روان پریشی سالمندان با بررسی های به موقع و پیشگیری کننده

روان پریشی سالمندان
   

روان پریشی سالمندان به دلایل متعددی پیش می آید، که نیاز به مراقبت های ویژه دارد، به این دلیل که عدم درمان هر یک از اختلالات روان پریشی در سالمندان می تواند منجر به دیگر بیماری های روحی و جسمی خطرناک شود.

برخی از این بیماری ها و روان پریشی سالمندان افسردگی، زوال عقلی، آلزایمر، استرس، اختلالات خواب است که هر کدام نیاز به درمان های ویژه دارند و باید از بهترین درمان ها استفاده کرد تا خود منجر به عوارض جانبی دیگر نشوند.

برای همین منظور در این مقاله روان پریشی سالمندان و انواع موجود را توضیح می دهیم تا راهکار های مقابله با آن را فرا بگیرید و به موقع شروع  به درمان های  مورد نظر  کنید.

روان پریشی سالمندان: دلایل

روان پریشی سالمندان

روان پریشی سالمندان خود به دلایل مختلفی اتفاق می افتد، که برخی از آن ها عبارتند از

  • از دست دادن همسر
  • دوری فرزندان
  • تغییرات و اختلالات مغزی به دلایل افزایش سن
  • کاهش حافظه و یادگیری
  • کاهش عملکرد اعضای بدنی
  • کاهش قدرت های حسی و بینایی

این عوامل از دلایل اصلی موجود در جهت ایجاد انواع حالات روان پریشی سالمندان  می شود که البته با رعایت نکات مورد نظر قابل پیشگیری است و می توان این عوامل را به حداقل کاهش داد.  برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روان پریشی سالمندان  به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

روان پریشی سالمندان: انواع آن

  • اختلال ناشی از اضطراب
  • شیزوفرنی
  • اختلالات تغذیه
  • اختلالات سوء استفاده از مواد
  • اختلالات شخصیتی
  • بیماری الزایمر
  • افسردگی

این اختلال به دلیل نشانه های که از ترس، دلهره و وحشت موجود  در اتفاقاتی که در زندگی شخصی رخ می دهد، پیش می آیند،برخی از این دلایل رسیدن به تنهایی، از دست دادن همسر، مشکلات فیزیکی و روحی که تا قبل از این موجود نبوده، نبود فرزندان و تنهایی،کاهش حافظه و یادگیری، فراموشی کار ها و غیره…

اختلال خواب در هر سن و موقعیتی می تواند در روند زندگی و کار نهایت تاثیر را بگذارد، به این دلیل که یکی از نیاز های ضروری بدن که تمامی اجزا به آن وابسته هستند، مورد تهدید واقع می شوند و کارایی کاهش می یابد.

شیزوفرنی و اختلالات مربوطه دیگر

این بیماری روحی  به واسطه  تغییرات ساختار شیمیائی مغز بروز می نمایند و ممکن است باعث مواردی زیر شود

  •  کرختی جسم یا روح
  •  مالیخولیا (مثلا شنیدن “صدای کسی)
  •  توھم انواع  بیماری ھا با اختلال چند شخصیتی ( البته با اختلال از خود بیکانگی اشتباه گرفته نشود)
  • شیزوفرنی

اختلالات تغذیه ای

تصور نادرست از شکل اندام، متاسفانه افراد قادر به انتخاب غذای مناسب برای بدن شان نیستند:

  • بی اشتھائی عصبی (لاغری مفرط توام با ترس از اضافه کردن وزن)
  •  پر اشتھائی عصبی )تمایل غیر ارادی برای غذا خوردن و به عمد آن را استفراغ کردن)
  • افراط در خوردن

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روان پریشی سالمندان  به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

 اختلالات شخصیتی

 اختلال شخصیتی به دنبال تغییرات هورمونی و خلق و خوبه وجود می آید که عوارضی مثل:

  • اختلال شخصیتی خفیف (مشکل در حفظ روابطی که تاثیر مثبت دارند)
  • اختلال شخصیتی بخاطر شکاکیت (بی اعتمادی و شک بیش ازحد معمول نسبت به دیگران و نزدیکان)
  • اختلال بروز شخصیت ضد اجتماعی (رفتار غیر ارادی، خصومت آمیز، و نقض کردن حقوق دیگران)

روان پریشی سالمندان: افسردگی

روان پریشی سالمندان

افسردگی از عوامل شایع در بین افراد سالمند است که دلایل بسیار زیادی موجب اینگونه اختلالات روان پریشی در افراد سالمند می شود.

برخی از این  دلایل مانند تنهایی، انزوا، ترک خانه شخصی و رفتن به خانه سالمندان، کاهش میزان توانایی های حافظه که بیشتر با فراموشکاری خود را نشان می دهد بیشترین تاثیر را در ایجاد افسردگی سالمندان به دنبال دارد.

روان پریشی سالمندان: اختلالات خواب

اختلال خواب در هر سن و موقعیتی می تواند در روند زندگی و کار نهایت تاثیر را بگذارد، به این دلیل که یکی از نیاز های ضروری بدن که تمامی اجزا به آن وابسته هستند، مورد تهدید واقع می شوند و کارایی کاهش می یابد.

اما این موضوع در سالمندان بیش از بقیه رخ می دهد و معمولا با اختلالات خواب دچار سایر مشکلات روان پریشی و بیماری های جسمی مانند فشار خون بالا، سکته مغزی، قلبی، مشکلات گوارشی و غیره می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روان پریشی سالمندان  به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

روان پریشی سالمندان: استرس

وجود استرس در سر تا سر زندگی خود را با دلایل معلوم و گاه نامشخص نشان می دهد، که دوران سالمندی هم از این امر مستثناء نیست و بلکه گاهی بیش از سایر دوران های زندگی خود را نشان می دهد.

این استرس در دوران سالمندی هم به مانند سایر بیماری های روان پریشی که تا الان گفته شد، در مورد استرس هم صدق می کنند.

عواملی مثل تنهایی به همراه مرگ همسر بیش از سایر بر استرس تاثیر گذار است.

از دست دادن  بینایی، شنوایی، عضو حرکتی، ضعف اندام بدنی و عدم توانایی کار ها به تنهایی دلیل دیگری از ایجاد استرس است.

روان پریشی سالمندی: مشاور

در دورانی که پدر و مادر به سن سالمندی می رسند و رنج و درد این دوران بر آن ها فشار وارد می کند، بیش از گذشته به مراقبت احتیاج دارند.

آن ها هم از لحاظ فیزیکی و هم روحی کاملا ضعیف و شکننده شده اند و همین موضوع کافی است تا جهت جلوگیری از اختلالات بعدی و بیماری های حادی که در بالا به آن ها اشاره  شد، دست به اقدامات ویژه بزنیم.

بیشتر بیماری هایی که در دوران سالمندی خود را نشان می دهند از ضعف و باختن روحیه ریشه می گیرند که این موضوع نیاز به مشورت با یک مشاور دارد.

مشاور به خوبی می داند که برای بیماری ها و روان پریشی سالمندی و انواع آن به خصوص استرس، اضطراب و فراموشی چه راهکار هایی مناسب است تا فرد سالمند انجام دهد و از شدت گرفتن اتفاقات و بیماری های بعدی جلوگیری به عمل آید.

بنابراین بهتر است مشکلات روحی سالمندان را همگام و هم طراز با مشکلات جسمی بها بدهید و برای درمان آن راه حلی با کمک مشاور بیابید تا از امراض بعدی جلوگیری به عمل آید.برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روان پریشی سالمندان  به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

مقالات پیشنهادی مجیب

مرکزمشاور تلفنی مجیب

سایت زندگی ما برای درمان های مربوط به اختلالات روحی و روان پریشی سالمندان تدابیر مختلفی را در نظر گرفته است.یکی از این تدابیر ایجاد جلسات صمیمانه و نزدیک با سالمندان است تا با بحث و گفت وگو با مشاور شرایط ویژه و انرژی بخشی برای آن ها فراهم شود  و انگیزه کافی برای انجام کار ها و فعالیت های داخل خانه را پیدا کند.

همچنین میزان همکاری و انرژی او در هر جلسه سنجیده می شود و با افزایش روحیه باعث می شود که از ایجاد بیماری های روحی مذکور تا حد امکان جلوگیری شود.

اگر خود شما در مرحله سالمندی هستید و نگران اختلالات روحی  آینده م باشید، بدون اینکه دچار تشویش شوید، بهتر است که به مشاور مراجعه کنید و یا اگر پدر ومادری در این مرحله دارید، او را به مشاوره ببرید.

جهت انجام این امر مهم  با شماره تماس  zendeghima.ir از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب حتی در روز های تعطیل تماس حاصل فرمایید.

 

 

 

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه