درمان اوتیسم با روش پکس یا ارتباط تصویری

درمان اوتیسم با روش پکس
   

درمان اوتیسم با روش پکس یا ارتباط تصویری

برقراری ارتباط با دیگران و داشتن روابط اجتماعی یکی از مهمترین بخش های زندگی انسان است. شما از طریق تعامل با دیگران می آموزید، با جهان خود آشنا می شوید، توانمندی ها و استعدادهایتان شکوفا می شود، شاد می شوید، به آرامش می رسید و به کمال و تعالی دست می باید. حالا شرایطی را فرض کنید که امکان ارتباط با دیگران را نداشته باشید. خواهید دید که زندگی شما چقدر محدود شده و دچار چه مشکلاتی می شوید. اما کسانی که با اختلال اوتیسم به دنیا می آیند در برقراری تماس و ارتباط با دیگران و روابط اجتماعی دچار مشکل هستند. اگرچه درمان کاملاَ قطعی برای آن وجود ندارد اما روش هایی هستند که می تواند به کنترل اختلال اوتیسم کمک نماید. درمان اوتیسم با روش پکس یکی از روش های شناخته شده است که تاثیرات قابل توجهی در روند بهبودی فرد مبتلا به اوتیسم داشته است.

کلمات کلیدی:(درمان اوتیسم | درمان اوتیسم با روش پکس |روش های درمان اوتیسم | اوتیسم کودکان)
مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

درمان اوتیسم با روش پکس

آنچه در این مقاله می خوانید

ابتدا نگاه اجمالی به اختلال اوتیسم خواهیم داشت و سپس روش های درمانی آن خواهیم گفت و در پایان درمان اوتیسم با روش پکس را بررسی می نماییم.

اوتیسم  چیست ؟

درمان اوتیسم با روش پکس

اوتیسم یا درخودماندگی از اختلالات رشدی و روان شناختی کودکان است که بر روند رشد طبیعی مغز اثر گذاشته و باعث ضعف و مشکل فرد در زمینه ی ارتباطات اجتماعی می شود. اوتیسم گاه از بدو تولد و گاهی در یک یا دو سالگی نمایان می شود ولی روانشناسان به طور معمول آغاز آن را از سه سالگی می دانند.

کودکان مبتلا به اوتیسم طیف گسترده ای از مشکلات مهارت های ارتباطی و اجتماعی را دارند و الگوهای رفتاری و علایق محدودی دارند که در زندگی روزمره آنها مشکلاتی را سبب می شود و با فعالیت هایی مانند بازی کردن، گفتگو با دیگران، لذت بردن از اوقات فراغت  و … تداخل دارد.

مهمترین بازه تشخیص اوتیسم از ۱۸ ماهگی تا ۳ سالگی است که با تشخیص به موقع آن می توان کودک را آموزش داد تا همانند سایر همسالان خود به زندگی بپردازد و با دیگران در ارتباط باشد.

اگر شما هم فرزند مبتلا به اختلال اوتیسم دارید به جایی اینکه او را از دیگران مخفی نمایید یا در انزوای تنهایی حبسش کنید تا از تشنج های ناشی از ارتباط با دیگران در امان باشد، تلاش کنید و با اراده ای محکم برای بهبود شرایط زندگی او اقدام کنید. شما می توانید با کمک مشاور و متخصصان درمانگر از رنج فرزندتان بکاهید و زندگی را برای او دلپذیر تر نمایید.

درمان اوتیسم با روش پکس

ما در مرکز روانشناسی تلفنی مجیب آماده ی همراهی شما در این مسیر سخت و دشوار هستیم. ما کاملاً واقف هستیم که فرزند شما چه مشکلاتی دارد و مسیر بهبودی او تا چه حد ممکن است پر از فراز و نشیب باشد اما دلسوزانه با استفاده از تخصص و تجربه ی خود در کنار شما هستیم. مشاوران ما از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب آماده هستند که به مشکلات شما در ارتباط با کودک مبتلا به اوتیسم خود گوش داده و راهنمایی ها و توصیه های لازم را در اختیارتان بگذارند. بنابراین شماره ی ثابت  zendeghima.ir برای گفتگوی تلفنی در اختیار شما عزیزان است تا از خدمات مرکز روانشناسی مجیب بهره مند شوید.


حتماً این مقالات را هم مطالعه نمایید :

 

روش های درمانی اوتیسم

تا کنون روش درمانی قطعی و کاملی برای اوتیسم پیدا نشده است اما روش های درمانی وجود دارد که به کمک آنها می تواند به بهبود و کنترل نشانه های آن امید داشت. آنچه که در درمان اوتیسم اهمیت دارد تشخیص به موقع و زود هنگام آن است که فرآیند درمان را تسریع می بخشد و با نتایج مطلوب تری همراه خواهد بود. از روش های درمان اوتیسم می توان به ABA، سانرایز،دارو درمانی، گفتار درمانی،کاردرمانی جسمی،کار درمانی ذهنی، بازی درمانی، حیوان درمانی، پکس و …  اشاره کرد که در این مقاله از میان آنها به روش پکس که بسیار کاربردی و تاثیر گذار است خواهیم پرداخت.

روش پکس (PECS )

درمان اوتیسم با روش پکس

یکی از روش هایی که به کنترل علائم و نشانه های اوتیسم کمک کرده است روش پکس یا ارتباط بر مبنای تبادل تصاویر است. در این روش کودک خود انگیخته و خود به خود یادگیری را شروع می کند و سعی می کند برای فهماند خواسته هایش به دیگران از تصاویر استفاده کند و با زبان تصویر با دیگران ارتباط برقرار کند. درمان اوتیسم با روش پکس کمک می کند که توانایی توجه و دقت در یادگیری در کودک افزایش یافته و روش و چگونگی ارتباط با دیگران را بیاموزد.

روش درمانی پکس بر تقویت ارتباط غیرکلامی کودک تاکید دارد و دارای شش مرحله می باشد:

مرحله شروع درخواست: در این مرحله مربی یا فرد درمانگر ابتدا نسبت به علایق کودک شناخت پیدا می کند و سپس تصویر آن را به عنوان محرک حرکتی و ارتباطی روبروی کودک قرار می دهد و کودک برای گرفتن آن باید تصویر آن را به مربی خود نشان دهد و در نهایت مربی بدون کوچکترین ارتباط کلامی محرک را به کودک می دهد.

مرحله اصرار و پافشاری در درخواست: در مرحله دوم برای حضور بیشتر کودک در فرآیند یادگیری فاصله ای بین عامل تسهیل گر و کودک ایجاد شده تا در کودک حس اصرار برای دستیابی تقویت شود.

مرحله تمیز تصاویر: این مرحله کمی پیچیده تر شده و تصاویر محرک های مختلفی در مقابل کودک گذاشته می شود تا قدرت تشخیص کودک را افزایش دهد. اگر کودک در تشخیص دچار مشکل شده و تصویر اشتباهی را نشان دهد مربی با دادن آن محرک اشتباه به کودک می آموزد که در انتخاب تصاویر دقت نماید.

درمان اوتیسم با روش پکس

مرحله جمله سازی: حال پای کلمات به میان می آید و آموزش جمله سازی شروع می شود. به کودک عبارتی داده می شود و از او خواسته می شود تا تصویر محرک دلخواه را در جای خالی موجود در آن عبارت قرار دهد.

مرحله افزایش پیچیدگی جمله ها: در مرحله پنجم کودک یاد می گیرد که پاسخ صحیح به سوالات را با جملات بزرگتر و پیچیده تر دهد.

مرحله پاسخ به سوالات: در مرحله آخر عواطف واحساسات هم وارد عمل شده و کودک توانایی ابراز خواسته هایش به صورت کلامی را پیدا می کند.

یکی از مهمترین ویژگی های درمان اوتیسم با روش پکس این است که محدودیت سنی نداشته و برای طیف گسترده ای از بیماران مبتلا به اوتیسم قابل استفاده است. همچنین این روش به دلیل سادگی بسیار راحت و در دسترس است. ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی اﻧﺠﺎم ﺷـﺪه  ﻧﺸـﺎن ﻣـﯽ  دﻫـﺪ  اﺳﺘﻔﺎده از روش پکس یا  ارتباط بر مبنای تبادل تصاویر در ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ دﯾﮕﺮ روشﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﯽ ﻣﮑﻤﻞ و ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ از ﻗﺒﯿﻞ زﺑـﺎن اﺷـﺎره   ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ اﺛﺮ ﺑﯿﺸﺘﺮی ﺑﺮ ﺑﻬﺒﻮد ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﯽ ﮐﻮدﮐﺎن داشته باشد. تا جایی که وضوح کلامی در کودکانی که به روش پکس درمان شده اند ۸۰ درصد بیشتر از سایر کودکانی است که این روش برای آنها به کار گرفته نشده است. از دیگر نکات مهم این روش امکان انجام آن توسط والدین در منزل پس از چند جلسه آموزش است که از هزینه های رفت و آمد و درمان می کاهد. اگر این روش با سایر روش های درمان اوتیسم همراه شود تاثیرات بسایر مهم و مطلوبی بر درمان خواهد داشت.

در پایان باید گفت علاوه بر درمان اوتیسم با روش پکس یا روش های درمانی دیگر مهم است که والدین هم به لحاظ ذهنی و روانی تربیت شده تا به تاثیر و تسریع روش های درمانی کمک کنند. از این رو کمک گرفتن از مشاور یا روانشناس بسیار ضروری است.

درمان اوتیسم با روش پکس

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب یکی از مراکز مشاوره در کشور است که به صورت تلفنی آماده ارائه خدمات در زمینه مشکلات رواشناسی مختلف از جمله برخورد و درمان کودک مبتلا به اوتیسم می باشد. رواشناسان ما به شما کمک می کنند تا بتوانید احساسات و هیجانات ناشی از تحمل این مشکل را کنترل نمایید و بر خود مسلط شوید. آنها به شما می گویند در برخورد با رفتارهای هیجانی کودک مبتلا به اوتیسم چه واکنشی نشان دهید. شما می توانید با شماره ی ثابت  zendeghima.ir از هر نقطه از کشور بدون نیاز به گرفتن کد یا صفر تماس حاصل نمایید و اولین قدم را برای درمان اوتیسم کودک خود بردارید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه