اثرات مخرب مخالفت کردن با نوجوان چیست؟

New Project 8 اثرات مخرب مخالفت کردن با نوجوان چیست؟
   

مخالفت کردن با نوجوان یکی از مواردی ناشایست والدین است. بسیاری از پدر و مادرها در نحوه برخورد با فرزندانشان را نمی دانند و گاهی مرتکب اشتباه می شوند. این سوء رفتار و برخورد اشتباه می تواند اثرات مخرب و زیانباری به دنبال داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مخالفت کردن با نوجوان می توانید به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید.

در این نوشتار می خواهیم تعدادی از اثرات مخالفت کردن با نوجوان را بررسی کنیم. لطفا تا پایان مقاله، سایت زندگی ما را همراهی کنید.

مخالفت کردن با نوجوان راه ورود به ورطه اعتیاد

مخالفت کردن با نوجوان

اگر پدر و مادر رفتار درستی در قبال فرزندشان نداشته باشند مسلما عواقب آن رفتارهای ناشایست زندگی فرزندشان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. نوجوانی یک دوره بسیار عجیب و حساس است چرا که تغییرات هورومونی تاثیرات شگرفی بر رفتار نوجوان می گذارد. فرد با ورود به دوره نوجوانی دیگر آن فرد سابق نیست؛ او از کودکی فاصله گرفته و وارد مرحله جدیدی شده است.

بنابراین رفتارهایی که در دوران کودکی با او می شده، طرز برخوردها و نصایح دوره کودکی دیگر در دوره نوجوانی کارایی نخواهد داشت. شاید در دوره کودکی، پدر و مادر در مورد موضوعی خاص به دلایلی با کودکشان مخالفت کنند.

در آن برهه، این مخالفت می تواند گره گشا و انتخابی صحیح باشد. اما در دوره نوجوانی فرد به شدت از مخالفت کردن بیزار است و در مقابل هر گونه مخالفتی جبهه می گیرد.

اولین و مهمترین خطری که نوجوان را تهدید می کند، اعتیاد به مواد مخدر است. اگر پدر و مادر، در زمینه ای خاص با فرزندشان مخالف کنند این احتمال وجود دارد که او به بهانه تخلیه هیجانات منفی اش به مواد مخدر روی آورد. برای تماس با کارشناسان متخصص سایت زندگی ما برای مخالفت کردن با نوجوان طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره  zendeghima.ir از سراسر ایران تماس بگیرید.

مخالفت کردن با نوجوان محرکی برای تکرار اشتباه

پدر و مادر در صورتی که در مسائل و موضوعات مختلف با فرزندشان به شیوه ای نادرست و غیرمنطقی مخالفت کنند، با این سوءرفتار احتمال تکرار اشتباه فرزندشان را افزایش می دهند. به طور مثال اگر فرزند نوجوانتان در زمینه ای سواد رسانه ای مشکل دارد و زمان زیادی را صرف وبگردی و گشت و گذار در فضای مجازی می کند، بهترین راه کمک گرفتن از یک مشاور است.

اگر در این مورد، والدین فرزندشان را از دسترسی به فضای مجازی منع کنند به احتمال فراوان او این اشتباهش را در زمانی مناسب تکرار خواهد کرد. ضمنا شدت تکرار اشتباه با هر بار مخالفت می تواند افزایش یابد.

مخالفت کردن با نوجوان بهانه ای برای فرار از خانه

گاهی دیده شده که والدین به روشی غیر علمی  فرزندشان را تنبیه، و از کارهای مورد علاقه اش منع می کنند. از کار مورد علاقه نوجوان کار اشتباهی باشد آیا برای منصرف کردن نوجوان از انجام آن کار، باید او را مورد هجمه قرار داد؟ آیا باید به شکلی نادرست با او مخالفت کرد؟

بسیاری از نوجوانان(به ویژه نوجوانان دختر)، مخالفت های پدر و مادرشان را دلیل و بهانه ای برای فرار از خانه می دانند. شاید دفعات ابتدایی اتفاق خاصی نیافتد و نوجوان مخالفت پدر و مادرش را به ظاهر قبول کند. اما در حقیقت این گونه نیست و او مخالفت ها را نپذیرفته و تمام صحنه های مخالفت را در حافظه اش ذخیره کرده است.

زمانی که میزان مخالفت ها از آستانه تحمل نوجوان بگذرد، نوجوان تمام مخالفت ها را جلوی چشم خود می بیند و ترجیح می دهد برای پایان دادن به مخالفت ها از خانه فرار کند.

مخالفت با نوجوان سرآغاز اختلالات روحی – روانی

مخالفت کردن با نوجوان

مخالفت پدر و مادر به عنوان سوءرفتار و برخوردی اشتباه، می تواند روح و روان نوجوان را دستخوش تغییر کند. زمانی که پدر و مادر گاه و بیگاه و به بهانه های واهی با فرزندشان مخالفت می کنند در واقع روح و روان او آزار می دهند. نوجوان در برهه ای قرار دارد که بیشتر به تایید و تشویق نیاز دارد تا مخالفت های مداوم.

مخالفت های پی در پی پدر و مادر باعث می شود پس از مدتی نوجوان به اختلالات روحی – روانی مختلف دچار شود. احتمال ابتلای نوجوان به افسردگی های مزمن با مخالفت های پدر و مادر افزایش می یابد. در مواردی دیده شده که نوجوان برای مدتی منزوی و گوشه گیر و مهارت های اجتماعی اش شدیدا تضعیف می شود. مخالفت کردن باید کاملا محافظه کارانه، دقیق و مطابق با روحیات نوجوان انجام شود در غیر این صورت اثر معکوس بر شخصیت فرد خواهد گذاشت. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مخالفت کردن با نوجوان می توانید به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید.

مخالفت با نوجوان دلیل محرز افت تحصیلی

گاهی مخالفت های ناروای پدر و مادر باعث می شود فرد برای تخلیه ناراحتی ها و هیجانات منفی اش مجرایی را انتخاب کند که مجرای مناسبی نیست. یکی از مجاری و راه هایی که فرد از طریق سعی می کند ناراحتی اش را تسکین دهد، مجرای تحصیلی است.

اگر پدر و مادر نوجوان بیش از حد با او مخالفت کنند، تمرکز نوجوان بدلیل ناراحتی کاهش می یابد. کاهش تمرکز باعث می شود فرد آن طور که باید در زمینه تحصیلی توفیق نیابد. فرد رفته رفته رغبت و اشتیاقش را برای درس خواندن از دست می دهد و در زمینه تحصیل به میزان چشمگیری افت می کند. جالب این است که پدر و مادرها افت تحصیلی فرزندشان را به دلایل و عوامل مختلف ربط می دهند و اشتباهشان را به گردن نمی گیرند.

هر کنشی، واکنشی دارد. اگر به دیوار مشت بکوبیم به همان میزان که ما به دیوار نیرو وارد می کنیم، دیوار نیز به دست ما نیرو وارد می کند! دیوار جسمی بی جان است! حال چگونه می شود که ما به فرزندمان که موجودی زنده است نیروی منفی بدهیم و از او توقع دریافت نیروی مثبت داشته باشیم؟! اگر با مخالفت های نابجا نوجوان را تنبیه و اذیت کنیم پس از مدتی باید شاهد افت تحصیلی او نیز باشیم.

مقالات پیشنهادی مجیب

سایت زندگی ما مخالفت کردن با نوجوان

مخالفت کردن با نوجوانان را باید مطابق با متدهای به روز اعمال کرد. می توانید در این زمینه از یک مشاور خبره کمک بگیرید و از وقوع اتفاقات تلخ جلوگیری کنید.

سایت زندگی ما با کادری متعهد، متخصص و مجرب در زمینه های مختلف آماده خدمت رسانی به شما بزرگواران می باشد. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز  بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود. همین مزیت های سایت زندگی ما است که در کنار کادر متخصص آن، این مرکز را از سایر مراکز متمایز می کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه