افزایش مهارت ادراک بینایی در کودکان

ادراک بینایی کودکان
   

 ادراک بینایی کودکان چیست؟ آیا می دانید ادراک بینایی چه میزان در یادگیری کودکان تاثیر می گذارد؟ در این مقاله موضوع جالب، ادراک بینایی کودکان را بررسی خواهیم کرد. لطفا تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

طبق تحقیقات دانشگاهی، ادراک بینایی کودکان ، بیش از سایر حواس بر یادگیری او تاثیر می گذارد. یافته های پژوهشی نشان می دهد تاثیر ادراک بینایی در یادگیری ۷۵ درصد است. این در حالی است که تاثیر سایر حواس به شرح ذیل است:

تاثیر ادراک یا حس بویایی بر یادگیری کودک: ۳ درصد

تاثیر ادراک یا حس چشایی بر یادگیری کودک: ۳ درصد

تاثیر ادراک یا حس لامسه بر یادگیری: ۶ درصد

تاثیر ادراک یا حس شنوایی بر یادگیری: ۱۳ درصد

همان طور که مشاهده می کنید تفاوت چشمگیری میان تاثیر ادراکات یا حواس پنجگانه بر یادگیری کودک وجود دارد. ادراک بینایی کودکان با فاصله ای قابل تامل، نسبت به سایر ادراکات در صدر حواس پنجگانه قرار می گیرد. شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با سایت زندگی ما از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

ادراک بینایی کودکان

این یعنی اگر کودکی مهارت های دیداری اش به اندازه کافی تقویت شود، در عرصه های مختلف بسیار موفق تر ظاهر خواهد شد. ادراک بینایی کودکان، نوعی مهارت و توانمندی است که اگر پدر و مادر کودک سعی در تقویت این مهارت داشته باشند مسلما کودکشان چه در زندگی عادی و چه در امور تحصیلی عملکرد درخشان تری از خود نشان خواهد داد.

مهارت ها و توانمندی های دیداری از همان روزهای آغازین زندگی یاد گرفته می شوند. کودک از همان بدو تولد با چشمانش یاد می گیرد. نوزادانی که تازه متولد شده اند حدودا تا فاصله بیست متری شان را می توانند رصد کنند. البته در اویل زندگی، نوزاد طیف محدودی از تصاویر و رنگ ها را تشخیص می دهد. اما هر چه زمان می گذرد توانمندی های دیداری نوزاد تقویت می شود. تا جایی که پس از گذشت چند ماه، کودک قادر به دیدن طیف گسترده ای از تصاویر رنگارنگ خواهد بود.

افزایش مهارت ادراک بینایی کودکان

توانمندی و مهارت های ادراک بینایی یکی از ملزومات اساسی برای یادگیری است. اگر کودکی می خواهد کارهای روتین و روزمره و همچنین امور تحصیلی اش را سریع تر فرا گیرد باید ادراک بینایی و توانمندی های دیداری اش را تقویت کند. کودکی که می تواند حرف ها و عددها را با دیدن به خاطر بسپارد و یاد بگیرد، در واقع در پایه اول دبستان پیشرفت خوبی خواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ادراک بینایی کودکان می توانید به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید.

متخصصان به منظور تقویت ادراک بینایی کودک ، نکاتی را متذکر شده اند که در ذیل به تعدادی از این نکات به صورت گذرا اشاره شده است.

۱-طراحی با میخ بر روی تخته

در این روش، معلم تصاویر  و اشکال هندسی را طراحی می کند. سپس کودک باید به وسیله میخ های رنگی، آن اشکال را روی تخته طراحی یا به عبارتی الگوبرداری کند.

۲-طراحی به کمک آجر یا کفپوش

در این روش، کودک به وسیله آجر یا کفپوش ، اشکال و تصاویر هندسی را طراحی می کند. در ابتدا به احتمال فراوان کودک در طراحی کمی ضعف خواهد داشت. اما هر چقدر این عمل را بیشتر تکرار کند بیشتر به طرح واقعی نزدیک می شود. تا جایی که در نهایت تصویری مشابه تصویر اصلی طراحی می کند.

۳-الگوبرداری و طراحی به کمک مکعب های رنگی

در این روش، معلم یا مربی از کودک می خواهد که به کمک مکعب های فلزی، چوبی یا پلاستیکی که رنگ های مشابهی دارند، یکی از اشکال هندسی را الگوبرداری و طراحی کنند.

۴-پیدا کردن شکل های هندسی در تصاویر بهم ریخته

در این شیوه باید در مقابل کودکی، انبوهی از تصاویر بهم ریخته را قرار داده و از او بخواهید تا از میان تصاویر، اشکال مربع، دایره، مثلث را جدا و دسته بندی کند.

۵-درست کردن پازل

پازل هایی که طرح های گوناگونی دارند مانند طرح حیوانات، اشکال هندسی، عدد، حرف و غیره را بهم بریزید و از کودک بخواهید تا پازل را جور کند و طرح اصلی را تشخیص دهد.

۶-دسته بندی و سورت کردن

انبوهی از اشیاء مختلف را در مقابل کودک قرار دهید و از او بخواهید اشیاء هم شکل یا اشیاء مرتبط را دسته بندی کند. مثلا می توانید لوبیا و نخود و عدس را در ظرفی قرار داده و از کودک درخواست کنید تا هر کدام از دانه های مشابه را در ظروفی جداگانه قرار دهد.برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ادراک بینایی کودکان می توانید به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید.

۷-جور کردن کارت های هندسی

ادراک بینایی کودکان

تصاویر و اشکال هندسی را که بر روی کارت هایی رسم شده است را در مقابل کودک قرار داده و از او بخواهید شکل ها را جور کند. می توانید تعدادی قابلمه در ابعاد مختلف را مقابل کودک قرار دهید و از کودک بخواهید درب هر کدام از قابلمه ها را تشخیص دهد.

۸-تقویت ادراک دیداری واژه ها

اگر کودکی در درک واژه ها توانمندی و مهارت داشته باشد یقینا در خواندن موفق خواهد بود. تعدادی واژه را روی کارت های یادداشت کرده و سپس واژه ها را جدا جدا کنید. از کودک بخواهید واژه ها را جور کند.

۹-دومینوی عروسکی

تعدادی تصویر عروسکی که برای کودک جذابیت داشته باشد، طراحی کنید. طراحی تصاویر عروسکی به گونه ای باشد که انتهای هر تصویر، به ابتدای تصویر بعدی بچسبد. شما باید به گونه ای تصاویر را طراحی کنید که در نهایت یک دومینوی عروسکی بدست آید. سپس دومینو را قطعه قطعه کنید و از کودک بخواهید هر کدام از تصاویر عروسکی را به صورت دومینو وار به تصویر بعدی بچسباند تا در نهایت دمینوی اصلی جور شود.

مقالات پیشنهادی مجیب

سایت زندگی ما ادراک بینایی

سایت زندگی ما با کادری متعهد، متخصص و مجرب در زمینه های مختلف آماده خدمت رسانی به شما بزرگواران می باشد. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز  بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود. همین مزیت های سایت زندگی ما است که در کنار کادر متخصص آن، این مرکز را از سایر مراکز متمایز می کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه