تاثیر مواد بر روی شیر مادر

 تاثیر مصرف مواد بر شیر مادر
   

تاثیر مصرف مواد بر شیر مادر چیست؟ امروزه سوء مصرف مواد در بسیاری از جوامع یکی از مهم ترین مشکلات بهداشتی است. از این رو سوء مصرف مواد یک خطر بالقوه و تهدیدی برای بسیاری از گروه های مختلف جمعیتی، از جمله زنان باردار است و منجر به نتایج نامطلوب در مادر و جنین می شود. اعتیاد در دوران بارداری و ترک اعتیاد، موضوعی است که مادران باید آنها را برای داشتن یک کودک سالم در نظر بگیرند و می توانید برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با سایت زندگی ما که به صورت همه روزه فعال است تماس حاصل نمائید.

تاثیر مصرف مواد بر شیر مادر

استفاده از مواد مخدر در دوران بارداری باعث می شود که این ماده وارد جریان خون از طریق بند ناف و جفت شود و به جنین در حال رشد آسیب وارد کند. سوء استفاده از مواد در دوران بارداری می تواند منجر به مواردی مانند:

  • مرگ نوزاد
  • وزن کم هنگام تولد
  • زایمان زودرس
  • اختلالات رشد داخل رحمی
  • اختلالات رشدی و رفتاری نوزاد
  • سندرم محرومیت نوزادان

شود. این نوزادان تازه متولد شده هنوز در معرض خطر جدیتاثیر مصرف مواد بر شیر مادرهستند زیرا از مادران تغذیه می کنند و شیری می خورند که معتاد است.

استفاده از مواد مخدر باعث تغییرات روحی، جسمی و محیطی در مادران شیرده می شود و بر نحوه، کمیت و کیفیت تغذیه با شیر مادر تأثیر می گذارد. ابعاد دیگر بر رشد و توسعه شیر نوزاد تاثیر می گذارد. علاوه بر مواد مخدر، سایر مواد اعتیادآور نیز می توانند بر جنین تاثیر بگذارند.

مصرف مواد بر شیر مادر

بررسی انواع مصرف مواد بر شیر مادر

مواد مخدر های مختلف اثرات متفاوتی روی شیر مادران دارند. با این حال، به نظر می رسد که مزایای تغذیه با شیر مادر معتاد و یا در حال ترک بیش از معایب آن است. اگر مادر یک مصرف کننده دائمی از بعضی از این مواد است، باید شیر مادر را متوقف کنید؛ و اگر از مقدار زیادی از آن استفاده نمی کند بهتر است که کودک خود را با رعایت موارد بهداشتی و تغذیه ای، شیر دهد. از آنجا که تغذیه با شیر مادر نه تنها نیازهای فیزیکی کودک را برطرف می کند، بلکه باعث ایجاد ارتباط عاطفی بین مادر و کودک و سلامت روانی او می شود.

مصرف مواد بر شیر مادر، همراه با آسیب فیزیکی کودک، بر آگاهی، ذهنیت و قضاوتی مادران تأثیر می گذارد و توانایی مراقبت از نوزاد خود را از بین می برد؛ بنابراین اگر فکر می کنید در مورد سلامتی و آینده کودک خود، بهتر است تصمیم بگیرید که اعتیاد به مواد مخدر را ترک کنید.

تأثیر مصرف مواد بر شیر مادر و اینکه آیا آنها شیردهی انجام دهند یا خیر، به شرح زیر است:

تاثیر متادون بر شیر مادر

متادون، مادرانی که در حال ترک کردن هستند و از متادون استفاده می کنند بهتر است که از تغذیه فرزند با شیر مادر جلوگیری نکنند. اثر متادون در حدود ۲ تا ۴ ساعت در شیر مادر است و تحقیقات نشان داده است که مصرف مواد بر شیر مادر (متادون در حال ترک) کیفیت شیر را تغییر نمی دهد. با این که این نوزادان سطح پایینی از آگاهی دارند و بیشتر بی قراری می کنند و تغذیه آن ها سخت است، اما بهتر است که شیردهی باید ادامه یابد. همچنین برای آگاهی لازم و مشاوره تلفنی از برترین مشاوران و روانشناسان سطح کشور می توانید به صورت همه روزه حتی در ایام تعطیل نیز با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید و از خدمات آن ها بهره مند شوید.

مصرف مواد بر شیر مادر و الکل

مصرف زیاد الکل، حتی مقادیر کم الکل قبل از شیردهی بسیار خطرناک است و ممکن است منجر به تأخیر در رشد حرکتی شود. به طور کلی، ۲ تا ۲۴ ساعت پس از نوشیدن الکل نباید به نوزاد شیر داد و قبل از شیردهی باید یکبار شیر مادر دوشیده شود تا تاثیر الکل کاملا از شیر مادر پاک شود. اگرچه در بعضی مواقع مصرف کنندگان الکل دائمی مجبورند که به فرزندان خود شیر ندهند و تغذیه با شیر مادر ممنوع است.

تاثیر مصرف مواد بر شیر مادر زیاد است و همچنین مادرانی که در دوران بارداری مصرف الکل مصرف می کنند، ممکن است نوزادانی با سندرم جنین الکلی داشته باشند. هنگامی که در جنین یک سندروم الکل ایجاد می کند:

  • کاهش وزن
  • ظاهرعجیب و غریب و ظاهر غیر طبیعی
  • تنگی نفس
  • سر کوچک
  • ناهماهنگی ارگان ها
  • کم هوشی
  • اختلال بینایی و اختلالات شنوایی
  • مشکلات رفتاری

در او دیده می شود.

این نوزادان قبل و بعد از تولد دچار عقب ماندگی فیزیکی نیز شاید شوند.

بررسی تاثیر مواد مخدر کوکائین

کوکائین، مصرف کوکائین می تواند تا ۴۸ ساعت در شیر مادر بماند و موجب:

  • آسیب مغز
  • سیستم عصبی
  • تنفسی
  • قلب
  • روده
  • نخاع

و ناتوانی جنسی شود. در مورد تغذیه تاثیر مصرف مواد بر شیر مادر (مصرف کننده کوکائین)، نوزادان خود نیز به کوکائین معتاد می شوند و دچار سندروم محرومیت از مواد (اگر کوکائین مصرف نکنند) مانند عدم مصرف شیر، تشنج، ضعف عضلانی، سطوح غیر طبیعی و تغذیه نامناسب را تجربه کنند. والدین گرامی می توانند جهت مشاوره تخصصی نیز به صورت تلفنی اقدام نمایند و از سراسر ایران با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب استفاده کنند.

تاثیر هروئین و حشیش بر شیر مادر

هروئین و حشیش، هر چند اندکی در شیر مادر ترشح می شوند، اما به شدت نوزاد را تحت تأثیر قرار دارند و اثرات طولانی مدت بر او می گذارند.

تغذیه با شیر مادر برای این مادران معتاد ممنوع است.

نوزادان مادران هروئینی باید در حدود یک هفته در بیمارستان نگهداری شوند و معمولا دچاز زود رسی می شوند.

مصرف مواد بر شیر مادر

اثرات کراک و ماری جوانا بر شیر مادران

کراک، تغذیه با شیر مادر در مادران کراکی ممنوع است و اگر آنها به کودک خود شیر بدهند، نوزاد ممکن است کمبود وزن، کمبود و کاهش رشد بدن و مغز داشته باشد. هوش این نوزادان زا نیز تحت تأثیر قرار می دهد و ممکن است در آینده نیز دچار اختلالات شناختی، اجتماعی و آموزشی باشد. تاثیر مصرف مواد بر شیر مادر (ماری جوانا) مصرف کمی از ماری جوانا تاثیر بسیار کمی روی شیر مادر دارد؛ اما مصرف مزمن می تواند به کودک آسیب برساند و همچنین تغذیه با شیر مادر را کاهش دهد. نتایج مطالعات حیوانی نشان می دهد که تغذیه با شیر مادر که با ماری جوانا همراه است سلول های مغز آنها تغییر کرده است. ماری جوانا می تواند باعث خواب آلودگی، تمایل نداشتن به خوردن شیر و کاهش وزن در نوزادان شود.

مقالات پیشنهادی مجیب

نکات مهم تاثیر مصرف مواد بر شیر مادر

در نهایت، استفاده از این مواد در طی شیردهی احتمال ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را افزایش می دهد و آنها را به بیماری های مختلف مبتلا می کند. مادرانی که قادر به ترک مواد نیستند باید شیردهی را متوقف کنند. نقش خانواده در ترک اعتیاد مهم است، با مشاوره خانوادگی این مسیر می تواند ساده تر شود. تاثیر مصرف مواد بر شیر مادر، همراه با آسیب فیزیکی کودک، بر آگاهی، ذهنیت و قضاوتی مادران تأثیر می گذارد و توانایی مراقبت از نوزاد خود را از بین می برد؛ بنابراین اگر فکر می کنید در مورد سلامتی و آینده کودک خود، بهتر است تصمیم بگیرید که اعتیاد به مواد مخدر را ترک کنید.

والدین و مادران گرامی می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مشاوره تخصصی در مورد تاثیر مصرف مواد بر شیر مادر به صورت همه روزه با سایت زندگی ما تماس حاصل فرمایند و از خدمات بهترین مشاوران در سطح کشور بهره مند شوند. ضمنا برای برقراری ارتباط از تمام نقاط ایران می توانید تلفن زیر را بدون گرفتن کد یا زدن صفر شماره گیری نمایید مشاوران ما از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب حتی در ایام تعطیل پاسخگوی شما عزیزان هستند. شماره تماس:zendeghima.ir

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه