آیا عشق و علاقه بیش از اندازه باعث بیماری های روانی می شود؟

   

عشق و علاقه بیش از اندازه چگونه است؟

همیشه گفته شده که داشتن تعادل در رفتار ها و اعمال، بسیار مهم و ضروریست؛ زیاده روی در هر کاری، اشتباه است. حتی رفتار هایی که صحیح و درست هستند نیز با زیاده روی، غلط و نادرست می شوند. یکی از این رفتار ها، عشق و علاقه بیش از اندازه است. عشق و علاقه بیش از اندازه نسبت به اعضای خانواده یا هر چیز دیگری اگر از حد بگذرد نوعی مشکل به حساب می آید.

کلمات کلیدی:(عشق و علاقه |عشق و علاقه بیش از اندازه|عوارض عشق و علاقه بیش از اندازه )
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

مرز بین رفتارهای سالم و ناسالم چیست؟ این سؤال بر اساس رویه های مختلف، پاسخ های متفاوتی در علم روانشناسی دارد. در بسیاری از موارد، تشخیص رفتار سالم از ناسالم آن چنان که عموم تصور می کنند، کار راحت و بدون مشکلی نیست. حتی اگر این چنین تشخیص هایی بین مردم رایج باشند، ملاک قابل قبولی به حساب نمی آیند. روان شناسان بالینی سعی می کنند با تعیین ملاک های دقیقی، مرز بین رفتارهای سالم و ناسالم را جدا کنند.

همان گونه که بی تفاوت بودن و به اصطلاح عامیانه عاطفه نداشتن، رفتاری درست و مقبول نیست، گاهی عشق و علاقه بیش از اندازه نیز به رفتاری مرضی تبدیل می شود. تصور زندگی خالی از عشق و محبت، امکان پذیر نیست. یکی از نیازهای مهم انسان این است که مورد محبت قرار بگیرد و به دیگران محبت کند. لازم نیست درمورد فواید و آثار عشق و محبت و ضرورت های آن سخن بگوییم، چرا که بخش قابل توجهی از آثار هنری و ادبی بشر در همین مورد است. اما محبت مرضی چیست؟ گاهی شدت عشق و علاقه آدم ها به یکدیگر به حدی است که به صورت پدیده ای مشکل آفرین درمی آید. محبت مرضی، وابستگی های شدید را به دنبال می آورد که نتیجه آن چندان خوشایند نیست.

اغلب انسان ها براساس آموزش‌های دوران کودکی خود رفتار می‌کنند. برای مثال بسیاری از زنان در کودکی یاد می گیرند که نیاز افراد خانواده مقدم بر آن هاست و شاید در بسیاری موارد مجبور شده‌اند کارهای افراد خانواده را انجام دهند و مسوولیت ‌های زیادی هم بر عهده آن ها بوده و گاها مجبور شده‌اند خود را نادیده بگیرند

 

عشق و علاقه بیش از اندازه

 

چه عواملی موجب بروز عشق و علاقه بیش از اندازه می شود؟

حتما با کسانی برخورد داشته اید که در ابراز محبت خود افراطی رفتار می‌کنند. تا جایی که از خواسته ‌ها و نیازهای خود باز می‌مانند. از طرف دیگر این رفتار مخصوصا با نامزد یا همسرشان می‌تواند باعث شود رابطه‌ شان دچار اختلال شده و فرد مقابل احساس ناراحتی کند. در خیلی از مواقع محبتشان بی پاسخ گذاشته می‌شود؛ زیرا عشق و علاقه بیش از اندازه وقتی درست به کار نمی‌رود خیلی زود به محبت ناسالم تبدیل می‌شود و وقتی فردی بدون درخواست، عشق و علاقه بیش از اندازه می‌بیند، ارزشی برای آن قایل نمی‌شود. در این بخش به عواملی که موجب بروز عشق و علاقه بیش از اندازه می شود، می پردازیم:

کمبود محبت

مشکل این اشخاص عشق و علاقه بیش از اندازه طرف مقابل نیست بلکه آنان خودشان را خیلی کم دوست دارند. چنین آدم‌هایی را انگل عاطفی می نامند. او محبت می‌کند اما در واقع همیشه در حال خواستن عشق و علاقه بیش از اندازه از دیگران است و باعث می‌شود که طرف مقابل نیز احساس ناراحتی کند.

این افراد اغلب اوقات تا حدی درمانده و پرتوقع هستند. در واقع آنان به شدت نیازمند عشق و علاقه بیش از اندازه هستند و به این وسیله با عشق و علاقه بیش از اندازه، به دنبال این هستند که درد های خود را به طور موقت تسکین دهند.

تجربه ‌های دوران کودکی

ممکن است این افراد در گذشته صدمه ‌های فراوانی خورده باشند؛ شاید از یکی از اعضای خانواده‌ و یا اتفاقات ناخواسته دیگر؛ و هنوز آن لطمه روحی التیام نیافته و منشا آن درد همچنان باقی است. آنان از رابطه‌ شان با دیگران مانند مرهمی موقت استفاده می‌کنند تا بتوانند مدتی کوتاه روی زخمشان را بپوشاند.

افرادی که به دلیل مشکلات گذشته، اکنون عشق و علاقه بیش از اندازه می‌کنند، برای بهبود رنج ‌های گذشته باید آن ها را بشناسند و ارتباطشان را با رنج ‌های اکنون خود دریابند. این افراد در دوران کودکی، دایم تحت کنترل دیگران بوده‌اند و اکنون دوست دارند دیگران را تحت کنترل خود دربیاورند. افرادی که عشق و علاقه بیش از اندازه دارند، اغلب مشکلات همسرشان را نمی‌بینند و به گونه‌ای آن ها را انکار می‌کنند. وقتی نیازهای افراد در کودکی بی‌پاسخ باشد، در بزرگسالی به دشواری می‌توانند امیدوار باشند که دیگران به نیازهایشان توجه کنند؛ پس سعی می‌کنند با برآورده‌کردن تقاضا های دیگران و عشق و علاقه بیش از اندازه خود را دوست‌داشتنی نشان دهند.

عوامل فرهنگی در جامعه

تحقیقات نشان می‌دهد که زنان بیشتر از مردان دچار عشق و علاقه بیش از اندازه به دیگران، به ویژه به همسرانشان می‌شوند و این شاید به این خاطر است که مرد ها به دلایل گوناگون از جمله عوامل فرهنگی، بیشتر می‌توانند از خود حمایت کرده و با پرداختن به جنبه‌ های بیرونی زندگی، دردهای درونی زندگی خود و تجارب مخرب دوران کودکی را برطرف کنند. آن ها با غرق‌شدن زیاد در کار یا سرگرمی‌های مختلف، بیشتر می‌توانند از رنج‌های گذشته خود فاصله بگیرند. اما زنان اغلب کمبود ها و تجربه‌ های مخرب خود را در روابط‌ اجتماعی شان نشان می‌دهند.

اغلب انسان ها براساس آموزش‌های دوران کودکی خود رفتار می‌کنند. برای مثال بسیاری از زنان در کودکی یاد می گیرند که نیاز افراد خانواده مقدم بر آن هاست و شاید در بسیاری موارد مجبور شده‌اند کارهای افراد خانواده را انجام دهند و مسوولیت ‌های زیادی هم بر عهده آن ها بوده و گاها مجبور شده‌اند خود را نادیده بگیرند؛ پس طبیعی است هنگام بزرگسالی نیز نتوانند به خود اعتماد داشته باشند و از حق و حقوق خود آگاه باشند.

ترس از تنها شدن

افرادی که عشق و علاقه بیش از اندازه می‌کنند، اغلب از موضوعی ترس دارند؛ ترس از تنها شدن، از اینکه کسی آن ها را دوست نداشته باشد، ترس از اینکه ارزشمند به نظر نرسند، بسیار زود فراموش شوند و…؛ بنابراین آنقدر محبت می‌کنند تا تنها و بی کس نشوند.

راه های درمان عشق و علاقه بیش از اندازه

اگر شما از جمله اشخاصی هستید که عشق و علاقه بیش از اندازه به دیگران ابراز می‌کنند سعی کنید:

  • با خودتان مهربان‌تر باشید، استعدادها و توانایی‌های خودتان را شناسایی کنید و بیشتر برای استراحت و آرامش خود وقت بگذارید.
  • از خود سوال کنید تا چه زمانی می‌خواهید دیگران را بیشتر از خود دوست بدارید و تا کی می‌توانید بیشتر توان خود را برای دیگران و تغییر دادن آن ها صرف کنید؟ آیا بهتر نیست انرژی خود را صرف بهبود و بهتر کردن حال خود بکنید؟
  • اعتماد به نفس خودتان را بالا ببرید و کاملا به خود متعهد باشید تا بتوانید موفق و پیروز شوید.
  • یاد بگیرید هنگامی که کسی از شما کمکی نخواسته، پیش‌قدم نشوید. بگذارید دیگران خودشان مشکلاتشان را تجربه کنند و این شانس را به آن ها بدهید تا بزرگ شوند و رشد کنند.
  • به دیگران احترام بگذارید و این حق را به آن ها بدهید تا خودشان تصمیم نهایی را بگیرند. نگران این نباشید که اگر کاری نکنید مشکلی پیش می‌آید. به جای سلطه‌ بر دیگران، کاری کنید که از ترس‌ های بیهوده خود رها شوید.
  • هنگامی که از کنترل دیگران دست برمی‌دارید، احساس رهایی بیشتری می‌کنید.
  • باید راه‌ های جدیدی برای برقراری ارتباط با خود و دیگران پیدا کنید؛ راه ‌هایی که نشان می‌دهند خودتان می‌خواهید مسئولیت زندگیتان را بر عهده بگیرید.
  • واقعیت‌ ها را به همان صورتی که هستند بپذیرید. فراموش نکنید که شادی و موفقیت با توجه به درون به وجود می‌آید.
  • خواسته ‌ها، سلامتی، کار، تفریح، سرگرمی و فعالیت‌های مربوط به خود را در اولویت قرار دهید و همیشه دیگران را مقدم بر خود ندانید.
  • باید یاد بگیرید خواسته ‌ها و نیازهای شما مهم هستند و این وظیفه شماست که این خواسته ‌ها را برآورده کنید.
  • اگر در خانواده‌ای هستید که محبت و توجه لازم را دریافت نکرده‌اید می‌توانید از مشاور و روانشناس کمک بگیرید. روش‌های موثر و مختلفی مانند روان درمانی فردی برای درمان وجود دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم به مشاور خانواده مراجعه کنید.

زمانی که بهبود پیدا کردید، می‌آموزید برای کمک به دیگران این فقط شما نیستید که راضی می‌شوید، دیگران هم احساس خوبی خواهند داشت. اما کمک شما قبل از این خالصانه و صادقانه نبود. شما باید محبت و علاقه خود را خالصانه و بدون هیچ انتظاری تقدیم دیگران بکنید.

 

عشق و علاقه بیش از اندازه

مقالات پیشنهادی مجیب

 

بهترین راه درمان عشق و علاقه بیش از اندازه، ارتباط گرفتن با اشخاص باتجربه و خبره برای مشاوره، در مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب است. اختلال عشق و علاقه بیش از اندازه، مشکلی است که تنها از راه صحبت و مشاوره حل می شود. و اگر این امر توسط شخص ماهر و متخصصی انجام نشود، ممکن است فرد بیمار را دچار مشکلات بیشتری کرده و نتواند او را درمان کند. مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب، با بهره گیری از بهترین و خبره ترین روانشناسان کشور، در تمامی طول روز و ایام هفته، حتی روزهای تعطیل، پاسخگوی تماس های شما مراجعین محترم است. متخصصان سایت زندگی ما، با استفاده از جدیدترین و به روزترین متد های علم روانشناسی، به معاینه و صحبت با بیماران می پردازند و در نهایت پس از تشخیص درست بیماری، مراحل درمان را آغاز می کنند. مشاورین سایت زندگی ما، مانند دوستی دلسوز، برای مراجعین خود وقت گذاشته و با حوصله فراوان پای صحبت های شما مراجعین عزیز می نشینند. آن ها بدون هیچ محدودیت زمانی پاسخگوی شما هستند و مشکلاتتان را با حفظ امنیت کامل، حل می کنند. یکی از مزیت های مرکز مشاوره تلفنی مجیب این است که شما عزیزان، بدون هیچ اتلاف وقتی، بدون اینکه زمان خود را صرف ماندن در ترافیک های سنگین شهری کنید، در منزل خود تلفن را برداشته و با شماره های سایت زندگی ما تماس می گیرید. همچنین می توانید مشاور یا متخصص موردنظرتان را باتوجه به مشکل خود انتخاب کرده و با مشاورین آقا یا خانم صحبت کنید. هزینه مشاوره در سایت زندگی ما، برای رعایت حال شما دوستان گرامی طبق تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور می باشد. شعار ما : آرامش سهم همه مردم ایران زمین است. با ما تماس بگیرید تا آرامش را سهم زندگی تان کنید.

برای گفت و گو با مشاورین مرکز ما از ساعت ۰۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی روزهای هفته و حتی ایام تعطیل با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب به شماره zendeghima.ir تماس بگیرید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه