اختلال سیکلوتایمی را چگونه می توان درمان کرد؟

اختلال سیکلوتایمی
   

اختلال سیکلوتایمی یا خلق ادواری چیست؟ چقدر درباره اختلال سیکلوتایمی می دانید؟ آیا می دانید علائم و نشانه های اختلال سیکلوتایمی چیست؟ چه چیزی باعث این عارضه می شود؟ در این مقاله می خواهیم این موضوع را بررسی و بیشتر در مورد اختلال سیکلوتایمی یاد بگیریم. در اختلال سیکلوتایمی  ، فردی با دوره های طولانی مدت هیپومانیا، اما با شدت کم، دوره های افسردگی خفیف و موقت را تجربه می کند که کمتر از ۲ هفته طول می کشد و طولانی نیست، مانند دوره های افسردگی عمده.

اختلال دوقطبی سیکلوتایمی موجب تغییرات شدید و غیرعادی در خلق و خوی فرد و سطح انرژی فرد می شود و بر توانایی او در رسیدگی به کارهای عادی خانه، مدرسه، دانشگاه و محل کار اثر میگذارد.برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال سیکلوتایمی می توانید به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید.

اختلال سیکلوتایمی

اختلال سیکلوتایمی

اختلال  cyclothymic یا خلق ادواری معمولا به عنوان یکی از عوارض خفیف این اختلال دو قطبی در نظر گرفته می شود. هایپومانیا در اختلال سیکلوتایمی به افراد مبتلا به اختلال دوقطبی نوع ۲ مشابه است و پیشرفت کامل مانیایی را ندارد. به عنوان مثال، ممکن است فرد احساس حالت غریب از بهره وری، مفید بودن، خلاقیت و قدرت داشته باشد، اما ارتباطش با واقعیت را از دست نمی دهد. در واقع، برخی از افراد مبتلا به اختلال سیکلوتایمی ، علل اختلال جذاب و لذت بخش را پیدا می کنند. این افراد، مانند افراد مبتلا به اختلال دوقطبی، دارای معلولیت نیستند.

آمار جهانی نشان می دهد که امروز حدود یک درصد از آمریکایی ها اختلال سیکلوتایمی دارند که برای مردان و زنان برابر است. علت اختلال هنوز ناشناخته است، اما ژنتیک می تواند در این اختلال نقش نقش داشته باشد. اختلالات سیکلوتایمی در میان افراد خانواده و یا بستگان با اختلال دوقطبی شایع است. علائم اختلال شناختی معمولا در نوجوانی یا سن جوان و در بزرگسالی مشاهده می شود.

نشانه های اختلال سیکلوتایمی

با این حال، از آنجا که علائم این اختلال خفیف است، هنگامی که اختلال سیکلوتایمی شروع شده است، دشوار است. نشانه های اختلال سیکلوتایمی تشخیص افراد مبتلا به اختلال سیکلوتایمی می تواند به سادگی با توصیف علائم زیر انجام شود:

  • قسمت هایی که شامل بخش های کوتاه و تکراری افسردگی و در بعضی موارد قسمت هایی از هایپومانیا است. این الگوی اپیزودیک باید حداقل ۲ ساله باشد.
  • نشانه هایی که دائمی هستند و در کمتر از ۲ ماه هیچ علائمی در زندگی بیمار ایجاد نمی شود.
  • قسمت های اختلال سیکلوتایمی معمولا و تا حدودی غیر قابل پیش بینی است. افسردگی یا هایپومانیا ، هر دو، می تواند برای چند روز یا چند هفته ادامه یابد و سپس حالت خلقی یک یا دو ماه به حالت عادی باز می گردد. حتی این احتمال وجود دارد که بین این مراحل، روند طبیعی وجود نداشته باشد. در برخی موارد، اختلال سیکلوتایمی به یک اختلال دوقطبی کامل منتهی می شود.

برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال سیکلوتایمی با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل نمایئد.

اختلاف بین اختلال سیکلوتایمی و اختلال دوقطبی این است که معیارهای خلق و خوی ناخوشایند، هیپومانیا یا افسردگی عمده در ایجاد دوره، به طور کامل برآورده نشده است.

برخی از علائم در دوره افسردگی عبارتند از:

  • داشتن احساس ناامیدی و بدبختی دائمی
  • علاقه خود را به فعالیت هایی که قبلا مورد علاقه بوده اند، از دست می دهید
  • از دست دادن اعتماد به نفس
  • احساس بی ارزش بودن یا احساس گناه
  • دشواری تمرکز، یادآوری یا تصمیم گیری
  • از دست دادن اشتها یا اضافه وزن
  • مشکل به خواب رفتن و یا خواب بیش از حد
  • خستگی و بی حسی یا کم کردن فعالیت
  • افکار مرگ یا خودکشی

 

علل اختلال سیکلوتایمی

اختلال سیکلوتایمی

همانند بسیاری از بیماری های روحی، علت این اختلال هنوز مشخص نشده است. با این حال، می توان گفت که ترکیبی از عوامل ژنتیکی و وراثت، عملکرد مغز و عوامل محیطی به شکل گیری این اختلال کمک می کند.

وراثت و عوامل ژنتیکی: سابقه خانوادگی و ارثی معمولا نقش مهمی در توسعه اختلالات سیکلوتایمی ، افسردگی عمده و اختلال دوقطبی دارد.

تفاوت عملکرد مغز: تغییرات نوروبیولوژیک در مغز می تواند خطر ابتلا به سیکلوتایمی را افزایش دهد.

عوامل محیطی: تجربیات مانند سوء استفاده فیزیکی و جنسی، استرس بلند مدت یا سایر تجربیات مضر می توانند خطر سیکلوتایمی را افزایش دهند.

درمان اختلالات خلق ادواری

بهبودی این اختلال بستگی به یادگیری نحوه کنترل و غلبه بر محیط توسط بیمار دارد که می تواند در کنار روان درمانی و دارو به عنوان موثرترین درمان استفاده شود. تجویز دارو برای درمان این بیماری باید توسط یک پزشک یا یک روانپزشک انجام شود، اگر چه استفاده از یک گروه درمانی نیز در درمان بیماری توسط یک روانشناس بالینی موثر است.

مقالات پیشنهادی مجیب

روش جلوگیری از خلق ادواری

استفاده موقتی از مشاوره، آموزش مهارت های زندگی و توانایی حل مشکلات و بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی در پیشگیری از بیماری موثر است. ایجاد احساس امید به شهروندان، افزایش اشتغال، داشتن یک شبکه حمایتی محکم از اطراف و دوستان، امید به آینده و تلاش برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت، نقش مهمی در جلوگیری از اختلال در بیماری های ادواری دارد. اختلال معمولا بین ۲۰ تا ۳۵ سالگی شروع می شود، هرچند رخداد اولیه آن قبل از ۲۱ سالگی اتفاق می افتد.

این بیشتر در میان بستگان درجه اول افرادی که افسردگی دارند، شایع است. حداقل دو مورد از علائم زیر وجود دارد: از دست رفتن اشتها، اضافه وزن، مشکلات خواب، خستگی، عزت نفس پایین، تمرکز ضعیف یا مشکل در تصمیم گیری، و احساس خستگی در این بیماران.ضمنا شما می توانید در این خصوص با سایت زندگی ما نیز مشورت نمائید و از خدمات متخصصان و مشاوران با تجربه بهره مند شوید.

مشاوره مجیب برای اختلال سیکلوتایمی یا خلق ادواری

اختلال سیکلوتایمی یک اختلال مزمن و نوسان دار است که یک شکل خفیف اختلال دوقطبی است. در این اختلال، هیپومانیا و افسردگی خفیف را حداقل دو سال تجربه می کند (برای کودکان و نوجوانان حداقل یک سال). . اما اختلاف بین اختلال سیکلوتایمی و اختلال دوقطبی این است که معیارهای خلق و خوی ناخوشایند، هیپومانیا یا افسردگی عمده در ایجاد دوره، به طور کامل برآورده نشده و، همانطور که قبلا ذکر شد، یک شکل خفیف اختلال دوقطبی است. همچنین تفاوت بین مانیا و هیپومانیا این است که علائم در حالت هیپومانیا از لحاظ طول و شدت کمتر از مانیا است.

افراد مبتلا به سیکلوتایمی در معرض خطر اختلال دوقطبی هستند. با این حال، هنوز اطلاعات کافی برای اثبات این که اختلال خلقی دوره ای یک تظاهرات زودرس اختلال دوقطبی است، وجود ندارد. این اختلال به طور مساوی بین مردان و زنان اتفاق می افتد و معمولا در نوجوانی یا زود رس آغاز می شود. برای تماس با کارشناسان متخصص سایت زندگی ما برای اختلال سیکلوتایمی از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره  zendeghima.irاز سراسر ایران تماس بگیرید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه