلای به سوزاک را افزایش می دهند. به طور مثال ممکن است فردی به دلیل مصرف الکل، در حالت مستی، به سمت رابطه نامتعارف و غیر بهداشتی جنسی حرکت کند و در دام بیماری های مراقبتی گرفتار شود.

افرادی که در روابط جنسی شان نکات بهداشتی را در نظر نمی گیرند، آن هایی که از کاندوم استفاده نمی کنند و حتی آن هایی که با افراد مختلف آمیزش می کنند بیشتر در معرض ابتلای به بیماری سوزاک هستند.

نشانه ها و علائم شکل گیری سوزاک

پس از ۲ الی ۱۴ روز، نشانه های سوزاک بروز کرده و آشکار می شود. گاهی پیش می آید که فرد بیمار هیچ علامت خاصی را تجربه نکند. افرادی که هیچ علامتی در آن ها دیده نمی شود، به حامل بدون علامت نیز مشهورند. این افراد راحت تر می توانند عفونت را به سایرین منتقل کنند. علائم سوزاک در مردان و زنان به دلیل تفاوت ماهوی این دو جنس، یکسان نیست.

بیماری سوزاک در مردان، می تواند علامت خاصی نداشته باشد. گاهی نیز امکان دارد که مرد بیمار، تا آخر عمر هیچ علامتی را احساس نکند. با این حال، در برخی از مردان نشانه های عفونت، پس از یک هفته خود را نمایان می شوند.

اولین نشانه سوزاک، احساس درد هنگام ادرار کردن است. سایر نشانه ها عبارتند از: قطره قطره ادرار کردن، تکرار ادرار، نیاز فوری به ادرار کردن، ترشح مایع به رنگ های سفید، زرد، و چرک مانند. ورم کردن بیضه ها، و احساس درد شدید و مداوم در ناحیه گلو از دیگر علائم سوزاک در مردان است.

اما بر خلاف مردان، علائم سوزاک در زنان بسیار خفیف است. این موضوع، تشخیص بیماری را دشوارتر می کند. عفونت ناشی از سوزاک شاید تا حد زیادی به عفونت های قارچی یا باکتریایی واژینال شباهت داشته باشد.

ترشحات آبکی سبز رنگ از واژن، احساس درد و سوزش موقع ادرار، پریودهای دردناک تر، احساس درد در ناحیه گلو، درد در ناحیه شکم و زیر شکم، تب و نیاز به دفع ادرار به صورت مکرر از جمله نشانه های بیماری سوزاک در زنان است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سوزاک می توانید به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید

راه های کنترل و درمان سوزاک

سوزاک

درمان سوزاک با مصرف آنتی بیوتیک های مدرن امکان پذیر است. آنتی بیوتیک ها را در هر درمانگاهی، دولتی یا خصوصی، قابل دسترسی است. برخی از بیماران مبتلای به سوزاک، سعی می کنند با روش های خانگی و بدون توجه به علم پزشکی، بیماریشان را کنترل کنند. خود درمانی نه تنها در این زمینه بلکه در هیچ زمینه ای توصیه نمی شود. اگر حدس می زنید که به بیماری سوزاک دچار شده اید، با مراجعه به یک درمانگاه، پس از انجام آزمایش های لازم نسبت به بیماری یا سلامتی خود اطمینان حاصل کنید.

تزریق آنتی بیوتیک سفتریاکسون یا مصرف آزیترومایسین به منظور درمان سوزاک بسیار کاربردی است. استفاده از آنتی بیوتیک های متضمن بازیابی سلامت جسمانی است. اگر در مرکز یا درمانگاهی، ابتلای فردی به سوزاک درست تشخیص داده شود احتمالا از شریک جنسی او نیز آزمایشاتی گرفته خواهد شد.

این کار با هدف جلوگیری از انتشار بیماری انجام می شود و یکی از قوانین مصوب پزشکی است. با شرکت در کلاس های آموزشی قبل از ازدواج، و همچنین دریافت مشاوره از مراکز معتبر می توان نسبت به پیشگیری از ابتلای به سوزاک اقدام کرد.

مقالات پیشنهادی مجیب

سایت زندگی ما سوزاک

سوزاک به واسطه آمیزش های غیر بهداشتی، روابط جنسی اورال(دهانی)، مقعدی و یا واژینال از فرد بیمار به شریک جنسی انتقال می یابد. افرادی که در روابط جنسی شان نکات بهداشتی را در نظر نمی گیرند، آن هایی که از کاندوم استفاده نمی کنند و حتی آن هایی که با افراد مختلف آمیزش می کنند بیشتر در معرض ابتلای به بیماری سوزاک هستند. بایستی با پرهیزکاری جنسی، تک همسری یا مونوگامی، و استفاده از ابزارهای بهداشتی جنسی مانند کاندوم خطر ابتلای به سوزاک را کاهش داد.

سایت زندگی ما با کادری متعهد، متخصص و مجرب در زمینه های مختلف از جمله ارائه مشاوره های جنسی به منظور پیشگیری از ابتلای به بیماری های مقاربتی نظیر سوزاک، آماده خدمت رسانی به شما بزرگواران می باشد. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود. همین مزیت های سایت زندگی ما است که در کنار کادر متخصص آن، این مرکز را از سایر مراکز متمایز می کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره ۰۲۱۲۸۴۲۹۷۷۶تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه