تنفر فرزند از والدین برای چیست و چگونه با آن مواجه شویم

تنفر فرزند از والدین
   

تنفر فرزند از والدین در برخی از خانواده های بیش از سایر خانواده ها اتفاق می افتد، شاید تا به حال با واکنش فرزند خود رو به رو شده باشید که فریاد می زند “ازت متنفرم” یا “ازت بدم میاد”، این موارد به دلایل بسیار متعددی بر می گردد که بسیاری از آن ها ریشه ای می باشد و باید به آن ها رسیدگی کنیم و برطرف کنیم تا شاهد اینگونه نارضایتی ها و تنفر فرزندان از والدین نباشیم.

اما همان طور که در ابتدای این مقاله گفته شد، این قبیل موضوعات مثل تنفر فرزندان از والدین در برخی از خانواده ها بیشتر اتفاق می افتد، اما چرا؟ در چه خانواده هایی بیشتر شکل می گیرد و راه مقابله با آن چیست.  برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تنفر فرزند از والدین  به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

تنفر فرزند از والدین: دخالت والدین

تنفر فرزند از والدین

در بسیاری از مواقع می بینیم که از طرف معلمان، خواسته می شود تا کودکان خود را در انجام کارهای خود یاری برسانند و کمک کنند که این موضوع از سمت بسیاری از روانشناسان به عنوان یک شیب لغزنده تعبیر می شود،یعنی اینکه اگر این همیاری و کمک به درستی انجام نشود می تواند در جهت عکس عمل کند و به نوعی تنفر فرزند از والدین را منجر شود.

ولی چگونه این امر اتفاق می افتد، در بسیاری از مواقع پدر یا مادر سر کار هستند یا منزل نیستند و اگر هم مادر در خانه باشد سرگرم کار های منزل است و طبعا وقت کمی برای کودک خود سپری می کند، از طرفی می خواهد به توصیه های معلم ان مدرسه گوش فرا دهند و به او در انجام تکالیف مدرسه و دیگر کار های او کمک کند.

بنابراین در پایان شب سعی می کند به کودک خود در انجام تکالیف کمک کند و از آنجایی که حوصله کافی ندارد، چون خسته اید، بدون انرژی و با بی حوصلگی کار همیاری را پیش می برند و در برخی موارد نزدیک به ۹۹ درصد از تکالیف و کار های شخصی کودک  را خود والدین انجام می دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تنفر فرزند از والدین  به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

تنفر فرزند از والدین: کنترل و محدود کردن

این حالت بیشتر در سنین ۳ الی ۵ سال اتفاق می افتد، یعنی کودک رو به رشد است، متوجه محیط و تغییرات اطراف می شود،خواهان بازی و ارتباط با سایر کودکان و حتی بزرگسالان است، مشتاق تجربه انواع بازی ها و اتفاقات پیرامون خود می باشد و از طرفی نگرانی های والدین همانند سدی از انجام کار های آن ممانعت می کند.

اما باید چه کار کرد، کار درست چیست؟ قاعدتا نگرانی والدین یک امر کاملا طبیعی است، اما با کنترل نامحسوس بدون اینکه کودک متوجه مراقبت شما باشد، باید از تجربه کردن او برای موارد و مسائل مختلف خودداری نکنید.

در بیشتر مواقع والدین به دلیل کمبود وقتی که دارند؛حوصله مراقبت و همان مراقبت نامحسوس را ندارند و به همین خاطر انجام هر کاری از سوی کودک که حس کنند با خطری اتفاقی همراه است، مخالفت می کنند، اینجاست که تنفر فرزند از والدین کم کم شکل می گیرد.

کودکان در هر سنی نیاز به توجه ویژه دارند، چه بسا که حتی در سنین بالاتر خود مثل ۸ تا ۱۲ سالگی به توجهات بهتر و دقیق تری احتیاج دارند، بنابریان وقتی کودکان با مواردی مثل بی توجهی مواجه می شوند؛ تصوراتی از قبیل عدم دوست  و یا طرد شدن از سوی والدین مواجه می شوند و حس خوبی به آن ها منتقل نمی شود.

تنبیه فیزیکی

یکی از نکاتی که در بالا به آن اشاره شد؛ این بود که تنفر فرزند از والدین در برخی از خانواده ها بیشتر است. اکنون با اشاره به این مورد یعنی تنبیه فیزیکی به این دست خانواده ها اشاره خواهیم کرد.

مواردی از قبیل سطح تحصیلات والدین، میزان آرامش موجود در خانواده و صمیمت  والدین با یکدیگر  جز موارد مهم و تاثیر گذار است که می تواند به نوبه خود در تنفر فرزند از والدین موثر باشد.

اگر می گوییم میزان تحصیلات والدین ، این موضوع تمامیت ندارد و نمی توان گفت که اگر والدینی تحصیلات کافی ندارند و یا بی سواد هستند پس معمولا تنبیه فیزیکی در این خانواده ها شکل می گیرد، بلکه به عنوان یکی از موارد تاثیر گذار نام می بریم که تا حدودی در اقشار کم سواد به همراه مشکلات خانوادگی و اجتماعی تنبیه فیزیکی ممکن است پیش بیاید و تنفر  کودک از فرزند شکل بگیرد.

همچنین استرس، دعوا های خانوادگی، اختلافات زناشویی و مواردی از این قبیل می تواند از عوامل تاثیر گذار در کاهش صمیمت؛لطافت و نظم موجود در خانواده باشد و شکل گیری تنببیه فیزیکی باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تنفر فرزند از والدین  به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

تنفر فرزند از والدین:عدم توجه

تنفر فرزند از والدین

کودکان در هر سنی نیاز به توجه ویژه دارند، چه بسا که حتی در سنین بالاتر خود مثل ۸ تا ۱۲ سالگی به توجهات بهتر و دقیق تری احتیاج دارند، بنابریان وقتی کودکان با مواردی مثل بی توجهی مواجه می شوند؛ تصوراتی از قبیل عدم دوست  و یا طرد شدن از سوی والدین مواجه می شوند و حس خوبی به آن ها منتقل نمی شود.

این موضوع زمانی پیش می آبد که والدین، کودک دیگر خود را  را به دلایل مختلف مثل کوچک بودن، تازه متولد شدن و یا هوش و استعداد بیشتر، ناز و نوازش می کنند و همگی این موارد باعث ایجاد تنفر در فرزند نسبت به والدین می شود.

مقالات پیشنهادی مجیب

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

در مورد این مشکل یعنی تنفر فرزند از والدین همان طور که گفته شد مشکلات متعددی می تواند موثر و دخیل باشد، که برخی از مهمترین موارد آن در بالا ذکر شد.

اما اگر شما به عنوان یک پدر و مادر نگران با این مشکل مواجه شده اید و شما را آزار می دهد، بهترین کاری که می توانید انجام دهید، خلاف کار هایی که در بالا ذکر کردیم می تواند تا حدودی موثر باشد و فرزند را به حالت اولیه خود بازگرداند، اما اگر با بهبودی و شرایط بهتر مواجه نشدید، خیلی بهتر است که با یک مشاور حتما صحبت کنید.

در سایت زندگی ما   در زمینه تربیت و مشکلات کودک و والدین نمونه پروژه های مطالعاتی و تحقیقاتی زیادی  انجام ده که در کنار تجربه ایده ال و ثمربخشی که وجود دارد، مشکلات کودکان مثل تنفر آن ها از والدین می تواند به راحتی و آسودگی خاطر حل و فصل شود.

جهت پیگیری این مشکل بهتر است با شماره تماس از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی در طی روز های تعطیل تماس خود را با این مرکز برقرار کنید تا هر چه زودتر به نتیجه برسید.

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه