تفاوت وابستگی عاطفی با دلبستگی

تفاوت وابستگی با دلبستگی
   

تفاوت وابستگی با دلبستگی

زنان در ارتباط خود با دیگران خصوصاً جنس مخالف به عنوان دوست ، همسر یا نامزد خود دچار عواطف و احساسات متفاوتی می شوند. گاه این احساس در جهت غیر منطقی عمل می کند و تبدیل به وابستگی عاطفی زنان می شود و مساله تفاوت وابستگی با دلبستگی پیش می آید. و باعث صدمه زدن به رابطه می شود و گاه هم این احساسات بر اساس شناخت و آگاهی کامل است و نشان دهنده ی علاقه قلبی واقعی و دلبستگی عاطفی در زنان است که بسیار هم برای یک رابطه ضروری می باشد.

کلمات کلیدی( وابستگی عاطفی زنان |وابستگی|بردگی عاطفی| درمان وابستگی کاذب  زنان | علائم وابستگی عاطفی زنان | کنترل وابستگی عاطفی زنان |مشاوره روانشناسی)

زمان مطالعه تخمینی : ۶ دقیقه

زنان باید در ارتباطاتشان تفاوت وابستگی عاطفی و دلبستگی  را بدانند تا رابطه سالم و پایداری را تجربه کنند.

تفاوت وابستگی با دلبستگی

آنچه که در این مقاله با شما در میان می گذاریم    

ابتدا به توضیح و بیان وابستگی عاطفی و بردگی عاطفی که از نتایج وابستگی عاطفی است و دلبستگی عاطفی می پردازیم. سپس تفاوت های میان این دو را بیان می کنیم.

برده داری هنوز تمام نشده است!

تفاوت وابستگی با دلبستگی

وابستگی عاطفی نوعی احساس عاطفی بیمارگونه است که در آن فرد تمام احساسات، شادی ها و خوشی ها، غم ها و ناراحتی هایش و در کل تمام زندگی اش وابسته به حضور فردی دیگر است.

زنان در وابستگی عاطفی اعتماد به نفس و عزت نفس خود را از دست می دهند و دچار ضعف، ترس و نگرانی می شوند.

وابستگی به معنای عادت کردن است و از آنجایی که فرد احساس می کند آدم دوست داشتنی نیست همیشه در ترس از دست دادن فرد مقابل است و این باعث آسیب دیدن او در رابطه می شود.

از آنجایی که در وابستگی عاطفی دیدگاه فرد به مسائل غلط و نادرست می باشد، فکر می کند که دوست داشتن کسی یعنی اطاعت بی چون و چرا از فرد مقابل بدون در نظر گرفتن خواسته ها و علایق خود. او همواره بر این باور است که نسبت به تمام احساسات و عواطف طرف مقابل مسئول است و باید تمام تلاش خود را برای شاد کردن و راضی نگه داشتن او انجام دهد و اینگونه به بردگی عاطفی تن می دهد.

در بردگی عاطفی فرد تمام ارزش ها،خواسته ها، عقاید و آرزوهای خود را فراموش می کند و برای اینکه مورد محبت و تایید دیگران واقع شود تنها به درخواست های آنها اهمیت می دهد.

در این بین چون معمولاً فرد به ناچار و بدون میل باطنی کاری را انجام می دهد و همیشه منتظر جبران از سوی فرد مقابل است دچار احساس خشم و گناه می شود و دائماً در حال سرزنش خود و دیگران است.

با توجه به اینکه وابستگی عاطفی زنان به دلیل تامین نیازهای روحی، جنسی و مادی ایجاد می شود به فرد مقابل و پاسخگویی نیازهایش از سوی او عادت می کند و این عادت کردن سرآغاز پذیرش هرگونه آسیب و آزار در رابطه می شود چون همانند فرد معتاد دچار وابستگی شده و ترک آن بسیار سخت خواهد بود.

در اینجا از شما زنان عزیز می خواهیم که حواستان به خودتان و نوع عواطفتان باشد. برای خود ارزش قائل باشید و بدانید که خدا شما را به عنوان برده نیافریده است و نباید تسلیم بردگی عاطفی شوید. شما با ارزش و قدرتمند هستید و لیاقت احترام و دوست داشته شدن را دارید.

اگر در روابط خود به وجود وابستگی عاطفی زنانه که آفت هر رابطه ای است پی بردید، نیاز نیست شروع به سرزنش خود نمایید. کافی است تصمیم بگیرید که از وابستگی عاطفی و عادت کردن به کسی یا چیزی دست بردارید.

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب به دلیل داشتن کارشناسان حرفه ای و متخصص به عنوان مشاور و همراه آماده همراهی شما می باشد. مشاوران ما ماحصل سال ها تجربه خود را در اختیارتان می گذارند. به شما یاد می دهند که به خود هم اهمیت دهید در عین اینکه خودخواه نباشید. خود را مانند دیگران دوست داشته باشید و بپذیرید که عشق یک موهبت و ارزش است و به چشم وظیفه ی خود به آن نگاه نکنید تا مورد سوء استفاده از سوی اطرافیان واقع نشوید. شما می توانید با شماره … از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب بدون نیاز به رزرو وقت قبلی و مراجعه حضوری و تحمل ترافیک با مشاوران ما تماس بگیرید و در مورد احساسات و روابطتان و مشکلاتی که در این میان وجود دارد با آنها گفتگو نمایید و از راهنمایی های آنها بهره مند شوید.


مقالات زیر را از دست ندهید :

 

حس شیرین دلبستگی

دلبستگی احساسی کاملاً مثبت و عمیق است که از روی شناخت شکل گرفته است و باعث پایداری رابطه و ایجاد انگیزه برای بهبود آن رابطه می شود.

دلبستگی عاطفی ناشی از دیدگاه واقع بینانه به رابطه است و در نتیجه فرد به منافع و ارزش های هر دو نفر یعنی خود  و دیگری اهمیت می دهد.  در این نوع رابطه فرد چون خود و ارزش هایش را می شناسد از هرگونه ترس و اضطراب از بین رفتن رابطه به دور است.

فرق از کجا تا به کجاست 

تفاوت وابستگی با دلبستگی

حال که با مفاهیم  اصلی آشنا شدیم خوب است که به تفاوت های میان وابستگی عاطفی  و دلبستگی  آنها بپردازیم تا با آگاهی از آنها در جهت داشتن روابطه سالم گام برداریم.

  1. مهمترین و اصلی ترین تفاوت این است که دلبستگی عاطفی برگرفته از عقل و منطق می باشد در حالیکه وابستگی عاطفی ارتباطی بر اساس عواطف و هیجانات زودگذر است.
  2. دلبستگی نشانه کمال و رشد بوده و صفت انسانی با ارزش است حال آنکه وابستگی ناشی از نیاز روانی و ضعیف بودن فرد است.
  3. روابطی که بر مبنای دلبستگی هستند همانند چشمه ای همیشه در جوشش ولی ثابت است. با آرامش همراه می باشد و پایدار است. اما در روابطی که وابستگی عاطفی وجود دارد دو نفر همیشه وسط یک دریای طوفانی به سر می برند. ترس و اضطراب از این رابطه هرگز دور نشده و دائماً در آستانه ی از هم پاشیدگی است.
  4. وقتی دلبسته ی فردی هستید از حضورش لذت می برید و در نبودش هم همیشه با یادآوری او حال شما خوب است و شاد هستید. اما وقتی به کسی عادت می کنید و وابسته می شوید حال خوش شما تنها در گرو وجود و حضور فیزیکی او در کنارتان است و تحمل دوری از او را ندارید.
  5. وابستگی عاطفی ناشی از نیازهای عاطفی، جسمی و مالی است ولی در دلبستگی نیازها نیستند که حرف اول را می زنند.
  6. در دلبستگی عاطفی فرد دارای آزادی عاطفی است و پاسخگویی به نیازها و خواست های دیگران بر اساس میل درونی و رضایت است. در نقطه مقابل وقتی فذرد به دیگری وابسته است برای حفظ او و از دست ندادنش توانایی مقاومت و نه گفتن را ندارد و دچار بردگی عاطفی می شود.
  7. رابطه ای که در آن دلبستگی عاطفی به چشم می خورد سرشار از اعتماد و اطمینان است و به هویت فردی مستقل طرف مقابل احترام گذاشته می شود. اما فرد وابسته همیشه دچار ترس و اضطراب است و تلاش می کند که دیگری را تحت کنترل خود داشته باشد.
  8. وقتی روابط منطقی و همراه با دلبستگی است هر دو نفر ارزشمند هستند و به تفاوت های یکدیگر احترام می گذارند و نیاز به قربانی کردن آرزوها، عقاید و باورهایشان نیست. اما در وابستگی عاطفی فرد وابسته برای حفظ رابطه مجبور به نادیده گرفتن تمام خواسته ها و عقاید خود است.
  9. فردی که دارای احساس دلبستگی است شخصیتی با اعتماد به نفس و مستقل دارد و تا جای ممکن از قراردادن بار مسئولیت های خود بر دوش دیگری خودداری می کند مگر زمانی که واقعاً نیاز به کمک او باشد. اما افراد ضعیف و بدون عزت نفس همیشه از قبول مسئولیت شانه خالی کرده چون احساس ناتوانی می کنند و از طرف مقابل برای هرکاری درخواست کمک می کنند.
  10. دلبستگی ناشی از احساسی معنوی و قلبی است اما وابستگی برگرفته از نیازهای مادی بوده و مسائل معنوی کمتر در آن به چشم می خورد.

اگر شما با کسی در رابطه ی عاطفی هستید گمان نبرید که برای حفظ آن باید از خودگذشتگی افراطی کنید یا خود را قربانی نمایید چراکه در این شرایط احتمال اینکه فرد مقابل زودتر شما را ترک کند حتمی است. برای اینکه این باورهای غلط را از خود دور نمایید و اصول و قواعد رابطه منطقی را بیاموزید نیاز به یک مشاور و روانشناس متخصص دارید تا شما را همراهی کند.

مشاوران مرکز روانشناسی تلفنی مجیب آماده هستند که به شما در تمایز میان وابستگی عاطفی و دلبستگی کمک نمایند تا بتوانید بدون دخالت احساسات و هیجانات غیر منطقی تصمیمات درست بگیرید و دچار اشتباه و خطا نشوید. آنها به شما یاد می دهند که ارزش ها و توانمندی های خود را بشناسید و خود را باور داشته باشید تا رابطه ای پایدار، سالم و توام با آرامش را تجربه نمایید.

آنها تصورات اشتباهی را که همانند ابری جلوی تابش نور حقایق بر دیدگان شما گرفته اند را کنار می زنند تا با واقعیت های رابطه ای که در آن هستید روبرو شوید و جایگاه خود را در آن ببینید.

مشاوره های این مرکز به صورت تلفنی و آنلاین بوده و شما برای برای گفتگو منتظر نخواهید ماند. اگر شاغل هستید و طی ایام معمول وقتی برای مشاوره ندارید نگران نباشید تلفن ثابت ما در هر ساعتی از روز و در تمام طول هفته حتی ایام تعطیل آماده ی پاسخگویی به شما عزیزان است.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه